Peelpad etappe 22, Wilbertoord te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Peelpad etappe 22, te Wilbertoord

De etappe gaat van Wilbertoord via Mill naar Langenboom, men komt o.a. door de natuurgebieden Molenheide, Groespeel, de Kuilen en de Langenboomse Bossen. Rond de vorige eeuwwisseling werd ten zuidwesten van Mill de Princepeel ontgonnen. Bij deze ontginning ontstond in 1920 de peelnederzetting Wilbertoord. Lang daarvoor is Langenboom al als peelnederzetting ontstaan. Direct na verlaten van Wilbertoord gaat men door Molenheide, een bosgebied dat bestaat voornamelijk uit naaldbomen. Maar door beheersmaatregelen is het een heel aantrekkelijk gemend bosgebied geworden met een mooi open gebied met een uitkijkpunt, waar je een mooie blik kunt werpen over de molenheide. Na verlaten van de Molenheide gaat de etappe naar de Groespeel. In dit gebied komt men weer langs het Peelkanaal dat onderdeel vormde van de Peel-Raamstelling en over het voormalig Duits lijntje. Deze spoorwegverbinding verbond het Nederlandse Boxtel met het Duitse Wezel. Bij het Peelkanaal en staan nog diverse kazematten en bij het Duits lijntje asperges die tot doel hadden treinen te laten ontsporen. Het laatste deel van deze etappe gaat door de Kuilen en de Langenboomse Bossen. De Kuilen waar ooit zandgraafmachines stonden is een verrassend plassengebied dat steeds meer een natuurlijk karakter krijgt. De Langenboomse Bossen is een van oorsprong productiebos dat eveneens door beheersmaatregelen steeds meer variatie krijgt met als resultaat een aantrekkelijk bos om in te wandelen. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-8-2016, laatst bijgewerkt op: 13-9-2019

Vanuit de bushalte met rug naar het plein LA vertrekken, direct daarna LA, “St. Josephplein”, weg met het plein aan linkerhand.
Voorbij het plein, bij 4-sprong RD.
De weg met bocht naar links verder volgen, “Zonnedauwstraat”, verhard voetpad aan rechterhand negeren.
RD, “Zonnedauwstraat”, weg aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA, “Verbindingsweg”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing voor bosrand.
Bij deze T-splitsing LA, “Tipweg”, direct daarna RA, het linker pad bij inham met bankje inlopen, bospad met houten afsluitboom en NM bordje “Molenheide”, kn32 volg 34, vervolgens het pad ca. 280m volgen tot 4-sprong met aan linkerhand in het pad een wn routepaaltje.
Bij deze 4-sprong RA, licht dalend pad, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Bij T-splitsing LA, blauwe NM en wn route.
Bij kruising in hoger gelegen deel van het bosgebied RA, kn60 volg 39, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe NM route, verderop passeert men een groot ven aan rechterhand.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, blauwe NM en wn route, pad met verder het ven aan rechterhand volgen, verderop passeert men een picknicktafel.
Voorbij het ven, bij kruising met breed pad RD, blauwe NM en wn route.
Voor lager gelegen bos LA, blauwe NM en wn route, smal pad met aan rechterhand het iets lager gelegen bos.
Na ca. 150m RA, blauwe NM en wn route, men loopt nu door het lager gelegen bos.
RD, pad aan rechterhand negeren, blauwe NM en wn route, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Bij T-splitsing voor waterloop LA, blauwe NM en wn route, vervolgens voorbij de waterloop, bij 6-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, blauwe NM route, kn39 volg 80.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, smal bospad, blauwe NM en wn route.
Bij Y-splitsing voor lager gelegen bos RA, blauwe NM en wn route, direct daarna RD, smal pad op de rand van hoger gelegen bos aan linkerhand negeren.
Bij kruising RD, het pad kruist achtereenvolgens breed en smal pad, direct daarna RA, blauwe NM en wn route.
Bij 4-sprong RD, smal bospad, blauwe NM en wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren wn route, direct daarna bij splitsing links aanhouden, de blauwe NM route wordt verlaten.
Bij kruising LA, breed recht pad, vervolgens het pad volgen tot kruising voor omheind open gebied t.h.v. houten hek in de verte, men passeert twee kruisingen.
Bij deze kruising RD door draaihekje, rode NM wn route, iets verder buigt het pad naar rechts.
Na passeren van draaihekje, bij T-splitsing LA, rode NM en wn route, direct daarna bij kruising eveneens LA, rode NM en wn route.
Bij kruising LA, kn38 volg 60, voorbij draaihekje RD door open gebied richting uitzichtpunt met bankje op 2de heuvel lopen, let op de rode NM routepaaltjes, bij de heuvel het pad over de heuveltop met bankje volgen, rode NM en wn route, voorbij de heuvel buigt het pad naar rechts.
Ruim voor bosrand, bij T-splitsing LA, rode NM en wn route, verderop t.h.v. bosrand buigt het pad buigt met flauwe bocht naar rechts richting draaihekje in het bos.
Na passeren van het draaihekje, bij T-splitsing RA, de rode NM en wn route worden verlaten.
Na ca. 90m, t.h.v. hoek in afrastering LA.
Na ca. 120m, bij 4-sprong RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, smal zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA, kn33 volg 37, direct daarna bij kruising RD, pad met rastering aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links met aan rechterhand een houten hek met draaihekje.
In deze bocht RA door het draaihekje, direct daarna bij splitsing links aanhouden, iets verder volgt het pad de bosrand aan linkerhand, verderop passeert men houten hekwerk.
Iets voorbij het hekwerk, bij kruising met stenen zuil LA richting houten hek met klaphek, wn route.
Na passeren van het klaphek, bij kruising RA, kn37 volg 38, pad met houten afsluitboom en NM bordje “Molenheide”.
Bij kruising RA, wn route, het pad volgt op enige afstand afrastering aan rechterhand.
Na ca. 130m, iets voorbij punt dat afrastering dicht langs het pad staat LA, smal bospad.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Ruim voor rand bosgebied, bij kruising LA, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong bij verharde weg, smalle zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze 5-sprong RD richting rotonde, verharde weg, vervolgens bij de rotonde eveneens RD weg aan overzijde van de N264 volgen, “Vorleweg”.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg “Volkelseweg” aan linkerhand negeren.
Bij kruising voor bosperceel LA, “Paddenhoolseweg”, grindpad.
Iets voor einde van het bosperceel RA door klaphek, bospad, verderop voor omheining rond tennisvelden buigt het pad naar links en gaat met een ruime bocht naar rechts langs de tennisvelden.
Ca. 60m voorbij de tennisvelden, voorbij ruiter routepaaltje LA, vervolgens het licht slingerende pad dat op enige afstand parallel aan de rand van het bosgebied loopt volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, pad door rand bosgebied, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, verderop passeert men een kleiner bosgebied.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, vervolgens het pad ca. 120m volgen tot kruising met beekje.
# Als men een hond bij zich heeft of door hoge waterstand van het beekje het gras-pad langs het beekje niet begaanbaar is kan men als alternatief bij het beekje RD, het doorgaande pad verder volgen, verderop t.h.v. boerderij gaat het onverhard pad over in verharde weg. Bij 3-sprong met aan rechterhand een brug RA de brug over, “Paddenhoolseweg”, direct daarna voorbij de brug RA, grindpad met kanaal “Peelkanaal” aan rechterhand, vervolgens het grindpad volgen tot 2de bocht naar links voor een spoorbrugje, verderop voorbij 1ste bocht naar links passeert men een houten brugje. In 2de bocht RD het spoorbrugje over. Ga verder bij punt 7. 1ste regel.

