Regte Heide-tocht, Poppel te Antwerpen

12 km Wandelroute Regte Heide-tocht, te Poppel

Wandeltocht over de Regte Heide onder Tilburg met als startpunt ijssalon Aarle ijs net over de grens met België. De tocht gaat via de Halve Maan met het mooie gelijknamige vennencomplex naar de Regte Heide om vervolgens via de Brakelse Heide en het Ooijevaarsnest weer terug te keren naar het startpunt. Voordat de tocht over de Regte Heide gaat komt men langs een grafheuvel uit de Midden-Bronstijd en een vogelkijkhut met mooi uitzicht over het Riels Laag. De Regte Heide is een groot heidegebied met zowel hoge en droge plekken met aardige uitzichten als natte plekken. Op het hoger gelegen deel komt men langs een reeks goed zichtbare grafheuvels uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.). Het Riels Laag, dat over een grote lengte direct aan de Regte Heide grenst vormt een mooie overgang van beekdal naar heide. De Brakelse Heide is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden voor het overgrote deel een bosgebied. In het bosgebied passeert men het enige kapelletje, kapel ’t Hoefke, dat Riel rijk is. Het is een Mariagrotje dat opgebouwd is uit zwerfkeien waar de Rielse grond vol mee zit. Door een breukvlak bij Riel in de aardkorst zijn deze keien naar boven gekomen. Het Ooijevaarsnest is een gevarieerd landschap met drassige weilanden en beboste gebieden. Het gebied dankt de naam aan het ooievaarsnest dat op de authentiek met riet bedekte grote schuur staat. De schuur is oorspronkelijk gebouwd als schaapskooi. 95% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 20-1-2019, laatst bijgewerkt op: 12-8-2019

