Rode Beek-tocht, Herkenbosch te Limburg

19 km Wandelroute Rode Beek-tocht, te Herkenbosch

Wandeltocht door het bosrijke deel van Nationaal Park de Meinweg, langs de Rode Beek die de grens met Duitsland vormt en het riviertje de Roer. De Rode Beek is een mooi meanderend beekje, dat net over de grens in Duitsland ontspringt. Het vormt de rijksgrens tussen de buurtschap Vlodrop Station en het dorp Vlodrop ca. 5 km verderop. Aan dit beekje staan twee watermolens: de Dalheimer Mühle aan Duitse zijde en de Gitstappermolen aan de Nederlandse kant. De Rode Beek mondt bij Roermond uit in de Roer, een zijrivier van de Maas. Behalve langs de Rode Beek loopt deze wandeling langs een meanderend deel van de Roer en door Nationaal Park De Meinweg. Dit is een uniek terrassenlandschap met steile overgangen tussen de terrassen. Dit landschap is in de loop van tienduizenden jaren gevormd door erosie door de Maas en verschuivingen in de aardkorst langs de drie breuklijnen in dit gebied. Langs één van deze breuken, de Peelrandbreuk, ontstond in 1992 een zware aardbeving van 5,8 op de schaal van Richter. In het bosrijke deel van De Meinweg loopt de wandeling langs een buiten gebruik gesteld tracé van de IJzeren Rijn. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal te graven als rechtstreekse verbinding met Antwerpen als alternatief voor de Rijnverbinding via Rotterdam. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn; vandaar de naam IJzeren Rijn. Andere bezienswaardigheden langs de route zijn de kapel met begraafplaats van het voormalig Franciscaner klooster Sint Ludwig, de hofboerderij Beatrixhof, een monument voor oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, en Kasteel Daelenbroeck. Dit kasteel, inmiddels een hotel-restaurant, werd voor het eerst begin veertiende eeuw vermeld. Het toenmalige kasteel werd door Godfried van Heinsberg gebruikt als woon- en jachtslot. Het huidige complex stamt uit 1707. 94% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 11-9-2020, laatst bijgewerkt op: 15-8-2023

Vanuit het parkeerterrein RA richting bezoekerscentrum lopen, voorbij het bezoekerscentrum RD, onverhard pad door landbouwgebied.
Bij T-splitsing met houten beeld LA, het pad volgen tot bungalowpark, zijpaden negeren, voor het bungalowpark buigt het pad iets naar rechts en wordt smaller met het bungalowpark aan linkerhand, verderop buigt het pad naar rechts weg van het park.
Bij T-splitsing LA, breed onverhard pad richting bos.
Bij kruising RD, pad met bosrand aan rechterhand.
Voorbij klaphek, bij kruising in het bos RD, het pad volgen tot 5-sprong voorbij restant van een spoorlijn, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong RA, smal pad pal naast de spoorlijn met de spoorlijn aan rechterhand, iets verder volgt het pad de rand van het hoger gelegen bos, het smalle pad met spoorlijn aan rechterhand verder volgen tot kruising met grindpad.
# De spoorlijn is de in onbruik geraakte “De IJzeren Rijn” aan de grens tussen Nederland en Duitsland.
Bij deze kruising RD, smal pad door open strook in het bos, men volgt nog steeds aan rechterhand het traject van de spoorlijn.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, het brede zandpad tevens ruiterpad volgen tot T-splitsing met aan rechterhand een spoortunnel, iets voor de T-splitsing buigt het pad naar rechts, paden aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad.
Na ca. 250m RD, ruiterpad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, verderop voorbij klaphek met veerooster gaat het pad door open begrazingsgebied, na verlaten van het begrazingsgebied via een klaphek met veerooster het pad met afrastering aan linkerhand verder volgen tot T-splitsing in het bos, zijpad aan rechterhand en pad met klaphek aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA, pad met ruiter routepaaltje volg 72, het pad ca. 400m volgen tot kruising met breed pad direct na het laagste punt een dalletje, zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze kruising RD, licht stijgend pad, het pad ca. 450m volgen tot T-splitsing iets voor metalen poortje met daarachter een kruis en kapel, zijpaden bij kruising negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, smal pad met de kapel aan rechterhand, wn76 (zie achterzijde van het routepaaltje).
Voor omheining, bij 3-sprong RA richting de kapel, wn76, t.h.v. de kapel RD, pad aan linkerhand negeren, voorbij de kapel het pad verder volgen tot T-splitsing.
# De begraafplaatskapel Sint Ludwig gebouwd in 1909 gelijktijdig met College St. Ludwig een klooster met jongensinternaat van de paters Franciscanen.
Bij deze T-splitsing LA, kn76 volg 77.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, dalend pad aan rechterhand negeren, wn77, vervolgens na ca. 50m bij 3-sprong rechts aanhouden, verderop iets voor diep dal buigt het pad naar links, dalende eikenlaan met aan rechterhand betonnen paaltjes, wn77, aan einde van de laan buigt het pad iets naar rechts tussen de betonnen paaltjes door, direct daarna links aanhouden het dalende pad verder volgen, let op de wn77 routepaaltjes.
Iets voor spoorlijn, bij kruising LA, wn77, het pad volgen tot verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze verharde weg RA, kn77 volg 79, verharde weg met iets verder aan beide zijde van de weg restanten van de spoorlijn, direct na de spoorlijn RD, smal pad aan linkerhand negeren.
In bocht naar rechts van de weg LA, kn79 volg 93, het onverharde pad met bord “Nationaal Park de Meinweg” en metalen slagboom volgen tot 3-sprong.
# Verderop gaat de wandeltocht over een knuppelbrug, honden zijn er niet toegestaan. Als alternatief bij de 3-sprong links aanhouden, de wn route wordt verlaten. Voor heuvel het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, verderop pad met een perceel grasland aan rechterhand. Het pad met flauwe bocht naar rechts langs het perceel grasland verder volgen, pad aan linkerhand negeren. Iets voorbij het perceel grasland RD, pad met met houten voetgangerssluis aan rechterhand negeren, wn93. Ga verder bij punt 5 4de regel T.h.v. watermolen……

