Ravenvennen-tocht, Arcen te Limburg

15 km Wandelroute Ravenvennen-tocht, te Arcen

Wandeltocht in het Nationaal Park De Maasduinen door de natuurgebieden Landgoed Arcen, de Ravenvennen en door Barbara's Weerd. De Leeremarksche Heide in natuurgebied Landgoed Arcen en de Lommerheide en Schandelosche Heide in het natuurgebied Ravenvennen zijn gevarieerde bosgebieden met op diverse plaatsen hoogte verschillen door stuifduinen, heide is er weinig te zien in tegenstelling tot wat de namen doen vermoeden. Wel zijn de bosgebieden rijk aan vennen zoals het Gelders Vlies in de Leeremarksche Heide. In de Schandelosche Heide gaat de wandeltocht door een groot bijzonder mooi gelegen vennencomplex de Ravenvennen met aan de rand één van de hoogste duinen in het gebied de Wittenberg. Voor een mooi uitzicht over het vennencomplex even de Wittenberg oplopen. Als laatste gaat de wandeltocht door een stukje uiterwaarden van de Maas Barbara's Weerd, een gebied dat bestaat uit bos en graslanden die begraast worden door Galloway runderen. Als bezienswaardigheden komt men langs kasteel Arcen, een dubbel omgracht statig buitenhuis met buitengebouwen. Het huidige kasteel is gebouwd in de omgeving van de oorspronkelijke burcht waarvan vrijwel niets meer over is. Bekend is het huidige kasteel om zijn tuinen. Verder komt men in het landgoed Arcen langs een ijskelder en het doolhof De Dolgaard het restant van een zogenaamd wallendoolhof uit de 17e/begin 18e eeuw. Het doolhof met een oppervlakte van 100 bij 125 meter is opgebouwd uit paden met daartussen kleine wallen. De paden en wallen waren elk drie meter breed, de wallen hadden een hoogte van ongeveer een halve meter. Aan het einde van de wandeltocht passeert men de Wymarse Molen een watermolen gesticht in 1677. In 1944 werd de molen zwaar beschadigd. De restanten raakten steeds verder in verval totdat deze in 1990 werd gerestaureerd. In de molen bevindt zich de graanbranderij De IJsvogel. 92% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-2-2020, laatst bijgewerkt op: 13-3-2024

