Peelpad etappe 4, Ell te Limburg

12 km Wandelroute Peelpad etappe 4, te Ell

Deze etappe gaat van het plaatsje Ell naar Nederweert-Eind. Gevolgd wordt een deel van het kanaal Wessem-Nederweert verder komt men door het bosgebied Wellensteyn, het nieuwe natuurgebied de Kwegt en door het natuurgebied Sarsven. In een groot deel van het gebied heeft turfwinning plaatsgevonden. Door de ontvening heeft het landschap een grote verandering ondergaan, zo ontstonden vennen en plassen die later weer andere doeleinden kregen. Ook de aanleg rond 1926 van het verbindingskanaal tussen de plaatsen Wessem en Nederweert, heeft veel invloed op het landschap gehad. Zo kwam tijdens de aanleg het vrijgekomen zand onder anderen in het gebied Wellensteyn terecht, het gebied moet voor die tijd plaatselijk enkele meters lager geweest zijn. Later is het gebied Wellensteyn aangeplant met als doel productiebos, momenteel wordt door Het Limburgs Landschap het productiebos geleidelijk omgevormd tot een natuurlijker bos. Ook veel van de vennen, ontstaan door de ontvening, verdwenen onder het zand dat vrijkwam. Het Sarsven is een van de weinig overgebleven vennen. Momenteel wordt de omgeving heringericht, zo is er bij de Kwegt veel opgebracht zand is weer verwijderd met als resultaat een nieuw aantrekkelijk vennencomplex. De omgeving van het Sarsven blijkt ook een van de belangrijkste Nederlandse vindplaatsen te zijn van bewoning uit de Oude en Midden Steentijd (10.0000 tot 3.000 voor Christus). 62% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 6-3-2016, laatst bijgewerkt op: 29-6-2019

Ga vanuit de bushaltes in zuidoostelijke richting kruising voorbij de kerk, zijwegen negeren.
Bij deze kruising LA, “Sebastiaanstraat”, vervolgens de weg volgen tot kruising voor kombord “Einde bebouwde kom Ell”, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RD, “Sebastiaanstraat”, vervolgens de weg verder volgen tot snelweg en kanaal gepasseerd zijn.
Na passeren van kanaal, aan einde van reling LA, trap afdalen, vervolgens bij 3-sprong aan voet van de talud RA, gras-pad, kn10 volg 84.
Bij splitsing links aanhouden, direct daarna bij Y-splitsing rechts aanhouden, kanaal aan linkerhand volgen.
Bij Y-splitsing RD, kn85 volg 72, vervolgens het pad langs het kanaal volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, verharde weg met het kanaal aan linkerhand.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, “Mildert”, wn72.
Bij splitsing links aanhouden, wn72.
Bij 3-sprong voor het kanaal RA, wn72.
Na passeren van spoorbrug LA, onverhard pad, kn72 volg 45, vervolgens het pad met kanaal aan linkerhand volgen tot 4-sprong met SLL bord “Wellenstein” voorbij verkeersluis door versmalling van het pad met zandhopen.
# Bij deze 4-sprong gaat de etappe door grasland waarin honden niet zijn toegestaan, als alternatief bij 4-sprong RA, kn45 de wn route wordt verlaten. Na ca. 700m LA, kn88 volg 44. Bij T-splitsing RA, kn44 volg 43. Ga verder bij punt 3. laatste regel.

