Peelpad etappe 21, Landhorst te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Peelpad etappe 21, te Landhorst

De etappe gaat van het ontginginsdorp Landhorst naar Wilbertoord, eveneens een ontginningsdorp. Landhorst heeft zijn naam te danken aan de zandruggen in het landschap, die zijn overgebleven nadat het veen was afgegraven voor turf. Dergelijke verhogingen worden 'horsten' genoemd. Direct na verlaten van de Landhorst gaat de etappe door het Sint Anthonisbos. Het Sint Anthonisbos heeft een mooi gevarieerd landschap van bos en heidevelden met jeneverbesstruiken en vliegdennen. Op de heide grazen Kempische heideschapen en Schotse hooglanders. In het heidegebied de Ullingse bergen zijn nog enkele stukken zandverstuiving. Aan de rand van het gebied gaat men over een zes tot acht meter hoge randwal, in het verleden is deze wal door de boeren opgeworpen om het overstuiven van de akkers te voorkomen. Bossen hout, aanplant van eiken en graafwerk hebben uiteindelijk geresulteerd tot deze zes tot acht meter hoge wal. Na verlaten van de uitgestrekte Sint Anthonisbos gaat de etappe door de voormalige Wanroijse Peel. Dit gebied heeft op het gemeentebos Wanroij en enkele kleine stukjes bos na een agrarische bestemming gekregen. De etappe gaat slingerend door het gemeentebos Wanroij en de kleine stukjes bos richting Wilbertoord. 77% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-8-2016, laatst bijgewerkt op: 4-1-2019