Het parkeerterrein LA verlaten, de doorgaande weg volgen, vervolgens t.h.v. bushalte RA, smal grindpad met beukenhaag en diepe geul aan rechterhand, “Burgemeester Van Soest-Jansbekenplein”.
Bij T-splitsing LA, verhard voetpad.
Bij 4-sprong RA, “Koestraat”, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, de weg verder volgen tot T-splitsing bij “Barones van Wijmarstraat”, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RD, smal grindpad rechts van metalen afsluitboom, kn51 volg 55, iets verder een brugje over, voorbij het tweede brugje rechts aanhouden, het brede grindpad volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, “Lingsforterweg”, kn55 volg 54, weg met kasteelgracht aan rechterhand.
# Kasteel Arcen gebouwd in 1653 is een dubbel omgracht statig buitenhuis met buitengebouwen.
Bij rotonde RD de doorgaande weg oversteken, kn54 volg 65, let op drukke weg!!, vervolgens aan overzijde bij 4-sprong RA , breed pad met gescheiden grind-/fietspad, kn65 volg 66.
# Aan linkerhand staat een oude grenspaal uit 1818. Na de overheersing door Franse Keizer Napoleon zijn er nieuwe landsgrenzen vastgesteld. Voor deze streek werd de grens met Duitsland m.b.v. één kanonschot vanaf de rivier de Maas vastgelegd.
Na ca. 100m, t.h.v. klein parkeerterreintje met informatiepaneel LA, bospad met metalen afsluitboom, wn route, het ruiterpad aan rechterhand negeren.
# Iets verder passeert men aan rechterhand een ijskelder.
Bij T-splitsing met aan rechterhand informatiepaneel “De Dolgaard” LA, kn66 volg 33, pad met doolhof aan rechterhand, iets verder het pad langs het doolhof met bocht naar rechts verder volgen.
# Het doolhof “De Dolgaard” aan rechterhand is het restant van een zogenaamd wallendoolhof uit de 17e/begin 18e eeuw. De paden in het doolhof worden gescheiden door grondwallen.
Voorbij het doolhof, bij 3-sprong links aanhouden, stijgend pad met rood routepaaltje, wn route, men passeert een heuvel.
Aan voet van de heuvel, bij 6-sprong het 1ste pad aan linkerhand inlopen, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
RD, smal stijgend pad met SLL bordje aan linkerhand negeren, vervolgens bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand inlopen, kn67 volg 79, pad met betonnen carterkiller en houten afsluitboom, direct daarna links aanhouden, het pad ca. 400m verder volgen tot splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze splitsing links aanhouden, de wn route wordt verlaten, de ruiterroute 93 verder volgen tot kruising met in het pad aan linkerhand een rood routepaaltje, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA.
Bij 3-sprong RA, het pad door de half open strook met iets verder een open plek met ven aan linkerhand volgen tot bocht naar rechts voorbij de open plek, zijpad negeren.
Iets voorbij deze bocht LA, de wn route wordt weer verlaten.
Bij kruising met grindpad en aan linkerhand bord “Grondwater beschermingsgebied” RD.
Bij kruising LA, pad met bord “Grondwater beschermingsgebied”, verderop ruim voorbij houten afsluitboom en SLL bordje buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad ca. 1km verder volgen tot 5-sprong bij breed pad met gescheiden grind-/fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong RD het smalle pad met houten afsluitboom en SLL bordje aan overzijde van het brede pad inlopen, verderop buigt het smalle pad naar links en iets verder naar rechts.
Bij kruising LA, ruiterpad, wn route, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
Bij 4-sprong RD, de wn route wordt weer verlaten, het pad volgen tot 4-sprong voorbij een wit metalen afsluitboom.
Bij deze 4-sprong RD, breed grindpad met gescheiden verhard fietspad en met bosrand aan rechterhand, verderop gaat het grindpad gaat over in een verharde weg.
Voorbij woning nr.47, bij 3-sprong RA.
Ca. 100m voorbij woning nr.39, t.h.v. bosrand aan rechterhand LA, onverhard pad met houten afsluitboom en SLL bordje, verderop wordt het pad smaller.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, verderop gaat de verharde weg over in een breed onverhard pad met gescheiden verhard fietspad.
Bij ruime 5-sprong met picknicktafel en SLL bord “Ravenvennen” LA (het 1ste pad aan linkerhand), verderop buigt het brede pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, het brede pad met gescheiden grind-/fietspad buigt naar rechts, het pad verder volgen tot verharde weg aan linkerhand t.h.v. fietsroutenetwerk “Knooppunt 27” bord.
Bij deze weg RD, weg aan linkerhand negeren, het brede pad met bosrand aan rechterhand volgen tot pad met carterkiller en houten afsluitboom aan rechterhand iets voorbij flauwe bocht naar rechts, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, bospad tevens ruiterpad met SLL bordje, wn route.
RD, ruiterpad aan rechterhand negeren, vervolgens bij T-splitsing LA, groene (SLL routepaaltjes) route, kn22 volg 19.
Voorbij houten poort met klaphek RD, groene route, kn19 volg 12, het pad verder volgen tot houten poort met klaphek, zijpaden negeren.
Voorbij het klaphek RA, groene route, de wn route wordt verlaten, het pad dat verderop iets naar links buigt volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, wn route, de groene route wordt verlaten, het pad met iets verder een afrastering aan rechterhand volgen tot klaphek.
# Door de hoge waterstand van de vennen staat het pad bij het klaphek onderwater, als tijdelijke omleiding de voet van de heuvel volgen en het pad met afrastering aan rechterhand voorbij het klaphek weer volgen, vervolgens RA, het pad met verder de afrastering aan rechterhand volgen tot kruising, ga verder bij punt 6 laatste regel.

RA door het klaphek, het smalle slingerend pad langs de vennen met ruime bocht naar links terug naar de afrastering volgen, pad aan rechterhand negeren, bij een klaphek het omheinde gebied weer verlaten.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing RA, pad met afrastering weer aan rechterhand.
Bij kruising RD, vervolgens voorbij houten afsluitboom, bij kruising LA, kn28 volg 27, het brede pad volgen tot pad met carterkiller en houten afsluitboom aan rechterhand voor een omheinde grasrijke open plek, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, pad met SLL bordje en afrastering aan linkerhand, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. bosschages aan linkerhand, aan einde van de afrastering, bij 4-sprong scherp RA, stijgend pad, het pad buigt naar links richting top van de heuvel.
Ruim voorbij volgende hoge heuvel, bij T-splitsing met aan de overzijde een heel smal pad LA, breed pad, iets verder RD, ruiterpad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA langs wit metalen afsluitboom, kn30 volg 32.
Bij kruising met verharde weg RD, kn32 volg 62/31, iets verder RD het pad richting het bankje verder volgen, pad met witte afsluitboom aan rechterhand negeren, vervolgens voor het bankje LA, wn62 (het routepaaltje staat iets aan rechterhand).
Bij T-splitsing LA, kn62 volg 57, pad met iets verder een beekje.
Na ca. 100m, voorbij het beekje het pad met bocht naar rechts verder langs het beekje volgen, pad met houten afsluitboom aan linkerhand negeren, wn route, voorbij bocht naar links wordt het beekje verlaten, het pad verder volgen tot wit metalen afsluitboom iets voorbij 2de bocht naar links.
Voorbij deze afsluitboom RD het verhard voetpad volgen, iets verder buigt het voetpad naar rechts, direct na deze bocht de doorgaande weg t.h.v. voetgangerssluizen oversteken, let op drukke weg!, aan overzijde door het klaphek en het grasland inlopen, voorbij het klaphek LA richting het bosperceel, voor het bosperceel buigt het pad naar rechts richting de Maas.
Iets voor de Maas RA, kn57 volg 56, de Maas aan linkerhand volgen.
Na ca. 500m RA, men passeert bord “HSV De Brasem”, wn route.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing LA, verharde weg met iets verder een watermolen aan linkerhand, wn route.
# De Wymarse Molen of Kasteelmolen stamt oorspronkelijk uit 1677. In de watermolen is de graanbranderij de IJsvogel, een ambachtelijke distilleerderij, gevestigd.
Iets voorbij woning naast de watermolen LA door klaphek, kn56 volg 50, het pad over dijk volgen tot parkeerterrein aan rechterhand, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

