Raamdal-tocht, Gassel te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Raamdal-tocht, te Gassel

De tocht gaat door bossen, een beekdal met mooie natuur. Ook wordt er afgeweken van de gebaande paden, er wordt ruim 2,5 kilometer gestruind. De tocht gaat door de Gasselse Bossen, het natuurgebied Langven en Maurik en de Kraaijenbergse Plas. Het Gasselse Bos is zoals op veel plaatsen in Noord-Brabant een met dennen beplant heidegebied. De laatste vijfentwintig jaar is het productiebos omgevormd tot een natuurlijker bostype, waarin vooral de inheemse loofbomen domineren. Inmiddels een mooi bos met diverse kleine poelen en een wat groter ven, het zogenaamde Soldatenkanaal, een door militairen gegraven ven om zand te winnen voor de bouw van de Generaal de Bonskazerne. Aan de rand van het landgoed Tongelaar wordt een stukje Peelkanaal gevolgd, bij samenkomst van de Lage Raam en het Peelkanaal gaat de beek onder de naam Graafsche Raam verder. Beide beken vormen het Raamdal. Bij het Peelkanaal komt men langs enkele kazematten een restant van Peel-Raamstelling. Het nog jonge mooie natuurgebied Langven en de Maurik in het stroomgebied van de Graafsche Raam bestaat uit een klein bosgebiedje, ruig grasland dat begraast wordt door Schotse hooglanders en Konikpaarden, poelen en een mooi ven met de naam Langven, Vanuit de lage begroeide 'stuifduinen' in het gebied heeft men een prachtig zicht over het ven. In de Kraaijenbergse Plassen wordt ruim 2,5 kilometer gestruind. Om de tekst van Brabants Landschap te gebruiken "Het lijken hier de Friese meren wel, maar je bent toch echt in Brabant". Het is inderdaad een waterrijk gebied dat als resultaat van 40 jaar graven naar zand, grind en klei een prachtig gebied heeft opgeleverd met mooie natuur. 75% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 17-9-2016, laatst bijgewerkt op: 18-11-2017

