Peelpad etappe 5, Nederweert-Eind te Limburg

18 km Wandelroute Peelpad etappe 5, te Nederweert-Eind

Deze etappe gaat door de natuurgebieden de Banen, de Zoom, de Zwarte Peel, de Nederpeel en het Spaanse Bos. De meeste van deze natuurgebieden zijn ontstaan door de turfwinning. Na verlaten van Eind gaat de etappe door het natuurgebied de Banen, een restant van een groot vennencomplex dat na de ontvening van het gebied was ontstaan. Veel van deze vennen rond het natuurgebied de Banen zijn onder andere gedempt met het zand dat vrijkwam bij het graven van het kanaal Wessem-Nederweert. Ook de Zoom maakt deel uit van het zogenaamde Peelvennengebied. Het gebied ligt als een natuureiland te midden van een groot agrarisch gebied. De Zoom is een grote komvormige gebied gevormd door turfgraverij. De laagte is ongeveer twee meter diep met heide, vennen, vlaktes met pijpenstrootje en struisgras, oude turfkuilen en wilgenstruwelen, het gebied is met een kade omringt. In het tweede deel van deze etappe komt men in het stroomgebied van de Neerpeelbeek. Deze beek meandert weer schitterend door het landschap. De etappe slingert met de beek mee door de natuurgebieden de Zwarte Peel en de Nederpeel. Als laatste gaat de etappe door het Spaanse bos, dit bosgebied bestaat voornamelijk uit naaldhout. Als bezienswaardigheid komt men langs een voormalige kloosterboerderij gebouwd omstreeks 1853. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 29-3-2016, laatst bijgewerkt op: 31-10-2018

Vanuit de bushalte in noordwestelijke richting naar de zijweg met wegwijzerbord “Limburgs Openluchtmuseum Eynderhoof” lopen, vervolgens bij deze weg RA, “Rendierenlaan”.
RD, weg aan linkerhand negeren.
Na ca. 60m RA, “Pastoor Brandsstraat”, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong voorbij het plein voor de kerk.
Bij deze 4-sprong LA, “St. Gerardusstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA.
RD, weg “Vuursteen” aan linkerhand negeren.
T.h.v. woning nr.87 RA, “Visdijk”, kn78 volg 79.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, gras-pad met waterloop aan rechterhand, kn79 volg 82.
Bij kruising voorbij brugje RD door klaphek, smal iets verhoogd bospad door rand bosgebied, wn82.
Bij 3-sprong rechts aanhouden door klaphek, klaphek aan linkerhand negeren, kn82 volg 11, na passeren van het smalle bos met bankje het iets verhoogde pad met knuppelbrugjes door open gebied volgen, verderop na passeren van klaphek buigt het pad naar rechts, vervolgens de waterloop aan linkerhand volgen, wn route.
Na passeren van bosrand het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, wn11, direct daarna voor klaphek LA, smal slingerend bospad, wn route, vervolgens het bospad volgen tot 4-sprong met aan linkerhand een stuw.
# Voorbij deze 4-sprong gaat de etappe over onderhoudspaden langs waterlopen, vooral in het voorjaar kan het op deze paden door de begroeiing wat lastig lopen zijn. Als alternatief kan men bij deze 4-sprong RD, waterloop aan linkerhand volgen, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij kruising LA, verharde weg. Bij kruising RA, kn12 volg 10. RD, onderhoudspaden langs waterloop negeren, kn10 volg 23. Voor bosgebied LA, de wn route wordt verlaten. Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing RA. RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna LA, het onverharde pad langs rand van een peelrestant volgen, kn90 volg 93, verderop passeert men een overstap, vervolgens links aanhouden, rand van peelrestant volgen. Ga verder bij punt 5. 1ste regel.

Bij deze 4-sprong RD, waterloop aan linkerhand volgen, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij kruising RD, de waterloop aan linkerhand verder volgen, verderop buigt het onderhoudspad naar links, de waterloop aan linkerhand verder volgen.
Bij kruising met verharde weg RA, kn10 volg 23, verharde weg volgen.
RD, weg langs bosrand aan linkerhand negeren, vervolgens de weg volgen tot pad aan linkerhand met houten hek en kn23 routepaaltje, ruim voorbij flauwe bocht naar links.
Bij dit pad LA, gras-pad,kn23 volg 22.
T.h.v. bosperceel RA door klaphek richting 2de klaphek, wn22, na passeren van dit klaphek buigt het pad naar links en volgt de afrastering aan linkerhand.
Voor een bosperceel met eiken rechts aanhouden, het bosperceel met eiken aan linkerhand volgen, wn22, verderop na passeren van hoogspanningslijnen buigt het pad naar links richting klaphek, wn22, na passeren van het klaphek buigt het gras-pad met flauwe bocht naar rechts, vervolgens de rechterzijde van het gebied volgen tot klaphek voor hoogspanningsmast.
Voor de hoogspanningsmast het gebied via klaphek verlaten, vervolgens links aanhouden, zandpad volgen.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg, wn22.
Bij kruising met waterloop RA, onderhoudspad met waterloop aan rechterhand volgen, kn22 volg 91, verderop bij betonnen brugje de andere zijde volgen.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn91 volg 90.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, onverhard pad door rand van het peelrestant met het gebied aan rechterhand, kn90 volg 93, verderop gaat het gras-pad een kleun stukje door bos, iets na verlaten van het bos via overstap het begrazingsgebied inlopen, vervolgens de afrastering aan linkerhand volgen tot klaphek, via dit klaphek het begrazingsgebied weer verlaten.
Na passeren van het klaphek, bij T-splitsing RA, kn93 volg 95.
# Aan einde van de akker in de volgende regel worden graspaden langs een paar akkers gevolgd en een weinig belopen pad door een bosgebied gevolgd, afhankelijk van het jaargetijden kan dit wat lastig lopen zijn als alternatief kan men het pad verder volgen tot T-splitsing voor bosrand. Bij deze T-splitsing LA, kn96 volg 61. Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, verderop in flauwe bocht gaat de weg door een bosgebied, vervolgens de weg verder volgen tot kruising met waterloop direct na verlaten van het bosgebied. Bij deze waterloop LA, vervolgens het onderhoudspad met waterloop aan linkerhand volgen tot de kruising voorbij een beekje, zijpaden negeren. Ga verder bij punt 6. 1ste regel.

