Peelpad etappe 24, Wilbertoord te Noord-Brabant

16 km Wandelroute Peelpad etappe 24, te Wilbertoord

Deze etappe van Wilbertoord via Mill naar Langenboom gaat door de Molenheide, de Groespeel, de Kuilen en de Langenboomse Bossen. Rond de vorige eeuwwisseling werd ten zuidwesten van Mill de Princepeel ontgonnen. Bij deze ontginning ontstond in 1920 de peelnederzetting Wilbertoord. Lang daarvoor is Langenboom al als peelnederzetting ontstaan. Direct na verlaten van Wilbertoord gaat de etappe door de Molenheide, een bosgebied dat bestaat voornamelijk uit naaldbomen. Maar door beheersmaatregelen is het een heel aantrekkelijk gemend bosgebied geworden met een mooi open gebied met een uitkijkpunt, waar je een mooie uitzicht over het open gebied. Na verlaten van de Molenheide gaat de etappe naar de Groespeel. In dit gebied komt men weer langs het Peelkanaal dat onderdeel vormde van de Peel-Raamstelling en over het voormalig Duits lijntje. Deze spoorwegverbinding verbond het Nederlandse Boxtel met het Duitse Wezel. Bij het Peelkanaal staan nog diverse kazematten en bij het Duits Lijntje asperges die tot doel hadden treinen te laten ontsporen. Het laatste deel van deze etappe gaat door de Kuilen en de Langenboomse Bossen. De Kuilen waar ooit graafmachines stonden is een verrassend plassengebied dat steeds meer een natuurlijk karakter krijgt. De Langenboomse Bossen is een van oorsprong productiebos dat eveneens door beheersmaatregelen steeds meer variatie krijgt met als resultaat een aantrekkelijk bos om in te wandelen. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-8-2016, laatst bijgewerkt op: 11-3-2024

Met de rug naar de kerk LA vertrekken, iets verder daarna bij 4-sprong LA de weg met het kerkgebouw aan linkerhand inlopen, vervolgens de weg met bocht naar links verder volgen, “Zonnedauwstraat”, verhard voetpad aan rechterhand negeren, de weg verder volgen tot T-splitsing, weg aan linkerhand negeren.
Bij deze  T-splitsing RA, “Verbindingsweg”, de weg volgen tot parkeerterrein “Sportpark De Binding” aan rechterhand aan de rand van het dorp, zijwegen negeren.
Bij de ingang van het parkeerterrein het smalle grindpad rechts van de weg inlopen met waterloop aan linkerhand, voorbij informatiepaneel “Struinpad” gaat het pad door bosschages met de weg aan linkerhand.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, verharde weg, iets verder RA het linker pad bij inham met bankje inlopen, kn32 volg 34, het onverhard pad door het bos met houten afsluitboom en NM bordje “Molenheide” ca. 280m volgen tot 4-sprong met aan linkerhand in het pad een wn routepaaltje.
Bij deze 4-sprong RA, licht dalend pad, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Bij T-splitsing LA, wn route.
In hoger gelegen deel van het bos, bij kruising RA, kn60 volg 39, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe (NM routepaaltje met een blauwe pijl voor de richting) route, pad met verderop een groot ven aan rechterhand.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, blauwe en wn route, het pad met het ven aan rechterhand en verderop een picknicktafel aan linkerhand volgen tot kruising iets voorbij het ven.
Bij deze kruising met breed pad RD, blauwe en wn route, pad met waterloop en lager gelegen bosperceel aan rechterhand.
Voor lager gelegen bos LA, blauwe en wn route, smal pad met aan rechterhand het iets lager gelegen bos.
Na ca. 150m RA, blauwe en wn route, dalend pad met greppel, men loopt nu door het lager gelegen bos.
RD, pad aan rechterhand negeren, blauwe en wn route, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Voor waterloop met daarachter een hoger gelegen bosperceel, bij T-splitsing LA, blauwe en wn route, vervolgens voorbij de waterloop, bij 6-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, blauwe route, kn39 volg 80.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, smal bospad, blauwe en wn route.
Voor lager gelegen bos, bij Y-splitsing RA, blauwe en wn route, iets verder RD, smal pad op de rand van het hoger gelegen bos aan linkerhand negeren.
Bij kruising met breed pad en een smal parallel lopend pad RD, iets verder RA, blauwe en wn route.
Bij 4-sprong RD, smal bospad, blauwe en wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna bij splitsing links aanhouden, de blauwe route wordt verlaten.
Bij kruising LA, het brede rechte pad volgen tot kruising voor omheind open gebied, zijpaden negeren.
# Grote delen van het open gebied staat onderwater ook enkele paden, volg de tijdelijke omleiding: Bij deze kruising RA, het pad volgen tot kruising. Bij deze kruising LA, rode NM en wn route. Bij kruising LA, kn38 volg 60, voorbij draaihekje RD door het open gebied richting 1ste heuvel. Voor deze heuvel, bij kruising RA, het pad met verderop een stenen zuil aan rechterhand volgen tot houten poort met klaphek. Ga verder bij punt 4 laatste regel.

