Rond De Lange Vlieter, Beegden te Limburg

15 km Wandelroute Rond De Lange Vlieter, te Beegden

De wandeltocht start in het plaatsje Beegden en gaat door het natuurgebied de Beegderheide. De Beegderheide is een gebied met een grote afwisseling aan open heideterreinen, besloten bossen en het grote aantal kleine en grote vennen. Ook de Lange Vlieter maakt deel uit van de Beegderheide , deze waterplas is ontstaan door grindwinning en wordt gebruikt als reservoir voor de drinkwatervoorziening. Tijdens de tocht komt men langs de oevers van de de Lange Vlieter, door een heideterrein en een mooi vennencomplex. Tijdens de tocht wordt ook de rand van het kleine natuurgebied de Tuspeel gevolgd. De Tuspeel is onderdeel van een ooit veel groter aaneengesloten heide- en veengebied. In het gebied is nog een voor Limburg unieke hoogveenvegetatie aanwezig. Na verlaten van de Beegderheide gaat de tocht via de rand van Heel over rustige landweggetjes terug naar Beegden. Als bezienswaardigheid komt men bij Heel langs het kasteel Nederhoven ook wel 'het Kasteeltje' genoemd. Het kasteel is in 1614 als jachthuis gebouwd op oudere fundamenten. 89% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 26-6-2015, laatst bijgewerkt op: 29-5-2018

In de “Kerkstraat” met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna bij T-splitsing LA, wn74.
In flauwe bocht naar rechts LA, “Abelenstraat”, wn route, vervolgens de weg volgen tot splitsing voor kapel, verderop passeert men kn74 volg 90.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, “St. Servaasstraat”, wn route.
Bij T-splitsing LA, “Heerstraat-Zuid”, wn route.
RD, weg “Kastanjelaan” aan linkerhand negeren, direct daarna RA, onverhard pad, “Gaardwaeg”, wn route, vervolgens voorbij vijver het smalle verharde voetpad links van het brede pad volgen.
Na ca. 60m, bij kruising met verhard fietspad RD, het verharde voetpad verder volgen, wn route.
In laagte RD, pad aan linkerhand negeren, kn90 volg 64, vervolgens het pad verder volgen tot 4-sprong op heuvel.
Bij deze 4-sprong RD, het pad buigt naar links richting hoogspanningsmast, wn route.
Voorbij hoogspanningsmast de heuvel afdalen, pad met traptreden, aan voet van de heuvel, bij 4-sprong RA, grindpad met waterplas aan linkerhand, wn route, vervolgens pad ca. 900m volgen tot metalen trap aan rechterhand t.h.v. 2de steiger.
Bij deze trap RA de trap oplopen, boven aangekomen bij kruising met verharde weg RD, breed bospad.
Bij T-splitsing LA, eveneens breed bospad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor omheining, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, na ca. 60m wordt het pad smaller, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, wn route, eveneens smal bospad.
Bij 3-sprong RA, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. hoogspanningsmast LA, pad met houten afsluitboom en bordje “Opengesteld”, pad met afrastering aan linkerhand volgen.
Bij kruising LA door klaphek, na passeren van het klaphek het pad volgen tot kruising in het midden van open gebied t.h.v. hoogspanningslijnen, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, kn63 volg 49, vervolgens pad volgen tot 4-sprong voorbij klaphek, smal zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong LA, de wn route wordt verlaten, pad met afrastering aan linkerhand.
Na ca. 50m LA door klaphek, direct na passeren van het klaphek rechts aanhouden, vervolgens het pad ca. 250m volgen tot 3-sprong t.h.v. kruising van twee hoogspanningslijnen, ruim voor houten hek met klaphek, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong scherp RA, het pad buigt naar links.
RD, pad richting hoogspanningsmast aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD de doorgaande weg oversteken, let op zeer drukke weg!!!!, vervolgens na passeren van greppel en parallel weggetje het bospad links van informatiepaneel “Beegderheide” richting klaphek verderop.
Ca. 80m na passeren van het klaphek, bij 4-sprong RA, het iets hoger gelegen pad tussen vennen volgen tot Y-splitsing voor groot ven, iets voor picknicktafel.
Bij deze Y-splitsing scherp LA, vervolgens pad volgen tot T-splitsing, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, kn60 volg 55.
# Indien het pad t.h.v. de vennen onder water staat of te drassig is omkeren en teruglopen naar pad maar nu aan rechterhand, bij dit pad RA, kn60 volg 61, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing iets voorbij klaphek. Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad, de wn route wordt verlaten. Na ca. 130m, voorbij 2de bord “Grondwaterbeschermingsgebied” RA, pad met houten afsluitboom en bordje “Opengesteld gemeente Maasgouw”, verderop ruim voorbij hoogspanningsmast buigt het pad naar links. Ca. 90m voorbij deze bocht, direct na top heuvelrug bij 3-sprong RA. Na ca. 70m, t.h.v. wn routepaaltje LA, vervolgens het pad ca. 650m volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren. Ga verder bij punt 6. eerste regel.

