Peelpad etappe 2, Stramproy te Limburg

15 km Wandelroute Peelpad etappe 2, te Stramproy

Deze etappe start in het plaatsje Stramproy en gaat via het natuurgebied het Areven, door het beekdal van de Tungelroyse Beek en de Tungelerwallen naar Tungelroy. Het gebied het Areven is afwisselende natuurgebied met bos, weilanden en hooilandjes, een mooi gevarieerd wandelgebied. De Tungelroyse Beek is weer een meanderend beekje geworden met enkele leuke brugjes. Een van deze brugjes is een replica van een houten beekbrug uit de Romeinse tijd. Tijdens graafwerkzaamheden aan de Tungelroyse beek zijn restanten blootgelegd van een houten beekbrug uit de Romeinse tijd. Dat inspireerde een groep vrijwilligers om een replica van de brug over de Tungelroyse beek te bouwen. De Tungelerwallen is een aangeplante dennenbos dat wordt afgewisseld met stukken heide en stuifzand, in dit gebied wordt een langgerekte stuifduin gevolgd. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 11-2-2016, laatst bijgewerkt op: 1-5-2019

Vanuit de bushalte in zuidelijke richting naar de hoofdingang van de kerk aan het “Kerkplein” lopen.
Met rug naar de hoofdingang RD vertrekken, rechterzijde van het plein volgen, vervolgens voorbij het plein RA, “Mgr. Nolensstraat”, ww93 volg gz.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, “St. Willibrordusstraat”, ww94 volg gz, vervolgens de weg volgen tot kruising, zijwegen negeren.
Bij deze kruising LA, ww95 volg gz.
Bij kruising RD, “Prinses Marijkestraat”, gz route, vervolgens de weg volgen tot bocht naar links voorbij woning nr.48, men passeert twee kruisingen.
In deze bocht RA, “Veldstraat”, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, ww133 volg gz.
# Molen “De Nijverheid”, in de omgeving beter bekend als de “molen van Nijs”.
Voorbij de molen RD, “Veldstraat”, weg aan rechterhand negeren, gz route.
RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens bij 3-sprong voor parkje met speeltoestellen LA, gz route.
Bij T-splitsing voorbij het parkje LA, ww134 volg gz, direct daarna bij splitsing RA, de gz route wordt verlaten.
Bij kruising LA, “Boschstraat”, ww135.
Voorbij omheind terrein, t.h.v. bord “Wandelroute” LA, smal onverhard pad, verderop buigt het pad voor waterloop naar rechts, vervolgens pad met waterloop aan linkerhand volgen.
Bij kruising met verharde weg RD, ww238 volg gz.
T.h.v. bosrand met bankje RD, gras-/onderhoudspaden langs de waterloop negeren, gz route, vervolgens het pad volgen tot 2de, een wat groter perceel grasland aan rechterhand met metalen hek.
Voor dit grasland RA, smal pad met bosrand aan rechterhand, gz route, verderop voorbij het bosgebied buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad, de gz route wordt verlaten, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg.
T.h.v. woningen, bij 3-sprong rechts aanhouden.
Iets voor einde van bosperceel LA, bospad met bruin elektriciteitskastje.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna links aanhouden, onverhard pad, “Stramproyergrensweg 18”.
Voorbij woning nr.18 RD, pad aan rechterhand negeren.
Voorbij bosschages met stalletje LA.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing LA, direct daarna rechts aanhouden richting brugje.
Na passeren van het brugje rechts aanhouden, gras-pad met afrastering aan linkerhand, verderop voorbij hoek in afrastering buigt het gras-pad naar links richting klaphek, na passeren van het klaphek smal pad met bosperceel aan rechterhand.
Bij T-splitsing voor bosgebied LA, vervolgens bij Y-splitsing links aanhouden, direct daarna voor verlaten van bosgebied RA, smal slingerend bospad.
Bij T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan rechterhand.
Bij kruising met bankje LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, verderop gaat het onverharde pad over in een smalle verharde weg.
Bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot brug.
Voorbij de brug RA door klaphek, smal gras-pad met beek aan rechterhand.
Na ca. 600m RA de stuw over, beek aan rechterhand verder volgen.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, ww258, direct daarna voorbij de beek RD, klaphek aan rechterhand negeren.
Voor bosgebied LA, onverhard pad met de bosrand aan rechterhand, gr route.
In bocht naar links van het doorgaande pad rechts aanhouden, bospad met NM bordje “Tungelerwallen“, gr route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, gr route, verderop voorbij bocht naar rechts volgt het pad de bosrand.
Ca. 80m voorbij deze bocht RA, bospad, de gr route wordt verlaten.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing LA, breed pad.
Bij kruising met verharde weg RD, smal bospad.
RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising LA, iets verder passeert men aan linkerhand een smal half open strook door bosgebied.
Na ca. 140m RA, pad met heuvelrug aan linkerhand.
Bij 4-sprong op lage heuvel met aan linkerhand een zanderig pad RD, dalend pad.
Na ca. 60m, voorbij half open plek met heide, bij kruising met smal pad RD, direct daarna eveneens RD, vervolgens het pad met een ruime bocht naar rechts volgen tot een zanderige 4-sprong, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze 4-sprong LA, vervolgens het licht slingerende pad volgen tot kruising iets voor een hoge heuvelrug.
Bij deze kruising RD, stijgend pad met NM bordje “Tungelerwallen”, vervolgens bij kruising op de heuvelrug RD, dalend pad, pad met op enige afstand de heuvelrug aan rechterhand.
Bij 3-sprong met aan rechterhand stijgend pad links aanhouden, het pad buigt weg van de heuvelrug, vervolgens het pad volgen tot open plek aan rechterhand.
T.h.v. deze open plek RA, het linker pad aan overzijde van de open plek inlopen, het pad links van bosschages met in het pad een ATB routepaaltje met G-B route verwijzing, iets verder stijgt het pad,
Bij kruising op heuvelrug RD, G-B route, de ATB route wordt verlaten, dalend pad met ruime bocht naar rechts langs open zanderige plek aan rechterhand volgen, vervolgens het pad verder volgen tot kruising met NM informatiepaneeltje “Tungelerwallen”.
Bij deze kruising LA, G-B route.
Iets voor verharde weg LA, vervolgens bij kruising met verharde weg RD, bospad met bordje “Opengesteld”, G-B route.
Voor bocht naar rechts links aanhouden, de G-B route wordt tijdelijk verlaten.
Bij T-splitsing LA, G-B route, iets verder volgt het pad de bosrand, let op dit pad is tevens een ATB pad.
T.h.v. half open plek, het doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
T.h.v. zanderige open plek RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, G-B route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een breed pad, de G-B en ATB route worden verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising voor omheining, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, pad met omheining aan rechterhand, verderop gaat het onverharde pad over een smalle verharde weg.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, ww86.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg volgen, “Maaseikerweg” direct daarna LA door klaphek aan overzijde de weg, let op drukke weg!
Na ca. 450m LA brugje over, iets verder na passeren van 2de klaphek het pad tussen de akkers volgen, verderop buigt het pad naar links.
# Het brugje is een replica van een houten beekbrug uit de Romeinse tijd.
Ca. 40m voorbij deze bocht, t.h.v. kruisbeeld met bankje RA, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
RD, weg aan linkerhand negeren, “Kerkveldweg”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna bij T-splitsing voorbij kapel RA richting de kerk.
T.h.v. kerk LA, “Kemperveldweg”, aan begin van deze weg zijn de bushaltes, het eindpunt.