Bij deze kruising RD door het draaihekje, rode (NM routepaaltje met rode pijl voor de richting) en wn route, iets verder het pad met bocht naar rechts door de rand van het open gebied verder volgen, pad door het open gebied aan linkerhand negeren, rode route.
Voorbij draaihekje, bij T-splitsing LA, direct daarna bij kruising eveneens LA, rode en wn route.
Bij kruising LA, kn38 volg 60, voorbij draaihekje RD door het open gebied richting het uitzichtpunt op 2de heuvel met bankje lopen, let op de rode routepaaltjes, bij de heuvel het pad over de heuvel met het bankje oplopen, rode en wn route, aan voet van de heuvel links aanhouden door de opening in de houten afrastering, verderop de bosrand aan rechterhand volgen tot een draaihekje in het bos.
Voorbij het draaihekje, bij T-splitsing RA, de rode en wn route worden verlaten.
Na ca. 90m, t.h.v. hoek in afrastering LA.
Na ca. 120m, bij kruising RA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, kn33 volg 37, direct daarna bij kruising RD, het pad met rastering aan rechterhand volgen tot bocht naar links met aan rechterhand een houten poort met draaihekje.
In deze bocht RA door het draaihekje, direct daarna bij splitsing links aanhouden, iets verder volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Bij kruising met stenen zuil LA richting houten poort met klaphek, wn route.
Voorbij het klaphek, bij kruising RA, kn37 volg 38, pad met houten afsluitboom en NM bordje “Molenheide” en met afrastering aan rechterhand.
Bij kruising RD, de wn route wordt verlaten, smal bospad.
Bij T-splitsing LA, eveneens een smal pad.
Aan einde van het pad, bij 5-sprong RD fietspad richting rotonde, vervolgens bij de rotonde eveneens RD de weg “Vorleweg” aan overzijde van de N264 volgen.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg “Volkelseweg” aan linkerhand negeren.
Voor bosperceel met woning, bij kruising LA, “Paddenhoolseweg”, grindpad.
Iets voor einde van het bosperceel RA door klaphek, bospad, wn route, verderop voor omheining rond tennisvelden buigt het pad naar links en gaat met een ruime bocht naar rechts langs de tennisvelden, in deze bocht het pad aan linkerhand negeren, wn route.
Ca. 60m voorbij de tennisvelden, voorbij wn routepaaltje LA, de wn route wordt verlaten, het licht slingerende bospad dat op enige afstand parallel aan de rand van het bos loopt volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, pad met SBB bordje door de bosrand, het pad volgen tot T-splitsing iets voorbij volgend bosperceel.
Bij deze T-splitsing RA, het brede pad ca. 120m volgen tot kruising met beekje.
# Als door hoge waterstand van het beekje het gras-pad langs het beekje niet begaanbaar is het alternatief bij het beekje RD het doorgaande pad verder volgen, verderop t.h.v. boerderij gaat het onverharde pad over in een verharde weg. Bij 3-sprong met aan rechterhand een brug RA de brug over, “Paddenhoolseweg”, voorbij de brug RA, het grindpad met kanaal Peelkanaal aan rechterhand met verderop voorbij bocht naar links een houten brugje volgen tot volgende bocht naar links voor een spoorbrugje. In deze bocht RD het spoorbrugje over. Ga verder bij punt 7. 1ste regel.