De parkeerplaats bij de Schanstoren, Schans 23, 5944 AE te Arcen. Plan Route

Aan de rand van het dorp langs de Schans zijn ruime parkeermogelijkheden.

Bushalte Koestraat (ri Venlo) aan de Schans.

Een van de bijgebouwen bij kasteel Arcen Adrie: Een van de bijgebouwen bij kasteel Arcen
Kasteel Arcen Adrie: Kasteel Arcen
Poortgebouw Adrie: Poortgebouw
Doolhof De Dolgaard Adrie: Doolhof De Dolgaard
Ven het Gelders Vlies Adrie: Ven het Gelders Vlies
De Ravenvennen Adrie: De Ravenvennen
De Ravenvennen maar nu in een ander seizoen Adrie: De Ravenvennen maar nu in een ander seizoen
Watermolen de Wymarse Molen Adrie: Watermolen de Wymarse Molen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ravenvennen-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Arcen

1. Adrie 13 maart 2024 om 18:39

Vandaag 13 maart 2024 de wandeltocht samen met de langere Straelens Broek-rondje gecontroleerd. Alle paden met uitzondering van het pad dat door het vennengebied de Ravenvennen gaat waren goed te belopen. Het pad langs de vennen zal voorlopen nog onderwater staan. In de routebeschrijving is een voorlopige omleiding beschreven. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 15 maart 2022 om 17:32

Gisteren 14 maart 2022 de wandeltocht samen met de langere Straelens Broek-rondje wandeltocht gecontroleerd. Er zijn op diverse plaatsen bospercelen uitgedund met als doel het bos te verjongen en om het bos te kunnen behouden voor de toekomst. De paden zijn inmiddels weer prima begaanbaar. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Petra 8 augustus 2021 om 18:55

Een bekende omgeving voor ons, maar toch op paadjes gelopen die ook voor ons ontdekken waren. Zeker een mooie route, met de vennen, bos en stukje langs de Maas maakt deze route compleet. De bloeiende heide en bramen plukken maken het een geslaagde route. Wij lopen met GPS. Adrie bedankt.

4. Bert 27 juli 2020 om 22:44

Vandaag weer eens in Limburg gelopen, het zou immers prachtig weer worden. Nou jammer dan, miezeren, de hele dag. Ondanks dat volop genoten van het landschap, de bramen en het oude wallendoolhof. In Arcen wel wat mensen gezien maar op de route maar twee andere wandelaars en dat midden in de vakantietijd. Het was weer een prachtige ervaring.

Bert Bruggeman

5. M&M&A 19 juni 2020 om 18:52

Al vaker in deze omgeving gelopen, maar verrassend genoeg tóch weer heel veel nieuws gezien. Bijvoorbeeld de wallendoolhof eind 17e eeuw. Apart! In de vele vennen die we tegenkwamen bloeiden de waterlelies volop. Leken wel de tuinen van Monet, prachtig!
    Wat minder blij werden we helaas van de enorme hoeveelheid nesten van de eikenprocessierups op enkele paden. LL zuigt de nesten niet weg en markeert ze ook niet meer vanwege de grote hoeveelheden. Het moet niet nóg erger worden anders zijn grote delen van dit prachtige gebied maandenlang niet meer veilig toegankelijk. Tip: draag beschermende kleding en neem ook mondmaskers mee.

6. Margriet 21 mei 2020 om 17:30

Ondanks dat er veel auto’s op de parkeerplaats stonden, kwamen we tijdens de wandeling maar weinig mensen tegen. Genoten van de vele vennen met veel waterlelies en kikkerconcerten, een zeer boeiend gesprek met een herder met zijn kudde van 300 schapen, de boten op de Maas. En dat alles met een stralende zon.

7. Arnold Schweren 10 april 2020 om 18:26

Vandaag 10 april 2020 hebben we deze tocht gelopen, Corona-tijd.. maar vooral erg stilletjes overal. Wat en prachtige natuur in omgeving Arcen! Mooie bossen, prachtige vennen overal, mooie plats Arcen (met helaas alle horeca gesloten). Dank Adrie voor de heldere beschrijving.. fout lopen is gewoonweg onmogelijk.