Met de rug naar ijssalon “Aarle ijs” nr.80 LA vertrekken, direct daarna bij 3-sprong RA, iets verder voorbij het beekje “Poppelsche Leij” passeert men grenspaal no.212.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising met pad en verhard fietspad RD, onverhard pad, kn51 volg 55, vervolgens het pad met iets verder bosrand aan linkerhand volgen tot kruising voorbij woning nr.8.
Bij deze kruising RD, wn route.
Bij kruising RA, wn route, verderop voorbij weiland buigt het pad naar links, voorbij deze bocht passeert men aan rechterhand open plek met ven “Halve Maan”.
Bij kruising met breed pad LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, breed pad, wn route.
In flauwe bocht naar rechts scherp LA, de wn route wordt verlaten, direct daarna RA richting klein witte zuil en een grafheuvel.
Voor open gebied, bij T-splitsing RA, verderop t.h.v. vogelkijkhut buigt het pad naar rechts.
Bij kruising LA, breed pad, kn55 volg 56.
Bij 3-sprong links aanhouden, breed pad door open gebied met aan rechterhand een picknicktafel, wn route.
In bocht naar links van het doorgaande pad, RA, zandpad met blauw routepaaltje, kn56 volg 60, direct daarna RD, ruiterpad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong voor landbouwperceel.
Bij deze 5-sprong RD, breed zandpad met landbouwperceel aan rechterhand, kn60 volg 30. (Voor wandelaars die gestart zijn bij het alternatief startpunt, bij deze 5-sprong is in het bosgebied aan rechterhand het alternatief startpunt).
Bij kruising voor perceel met klein gebouwtje LA, kn30 volg 1.
Ca. 120m voorbij bosschages met bankje aan linkerhand LA, wn route.
Na passeren van 1ste grafheuvel aan linkerhand, bij kruising met ruiterpad RD, wn route.
# Grafheuvels uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.).
Bij T-splitsing met kleine witte zuil RA, breed grindpad, kn1 volg 27.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij informatiepaneel “Regte Heide” eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, kn27 volg 26, verderop passeert men het beekje de “Leij”, t.h.v. woning gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, kn26 volg 25, direct daarna LA richting kapel “’t Hoefke”, bospad, wn route.
Voor Mariabeeld, bij splitsing links aanhouden, wn route, vervolgens voorbij rododendronstruiken, bij 3-sprong RA, wn route.
# Kapelletje ’t Hoefke, is een Mariagrotje dat opgebouwd is uit zwerfkeien.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, iets verder voor brugje passeert men aan rechterhand een bankje bij poel.
Iets voorbij brugje RD door houten voetgangerssluis, smal pad aan rechterhand negeren, wn route, men passeert aan rechterhand half open plek met wat heide, voorbij de half open plek buigt het pad met flauwe bocht naar links, vervolgens het licht slingerend pad verder volgen tot T-splitsing voorbij houten voetgangerssluis, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA. breed pad, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad ca. 200m volgen tot breed pad aan rechterhand.
Bij dit pad RA, pad met geel routepaaltje.
Direct na flauwe bocht naar rechts, bij 5-sprong LA door houten voetgangerssluis met bord “Landgoed Hoevens”, gele paaltjes route, kn59 volg 58.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, gele paaltjes en wn route, vervolgens het pad verder volgen tot splitsing voorbij poel met bankje.
Bij deze splitsing links aanhouden, gele paaltjes route, kn58 volg 57, verderop buigt het pad t.h.v. informatiepaneel naar links, iets voorbij deze bocht passeert men een knuppelbrugje over  de “Leij”.
Na passeren van knuppelbrugje, bij T-splitsing RA, wn route, de gele paaltjes route wordt verlaten.
Na passeren van poel, bij Y-splitsing RA, kn57 volg 42, voorbij de poel buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, breed pad, kn42 volg 40/96, vervolgens na ca. 30m LA, pad met BL bordje “Ooijevaarsnest”, blauwe paaltjes route, kn42 volg 40, verderop buigt het pad naar links.
# Bij de T-splitsing is aan linkerhand een boerderij  en een veel oudere authentieke schuur. Op het dak van deze schuur staat een ooievaarsnest met een namaak-ooievaar. Dit ooievaarsnest is een verwijzing naar de naam van het landgoed.
T.h.v. rand bosgebied en bankje het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, blauwe paaltjes route, kn40 volg 31.
Na ca. 120m LA, bospad, blauwe paaltjes route, kn31 volg 52.
Ruim voor rand bosgebied het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, blauwe paaltjes en wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, pad met bosrand aan linkerhand, blauwe paaltjes en wn route.
Voorbij bocht naar links RD, pad aan rechterhand negeren, bosrand verder volgen, blauwe paaltjes en wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, de bosrand verder volgen, blauwe paaltjes en wn route, voorbij grasland buigt het pad naar rechts.
Voorbij deze bocht RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe paaltjes en wn route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren, verderop passeert men kn52 volg 51, de blauwe paaltjes route wordt dan ook verlaten.
Bij deze 5-sprong RD het onverharde pad aan overzijde van verhard fietspad volgen, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg.
Bij 3-sprong LA, aan rechterhand is ijssalon “Aarle ijs”, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

IJssalon Aarle IJs, Aarle 80, 2382 te Poppel. Plan Route

Vanuit Nederland volg de Turnhoutsebaan N630 naar de Goirleweg in België. Volg de Nieuwstraat en Voortjesweg naar Aarle. Parkeren kan op het privéterrein van ijssalon Aarle IJs.

Grafheuvels Adrie: Grafheuvels
Informatiezuil bij grafheuvels Adrie: Informatiezuil bij grafheuvels
De grafheuvels nu in een ander seizoen Adrie: De grafheuvels nu in een ander seizoen
Het Riels Laag Adrie: Het Riels Laag
Brugje over de Leij Adrie: Brugje over de Leij
Kapel ’t Hoefke Adrie: Kapel ’t Hoefke
Het ven Halve Maan Adrie: Het ven Halve Maan

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart regte-heide-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

IJssalon Aarle ijs

Aarle 80
2382 Poppel

1. Annie 12 augustus 2019 om 13:34

Beste Adrie,

Gisteren weer een van je mooie wandeltochten gelopen. Deze keer viel onze keuze op de Regte- Heide tocht.
    Het was een prachtige tocht met mooie bloeiende heide. Bij punt 5, bij kn 40 moet je eerst naar kn31.
    Vervolgens naar 52. Bij kn 40 staat 52 nog niet aangegeven.
    Vriendelijke groeten, Wim en Annie.

1. Adrie 12 augustus 2019 om 14:15

Beste Wim en Annie,
      Bedankt voor het melden! Knooppuntnummer 31 is tussen 40 en 52 tussengevoegd. Het nummer is bijgevoegd aan de routebeschrijving.