Peelpad etappe 8, Heusden gem Asten te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Peelpad etappe 8, te Heusden gem Asten

Het is zal niet direct in het landschap te herkennen zijn maar de plaatsjes Heusden en Liessel maakten ook deel uit van het peelgebied. Door de jarenlange ontginningen zal men tijdens deze etappe weinig in het landschap terugvinden van het ooit ruige peelgebied. Vanuit het plaatsje Heusden gaat de etappe richting de kasteelruïne Asten. De kasteelruïne zijn de restanten van het meer dan 600 jaar oude kasteel van Asten, het kasteel is in 1944 in puin gelegd door een Duitse fosforgranaat. Vervolgens gaat de etappe gaat door twee bosgebieden de Dennendijkse Bossen en de Liesselse Bossen, beide bosgebieden kunnen aangemerkt worden als typisch Brabantse bossen. De Dennendijkse Bossen is een van oorsprong aangeplant bosgebied met dennenhout voor de mijnbouw. In dit bosgebied zijn enkele open stukken, de zogenaamde bleken. Deze open stukken waren gemeenschappelijke plaatsen waar linnen gebleekt werd. Geleidelijk is het bosgebied omgevormd tot een meer natuurlijker bosgebied met enkele waterplassen en paddenpoelen wat het geheel tot een aantrekkelijk wandelgebied heeft gemaakt. De Liesselse Bossen is een eveneens jong bosgebied van dennenhout dat is aangeplant op een voormalig stuifzandgebied. Ook dit bosgebied is omgevormd tot een meer natuurlijk bosgebied. Het is ook een aantrekkelijk bosgebied waarin brede bospaden afgewisseld worden met slingerende smalle paadjes.
75% van deze wandeltocht is onverhard

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-4-2016, laatst bijgewerkt op: 15-2-2019

Vanuit de bushalte naar het kerkje lopen, vervolgens met de rug naar de ingang van het kerkje RA vertrekken.
Bij T-splitsing RA, “Antoniusstraat”, vervolgens de weg ca. 170m volgen tot woning nr.12D, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning RA, “’t Hoekske”.
RD, weg aan linker- en rechterhand negeren, men verlaat de bebouwde kom.
Bij splitsing rechts aanhouden, “Beemdstraat”, vervolgens de weg volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, onverhard pad, verderop buigt het pad naar rechts.
Voor bosperceel LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor brede waterloop.
Bij deze T-splitsing RA, smal pad tussen waterloop en beukenhaag.
Bij T-splitsing met aan linkerhand brug LA de brug over, breed pad, kn56 volg 54.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, kn54 volg 84, direct daarna LA, smal pad aan linkerzijde van landbouwperceel, wn en “Wandelroute de 12 apostelen”.
T.h.v. bosgebied LA, smal pad door rand bosgebied, iets verder buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij Y-splitsing LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD.
Bij kruising t.h.v. metalen poort RA, onverhard pad, direct daarna bij 5-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met bankje.
Bij deze 4-sprong RA, vervolgens het pad dat gedeeltelijk langs een landbouwperceel loopt volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een weiland en bordje “Terreinfietsroute Asten De Bergen”, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, men verlaat het bosgebied, wn route.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de verharde weg volgen, kn53 volg 51.
RD, weg aan rechterhand negeren, “Voordeldonk”, wn route.
Voorbij viaduct de weg met bocht naar rechts verder volgen, weg aan linkerhand negeren, kn51 volg 57.
Doorgaande weg met bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren, direct daarna RA, “Venbergweg”, wn route.
T.h.v. bosrand, bij kruising RD, onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, kn57 volg 95, vervolgens het pad ca. 140m volgen tot kruising met smal pad.
Bij deze kruising RA, smal bospad, wn route.
Bij kruising RD, wn route.
Bij T-splitsing t.h.v. rand bosgebied LA, wn route.
RD, ATB pad aan linkerhand negeren.
RD, ATB pad met bordje “Houtoogst in de bossen” negeren.
Na ca. 120m LA, wn route.
Bij kruising met ATB pad RD.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, pad is tevens een klein stukje ATB pad.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren, de ATB route wordt verlaten.
Na passeren van schuilhut bij kruising RA, wn route, vervolgens breed pad met gescheiden verhard fietspad volgen tot 4-sprong t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze 4-sprong LA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad langs de bosrand volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna in bocht naar rechts links aanhouden, rand van bosgebied volgen.
Voorbij landbouwperceel LA, het landbouwperceel (akker) verder aan linkerhand volgen.
Voorbij landbouwperceel LA, aan rechterhand is een klein open grasgebiedje, na passeren van poel gaat het pad langs de rand van “nat” grasland.
Na verlaten van dit grasland bij 4-sprong LA.
Bij T-splitsing LA.
Na ca. 200m, in flauwe bocht RA, smal bospad met houten afsluitboom.
Bij kruising LA, eveneens smal pad.
Bij kruising met pad en verhard fietspad RD.
Bij kruising met in elk van de vier de hoeken een lage heuvelrug RA.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing scherp RA, “Leensel”, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, “Leensel”, vervolgens voorbij viaduct RA.
Weg met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn64 volg 63.
Bij T-splitsing RA, vervolgens de weg volgen tot boerderij nr.10, t.h.v. het beekje de “Astense Aa” passeert men kn63 volg 60.
Voorbij deze boerderij LA, onverhard pad, “Astensedreef”, wn route, verderop na ca. 350m buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot kruising met verharde weg, iets voor deze kruising buigt het pad met flauwe bocht naar links en gaat over in een verhard fietspad.
Bij deze kruising RD, verhard fietspad, “Hazeldonksedreef 4a”, wn route, direct daarna het fietspad met bocht naar links verder volgen, ATB pad aan rechterhand negeren.RD, onverhard pad, fietspad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot inrit van woning “Hazeldonksedreef 4a” aan linkerhand, zijpaden negeren.
Iets voorbij deze inrit RD, ATB pad aan rechterhand negeren, vervolgens enkele meters voor omheind terreintje rechts aanhouden, wn route, het pad met een boog om het omheind terreintje volgen, aan smalle zijde het gras-pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een houten hek RA, direct daarna RA door klaphek, kn59 volg 29, smal slingerend bospad, verderop buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
Na passeren van bankje RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 70m LA, smal slingerend bospad, wn route.
Bij T-splitsing LA, breder pad, wn route.
Bij 5-sprong met bankje LA, kn29 volg 31.
Ruim voor rand bosgebied RA, smal bospad, wn route.
Bij 4-sprong met aan linkerhand een bankje RD, wn route.
Bij kruising RA, breder pad, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 80m, t.h.v. ruiter routepaaltje LA, ruiterpad.
Bij 4-sprong RD, ruiterpad.
Bij kruising RD, het ruiterpad wordt verlaten.
Bij kruising met verhard fietspad en breed pad RD, direct daarna bij kruising voor droogstaande waterloop RA, smal pad dat parallel loopt aan het brede pad, wn route.
Bij T-splitsing LA, de wn wordt weer verlaten, direct daarna RD, ATB pad aan linkerhand negeren.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren.
Voorbij ruime flauwe bocht naar links RA, smal slingerend pad met een geel en rood routepaaltje.
Bij T-splitsing RA, breder pad, kn58 volg 60.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, wn route.
Bij 5-sprong 3de pad aan rechterhand volgen, wn route.
Bij 5-sprong met verhard fietspad scherp LA (1ste pad aan linkerhand), de wn route wordt verlaten.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, direct daarna rechts aanhouden, breed pad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong voor woning LA door klaphek, wn route, vervolgens het pad volgen tot brugje.
Na passeren van brugje bij T-splitsing LA, het pad buigt naar rechts.
Na passeren van klaphek bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route.
Bij ruime 4-sprong RD, “Oude Molen”, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren. direct daarna in flauwe bocht naar links RA, “Het Hofke”.
Voor schoolplein “Brede school de Zonnebloem” LA.
Voorbij parkeerterrein rechts aanhouden, verhard voetpad, vervolgens het voetpad volgen tot T-splitsing voorbij de kerk.
Bij deze T-splitsing RA, doorgaande weg, vervolgens de weg volgen tot de bushaltes aan het Marktplein, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Vorstermansplein, Voorste Heusden 63, 5725 AB te Heusden gem Asten. Plan Route

Bushalte Marktplein, Hoofdstraat 57 te Liessel.

A67, neem de afrit 36-Asten. Volg de N279 en Heesakkerweg naar de Voorste Heusden in Heusden Gem Asten. Ruime parkeermogelijkheden op het Vorstermansplein.

Station Deurne. Buurtbus 466 (richting Geldrop Ziekenhuis). Bushalte Vorstermansplein, Heusden gem Asten.

Poortgebouw kasteel Asten Adrie: Poortgebouw kasteel Asten
Kasteelruïne Asten Adrie: Kasteelruïne Asten
Oprijlaan naar kasteel Asten Adrie: Oprijlaan naar kasteel Asten
De Dennendijkse Bossen Adrie: De Dennendijkse Bossen
Boerderij in omgeving de Dennendijkse Bossen Adrie: Boerderij in omgeving de Dennendijkse Bossen
De Liesselse Bossen Adrie: De Liesselse Bossen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-8.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.