Direct na het beekje RA door klaphek, het gras-/onderhoudspad met beekje aan rechterhand, verderop bij een knuppelbrugje het brugje over en de andere oever volgen, via een klaphek en knuppelbrugje het beekdal verlaten en doorlopen tot T-splitsing voor restant van een spoorlijn met spoorbrugje.
Bij deze T-splitsing RA, pad met een stukje spoorlijn aan linkerhand.
# De spoorlijn is een gedeelte van het Duits Lijntje, aan het einde van het spoor staan asperges bedoelt om treinen in WOII te laten ontsporen.
Voorbij metalen voetgangerssluis, bij kruising RA, kn73 volg 77, de verharde weg volgen tot oude schuur aan linkerhand, zijpaden negeren.
Voorbij deze schuur LA, onverhard pad, kn77 volg 87, direct daarna links aanhouden langs de houten afrastering, wn route, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts weg van de houten afrastering met direct daarna een houten afsluitboom.
Ca. 30m voorbij de houten afsluitboom LA, het pad volgen tot T-splitsing op de voormalige spoordijk.
Bij deze T-splitsing RA het pad over de spoordijk volgen tot 3-sprong na verlaten van het bos direct na een houten afsluitboom, zijpad negeren.
Bij deze 3-sprong LA, grindpad “Onze Liefvrouwendreef” met bosrand aan linkerhand, het pad volgen tot kruising voorbij een brugje.
Bij deze kruising RD, verderop buigt het pad naar links.
T.h.v. kapel RD, smalle klinkerweg, klinkerweg aan rechterhand negeren, wn route, iets verder gaat de klinkerweg over in een grindpad, vervolgens voorbij woonboerderij nr.15 rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising RA, breed grindpad, kn74 volg 48, het pad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, verharde weg, “Postduifstraat”, wn route.
Bij T-splitsing RA, “Lijsterstraat”, wn route.
Iets voorbij het smalle bosperceel aan linkerhand LA, “Havikstraat”, vervolgens na ca. 60m eveneens LA, “IJsvogelstraat”, wn route.
Voorbij woning nr.24, in bocht naar rechts van de weg LA, smal bospad met NM bordje “Vilheide”, wn route, direct daarna bij 4-sprong RD, kn48 volg 44, men loopt dieper het bos in.
Bij T-splitsing LA, eveneens smal bospad, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Direct na deze bocht, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna voorbij de lage zandwal RA, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, de wn route wordt verlaten, smal bospad met NM bordje “Vilheide”, het pad volgen tot 3-sprong t.h.v. bosrand met aan rechterhand een pad naar de verharde weg.
Bij deze 3-sprong LA, het bospad volgen tot T-splitsing bij breed pad.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens bij volgende T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn44 volg 45, de weg volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Korhoenderstraat”, wn route.
Bij 4-sprong RD, onverhard pad met houten afsluitboom en bordje “Opengesteld”, wn route.
# Voordat men RD gaat voor e.v.t. een pauze op ca. 250m is het bezoekerscentrum De Kuilen, ga hiervoor bij de 4-sprong RA, direct daarna de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Uilweg”, weg aan rechterhand negeren. Na ca. 200m is aan linkerhand het bezoekerscentrum, vervolgens terugkeren naar dit punt.
Voor waterplas, bij T-splitsing LA, grindpad, kn45 volg 25, verderop passeert men een klaphek.
Voorbij 2de klaphek, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route, vervolgens na ca. 60m RA door klaphek, kn25 volg 24, het smalle grind-/fietspad met waterplas aan rechterhand volgen tot volgend klaphek .
# Voor een bezoek aan horecagelegenheid Paviljoen De Kuilen het grindpad bij het klaphek een stukje rechtdoor volgen.
Voor het klaphek LA richting klaphek, vervolgens voorbij dit klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Iets voor metalen afsluitboom LA, “Dijkweg”, vervolgens voorbij omheind perceel aan linkerhand, bij T-splitsing LA, grindpad.
Voorbij woning nr.20, bij bosrand het 2de pad aan rechterhand volgen, wn route, het grind-/fietspad met NM bordje “Langenboomse Bossen” buigt met ruime bocht naar rechts..
Het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, iets verder bij 3-sprong links aanhouden, direct daarna LA, wn route, het grind-/fietspad volgen tot 5-sprong t.h.v. de bosrand, zijpaden negeren, ruim voor de 5-sprong wordt de wn route verlaten..
Bij deze 5-sprong LA, de verharde weg richting bebouwde kom volgen tot weg aan linkerhand voorbij woning nr.6 in de bebouwde kom, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg LA, “Streepgraniet”, de weg volgen tot 3-sprong voorbij woning nr.6, zijweg aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong RA, “Bergkristal”, iets verder RD, weg langs het plantsoen aan linkerhand negeren, voorbij het plantsoen buigt de weg naar links en gaat over in “Kiezellei”, vervolgens voorbij woning nr.1 RA, “Vuursteen”.
Bij T-splitsing RA, “Dominicanenstraat”, de weg volgen tot de kerk, het eindpunt, bij de kerk is een bushalte.

NM = Natuurmonumenten
Groen–gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting.

Kerk, Sint Josephplein 4, 5455 GR te Wilbertoord. Plan Route

Kerk, Dominicanenstraat 32 te Langenboom.

Startpunt: Parkeren kan op het Sint Josephplein voor de kerk.
Eindpunt: Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Startpunt: Bushalte Kerk, Wilbertoord.
Eindpunt: Bushalte Kerk, Langenboom.

Uitzichtpunt in de Molenheide Adrie: Uitzichtpunt in de Molenheide
Zwaan met jongen in de Kuilen Adrie: Zwaan met jongen in de Kuilen
Waterplas in de Kuilen Adrie: Waterplas in de Kuilen
Kunst in de Kuilen Adrie: Kunst in de Kuilen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-24.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Wilbertoord en Langenboom

Fazantenweg 16
5453 JM Langenboom

1. Adrie 11 maart 2024 om 10:48

Grote delen van het open gebied in de Molenheide staat onderwater ook enkele paden. In de routebeschrijving is een tijdelijke omleiding beschreven, zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart.