Peelpad etappe 25, Langenboom te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Peelpad etappe 25, te Langenboom

Deze en tevens laatste etappe van Langenboom naar het eindpunt Grave gaat door de Langenboomse Bossen, het landgoed Tongelaar en het natuurgebied Langven en Maurik. De laatste twee gebieden liggen in het Raamdal, het stroomgebied van het riviertje de Graafsche Raam die als De Raam door Grave gaat en uiteindelijk uitmondt in de Maas. Het Peelwater zocht via het riviertje zijn weg naar de Maas. Op een oude gravure wordt de Raam beschreven als 'Revierken comende uijt die Peel'. De Langenboomse Bossen is van oorsprong een productiebos, door het huidige beheer een gevarieerder en aantrekkelijk bos geworden. Na het verlaten van dit bosgebied gaat de etappe naar het Landgoed Tongelaar, een gevarieerd gebied met enkele boerderijen met kleine akkers en niet te vergeten het Kasteel Tongelaar. In het landgoed volgt men de Lage Raam, Bij samenkomst van de Lage Raam met het Peelkanaal gaat het riviertje onder de naam Graafsche Raam verder. Zoals bij eerdere etappes al vermeld waren het riviertje De Raam en het Peelkanaal onderdeel van de Peel-Raamstelling. Na verlaten van Landgoed Tongelaar komt men door het nog jonge mooie natuurgebied Het Langven en de Maurik. In het gebied ligt het mooie Langven, vanuit de lage stuifduinen heeft men een prachtig zicht over het ven. Aan het einde van het Peelpad wordt De Raam door Grave gevolgd. 77% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 21-8-2016, laatst bijgewerkt op: 22-2-2024

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, vervolgens voorbij woning nr.26 LA, “Vuursteen”.
Voor plantsoen, bij T-splitsing LA, “Kiezellei”, voorbij het plantsoen buigt de weg naar rechts en gaat over in “Bergkristal”, iets verder RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, “Streepgraniet”, vervolgens RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, de weg die verderop smaller wordt volgen tot 5-sprong voor bosrand, zijweg negeren.
Bij deze 5-sprong RD, grind-/fietspad links van bankje met houten afsluitboom en iets verder informatiepaneel “Langenboom Militair Oefenterrein”.
Na ca. 190m RA, smal bospad met bordje “Militair oefenterrein”, kn22 volg 23.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 40m, bij 5-sprong eveneens RD, pad aan overzijde van het iets bredere pad inlopen, direct daarna rechts aanhouden, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn23 volg 40, direct daarna LA, wn route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route, vervolgens bij kruising RD, wn route.
Na ca. 100m links aanhouden, wn route.
Bij kruising LA, wn route.
Bij kruising RA, wn route, verderop passeert men aan rechterhand een open plek met heide.
Bijna einde van deze open plek RD, smal pad aan linkerhand negeren, pad met nu ook aan linkerhand een open plek met heide.
Halverwege deze open plek RA, smal bospad, wn route.
Bij 4-sprong RD, wn route.
Bij T-splitsing met breder pad RA, wn route, direct daarna bij kruising LA, wn route.
Na ca. 150m RA, wn route, eveneens een smal bospad.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Bij kruising met smal pad RD, direct daarna bij T-splitsing LA, kn40 volg 18, het fietspad langs de doorgaande weg volgen.
Na ca. 60m RA de doorgaande weg oversteken, het bospad met houten afsluitboom en NM bordje “Langenboomse Bossen” aan overzijde van de weg inlopen, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot 3-sprong bij verharde weg, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong RA, verharde weg.
RD richting visvijver “de Bus”, “Schipperweg”, weg aan rechterhand negeren, wn route, iets verder buigt de weg naar links.
RD, “Schippersdijk”, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Bij overgang van verharde weg naar onverhard pad RD, pad richting visvijver “de Bus” aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising RD de brug over, kn42 volg 51, aan overzijde eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Voor beek het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong met aan linkerhand brug RD, verharde weg, “Vaardijk”, kn51 volg 52.
Voor metalen afsluitboom LA, onverhard pad (dijkje), wn route.
Voorbij metalen afsluitboom, bij 3-sprong LA pad met picknicktafel aan rechterhand, iets verder bij T-splitsing eveneens LA, verharde weg.
Voorbij boerderij rechts aanhouden, onverhard pad met metalen afsluitboom en BL bordje “Tongelaar”, na verlaten van het bos de haag rond woning aan linkerhand volgen, voorbij de woning het smalle pad met draaihekje inlopen.
Bij pad aan linkerhand met eiken tussen twee percelen grasland LA het pad inlopen, verderop voor een bosperceel buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA richting kasteel, het pad volgen tot verharde weg.
Bij de verharde weg RD, weg aan linkerhand negeren, men passeert de voorzijde van het kasteel.
# Kasteel De Tongelaar, het oudste deel van het huidige kasteel is een vroeg-15e-eeuwse vierkante poorttoren.
Voor bakhuisje, bij kruising RA, kn69 volg 23, verderop voorbij de boerderij gaat de verharde weg over in een onverhard pad, het pad met verderop kn23 volg 22 volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn22 volg 21.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn21 volg 14.
Bij kruising LA, “Meisestraat”, kn14 volg 68, verderop voorbij de Laarakkerse waterleiding waterloop gaat verharde weg over in een grindpad.
RD richting “Langenboom”, pad richting kasteel “Tongelaar” aan linkerhand negeren, kn68 volg 17, iets verder passeert men een brug.
Voorbij bosschages met kazemat aan linkerhand RD, grindpad, kn17 volg 18, verderop voor woning buigt het pad naar rechts en gaat over in een verharde weg, de weg ca. 1km volgen tot flauwe bocht naar links met aan rechterhand een kapelletje, zijpaden negeren.
In deze flauwe bocht rechts aanhouden, grindpad met kapelletje aan rechterhand, kn18 volg 19.
RD, verharde weg “Campagnelaan”, weg aan linkerhand negeren, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij bos rechts aanhouden, smal licht slingerend bospad met veerooster en SBB bordje “Begrazingsgebied”, kn19 volg 61, verderop t.h.v een kazemat en een bankje volgt het pad de bosrand, voorbij het bos buigt het pad naar rechts.
# In deze bocht even de heuvels aan linkerhand oplopen voor een mooi uitzicht over het Langven.
Na verlaten van het begrazingsgebied, in het bos RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, de wn route wordt tijdelijk verlaten, smal bospad, iets verder voor de beek buigt het pad naar links en gaat door de bosrand met de beek aan rechterhand.
Na verlaten van bos RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, kn61 volg 62, het pad met de beek aan rechterhand verder volgen, verderop iets voorbij een metalen afsluitboom wordt het pad breder en buigt naar links weg van de beek.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA de brug over, vervolgens aan overzijde eveneens RA, kn62 volg 63, smal grindpad met beekje aan rechterhand, verderop voor de brede beek buigt het pad naar links.
Voor smalle waterloop LA, wn route, het pad met waterloop aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs de doorgaande weg, “Beerschemaasweg”, kn63 volg 64.
Voorbij woning nr.4 RA, grindpad, “Waaistraat”, kn64 volg 81, voor een bezoek aan een horecagelegenheid de weg ca. 200m rechtdoor volgen tot kruising.
Voor waterberging aan rechterhand, bij 4-sprong RA, pad over kade met de waterberging aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, het pad buigt naar links met iets verder een weidemolentje aan rechterhand.
Bij 3-sprong RA, grindpad, iets verder gaat het grindpad over in een verhard voetpad, wn route, het verhard voetpad met beek aan rechterhand volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Voor de kruising RA door het tunneltje onder de doorgaande weg, kn81 volg 21, na verlaten van het tunneltje, in bocht naar links RA, wn route, het grind-/fietspad met de beek aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, het fietspad langs de doorgaande weg volgen tot witte woning aan linkerhand voorbij beek de “Graafsche Raam”.
Direct na deze woning LA, kn21 volg 20, de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!, aan overzijde LA het fietspad langs de doorgaande weg volgen, kn20 volg 76, vervolgens voorbij de beek RA door klaphek, de wn route wordt verlaten, het grind-/fietspad met de beek aan rechterhand volgen tot T-splitsing direct na een bocht naar links met in deze bocht aan rechterhand een volière, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, de weg “Henri Dunantsingel” volgen tot kruising met de doorgaande weg N324, aan overzijde van de doorgaande weg is aan linkerhand het busstation voor stadhuis Grave, het eindpunt van het Peelpad.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen–gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting.

