Peelvenen-de grote tocht, Griendtsveen te Limburg

20 km Wandelroute Peelvenen-de grote tocht, te Griendtsveen

De tocht start in het plaatsje Griendtsveen, een peeldorpje met een beschermd dorpsgezicht. In het plaatsje gaat men langs kaarsrechte peelkanalen met karakteristieke panden en over ophaalbruggetjes. Na het verlaten van het plaatsje gaat men richting het peelgebied de Mariapeel. Aanvankelijk werd de Mariapeel op een kleinschalige manier vergraven waardoor verschillende complexen met zogenaamde boerenkuilen ontstonden en een grote lengte aan Peelbanen, via deze peelbanen werd de turf met karren afgevoerd. De tocht gaat dan ook over vaak lange maar vooral mooie peelbanen, met op diverse plaatsen prachtige vergezichten over de Mariapeel. In het Mariaveen gaan de paden meer slingerend door het peelgebied. In dit deel van de peel komt men langs een schaapskooi, met wat geluk loopt er ook de kudde landgeiten die dit gebied rijk is. Via de Helenavaart keert men weer terug naar Griendtsveen. Voordat men Griendtsveen weer binnenloopt maakt de tocht een ommetje door de Deurnsche Peel, men volgt er het mooie Nonnenpad dat slingerend door dit peelgebied gaat. 76% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-3-2015, laatst bijgewerkt op: 24-6-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk RD de brug over, wn18, direct daarna bij kruising aan overzijde eveneens RD, “Past. Hendriksstraat”, kn18 volg 62, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren
Bij deze T-splitsing RA, wn route.
Voorbij woning nr.17 RA, “Sphagnumweg”, wn route.
RD, “Sphagnumweg”, breed grindpad, weg aan rechterhand negeren, wn route, verderop voorbij brugje buigt het grindpad naar links.
Bij kruising LA het brugje over, direct daarna bij kruising aan overzijde eveneens LA, “Ericaweg”, wn route.
Bij T-splitsing met aan linkerhand brugje RA, “Apostelweg”, verharde weg, wn route.
Bij 4-sprong de doorgaande weg met bocht naar links verder volgen, “Lavendellaan”, wn route, vervolgens de weg volgen tot woning nr.54 aan de rand van bebouwde kom, zijwegen negeren.
Iets voorbij deze woning RA, “Smelen”, grindpad, kn62 volg 21.
Bij T-splitsing voor kanaal LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
RD, onverhard pad “Veenpluis” aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong met aan linkerhand kruisbeeld en picknicktafel RA, direct daarna voorbij het peelkanaal bij 3-sprong LA, kn1 volg 20, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad ca. 2,3km volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, onverhard pad, kn20 volg 52, vervolgens het licht slingerende pad ca. 900m volgen tot gras-pad aan linkerhand met iets verder in het gras-pad een metalen hek en SBB bordje, iets voor dit gras-pad passeert men een bankje.
Bij dit pad LA, gras-pad, men passeert het metalen hek met overstap, verderop buigt het gras-pad naar rechts dan naar links en iets verder voor afrastering naar rechts, vervolgens afrastering aan linkerhand volgen.
Pad met bocht naar links langs afrastering verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, vervolgens t.h.v. dennenboom met twee stammen dicht tegen de afrastering het pad met flauwe bocht naar links langs de afrastering verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren.
Bij hoek in afrastering RD, pad langs afrastering aan linkerhand negeren.
Voor afrastering het gras-pad met bocht naar rechts verder volgen, afrastering aan linkerhand, verderop passeert men dicht na elkaar twee metalen hekken met overstap.
Ca. 120m na passeren van deze hekken RD, pad met wn routepaaltje aan rechterhand negeren.
Na passeren van klaphek, bij kruising RD door klaphek, kn54 volg 53.
Bij 3-sprong met aan linkerhand klaphek rechts aanhouden, wn route, vervolgens het doorgaande pad volgen tot 3-sprong met picknicktafel ca. 150m voorbij schaapskooi.
Bij deze 3-sprong links aanhouden richting schuur, kn53 volg 50, vervolgens het pad pal naast de linkerzijde van schuur volgen tot parkeerterreintje aan rechterhand, zijpaden t.h.v. schuur aan linkerhand negeren.
T.h.v. het parkeerterreintje RD door klaphek, breed pad aan linkerhand negeren, kn50 volg 51.
Doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn51 volg 52, vervolgens na ca. 80m RD, eveneens pad aan rechterhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn52 de wn route wordt verlaten, vervolgens na passeren van klaphek RD, pad aan rechterhand negeren.
# Voordat met bij de 3-sprong LA gaat, voor uitzicht over een mooi deel van het peelgebied bij de 3-sprong even RA, iets verder is linkerhand uitzicht over een nat gebied met resten van berkenbomen.
Bij T-splitsing RA, verharde weg met peelkanaal aan linkerhand.
Na ca. 200m LA houten brugje over, direct daarna bij T-splitsing aan overzijde RA, vervolgens de weg volgen tot kruising met aan rechterhand een brug.
# Bij deze kruising gaat de wandeltocht door een “Rustgebied voor ganzen”, dit rustgebied is in de periode van 15 oktober tot 15 maart gesloten. Als alternatief bij de kruising LA richting de Willem III hoeve. Voorbij deze boerderij, aan einde van parkeerterreintje RA, gras-pad over kade met SBB bordje “De Pelen Deurnsche Peel”. Bij T-splitsing met aan linkerhand een metalen hek RA. Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA de brug over, vervolgens aan de overzijde bij T-splitsing LA, grindpad, vervolgens het doorgaande grindpad volgen tot brugje. Bij dit brugje RD het brugje over, klaphek aan rechterhand negeren, vervolgens het grindpad langs het peelkanaal verder volgen tot bocht naar rechts, verderop t.h.v. smal brugje grind-/fietspad. Ga verder bij punt 6. 1ste regel.

Bij deze kruising RA de brug over, “Kaasweg”, direct daarna aan overzijde eveneens RA, grindpad tussen boerderij “Emma Hoeve” en het kanaal, verderop buigt het pad naar links.
# Voordat men de brug over gaat, voor een pauze aan de linkerhand is de Willem III hoeve met écht ambachtelijk ijs!
Iets voorbij deze bocht RD, gras-pad, grindpad met metalen hek aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. bankje buigt het pad naar links.
T.h.v. achterzijde van de boerderij RD, gras-pad aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. bankje buigt het gras-pad naar links.
Na passeren van klaphek RA brugje over, grindpad, vervolgens het grindpad met peelkanaal aan linkerhand volgen tot bocht naar rechts, verderop t.h.v. smal brugje grind-/fietspad.
Iets voorbij deze bocht buigt het grindpad naar links het brugje over, vervolgens aan overzijde het doorgaande grindpad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg volgen tot smal bospad met SBB routepaal “Nonnenpad” ca. 50m voor kombord “Griendtsveen”.
Bij dit pad scherp LA, bospad met SBB routepaal “Nonnenpad”, wn12, verderop iets voorbij bocht naar rechts gaat het pad licht slingerend over een kade in het peelgebied.
Bij T-splitsing met aan rechterhand bankje en open grasland LA, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Na het passeren van brugje, bij T-splitsing RA, pad met kanaal aan rechterhand volgen, kn12 volg 11.
T.h.v. stuw RD, gras-pad langs waterloop aan linkerhand negeren, kn11 volg 17, iets verder breed grindpad.
RD, brugje aan rechterhand negeren, vervolgens het grindpad verder volgen tot kruising met verharde weg.
#Voor een bezoekje aan het Toon Kortooms park iets voor de kruising het pad achter de muurresten aan linkerhand inlopen.
Bij deze kruising RA, verharde weg, kn17 volg 18, vervolgens na ca. 35m RA, “Helenaveenseweg”, direct daarna links aanhouden, smal onverhard pad met peelkanaal aan linkerhand, wn route.
RD, verharde weg, wn route, vervolgens de weg met het peelkanaal aan linkerhand volgen tot de kerk, het startpunt.

Groen/gele en rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Helenaveenseweg 50, 5766 PB te Griendtsveen. Plan Route

Parkeren kan op de parkeerstrook iets voor de kerk. Verder is er een wat groter parkeerterrein hoek Deurenseweg-Helenaveenseweg. Loop vanuit dit parkeerterrein naar het peelkanaal aan overzijde van Helenaveenseweg, vervolgens het smalle onverharde pad met metalen afsluitboom voor het peelkanaal inlopen. Start de routebeschrijving punt 7. laatste regel.

Station Horst-Sevenum. Belbus 64 (richting 0900-0699 beltijd 1 uur). Bushalte Kerk, Griendtsveen.

Een van de vele brugjes in Griendtsveen Adrie: Een van de vele brugjes in Griendtsveen
Voormalige herberg Adrie: Voormalige herberg
Landgeiten Adrie: Landgeiten
Schaapskooi Adrie: Schaapskooi
Informatiepaneeltje, van boom naar kienhout Adrie: Informatiepaneeltje, van boom naar kienhout
Mariapeel, van boom naar kienhout Adrie: Mariapeel, van boom naar kienhout
Mariaveen Adrie: Mariaveen
Boerderij langs het Kanaal van Deurne Adrie: Boerderij langs het Kanaal van Deurne

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelvenen-de-grote-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Herberg De Morgenstond

Griendtsveenseweg 80
5753 SB Griendtsveen

1. Peter 22 augustus 2020 om 14:37

Ik heb vandaag deze tocht gelopen. Hij was mooi en heel afwisselend. Ook de aan de routebeschrijving was niets aan te merken.

Groetjes,

Peter

2. Mia 30 mei 2019 om 16:42

Vandaag deze prachtige route gewandeld, de beschrijving klopte volledig!

3. Adrie 9 november 2018 om 14:42

Gisteren 8 november de wandelroute gecontroleerd. Nieuw was dat in de omgeving van de Willem III hoeve aan de oostzijde van de Helenavaart een pad gesloten is in de periode van 15 oktober tot 15 maart, gedurende die periode is dat deel van de Peel “Rustgebied voor ganzen”. Tijdens deze periode kan het alternatief gevolgd worden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!