Bij deze 3-sprong scherp RA, wn93.
Na ca. 75m LA door houten voetgangerssluis, pad met SBB bordje “Roode Beek”, wn93.
Voorbij lange knuppelbrug en houten voetgangerssluis, bij T-splitsing RA, wn93.
T.h.v. watermolen, bij Y-splitsing rechts aanhouden het brugje over, verharde weg, kn93 volg 92/94, iets verder voor parkeerterrein, bij 3-sprong eveneens rechts aanhouden, kn93 volg 92, voorbij het parkeerterrein gaat de verharde weg over in een onverhard pad met een metalen slagboom, het pad ca. 250m volgen tot pad schuin naar rechts met iets verder in het pad een rechthoekig “Naturschutzgebiet” bord, overige zijpaden negeren.
# Dalheimer Mühle, de geschiedenis van deze watermolen gaat terug tot in 1231. De molen is de jaren 1775 en 1998 door brand verwoest en weer herbouwd. De huidige molen is in 2008 weer opengesteld.
Bij dit pad RA, smal bospad, wn92 (het routepaaltje staat iets verder), direct daarna voor het rechthoekig “Naturschutzgebiet” bord rechts aanhouden, het pad volgen tot 4-sprong met driehoekig “Naturschutzgebiet” bord ca. 100m voorbij 2de bocht naar links.
Bij deze 4-sprong RA, eveneens smal pad met hoge heuvelrug aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, let op het pad wordt tevens gebruikt door ATB rijders, verderop buigt het pad naar links en gaat met enkele stevige klimmetjes de helling op, voorbij deze klimmetjes het pad over de rand van de heuvelrug volgen tot dalend pad aan rechterhand en rechtdoor zicht op een perceel grasland.
Bij dit pad scherp RA, stevig dalend pad, verderop buigt het pad naar links en volgt het beekje aan rechterhand, het pad met het beekje aan rechterhand volgen tot 3-sprong bij breed grindpad.
Bij deze 3-sprong RA, wn81, het brede grindpad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD het parkeerterrein bij horecagelegenheid oplopen, let op drukke weg!!!, aan achterzijde van het parkeerterrein het brede grindpad inlopen, wn81 en MSN route, het grindpad dat na ca. 300m de bosrand aan linkerhand volgt volgen tot kruising met smalle verharde weg met aan rechterhand op enige afstand een woning, iets voor de kruising passeert men kn81 volg 80/82, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het grindpad met de bosrand aan linkerhand verder volgen, kn81 volg 82, MSN route, verderop gaat het pad een stukje door het bos.
# Voor een bezoek aan de Gitstappermolen, een in 1377 gebouwde watermolen, bij de kruising even RA, voorbij de watermolen zijn enkele horecagelegenheden.
Aan einde van 2de landbouwperceel aan rechterhand RD, pad aan linkerhand negeren, kn82 volg 83, pad met iets verder een rood-wit paaltje.
Voor grote waterplas met vogelkijkhut, bij T-splitsing RA, pad met waterplas aan linkerhand, wn83 en MSN route.
Na ca. 350m, direct na bankje RA door klaphek met metalen poort richting klaphek aan overzijde van het perceel grasland lopen, MSN route, de wn route wordt verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing LA, grindpad, MSN route.
Aan einde van het omheind perceel, bij metalen poort LA door klaphek, men loopt het grasland weer in, gras-pad met afrastering aan rechterhand, MSN route, iets verder buigt het gras-pad naar rechts.
Iets voorbij grenspaal 373 LA de stuw over, MSN route, voorbij de stuw buigt het gras-pad naar rechts, vervolgens met een ruime bocht naar links richting het klaphek aan overzijde van het grasland lopen.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, MSN route.
Bij T-splitsing LA richting rotonde, kn42 volg 41, MSN route, iets voor de rotonde de weg oversteken en RA richting “Herkenbosch”, “Bondersweg”, het fietspad volgen, wn41 en MSN  route, iets verder de weg oversteken en het onverharde pad aan overzijde van de weg volgen, het pad gaat langs de achterzijde van een klein omheind terreintje van het waterschap.
Voorbij het omheind terreintje links aanhouden, wn41 en MSN route(het routepaaltje staat bij de weg), onverhard pad met het riviertje De Roer aan linkerhand, verderop iets voorbij een klaphek buigt het pad voorbij een bankje naar rechts weg van het riviertje richting een klaphek.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing LA, wn41 en MSN route, grindpad, vervolgens voor houten poort met klaphek het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, iets verder gaat het grindpad over in een gras-pad, verderop buigt het gras-pad met afrastering aan rechterhand naar rechts.
Ca. 40m voorbij deze bocht, voorbij klein betonnen brugje, bij 3-sprong LA, wn41 en MSN route, na ca. 80m buigt het gras-pad naar rechts met het riviertje “De Roer” aan linkerhand en verderop een klaphek, ca. 80m voorbij het klaphek buigt het gras-pad met flauwe bocht naar rechts weg van het riviertje met na ca. 100m een waterplas aan linkerhand, verderop via een klaphek rechts van een houten poort het grasland verlaten en het pad met bocht naar rechts volgen, wn41 en MSN route.
Bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, kn41 volg 20, MSN route.
Na ca. 200m, voor bosperceel links an de weg LA, onverhard pad met bordje “Landgoed Beatrixhof” en met bosrand aan rechterhand, de wn en MSN route worden verlaten.
Bij T-splitsing met aan linkerhand boerderij “Beatrixhof” RA, verharde weg.
Bij kruising RA.
Bij 5-sprong RD, het grindpad aan overzijde van de weg inlopen, kn20 volg 30, het grindpad volgen tot kruising met aan rechterhand poort naar het kasteel.
Bij deze kruising RA door de poort, verharde weg, kn30 de wn route wordt verlaten.
Iets voor poortgebouw, bij kruising LA, de weg volgen tot T-splitsing.
# Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad met picknicktafel aan linkerhand negeren, wn24/29, de weg verder volgen tot onverhard pad aan rechterhand door een smal bosperceel, zijweg negeren.
Bij dit pad RA, onverhard pad, wn24.
In 2de flauwe bocht naar rechts LA, kn24 volg 62, smal stijgend pad dat iets verder door de rand van een landbouwperceel gaat.
Voor doorgaande weg RA, fietspad langs doorgaande weg, direct daarna LA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!, wn62, het fietspad parallel aan de weg “Meinweg” volgen tot ingang naar het parkeerterrein en het bezoekerscentrum “Meinweg”, het startpunt.