NM = Natuurmonumenten
G-B = OLAT Graaf van Hornepad streekpad met geel/blauwe markeringen als richting aanduiding.
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek, bv = blauwe vierhoek en pv = paarse vierhoek geven de richting aan.

Bushalte Julianastraat, Julianastraat 24, 6039 AJ te Stramproy. Plan Route

Bushalte Sint Barbaraplein, Kemperveldweg 59 te Tungelroy.

A2, neem afrit 38-Weert-Noord. Ga verder op de Eindhovenseweg. Neem de Ringbaan-West en N292 naar de Kerkplein in Stramproy. Parkeren kan op het plein achter de kerk.

Station Weert. Bus 74 (richting Molenbeersel (B)). Bushalte Julianastraat, Stramproy. Vervolgens in zuidelijke richting naar kerk lopen.

Taurossen Adrie: Taurossen
De Tungelroyse Beek Adrie: De Tungelroyse Beek
Galloway runderen Adrie: Galloway runderen
Replica van houten beekbrug uit de Romeinse tijd Adrie: Replica van houten beekbrug uit de Romeinse tijd
Natuurgebied de Tungelerwallen Adrie: Natuurgebied de Tungelerwallen
Kapel Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand Adrie: Kapel Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-2.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Stramproy en Tungelroy

1. Adrie 1 maart 2018 om 10:44

De etappe is vernieuwd, in het bosgebied Tungelerwallen gaat de etappe over een grote afstand langs de langgerekte heuvelrug, een mooi stuifzandgebiedje aan de zuidzijde is in de wandelroute opgenomen. Veel wandelplezier!

2. Tonnie aalbers 29 oktober 2017 om 20:27

Deze etappe hebben gelopen op zaterdag 28 oktober 2017. Wederom een fijne wandeling.
    Met een van de kruisbeelden ( foto ) op de Peelpad route.