Bij deze 4-sprong via klaphek het grasland inlopen, kn45 volg 44, vervolgens de afrastering aan linkerhand volgen tot klaphek aan overzijde.
Na passeren van dit klaphek, bij T-splitsing RA, wn44, verderop na ca. 200m buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn44.
Voor omheining het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn44. vervolgens het pad verder volgen tot breed pad aan rechterhand, zijpaden op linkerhand negeren.
Bij dit pad RD, pad aan rechterhand negeren, kn44 volg 43.
Na ca. 120m, t.h.v. bankje LA, kn43 volg 41, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren, verderop gaat het pad door het bosgebied.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, kn41 volg 46, vervolgens het pad volgen tot pad aan rechterhand met houten afsluitboom met daarachter open gebied met nieuwe natuur.
Bij dit pad RA richting hoogspanningsmast, pad door rand van het open gebied, kn46 volg 38, verderop ruim voorbij de mast t.h.v. eik buigt het pad rechts, wn38, vervolgens het smalle pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, iets verder loopt het pad over kade met eikenbomen.
Bij deze T-splitsing met aan linkerhand een steiger RA, verharde weg, wn38.
Na passeren van klein parkeerterreintje LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand, vervolgens het gras-pad langs de waterloop volgen tot brede waterloop aan rechterhand, iets voorbij stuw.
Voorbij deze waterloop RA, gras-pad met waterloop aan rechterhand.
Bij kruising RA brugje over, wn36, smal bospad dat iets verder over een knuppelbrugje gaat.
Bij 3-sprong met informatiepaneeltje “IJsboerderij Sommers” rechts aanhouden, kn36 volg 35.
Bij kruising met doorgaande weg RD, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, wn35, vervolgens voorbij bocht naar rechts LA, smal bospad, wn35, verderop iets voor uitkijktoren buigt het pad naar rechts en gaat over een knuppelbrugje, wn35, ruim na passeren van het brugje buigt het pad voor afrastering naar links.
RD, gras-pad met klaphek aan rechterhand negeren, kn35 volg 34.
Bij T-splitsing LA, kn34 volg 32.
Bij 3-sprong links aanhouden, verharde weg, kn32 volg 31, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing in bebouwde kom, ruim voorbij bocht naar rechts passeert men kn31 volg 77, zijpaden negeren.
# Voor een mooi uitzicht vanuit een vogelkijkscherm over het Sarsven het smalle pad aan linkerhand iets voor bocht naar rechts van de weg inlopen.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, “Loyenbos”, wn77.
In bocht naar rechts van de weg links aanhouden, verhard voetpad, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong voorbij de kerk, zijwegen negeren
Bij deze 4-sprong RA, “Pastoor Maesplein”, vervolgens de weg die overgaat in “Pastoor Brandstraat” volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijwegen negeren.
# Na ca. 100m passeert men aan linkerhand het “Limburgs Openluchtmuseum Eynderhoof”.
Bij deze T-splitsing LA, iets verder zijn de bushaltes “Openluchtmuseum”, het eindpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Niesstraat, Niesstraat 12, 6011 RE te Ell. Plan Route

Bushalte Openluchtmuseum, Eind 10A te Nederweert-Eind.

A2/E25, neem afrit 40-Kelpen-Oler. Ga verder op de N280. Neem de Hennenstraatje, Ittervoorterweg en Swartbroekstraat naar de Niesstraat.

NS station Weert. Bus 73 (richting Roermond). Bushalte Niesstraat, Ell.

Het Sarsven Adrie: Het Sarsven
Omgeving van het Sarsven Adrie: Omgeving van het Sarsven
Uitkijktoren bij het Sarsven Adrie: Uitkijktoren bij het Sarsven
Knuppelbrugje Adrie: Knuppelbrugje
Het Sarsven Adrie: Het Sarsven
Nieuwe natuur de Schoorkuilen Adrie: Nieuwe natuur de Schoorkuilen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-4.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Ell en Nederweert-Eind

1. Yvonne en Tonnie 2 september 2018 om 20:34

Beste,
    Het is een schitterende natuurwandeling, mede door het mooie weer op 31 augustus. Alles staat goed aangegeven. De Mildert om te rusten is een aanrader, koffie met vlaai!!

2. J. v Lankveld-Boekel 28 september 2017 om 18:30

2e regel van onder bij punt 3 staat: “RD pad aan linkerhand negeren”. Dit moet m.i. zijn: “RD 2x pad aan linkerhand negeren.”

Punt 4 1e regel: Er staat: “Na ca. 120m. t.h.v. bankje LA kn 43 volg 46…” Dit a.u.b. veranderen in: “Na ca. 120m. t.h.v. bankje LA kn 43 volg 41…

Verder PERFECT omschreven

1. Adrie 29 september 2017 om 06:09

J. v Lankveld-Boekel bedankt voor het melden! Het klopt dat er bij punt 3. twee paden aan linkerhand zijn. Ik heb de routebeschrijving iets aangepast en verwijs nu direct door naar het brede pad aan rechterhand. Ook het te volgen nummer bij punt 4 1ste regel is aangepast.

3. Adrie 16 januari 2017 om 19:33

De etappe is aangepast. In de Schoorkuilen heeft men zes afzonderlijke vennen tot een groot ven gemaakt. Door deze uitbreiding is de etappe gewijzigd. De etappe volgt nu de rand van het grote ven met op diverse plaatsen mooi uitzicht over het ven. Veel wandelplezier!