Iets voor het einde van de akker aan rechterhand RA, gras-pad langs de akker volgen richting bosgebied, wn95, ca. 60m voorbij de bosrand buigt het pad in het bos naar links, verderop iets voor rand bosgebied buigt het pad eveneens naar links, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan linkerhand volgen, kn95 volg 94.
Voor bosrand aan rechterhand RA, kn94 volg 44, vervolgens de bosrand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, wn44, vervolgens het pad met waterloop aan linkerhand volgen tot kruising voorbij een beekje, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, kn44 volg 42, vervolgens het beekje aan rechterhand volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze 4-sprong RD, kn42 volg 55, het beekje aan rechterhand verder volgen, vervolgens het beekje aan rechterhand volgen tot een beukenlaan aan linkerhand, voor bocht naar links, ca. 250m voorbij een open plek met gras en een kleine akker.
Bij deze beukenlaan LA, kn55 volg 41, vervolgens de beukenlaan volgen tot T-splitsing
Bij deze T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, vervolgens het brede pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, “Aan de Heibloem”, wn53.
Na ca. 90m, t.h.v. SLL bord “Spaanse Bos” LA, bospad, wn route, verderop buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad dat iets verder naar links buigt volgen tot kruising ca. 90m voorbij omheind terrein met stallen.
Bij deze kruising RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze kruising RD, gras-pad met aan beide zijde bosschages, kn53 volg 54.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren, kn54 volg 67, verderop voorbij de kloosterboerderij gaat de verharde weg over in een grindpad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
# Kloosterboerderij.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Ca. 30m na passeren van bosrand aan linkerhand LA, smal bospad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, smal bospad.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, direct daarna bij rotonde, het eindpunt, is links van de rotonde langs de doorgaande weg de bushalte naar Meijel en rechts naar Roermond.

Wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte, Openluchtmuseum, Eind 10A, 6034 SN te Nederweert-Eind. Plan Route

Bushalte Schoolstraat, Meijelseweg 5 (N279) te Heibloem.

A2/E25, neem afrit afrit 39. Ga verder op de Randweg Zuid/N275. Rijd naar de Eind in Nederweert-Eind. Aan deze weg is het startpunt, parkeren kan ook bij de kerk de etappe komt langs de kerk. Sla hiervoor linksaf naar Sint Gerardusstraat, volg de weg naar Pastoor Maesplein voor de kerk. Vervolgens etappe starten bij punt 1. 3de regel

Station Weert. Bus 82 (richting Roermond). Bushalte, Openluchtmuseum, Nederweert-Eind.

Natuurgebied de Banen Adrie: Natuurgebied de Banen
Vogelkijkhut bij de Banen Adrie: Vogelkijkhut bij de Banen
Natuurgebied de Zoom Adrie: Natuurgebied de Zoom
Beukenlaan in de Nederpeel Adrie: Beukenlaan in de Nederpeel
Neerpeelbeek Adrie: Neerpeelbeek
Natuurgebied de Nederpeel Adrie: Natuurgebied de Nederpeel
Kloosterboerderij gebouwd omstreeks 1853 Adrie: Kloosterboerderij gebouwd omstreeks 1853

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-5.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Nederweert-Eind

1. Tonnie 7 oktober 2018 om 16:12

Beste Adrie,
    Gisteren deze etappe gelopen, zeer de moeite waard. Bedankt. Op naar de volgende etappe.

2. Yvonne en Tonnie 2 september 2018 om 20:39

Beste,
    Deze route nog niet helemaal gelopen, maar weer erg mooi, zie de foto van het prachtige gebied.

3. Adrie 21 april 2017 om 16:05

Het Peelpad etappe 5 is vernieuwd. Nieuw in de etappe is mooi gevarieerd natuurgebiedje tevens wat verharde weg vervangen door onverharde paden. Gevolgd wordt op twee plaatsen een onderhoudspad langs de “Vissensteert”, een brede waterloop. Langs deze waterloop passeert men nieuw ingerichte natuurgebiedjes. Veel wandelplezier!