Kerk, Dominicanenstraat 27, 5453 JN te Langenboom. Plan Route

Busstation Grave, Arnoud van Gelderweg 65 te Grave.

Startpunt: Parkeren kan op het plein voor de kerk.
Eindpunt: Parkeren in de directe omgeving van het busstation of op het parkeerterrein aan de Handelstraat

Startpunt: Bushalte Kerk, Langenboom.
Eindpunt: Busstation Grave.

Kasteel Tongelaar Adrie: Kasteel Tongelaar
Bakhuisje in de omgeving van het kasteel Tongelaar Adrie: Bakhuisje in de omgeving van het kasteel Tongelaar
Landgoed de Tongelaar Adrie: Landgoed de Tongelaar
De Graafsche Raam Adrie: De Graafsche Raam
Het Peelkanaalmet kazemat in de verte Adrie: Het Peelkanaalmet kazemat in de verte
Het natuurgebied Langven en de Maurik Adrie: Het natuurgebied Langven en de Maurik
Paarden in het Langven en de Maurik Adrie: Paarden in het Langven en de Maurik
Kazemat in Langven en de Maurik Adrie: Kazemat in Langven en de Maurik
Het Langven in Langven en de Maurik Adrie: Het Langven in Langven en de Maurik
Grote grazers in Langven en de Maurik Adrie: Grote grazers in Langven en de Maurik

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-25.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Langenboom en Grave

Kasteel Tongelaar

Tongelaar 12 - 16
5451 HS Mill

De Brouwketel op ca. 200m

Hoogeweg 9
5364 NK Escharen

1. Adrie 4 januari 2024 om 17:18

Tussen Escharen en Grave is het gebied rond de Graafsche Raam opnieuw ingericht, er is o.a. op twee plaatsen ruimte gecreëerd voor opslag van water. De routebeschrijving en de kaarten zijn aangepast aan de nieuwe situatie.

2. Marion 23 oktober 2020 om 19:55

Vandaag deze etappe gelopen en wat is het mooi. Omdat de streekbussen door corona niet rijden moet ik het voorlopig bij de etappe laten. Ik had graag in Altweerderheide begonnen maar dat houden we maar te goed. Adrie wederom bedankt voor deze mooi tocht alles was weer duidelijk beschreven.