Na passeren van klaphek het pad verder volgen tot T-splitsing, smal zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route.
Na ca. 80m RA, wn route, vervolgens pad ca. 650m volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, verderop passeert men een open plek aan linkerhand.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn55 volg 54, verderop gaat de verharde weg over in een breed grindpad.
RD, verhard fietspad aan rechterhand negeren, bosrand aan linkerhand volgen, kn54 volg 56.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, vervolgens de bosrand aan linkerhand volgen tot kruising met aan rechterhand pad naar boerderij.
Bij deze kruising RD, wn route.
Na ca. 400m, voorbij bord “Einde Grondwaterbeschermingsgebied” bij 3-sprong LA, breed bospad, de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop bosrand aan linkerhand volgen.
Ca. 40m na passeren van bankje, iets voor bosrand aan rechterhand LA, wn route.
Bij T-splitsing voor lage heuvelrug RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong bij doorgaande weg, zijpaadjes negeren, verderop wordt de wn route verlaten.
Bij deze 5-sprong RD, onverhard pad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, let op zeer drukke weg!!!, vervolgens het pad ca. 250m volgen tot pad aan rechterhand tussen bosrand en omheind gebied, zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, vervolgens het pad volgen tot kruising iets voor verhard weggetje, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Bij deze kruising RA, pad loopt parallel aan verhard weggetje door smalle strook bos.
Bij een iets bredere strook gras RD, verbindingspad naar verharde weg aan linkerhand negeren, smal pad met afrastering aan rechterhand verder volgen, verderop in bosgebied buigt het pad naar links richting het verhard weggetje.
Bij T-splitsing RA, verhard weggetje.
Iets voor het einde van het verhard weggetje, t.h.v. informatiepaneel “Waterproductiebedrijf Heel” LA, dalende weg, vervolgens beneden bij Y-splitsing rechts aanhouden, grindpad met waterplas aan linkerhand, onverhard pad, kn82 volg 83.
# Tijdens werkzaamheden niet de dalend weg volgen richting de waterplas maar doorlopen tot doorgaande weg. Bij de doorgaande weg LA, fietspad volgen. In bocht naar rechts LA, “Daalzicht”, vervolgens na ….m LA, verhard weggetje, direct daarna RD, (gesperd) grindpad aan linkerhand negeren. T.h.v. 2de waterput LA richting kruising met grindpad. Bij deze kruising RD richting de waterplas. Bij T-splitsing voor waterplas RA, vervolgens de waterplas aan linkerhand volgen tot Y-splitsing met aan rechterhand een smal stijgend pad richting monumentje. Ga verder bij punt 8. laatste regel Bij Y-splitsing…….