Vanuit de bushalte met de rug naar horecagelegenheid LA vertrekken, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, “Schapendreef”, wn route, vervolgens de weg volgen tot bocht naar rechts voor bosgebied, zijweg negeren.
In deze bocht LA, grindpad met bosrand aan rechterhand, wn route, vervolgens het grindpad volgen tot bocht naar rechts iets voor einde van de sportvelden, zijpaden negeren.
Bij deze bocht het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 140m, voorbij blauw routepaaltje LA, bospad.
Bij T-splitsing RA, brede eikenlaan.
Bij kruising met grind-/fietspad RD, direct daarna eveneens RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren.
Bij 5-sprong RD, bosrand aan rechterhand verder volgen, blauwe route.
Voor bosrand aan linkerhand LA, blauwe route.
Na ca. 370m RA, bospad, blauwe route.
Bij T-splitsing LA, blauwe route, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, breed pad met grind-/fietspad, rood-groene route, kn47 volg 45, de blauwe route wordt verlaten.
Bij kruising met smalle verharde weg RD, het brede pad met grind-/fietspad verder volgen, rood-groene en wn route.
Bij kruising LA, bospad, rood-groene route, kn45 volg 46.
Na ca. 90m RA, smal licht slingerend bospad, rood-groene route.
Bij T-splitsing LA, smalle verharde weg, rood-groene route, vervolgens de weg volgen tot houten hek iets voorbij houten schuurtje, zijpaden negeren.
Direct na het passeren van houten hek met veerooster scherp LA, t.h.v. het schuurtje buigt pad naar rechts, rood-groene en wn route.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, rood-groene route.
Bij kruising RA, rood-groene route, kn46 volg 50.
Na verlaten van bosgebied, bij kruising RD, pad door heidegebied, wn route, de rood-groene route wordt verlaten.
Bij kruising RD, kn50 volg 51, aan linkerhand passeert men een poel, vervolgens het pad ca. 600m volgen tot breed zanderig pad aan rechterhand iets voorbij naar achter gelegen houten hekken in het heidegebied.
Bij dit pad RA richting bosgebied, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong voor metalen hek van omheind terrein met schaapskooi LA, het pad volgt een klein stukje de bosrand en buigt met flauwe bocht naar rechts het bos in.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een houten hek LA, grind-/fietspad.
Bij kruising voor heidegebied RA, kn51 volg 52, pad met bosrand aan rechterhand.
T.h.v. hoek in afrastering RD, pad met naar achtergelegen klaphek aan rechterhand negeren, vervolgens het pad met afrastering aan rechterhand volgen tot T-splitsing voorbij klaphek, zijpaden negeren, verderop passeert men kn52 volg 53.
Bij deze T-splitsing LA, geel-groene route, de wn route wordt verlaten.
Voor metalen hek met draaihek het pad met bocht naar links verder volgen, men passeert een smal veerooster, geel-groene route.
Ca. 40m voorbij het smalle veerooster links aanhouden, direct daarna bij splitsing voor routepaal “Ullingse Bergenroute korte route” rechts aanhouden, stijgend pad, geel-groene route, vervolgens het slingerend pad volgen tot 4-sprong bij rand bosgebied, smalle zijpaden negeren, let op de geel-groene routepaaltjes, verderop voorbij een op enige afstand aan rechterhand staand houten huisje met licht groene kozijnen buigt het pad met flauwe bocht naar links, iets voor de 4-sprong passeert men een smalle doorgang in afrastering met veerooster.
Bij deze 4-sprong RD, pad door rand bosgebied, kn20 volg 19, de geel-groene route wordt verlaten, verderop gaat het pad over een heuvelrug, vervolgens het pad volgen tot kruising aan voet van de heuvelrug iets voor houten hek, iets voor deze kruising buigt het pad t.h.v. bankje naar links, zijpaden negeren.
# De heuvelrug of “Randwal” is door de boeren opgeworpen om het verstuiven van de akkers te voorkomen.
Bij deze kruising RD richting het houten hek met klaphek, geel-groene en wn route, na passeren van dit klaphek rechts aanhouden.
Bij twee dicht bij elkaar gelegen splitsingen eerst links- dan rechts aanhouden, let op de geel-groene routepaaltjes.
Na ca. 80m bij splitsing links aanhouden, geel-groene route, vervolgens bij T-splitsing RA, grindpad, rood-groene route, de gele en wn route worden verlaten.
Bij houten hek met veerooster RD, zijpaden aan beide zijde van houten hek negeren, rood-groene route, vervolgens het grindpad verder volgen tot paddenstoel nr.40 t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren
T.h.v. deze paddenstoel LA richting “Landhorst”, grindpad met veerooster en houten hek langs bosrand, rood-groene route.
Bij kruising RD, rood-groene route, vervolgens grindpad verder volgen tot houten hek met veerooster.
Na het passeren van dit veerooster bij kruising RA, smal bospad, rood-groene en wn route.
Voor verhard fietspad het pad met bocht naar links verder volgen, verbindingspad richting het fietspad negeren, rood-groene route.
Bij kruising RA, verharde weg, wn route, de rood-groene route wordt verlaten.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “De Waterval”, kn18 volg 16.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, zijpaden negeren, wn route, vervolgens na ca. 60m LA, smal bospad met informatiepaneeltje “Geïntegreerd bosbeheer”, wn route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route, het pad loopt door de rand van het bosgebied.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route, eveneens smal bospad.
Bij kruising voorbij brugje RD, bospad, wn route.
Na ca. 50m bij 4-sprong rechts aanhouden, wn route, direct daarna bij kruising RD, wn route, vervolgens het smalle pad verder volgen tot kruising met verharde weg, men passeert drie kruisingen met bospaden.
Bij de kruising met verharde weg RD, wn route.
Bij kruising met verharde weg met langs de weg parkeervakken RD, wn route, vervolgens het smalle bospad volgen tot kruising met doorgaande weg, verderop voor metalen poort buigt het pad naar rechts.
Bij deze kruising RD, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, pad met beekje aan linkerhand verder volgen, verderop t.h.v. bankje kruist het pad het beekje, na verlaten van bosgebied buigt het pad naar links.
Aan einde van het smalle pad links aanhouden, verharde weg.
Bij kruising RA, “Peelkant”, kn16 volg 13.
Na ca. 250m LA, “Kuilenstraat”, kn13 volg 12.
T.h.v. bosgebied aan rechterhand RA, “Kuilenstraat 2-4-6-8”, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, “Kuilsendijk”, wn route.
Bij kruising RA, kn12 volg 11.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg, “Noordstraat”, wn route, direct daarna voorbij bosschages RA, onverhard pad, kn11 volg 63, vervolgens het pad volgen tot breed pad voor bosgebied aan linkerhand, smal zijpad aan rechterhand negeren.
Bij dit pad LA, de wn route wordt verlaten, pad met bosrand aan rechterhand.
Na ca. 300m RA, bospad met NM bordje “Molenheide” en houten afsluitboom.
Na ca. 150m LA, vervolgens het pad volgen tot kruising met breder pad voorbij informatiepaneel “54 Fietsen doe je in Brabant”, smal zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, pad met fietsroutebordje 53, vervolgens het pad volgen tot kruising t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze kruising RD, verharde weg, “Willemsweg”.
In bebouwde kom, na passeren van woning nr.15 RA, “Willibrordusstraat”.
RD, weg aan linkerhand negeren, “Willibrordusstraat”.
Bij 4-sprong LA, “St. Josephplein”, weg met plein aan rechterhand.
Voorbij het plein, bij T-splitsing RA, “Wethouder Lindersstraat”, iets verder is de bushalte, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Gele, blauwe, rood-groene en geel-groene = SBB wandelroutes met geschilderde routepaaltjes.
Groen–gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Café Buitenlust, Pioniersstraat 1, 5445 AC te Landhorst. Plan Route

Bushalte Kerk, Wethouder Lindersstraat 60 te Wilbertoord.

A73, neem afrit 5-Haps vanaf de A73. Neem de Hapsedijk, Papenvoortsedijk en De Quayweg naar de Pionierstraat in Landhorst.

Station Boxmeer Buurtbus 292 (richting Sint Anthonis) Bushalte Café Buitenlust, Landhorst

Boswachterij Sint Anthonis Adrie: Boswachterij Sint Anthonis
Schotse hooglanders Adrie: Schotse hooglanders
Kempische heideschapen Adrie: Kempische heideschapen
Ullingse bergen Adrie: Ullingse bergen
Ullingse bergen, nu in een heel ander seizoen Adrie: Ullingse bergen, nu in een heel ander seizoen
Schaapskooi Adrie: Schaapskooi
Boswachterij Sint Anthonis Adrie: Boswachterij Sint Anthonis

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-21.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Landhorst en Wilbertoord

1. Tonnie Aalbers 17 februari 2019 om 21:53

17-02-2019
    Een mooie wandeling door afwisselend gebied. Start bij Cafe Buitenlust, na een kopje koffie aan de wandel,zeker door het stralende weer is het schitterend. Zie foto