Peelpad etappe 3, Tungelroy te Limburg

13 km Wandelroute Peelpad etappe 3, te Tungelroy

Deze etappe start in het plaatsje Tungelroy en gaat via het plaatsje Swartbroek naar Ell. De etappe gaat o.a. door het natuurgebied de Krang en door een stukje beekdal van de Tungelroyse Beek met de natuurgebieden Ellburg, Heijkersbroek en Weerenbroek. De Krang, een natuurgebied direct ten zuidwesten van Swartbroek, is een gebied met enkele boerenbedrijven, akkers, hakhoutpercelen, moeras en vennen. De Krang is zowel historisch als natuurlijk een rijk gebied. Rondom de boerderijen (nu deels buiten gebruik) liggen de bolle akkers die zo kenmerkend zijn voor dit gebied en in het noorden is het voormalige moerasgebied Roekespeel, nu grotendeels landbouwgrond. Via het plaatsje Swartbroek gaat de etappe naar het beekdal van de Tungelroyse Beek. Als eerste komt men door het natuurgebied de Ellburg met als bijzonderheid een eeuwenoude vluchtschans de Ellerschans die werd ontdekt bij de herinrichting van de beek en weer zichtbaar is. De schans bestaat uit een stuk grond met een gracht en aan de binnenzijde een meters hoge aarde omwalling. De schans werd gebruikt tijdens de 80 jarige oorlog als vluchtschans. Via het aantrekkelijke Heijkersbroek en Weerenbroek gaat de etappe vervolgens naar Ell. Het Heijkersbroek en Weerenbroek zijn populierenbossen die door gewijzigd beheer een mooi gevarieerd bos is geworden. In Swartbroek komt men als bezienswaardigheid langs de stellingmolen De Hoop. 79% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-2-2016, laatst bijgewerkt op: 14-11-2018

Vanuit de bushalte met de rug naar het pleintje LA vertrekken, direct daarna voor de kerk bij Y-splitsing links aanhouden, “Tungeler Dorpsstraat”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.93, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, “Kievitspeelweg”, vervolgens de weg volgen tot kruising met “Castertweg”, zijweg en zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, onverhard pad.
T.h.v. zendmast RD, pad aan linkerhand negeren, bosrand aan rechterhand volgen, verderop buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht RD, gras-pad voor waterloop aan linkerhand negeren, direct daarna voorbij de waterloop in bocht naar rechts links aanhouden.
RD, bospad aan rechterhand negeren, bosrand verder volgen, verderop voor een akker buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong voor volgende bosgebied links aanhouden, vervolgens het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot bocht naar rechts.
Ca. 50m voorbij deze bocht LA, gr route, vervolgens het pad volgen tot flauwe bocht naar links.
Iets voor deze bocht RA, bospad met NM bordje “Krang” en houten afsluitboom, ww76 volg gr.
RD, pad richting vogelkijkscherm aan linkerhand negeren, gr route, iets verder passeert men een brugje, vervolgens het smalle pad met knuppelbrugjes door het bosgebied verder volgen.
Bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, ww75 volg bv.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, bv route.
Voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad met NM bordje “De Krang”, bv route, direct daarna RD, smal bospad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, ww77 volg bv.
Ca. 35m na passeren van pad aan rechterhand met NM bordje rustgebied LA door klaphek, de bv route wordt verlaten, in een ruime bocht naar links met het ven aan linkerhand richting het klaphek aan overzijde lopen, via het klaphek het grasland weer verlaten.
Voorbij het klaphek bij splitsing rechts aanhouden, gras-pad met afrastering aan rechterhand, iets verder bij hoek in afrastering buigt het pad naar rechts, men passeert twee klaphekken bij doorgang voor vee tussen twee graslanden, smal gras-pad met afrastering aan rechterhand, verderop passeert men nogmaals twee klaphekken bij een doorgang voor vee, via klaphek het grasland weer verlaten.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
RD, “Venboordstraat”, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad.
Na passeren van begraafplaats RA richting kerk lopen.
Na passeren van kerk bij T-splitsing LA, direct daarna RA, “Coolenstraat”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.42 t.h.v. kombord einde bebouwde kom.
In bocht naar links voorbij deze woning RA, “Coolenstraat”.
Na passeren van woning nr.46 RA, onverhard pad.
Voorbij flauwe bocht naar rechts, voor klein bosperceel LA, gras-pad, rd route.
Bijna aan einde van bosgebied aan linkerhand RA door klaphek, door grasland richting brugje lopen, rd route, vervolgens het brugje over.
Voor akker, bij T-splitsing RA, smal gras-pad met akker aan linkerhand volgen, ww71 volg rd, kn71 volg 32, verderop voor beekje buigt het pad naar links, iets verder passeert men een klaphek, de linkerzijde van grasland volgen.
# Aan rechterhand ziet men de begroeide omwalling van de Ellerschans.
Voorbij de omwalling, voor klaphek RA, de linkerzijde van het grasland verder volgen, rd en wn route, voorbij poel buigt het gras-pad met flauwe bocht naar links.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek, kn32 volg 35, de rd route wordt verlaten.
RD, pad met informatiepaneel “Heijkersbroek” aan linkerhand negeren, kn35 volg 36.
Bij splitsing RA, kn36 volg 37.
Bij T-splitsing voor waterplas (visvijver) RA, kn37 volg 38.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn route, het pad buigt naar links en volgt beekje.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn38 volg 60.
Achtereenvolgens smal pad aan linker- en brugje aan rechterhand negeren, wn60.
RD, betonnen brugje aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot volgend betonnen brugje, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit brugje RD, kn60 volg 44, het pad buigt naar links weg van de waterloop.
Voor bosperceel met picknicktafel LA, wn route.
RD, achtereenvolgens gras-pad aan rechter- en pad met klaphek aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong RD, kn44 volg 45.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, kn45 volg 34(0,7km).
Bij T-splitsing voor akker LA, wn route.
Bij T-splitsing voor woning LA, wn34, direct daarna RA, kn34 volg 35.
T.h.v. bordje “Opengesteld” RA, de wn route wordt verlaten, voor grasveld met speeltoestellen buigt het pad naar links, de linkerzijde van het grasveld volgen.
Bij T-splitsing LA, verhard voetpad, vervolgens t.h.v. woning nr.18 RA, “Breederkamp”.
RD, weg aan linkerhand negeren, “Breederkamp”.
Bij kruising RD, fietspad volgen.
RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna bij Y-splitsing RA, verhard voetpad, aan einde van het voetpad is aan linkerhand de bushalte “Niesstraat”, het eindpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummer vergelijkbaar met een knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek en bv = blauwe vierhoek geven de richting aan.
Wandelnetwerk Limburg:
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Sint Barbaraplein, Kemperveldweg 59, 6005 RC te Tungelroy. Plan Route