Voorbij de waterplas LA richting gebouwtje, kn83 volg 91.
In bocht naar rechts RD, gras-pad met waterplas aan linkerhand, vervolgens het gras-pad ca. 650m volgen tot Y-splitsing met aan rechterhand een smal stijgend pad richting monumentje, de laatste ca. 200m wordt de rand tussen water en helling smaller.
Bij deze Y-splitsing rechts aanhouden, helling oplopen, wn route.
Bij Y-splitsing op helling links aanhouden, verhard weggetje, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, wn route.
# Het monumentje aan linkerhand is ter nagedachtenis aan bemanning van een neergestorte Lancaster.
In flauwe bocht naar rechts links aanhouden, dalend verhard voetpad richting heuvel, wn route.
RD, verhard voetpad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna bij 4-sprong RD, vervolgens verhard voetpad verder volgen tot bocht naar links voorbij heuvel
Voor deze bocht rechts aanhouden richting rechterzijde van bosschages, gras-pad, kn91 volg 92.
Na passeren van deze bosschages, in bocht naar links rechts aanhouden, smal pad door bosschages, wn route, direct daarna bij kruising met verharde weg RD, wn route, vervolgens de bosrand aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg voorbij draaihekje.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg volgen, wn route.
Na ca. 80m, voor eerste woningen LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, “Nieuwstraat”, wn route, vervolgens na ca. 35m LA richting kasteel “Nederhoven”, breed grindpad, kn92 volg 93, verderop voor poort van het kasteel buigt het pad naar links, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route.
Bij kruising op de dijk RD, kn93 volg 75, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn75 volg 74.
RD, weg “Maaszicht” aan rechterhand negeren.
Bij kruising RA, kn74 volg 71.
Bij T-splitsing rechts aanhouden, “Kruisstraat”, iets verder is aan rechterhand de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Kerkstraat 1, 6099 BV te Beegden. Plan Route

Rijd naar de Kerkstraat in Beegden. Parkeren kan voor de kerk of het wat groter parkeerterrein achter de kerk aan de Kerkstraat.

Bushalte Heerstraat/Centrum, Beegden. Aanlooproute: Vanuit bushaltes richting kruising met kapelletje lopen. Bij deze kruising de zijweg "Kruisstaat" in zuidoostelijke richting volgen tot de kerk aan rechterhand, het startpunt.

Enkele bewoners op de Beegderheide Adrie: Enkele bewoners op de Beegderheide
Meerdere bewoners op de Beegderheide Adrie: Meerdere bewoners op de Beegderheide
Met zijn allen aan het werk Adrie: Met zijn allen aan het werk
Een van de vele vennen Adrie: Een van de vele vennen
De Beegderheide Adrie: De Beegderheide
De Tuspeel Adrie: De Tuspeel
De Lange Vlieter Adrie: De Lange Vlieter
Kasteel Nederhoven Adrie: Kasteel Nederhoven
In de verte de kerk van Beegden Adrie: In de verte de kerk van Beegden

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rond-de-lange-vlieter.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Beegden en Heel

1. Harrie 14 september 2019 om 19:05

Vandaag gelopen met mooi zomers weer. Mooie route, zeker nu de heide in bloei staat.

2. Adrie 29 mei 2018 om 18:07

28 mei 2018 de wandelroute gecontroleerd. De drinkwaterplas De Lange Vlieter krijgt dit jaar een flinke onderhoudsbeurt. Gedurende de werkzaamheden is een werkterrein in de buurt van de Daalzichtdam ingericht. Bij het werkterrein is een wandelpad gesloten voor wandelaars. In de routebeschrijving is een tijdelijk alternatief opgenomen, zou men zien dat het pad bij het werkterrein weer toegankelijk is dan graag even laten weten via een reactie of mail naar info@klikprintenwandel.nl. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Lennard 2 november 2015

Gisteren gelopen met stralend weer.

Ik vond het een mooie en afwisselende route die zowel mensen die van bossen houden als mensen die van meer open landschappen houden zullen kunnen waarderen. De nabijheid van drukke provinciale wegen maakt het geen bijzonder rustig gelegen route, maar is desondanks toch zeker de moeite van het lopen waard.