MSN = Maas-Swalm-Nette wandelroute met blauwe/witte routemarkeringen.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Bezoekerscentrum de Meinweg, Meinweg 2, 6075 NA te Herkenbosch. Plan Route

Parkeren kan op het grote parkeerterrein bij het bezoekerscentrum aan de Meinweg.

Bushalte Meinweg, Herkenbosch. Aanlooproute: Vanuit bushaltes in zuidelijke richting naar zijweg met wegwijzerbord "De Meinweg" lopen. Deze zijweg volgen tot aan rechterhand het bezoekerscentrum de Meinweg, het startpunt van deze wandelroute.

De IJzeren Rijn Adrie: De IJzeren Rijn
Terrassenlandschap in De Meinweg Adrie: Terrassenlandschap in De Meinweg
Kapel met begraafplaats bij voormalig Franciscaner klooster Adrie: Kapel met begraafplaats bij voormalig Franciscaner klooster
Knuppelbrugje in omgeving van de Rode Beek Adrie: Knuppelbrugje in omgeving van de Rode Beek
De Rode Beek Adrie: De Rode Beek
Dalheimer Mühle Adrie: Dalheimer Mühle
Gitstappermolen Adriie: Gitstappermolen
De Roer Adrie: De Roer
Boerderij Breatrixhof Adrie: Boerderij Breatrixhof
Monument ter nagedachtenis aan WOII oorlogsslachtoffers Adrie: Monument ter nagedachtenis aan WOII oorlogsslachtoffers
Poortgebouw van kasteel Daelenbroeck Adrie: Poortgebouw van kasteel Daelenbroeck
Kasteel Daelenbroeck Adrie: Kasteel Daelenbroeck

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rode-beek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Boshut

Kasteellaan 2
6075 EZ Herkenbosch

1. Adrie 14 augustus 2023 om 13:59

Gisteren 13 augustus 2023 de wandeltocht gecontroleerd. Een pad dat langs een waterloop aan de achterzijde van het Kasteel Daelenbroeck liep uit de wandeltocht gehaald. Het pad werd heel weinig belopen met als gevolg dat het bijna dicht gegroeid was. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!