Bushalte Niesstraat, Niesstraat 12 te Ell.

A2, neem afrit 38-Weert-Noord. Ga verder op de Eindhovenseweg. Neem de Ringbaan-West en Maaseikerweg/N292 naar de Tungeler Dorpsstraat. Parkeren kan op het Sint Barbaraplein in de directe omgeving van de kerk.

Station Weert. Bus 74 (richting Molenbeersel (B)). Bushalte Sint Barbaraplein, Tungelroy.

Stellingmolen De Hoop Adrie: Stellingmolen De Hoop
De Tungelroyse Beek Adrie: De Tungelroyse Beek
Knuppelbrugje bij Tungelroyse Beek Adrie: Knuppelbrugje bij Tungelroyse Beek
De Ellerschans, ingang vluchtschans Adrie: De Ellerschans, ingang vluchtschans
De Ellerschans, uitgang vluchtschans Adrie: De Ellerschans, uitgang vluchtschans
Bijenkasten in Weerenbroek, nu nog de lente Adrie: Bijenkasten in Weerenbroek, nu nog de lente
Brugje over de Tungelroyse beek Adrie: Brugje over de Tungelroyse beek
Landgeit Adrie: Landgeit
Leuk bankje in het Heijkersbroek Adrie: Leuk bankje in het Heijkersbroek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-3.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Tungelroy, Swartbroek en Ell

1. Tonnie Aalbers 29 oktober 2017 om 20:54

Deze etappe hebben we op 29 oktober 2017 gelopen. Door een uitgezette wandeling door Wandelvereniging Bach in Ell, waren er veel wandelaars in het gebied. Was ook een voordeel, er was een koffiepauze met Limburgse vlaai in Swartbroek. Het Heijkersbroek en Weerenbroek is schitterend, veel sporen van wilde zwijnen. En een mak ezeltje met jong.