Rond de Heilige Eik, Oirschot te Noord-Brabant

7 km Wandelroute Rond de Heilige Eik, te Oirschot

Kleine wandeltocht door het noordelijk deel van de Baest en langs visvijver ‘t Lisje. De Baest bestaat uit afwisselend naald- en loofbos en weidegronden, door het gebied stroomt de Beerze. De wandeltocht start bij kapel van de Heilige Eik en gaat door het processiepark met een klein kapelletje ter ere van de heilige Antonius van Padua. Er bestaan verschillende versies over de oorsprong van kapel van de Heilige Eik, een ervan spreekt over een beeldje dat in een eik werd geplaatst en door de boeren en herders vereerd. Nadat men het beeldje naar de kerk van Oostelbeers of Middelbeers gebracht had, stond het de volgende dag weer op zijn oorspronkelijke plaats. 91% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 10-12-2017

De parkeerplaats aan linkerzijde verlaten, vervolgens het verhard voetpad aan overzijde van de weg richting de kapel volgen, kn34 volg 35/12.
Bij splitsing voor de kapel rechts aanhouden, wn35, vervolgens voorbij de kapel 2de onverharde pad aan rechterhand volgen, pad met links en rechts bankjes, iets verder voor het beekje buigt het pad naar rechts en gaat over een brugje richting “grot van de Moeder der Smarten”, verderop passeert men het kapelletje ter ere van “Anthonis van Padua”.
Bij 3-sprong voorbij 4de brugje met picknicktafel LA, het beekje aan linkerhand volgen, wn35.
Na verlaten van bosgebied LA hangbrugje over, wn35, vervolgens aan overzijde RA door draaihekje, kn35 volg 18, de rechterzijde van grasland richting draaihekje aan overzijde volgen.
Ca. 60m na verlaten het grasland RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot kruising met breed pad in bosgebied.
Bij deze kruising LA, kn18 volg 29.
Bij kruising LA, bospad met houten afsluitboom en BL bordje.
Bij splitsing rechts aanhouden.
Na ca. 200m LA, eikenlaan met aan rechterhand grasland, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising voor stuw RA, beek aan linkerhand volgen, wn route.
RD, brede houten brug aan linkerhand negeren, de beek verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg met kanaal aan rechterhand, kn12 volg 30/34.
Na passeren van beek “De Beerze” LA, gras-pad met beek aan linkerhand, kn12 volg 34, vervolgens voorbij houten afsluitboom en waterloop aan rechterhand RA, smal pad met iets verder op enige afstand grasland aan linkerhand, verderop ruim voor einde van het grasland buigt het pad naar rechts richting het kanaal.
Bij Y-splitsing voor kanaal links aanhouden, verharde weg.
Bij 4-sprong t.h.v. brug RD, het onverharde pad langs het kanaal volgen.
Ca. 100m na passeren van twee kleine weilandjes LA, smal pad richting visvijver, direct daarna bij T-splitsing voor de visvijver RA, vervolgens het gras-pad met visvijver aan linkerhand volgen tot klein parkeerterreintje aan overzijde, iets voorbij woning/horecagelegenheid, men passeert kn32 volg 34.
Bij dit parkeerterreintje RA, de visvijver verlaten, direct daarna bij T-splitsing eveneens RA, verharde weg, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Voor woning 4A scherp LA, grind-/fietspad, wn34
Bij kruising met verharde weg RD richting “H. Eik”, wn route.
Bij kruising voorbij bosrand LA, verderop t.h.v. afbeelding V van de kruisweg “Simpson van Cyrene helpt Jezus” buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot verharde weg.
Bij verharde weg is aan rechterhand het parkeerterrein, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein bij kapel van de Heilige Eik, Proosbroekweg 11, 5688 JH te Oirschot. Plan Route

A58, neem afrit 8-Oirschot. Ga verder op de Kempenweg/N395. Neem de Beerseweg en Proosbroekweg naar de Hakkelaren. Parkeren kan op het parkeerterrein tegenover de kapel.

Kapelletje ter ere van Anthonis van Padua Adrie: Kapelletje ter ere van Anthonis van Padua
Grot van de Moeder der Smarten Adrie: Grot van de Moeder der Smarten
Een van de vier brugjes over de zijarm van de Beerze Adrie: Een van de vier brugjes over de zijarm van de Beerze
Hangbrugje over de Beerze Adrie: Hangbrugje over de Beerze
De Beerze Adrie: De Beerze
Kapel van de Heilige Eik Adrie: Kapel van de Heilige Eik

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rond-de-heilige-eik.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café de Nachtegaal

Proosbroekweg 6a
5688 JH Oirschot

1. Jacques 3 juni 2018 om 16:12

Mooie inspirerende wandeling, prachtig gebied, vlak bij de snelweg en toch bijzonder stil!

2. Hetty 10 mei 2018 om 15:47

Prachtige wandeling!

3. Pien 6 januari 2018 om 12:13

Leuke en mooie wandeling, zelfs in de regen! Heel fijn dat de wandeling ditect in topo gps geladen kan worden.