Direct na het beekje RA door klaphek, vervolgens het gras-pad volgen tot T-splitsing met aan linkerhand een kleine spoorbrug, iets voor de spoorbrug via een knuppelbrugje de andere oever van het beekje volgen.
Bij deze T-splitsing RA, pad met een gedeelte spoorlijn aan linkerhand.
# De spoorlijn is een gedeelte van het Duits Lijntje, aan het einde van het spoor staan asperges bedoelt om treinen in WOII te laten ontsporen.
Na passeren van voetgangerssluis, bij kruising RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot oude schuur aan linkerhand, zijpaden negeren.
Voorbij deze schuur LA, onverhard pad, kn77 volg 87, direct daarna bij splitsing links aanhouden, wn route, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, bospad.
Na ca. 60m, bij kruising voorbij klimtoestellen LA, vervolgens pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA vervolgens het pad volgen tot houten afsluitboom t.h.v. rand bosgebied, zijpad negeren, men volgt weer de spoordijk.
Voorbij houten afsluitboom LA, grindpad met bosrand aan linkerhand, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij brugje.
Bij deze kruising RD, verderop buigt het pad naar links.
T.h.v. kapel RD, smalle klinkerweg, klinkerweg aan rechterhand negeren, wn route, iets verder gaat de klinkerweg over in een onverhard pad.
Voorbij woonboerderij rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising RA, breed grindpad, kn74 volg 48, vervolgens het pad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, verharde weg, “Postduifstraat”, wn route.
Bij T-splitsing RA, “Lijsterstraat”, wn route.
Na passeren van smal bosperceel LA, “Havikstraat”, vervolgens na ca. 60m eveneens LA, “IJsvogelstraat”, wn route.
Voorbij woning nr.24, in bocht naar rechts LA, smal bospad met NM bordje “Vilheide”, wn route, direct daarna bij 4-sprong RD, kn48 volg 44, men loopt dieper het bos.
Bij T-splitsing LA, eveneens smal bospad, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Direct na deze bocht, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna voorbij lage “heuvelrug” RA, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, de wn route wordt verlaten, smal bospad met NM bordje “Vilheide”.
Iets voor rand bosgebied met zicht op woning, bij 3-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij breed pad.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn44 volg 45, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Korhoenderstraat”, wn route.
Bij 4-sprong RD, onverhard pad met houten afsluitboom en bordje “Opengesteld”, wn route.
# Voordat men RD gaat voor e.v.t. een pauze op ca. 250m is het bezoekerscentrum De Kuilen, ga hiervoor bij de 4-sprong RA, direct daarna de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Uilweg”, weg aan rechterhand negeren. Na ca. 200m is aan linkerhand het bezoekerscentrum, vervolgens terugkeren naar dit punt.
Bij T-splitsing voor waterplas LA, grindpad, kn45 volg 25, verderop passeert men een klaphek.
Voorbij 2de klaphek, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route, vervolgens na ca. 60m RA door klaphek, smal grindpad, kn25 volg 24.
Voor klaphek met informatiepaneel “Welkom op recreatiegebied De Kuilen” LA.
# Voor een bezoek aan horecagelegenheid Paviljoen De Kuilen het grindpad rechtdoor verder volgen.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens iets voor metalen afsluitboom LA, “Dijkweg”.
Voor omheining, bij T-splitsing LA, grindpad.
Voorbij woning nr.20, bij bosrand schuin naar rechts het grind-/fietspad met NM bordje “Langenboomse Bossen” inlopen, wn route, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong links aanhouden, direct daarna bij volgende 3-sprong eveneens links aanhouden, wn route, vervolgens het grind-/fietspad volgen tot 5-sprong t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren, verderop wordt de wn route verlaten.
Bij deze 5-sprong LA, verharde weg richting bebouwde kom.
RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij woning nr.6 LA, “Streepgraniet”.
RD, weg aan linkerhand negeren.
Bij splitsing RA, “Bergkristal”.
RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna de weg met bocht naar links verder volgen, “Kiezellei”, vervolgens voorbij woning nr.1 RA, “Vuursteen”.
Bij T-splitsing RA, “Dominicanenstraat”, vervolgens de weg volgen tot de bushalte bij de kerk, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
NM = Natuurmonumenten
Groen–gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Kerk, Wethouder Lindersstraat 60, 5455 GM te Wilbertoord. Plan Route

Bushalte Kerk, Dominicanenstraat 32 te Langenboom.

Volg de A50, N277 en Volkelseweg/N264 naar de Van Ophovenlaan in Wilbertoord. Ga verder op de Van Ophovenlaan. Rijd naar de Wethouder Lindersstraat.

Station Boxmeer. Buurtbus 292 (richting Sint Anthonis). Bushalte Kerk, Wilbertoord.

Uitzichtpunt natuurgebied Molenheide Adrie: Uitzichtpunt natuurgebied Molenheide
Natuurgebied Molenheide Adrie: Natuurgebied Molenheide
Schotse hooglander in de Kuilen Adrie: Schotse hooglander in de Kuilen
Zwaan met jongen in de Kuilen Adrie: Zwaan met jongen in de Kuilen
Ingang kazemat in de Groespeel Adrie: Ingang kazemat in de Groespeel
Duits lijntje met op achtergrond asperges Adrie: Duits lijntje met op achtergrond asperges
De asperges Adrie: De asperges

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-22.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.