Peelpad etappe 7, Ospeldijk te Limburg

19 km Wandelroute Peelpad etappe 7, te Ospeldijk

Deze etappe van Ospeldijk naar Heusden gaat vrij snel na verlaten van Ospeldijk door de Groote Peel. De Groote Peel is een prachtig wandelgebied met een rijke natuur. Het voormalige hoogveengebied heeft ook een bijzondere geschiedenis, waarvan nog veel sporen in het veld te zien zijn. In de vorige etappe waren reeds een aantal veldnamen genoemd zoals 't Eeuwig Leven, Aan 't Elfde, De Pijp, Koe-uier, De Velddraai en Lumme buske. Deze etappe gaat door Aan 't Elfde, een prachtig smal pad met aan beide zijde grote peelvennen en De Velddraai. Na het verlaten van de Groote Peel gaat de etappe naar de Witte Bergen en het waterbergingsgebied de Starkriet. Het bosgebied de Witte Bergen heeft zijn naam te danken aan de zandverstuiving die er is geweest. Zoals op zoveel plaatsen is het stuifzandgebied begin 20ste eeuw omgevormd tot productiebos, later zijn de "bergen" afgegraven voor de aanleg van de N279. Momenteel is het een aantrekkelijk wandelgebied geworden met een enorme visvijver met daar omheen een gevarieerd bosgebied. De Startkriet ligt langs de bovenloop van de Aa en is aangelegd in 2004, met als doel bij wateroverlast het water te bufferen. Men heeft de Aa in het gebied weer een meanderend verloop gegeven met een overstromingsgebied van 50 ha. Het inmiddels 10jaar oude gebied is een mooi natuurgebied geworden. Om het gebied is een graskade aangelegd, de tocht gaat deels over deze graskade maar ook door het gebied. Zou het water toch te hoog staan, het is tenslotte een waterbergingsgebied, dan kan men de graskade om het gebied blijven volgen. Voordat de etappe eindigt in Heusden gaat men over een mooi pad door landgoed het Woold, een golfterrein met aan de rand nieuwe natuur. 83% van deze wandeltocht is onverhard.
Het gebied is in het broedseizoen van 15 maart tot 15 juli en tijdens de vogeltrek van 15 oktober tot 30 november gedeeltelijk voor publiek gesloten. Volg tijdens deze periodes het alternatief.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 8-4-2016, laatst bijgewerkt op: 2-3-2019

Een deel van de Groote Peel is in het broedseizoen van 15 maart tot 15 juli en tijdens de vogeltrek van 15 oktober tot 30 november gedeeltelijk voor publiek gesloten. Volg tijdens deze periodes het alternatief.

Vanuit de bushalte naar de zijweg “Moosdijk” lopen, vervolgens de weg volgen tot kruising aan andere zijde van het dorp, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RA, “Nieuwe Baan”, kn84 volg 81.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn81, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad met gescheiden grind-/fietspad.
In bocht naar rechts van het grind-/fietspad RD door klaphek, onverhard pad met SBB bordje “Groote Peel”, wn81.

Alternatief tijdens broedseizoen en vogeltrek: Voor bosgebied aan linkerhand LA, kn81 volg 82 vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, verderop passeert men een klaphek. Bij deze T-splitsing RA, verharde weg. T.h.v. het “Buitencentrum” RA, grindpad met bord “Nationaal park De Groote Peel” , kn82 volg 86, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met informatiezuil, zijpaden negeren. Bij deze T-splitsing RA richting boerderij, kn86 volg 55. Voorbij de boerderij, bij kruising RD, wn55. Bij 4-sprong met bankje het doorgaande grindpad met bocht naar links verder volgen, kn55 volg 75. Ga verder bij punt 3 laatste regel.

RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, kn81 volg 80.
RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong voor bankje, verderop iets voor de 4-sprong buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Bij deze 4-sprong RD, men passeert het bankje, breed gras-pad met bosrand aan rechterhand.
T.h.v. berkenperceel RD, smal bospad aan rechterhand negeren, iets verder passeert men doorgang in afrastering met aan rechterhand een overstap, vervolgens breed gras-pad richting bospercelen volgen.
T.h.v. doorgang tussen de twee bospercelen het gras-pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, direct daarna bij 3-sprong voorbij bosschages tussen de twee bospercelen LA, iets verder bosrand aan linkerhand, voor afrastering buigt het gras-pad naar rechts weg van de bosrand.
Na passeren van bankje LA het grasland via overstap verlaten, gras-pad met dubbele rij bomen aan linkerhand.
Voorbij de rij bomen, bij T-splitsing LA.
Voor bosrand het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, bospad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, smal pad door heidegebied aan rechterhand negeren.
In flauwe bocht naar rechts LA, kn61 volg 54, verderop voorbij poel passeert men een klaphek.
Bij T-splitsing LA richting klaphek, wn54.
Na passeren van 2de klaphek met veerooster RD, pad aan linkerhand negeren
Na ca. 160m RA, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links, het pad gaat over in een lage kade die geleidelijk smaller wordt en door plassengebied gaat.
Bij 3-sprong LA, bosrand aan linkerhand volgen, wn54.
Bij 4-sprong RD, kn54 volg 55.
Bij 4-sprong RA, grindpad, kn55 volg 75.
Grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn75, men passeert schuilhut en iets verder knuppelbrug.
Iets voorbij de knuppelbrug, bij kruising RA, wn75, verderop passeert men een klaphek.
Voorbij bankje, bij T-splitsing LA, wn75, verderop passeert men klaphek met veerooster.

Alternatief tijdens broedseizoen en volgeltrek: T.h.v. rand bosgebied, bij 4-sprong RD, kn75 volg 72, verderop buigt het pad naar links. Ca. 170m voorbij deze bocht RA, wn route. Bij T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten. Voorbij boerderij aan rechterhand LA. Ga verder punt 4 6de regel In flauwe bocht……..

T.h.v. rand bosgebied, bij 4-sprong RA. kade met grind-/fietspad, kn75 volg 10.
In bocht naar rechts van de kade LA, grind-/fietspad door rand bosgebied, verderop buigt het grindpad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn10 volg 41.
Bij T-splitsing LA, “Ospelerweg”, direct daarna RA, wn route.
In flauwe bocht naar rechts RA, onverhard pad, de wn route wordt verlaten, vervolgens het lange rechte pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren
Bij deze T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen.
Voor rand bosgebied RA, pad door rand bosgebied, vervolgens het pad volgen tot het naar links buigt richting landbouwperceel.
Voor deze bocht RA, bospad, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising met verharde weg RD, smal bospad.
Bij kruising met breed pad RD, smal pad met houten paaltje inlopen, direct daarna bij T-splitsing voor waterplas (visvijver) LA.
Bij kruising met smal verhard voetpad en aan linkerhand een schuilhut en groen gebouwtje RD, wn route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong voorbij bankje, bij deze 5-sprong komt het lager gelegen pad pal naast de visvijver samen met het gevolgde pad, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong RD, direct daarna bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route, men volgt nog steeds de visvijver aan rechterhand met het iets lager gelegen pad pal naast de visvijver.
Bij 4-sprong voor dam in visvijver LA, licht stijgend pad, wn route.
Iets voor smalle zijde van de visvijver LA, wn route, direct daarna bij kruising met breed pad RD, bospad met houten afsluitboom, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, pad door rand bosgebied.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Voorbij bankje RA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand.
Bij kruising voor bosgebied RA, gras-pad over graskade, kn40 volg 42.
In bocht naar rechts van de graskade LA, gras-pad door waterbergingsgebied.
Bij T-splitsing op graskade LA, direct daarna RA de kleine stuw over, kn42 volg 78, aan overzijde buigt het pad naar rechts en volgt waterloop aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links, wn route.
RA brugje over, de wn route wordt verlaten.
Bij verharde weg RA, “Broekstraat”.
T.h.v. ruigtegebied LA door houten voetgangerssluis, gras-pad met flauwe bocht naar rechts door het ruigtegebiedje volgen, verderop t.h.v. bosperceel het slingerend pad door het bos volgen, na verlaten van het bosperceel gras-pad met bosschages aan linkerhand, bij golfterrein het gras-pad tussen golfterrein en houten afrastering met de afrastering aan linkerhand.
Voorbij insectenhotel, t.h.v. perceel met diverse picknicktafels en bankjes RD, pad door het perceel aan linkerhand negeren, iets verder voor poel buigt het pad naar rechts, het pad buigt om de poel en volgt vervolgens een beekje aan rechterhand, verderop bij brugje het beekje oversteken en de andere zijde van het beekje volgen.
Na passeren van metalen poort, bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens na ca. 25m RA, onverhard pad, wn route.
Bij kruising RA, verharde weg, “Merelweg”, wn route, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij flauwe bocht naar links.
Bij deze kruising LA, onverhard pad door smalle strook bos, de wn route wordt verlaten.
Na passeren van woning nr.9 het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
RD, “Slobeendweg”, weg aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, “Heikamperweg”.
Bij kruising RD, “Heikamperweg”.
Bij T-splitsing LA, “Past. Arnoldstraat”.
Bij T-splitsing RA, “Vostermansplein”, direct daarna LA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA richting de bushalte aan het Vorstermansplein, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Wit/rode en groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Moostdijk, Meijelsedijk 137, 6035 RJ te Ospeldijk. Plan Route

Bushalte Vorstermansplein, Voorste Heusden 61 te Heusden gem Asten.

A2/E25, neem afrit afrit 39. Ga verder op de N275. Neem de Waatskamp en Meijelsedijk naar de Moostdijk in Ospel.

Station Weert. Bus 61. Bushalte Moostdijk, Ospeldijk.

Knuppelbrugje in de Groote Peel Adrie: Knuppelbrugje in de Groote Peel
Peelven aan 't Elfde Adrie: Peelven aan 't Elfde
Boerderij aan ingang van de Groote Peel Adrie: Boerderij aan ingang van de Groote Peel
Plaggenhut in de Groote Peel Adrie: Plaggenhut in de Groote Peel
Het interieur Adrie: Het interieur
Uitkijktoren, helaas na 30 jaar trouwe dienst afgebroken. Adrie: Uitkijktoren, helaas na 30 jaar trouwe dienst afgebroken.
Peelven aan 't Elfde Adrie: Peelven aan 't Elfde
De Witte Bergen, visvijver Adrie: De Witte Bergen, visvijver
Omgeving van het Starkriet Adrie: Omgeving van het Starkriet
Het Starkriet, stroomgebied van de Aa Adrie: Het Starkriet, stroomgebied van de Aa
Insectenhotel op landgoed het Woold Adrie: Insectenhotel op landgoed het Woold

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-7.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Heusden gem. Asten

1. Adrie 2 september 2018 om 17:21

De etappe is vernieuwd. Het smalle pad door “Aan het Elfde” is in de etappe opgenomen, tijdens de vogeltrek en het broedseizoen is dat deel van de Peel gesloten voor publiek gedurende die periode het alternatief volgen. Routebeschrijving en kaarten zijn aangepast. Veel wandelplezier!

2. Adrie 17 november 2016

Om het unieke hoogveen in de Groote Peel te herstellen is recent het project LIFE + Groote Peel gestart. Het watersysteem in het natuurgebied wordt opgedeeld in compartimenten. Hierdoor kan veel beter gestuurd worden op het waterpeil dat voor de hoogveenvorming gewenst is. Ook  kan het aanwezige water langer worden vastgehouden in het gebied. Om dit te bereiken wordt ruim 13 kilometer kade aangelegd of verhoogd en worden 38 stuwen aangelegd. Ook wordt ruim 17 kilometer waterloop gedempt, afgedicht of afgedamd om het wegstromen van water via de ondergrond verder te verminderen. Delen van de huidige paden worden omgevormd tot kades met als gevolg dat paden die opgehoogd worden tijdelijk afgesloten kunnen zijn. Uitvoering van het plan staat gepland tot eind 2017. Men doet er verstandig aan gedurende de werkzaamheden een topografische kaart of GPS mee te nemen.