Vanuit de “Dorpstraat” met de rug naar het plein “Julianaplein” voor de kerk RA vertrekken, direct daarna bij kruising LA, “Torenstraat”, vervolgens de weg ca. 450m volgen tot kruising, zijweg negeren.
Bij deze kruising RA, onverhard pad, “Heidestraat”.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Voor perceel rond witte woonboerderij LA, pad door smalle strook bos, wn route.
Bij 3-sprong LA, breder bospad, wn route.
Bij kruising RD, kn98 volg 12, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing met verharde weg, zijpaden en zijpaden bij kruising negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn12 volg 11.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, wn route.
Voorbij woning nr.12 LA, onverhard pad, “Fazantenweg”, kn11 volg 16.
Bij kruising RD, “Fazantenweg”, kn16 volg 15.
Ruim voor kruising LA, smal bospad met SBB bordje “Maasdal”, kn15 volg 14, direct daarna bij splitsing links aanhouden, vervolgens bij 3-sprong eveneens links aanhouden, wn route.
Voor lage heuvelrug, in flauwe bocht naar links t.h.v. SBB bordje, RA door houten voetgangerssluis en lage heuvelrug oplopen, direct daarna aan overzijde bij T-splitsing RA, vervolgens de lage heuvelrug aan rechterhand volgen tot men het bosgebied via voetgangerssluis weer verlaat.
Na passeren van de voetgangerssluis bij T-splitsing LA, breed pad, wn route.
Bij kruising RA, “Meisevoort”, verhard weggetje, kn14 volg 68, verderop t.h.v. brugje over waterloop “Laarakkerse waterleiding” gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
RD richting “Langenboom”, pad aan linkerhand negeren, kn68 volg 17.
Na passeren van brugje RD, kn17 volg 18, verderop voor woning buigt het pad naar rechts en gaat over in verharde weggetje, vervolgens het weggetje volgen tot flauwe bocht naar links met kapelletje, zijpaden negeren.
In deze flauwe bocht rechts aanhouden, onverhard pad, kn18 volg 19.
RD, verhard weggetje “Champagnelaan”, weg aan linkerhand negeren, verderop gaat het verharde weggetje over in een onverhard pad.
T.h.v. bosgebied rechts aanhouden, licht slingerend bospad met veerooster volgen, kn19 volg 61, na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar rechts.
# In deze bocht even de heuvels aan linkerhand oplopen voor een mooi uitzicht over het “Langven”.
In bosgebied RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, smal bospad dat voor de beek naar links buigt, vervolgens de beek aan rechterhand volgen.
Na verlaten van het bosgebied RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, de beek verder volgen.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, kn61 volg 62, vervolgens het pad langs de beek verder volgen tot metalen afsluitboom, paden aan linkerhand negeren.
Voorbij deze metalen afsluitboom het pad met bocht naar links verder volgen tot T-splitsing, zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA het brugje over, vervolgens aan overzijde eveneens RA, kn62 volg 63, pad met beekje aan rechterhand volgen.
Aan einde van het bosgebied RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, de beek verder volgen.
Bij T-splitsing RA de brug over, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot 5-sprong, zijwegen aan linkerhand negeren.
Bij deze 5-sprong 2de weg aan rechterhand volgen, “Graafschedijk”, kn66 volg 67.
Na passeren van woning nr.56 RA, “Middelrotscheweg”, kn67 volg 16, na enkele meters gaat verharde weg over in onverhard pad.
Bij 3-sprong LA, “Wijnruimerweg”, de wn route wordt verlaten, na enkele meters gaat het onverharde pad over in een verhard weggetje.
Bij T-splitsing RA.
Na ca. 180m LA, “Valeweg”, breed bospad.
Bij kruising met aan rechterhand een metalen poort RD.
Iets voor verharde weg, t.h.v. klein parkeerterreintje RA, smal bospad met bordje wandelpad “3350m” en rood paaltje.
Bij splitsing rechts aanhouden, direct daarna bij kruising op lage heuvelrug RA, rode paaltjes route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong iets voor schuurtje met houtopslag.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, afrastering aan rechterhand volgen, rode paaltjes route.
Na ca. 100m, in laagte voorbij lage heuvel links aanhouden, rode paaltjes route, het pad buigt naar rechts met poel aan rechterhand.
Bij 3-sprong voor poel aan linkerhand rechts aanhouden, direct daarna bij 4-sprong RD, afrastering aan rechterhand volgen, rode paaltjes route.
Bij kruising RD, de rode paaltjes route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij kruising LA, wn route.
RD, stijgend pad aan linkerhand negeren.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong t.h.v. poel RD, wn route, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing voorbij houten afsluitboom, zijpad langs smalle poel aan linkerhand en zijpad voorbij wat grotere poel aan rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong met verharde weg voor molen, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, kn87 volg 86, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!, kn86 volg 90, direct daarna de weg die overgaat in een onverhard pad met bocht naar links volgen, “Hogendijk”, wn route, vervolgens het pad volgen tot woning nr.5.
Ca. 120m voorbij deze woning scherp LA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing op de dijk.
Bij deze Y-splitsing scherp RA, verhard fietspad over de dijk volgen.
Bij 4-sprong aan einde van verharding op de dijk rechts aanhouden, dalende weg, wn route.
In flauwe bocht naar rechts LA, “Lommerstraat”, onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, kn94 volg 93.
Iets voor overgang naar verharde weg, t.h.v. betonnen (lego) blokken RA, kn93 volg 92, na passeren van het draaihekje links aanhouden, de waterplas aan rechterhand volgen.
# Men volgt nu het struin deel, duidelijk herkenbare paden zijn er niet, volg de koeienpaadjes en zorg ervoor dat U de waterplas aan rechterhand houdt en niet voorbij de hoogspanningslijnen komt.
Voor bosschages parallel aan hoogspanningslijnen buigt de route naar rechts en loopt gedeeltelijk onder de hoogspanningslijnen met aan linkerhand een afrastering, waterplas aan rechterhand houden.
Bij hoek in afrastering, iets voor hoogspanningsmast rechts aanhouden, de wn route wordt tijdelijk verlaten, de route buigt weg van de hoogspanningslijnen, om vervolgens met een heel ruime linkerbocht met de waterplas aan rechterhand weer terug te keren naar de hoogspanningslijnen, halverwege de stalen balk over geul naar eilandje negeren.
Bij “T-splitsing” onder de hoogspanningslijnen RA, vervolgens de hoogspanningslijnen volgen tot metalen hek met draaihekje.
Voor het metalen hek RA, kn92 volg 91, vervolgens de waterplas aan rechterhand volgen tot men pad naar een vogelkijkhut kruist.
Bij deze kruising met aan linkerhand klaphek RD, waterplas aan rechterhand verder volgen.
Voordat de oever van de waterplas met een grote bocht naar rechts buigt links aanhouden en het struingebied via draaihekje verlaten.
Na passeren van het draaihekje bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
RD, “Overlaat”, weg aan rechterhand negeren, kn91 volg 90.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Overlaat”, pad aan rechterhand negeren, kn90 volg 97.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!, “Schaarweg” direct daarna bij kruising voorbij kombord “Gassel” eveneens RD, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Dorpstraat”, kn97 volg 87, vervolgens de weg volgen tot het plein aan rechterhand, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
SBB = Staatsbosbeheer
Groen–gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Julianaplein voor de kerk, Dorpstraat 8, 5438 AM te Gassel. Plan Route

Neem de A73/E31 naar de Beersebaan/N321 in Beers. Neem afrit 4-Cuijk vanaf de A73/E31. Volg de N321 naar de Dorpstraat in Gassel.

Bushalte Station, Cuijk. Bus 638 (richting Grave Busstation). Bushalte Kerk, Gassel.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

De Graafsche Raam Adrie: De Graafsche Raam
Kapelletje Adrie: Kapelletje
Kazemat in het gebied Langven en de Maurik Adrie: Kazemat in het gebied Langven en de Maurik
Paarden in het Langven en de Maurik Adrie: Paarden in het Langven en de Maurik
Natuurgebied Langven en de Maurik Adrie: Natuurgebied Langven en de Maurik
Natuurgebied Langven en de Maurik, het ven 'Langven' Adrie: Natuurgebied Langven en de Maurik, het ven 'Langven'
Molen Bergzicht Adrie: Molen Bergzicht
De Kraaijenbergse Plassen Adrie: De Kraaijenbergse Plassen
De kerk van Gassel Adrie: De kerk van Gassel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart raamdal-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Gassel en Escharen

1. Frans 14 mei 2018 om 11:12

Fraaie, mooi afwisselende wandeling: dorpen, beekdalen, bossen, agrarisch gebied, struinen langs een prachtige maasplas. Wij hebben deze op 12 mei 2018 gelopen: mooi weer en de natuur was prachtig in bloei.