Peelpad etappe 19, De Rips te Noord-Brabant

20 km Wandelroute Peelpad etappe 19, te De Rips

De etappe van De Rips naar Elsendorp gaat door de natuurgebieden het Beestenveld, de Klotterpeel en de landgoederen Stippelberg, De Sijp en Cleefswit. Al deze gebieden zijn ontgonnen peelgebieden, bij het Bosmuseum De Rips krijgt men een goede indruk hoe de omgeving er in verleden uit gezien heeft en hoe men de gebieden ontgonnen heeft. Het Beestenveld is van oorsprong voor de mijnbouw aangelegd ontginningsbos, dat zich hoe langer hoe meer ontwikkeld tot een afwisselend bos. De Klotterpeel is het restant van een ooit uitgestrekt veengebied dat thans bestaat uit wat vochtige heide met een ven, waarin resten liggen van een oud peelvaartje, de naam verwijst naar de turfstekerij. Het landgoed Stippelberg bestaat uit twee delen, het oostelijk deel bestaat uit fraaie lanen die horen bij het landhuis, het westelijke deel bestaat uit dennenbos met hierin stippels in het landschap. Die talloze stippels zijn stuifduinen die ontstonden door zandverstuivingen. Het landgoed de Stippelberg dankt haar naam aan deze heuveltjes. De Landgoederen Cleefswit en De Sijp zijn gebieden met afwisseling van bos, heide en landbouwgrond, waar lanen doorheen lopen met Beuk en Amerikaanse eik. Op het landgoed Cleefswit zijn nu nog stukken aan te wijzen die vroeger deel uitmaakten van de Bebakende Dijk, een van de eerste wegen die door dit gebied liep. Tijdens de etappe komt men als bezienswaardigheid langs het eerder vernoemd klein bosmuseum, restant van loopgraven en "D'n Blikken Emmer". 92% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 31-7-2016, laatst bijgewerkt op: 12-10-2018

Vanuit de bushalte “Jeugdhuis” zuidelijk richting de rotonde lopen, aan rechterzijde van de rotonde de doorgaande weg oversteken vervolgens aan overzijde bij kruising met smalle weg RD, kn75 volg 72/74, direct daarna voor bosmuseum RA, wn72, bospad met routepaal “Peelse Looproute”.
Bij klein parkeerterrein RD, smal bospad links van bankje aan overzijde van het parkeerterrein volgen, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route, direct daarna bij kruising RD.
Na ca. 150m LA, wn route.
Bij kruising RA, wn route.
Na passeren van straatnaambordje “Houtzagerslaan” bij T-splitsing LA, rechte beukenlaan, wn route.
Bij kruising RA, smal bospad, de wn route wordt verlaten, iets verder buigt het pad naar links en gaat door een kleine open plek met picknicktafel.
Bij Y-splitsing RA, breed recht bospad.
Bij kruising LA, eveneens recht bospad.
Bij kruising voor smal kanaal RD, direct daarna bij kruising aan overzijde LA, smal pad met rood routepaaltje, smal pad met het kanaal aan linkerhand, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links.
# Het kanaal dat men volgt is het “Koordekanaal” onderdeel van de “Peel-Raamstelling”. De “Peel-Raamstelling” was een Nederlandse verdedigingslinie die in 1939 werd aangelegd en op 10 mei 1940, de eerste Nederlandse oorlogsdag, is gevallen.
Bij T-splitsing met aan linkerhand twee SBB routepalen RA, iets verder is aan linkerhand een wat grotere open plek, vervolgens het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA, breed pad.
# Het kanaal dat men aan rechterhand passeert is ook onderdeel van het “Koordekanaal”.
Bij kruising RD.
Bij kruising RD, kn74 volg 19.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, direct daarna RA doorgaande weg oversteken en fietspad volgen, wn route, let op drukke weg!!!
Aan einde van het fietspad, bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Ca. 80m na passeren van woning nr.1 RA door houten draaihekje met SBB bord “Klotterpeel”, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij 3-sprong voorbij het draaihekje links aanhouden, verderop buigt het pad naar links, vervolgens het pad rond het vennengebied volgen tot draaihekje aan linkerhand.
Bij dit draaihekje LA via draaihekje het gebied verlaten, direct daarna bij T-splitsing eveneens LA, verharde weg.
RD, gras-pad met houten afsluitboom aan rechterhand negeren.
# Iets voor rand bosgebied aan linkerhand zijn nog delen van loopgraven te zien.
Ca. 140m voorbij rand bosgebied aan linkerhand RA, breed bospad met houten afsluitboom en NM bordje “Stippelberg”, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij de open plek.
# T.h.v. open plek aan linkerhand passeert men op enige afstand een hoogzit in de vorm van een boomhut.
Bij deze kruising RD.
Na ca. 220m, t.h.v. wn routepaaltje LA, smal slingerend bospad met iets verder aan beide zijde rododendronstruiken.
Bij T-splitsing RA, breed pad richting woning in de verte.
Bij kruising RD, het pad verder richting de woning volgen.
Ruim voor de woning, na passeren van straatnaambordje “Villaweg” bij kruising RA.
Bij T-splitsing LA, pad met waterloop aan linkerhand, wn route.
Bij 4-sprong RA, kn38 volg 34, vervolgens het grindpad volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!!!, kn34 volg 71, rode NM route, vervolgens het grindpad over het kleine parkeerterrein volgen tot splitsing ca. 80m voorbij houten afsluitboom.
Bij deze splitsing links aanhouden, wn en rode NM route.
Bij 4-sprong RD, wn en rode NM route, het doorgaande pad verder volgen.
Bij kruising RA, wn en rode NM route.
# Verderop t.h.v. informatiepaneeltje is de “Breuk van Milheeze” herkenbaar in het bosgebied, weer verder passeert men aan linkerhand “D’n blikken emmer”.
Bij kruising LA, wn en rode NM route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna t.h.v bankje eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, wn en rode NM route.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn en rode NM route.
# Langs dit pad is aan linkerhand een mooi uitzichtpunt met bankje.
Bij T-splitsing LA, wn en rode NM route, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
Bij kruising RD, wn en rode NM route.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn71 en rode NM route, direct daarna buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, kn71 volg 30, rode NM route.
Bij kruising LA, recht pad, de wn en rode NM route worden verlaten.
Bij kruising RD, aan linkerhand passeert men een half open berkenperceel.
Bij kruising met ruitermenroute RD, direct daarna bij kruising met smal ruiterpad eveneens RD.
Bij kruising RA, brede beukenlaan.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, direct daarna het pad met bocht naar links verder volgen, breed gras-pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna bij 4-sprong RD, “Fazantweg”, pad met bosrand aan rechterhand, kn70 volg 95.
RD, weg aan linkerhand negeren, kn95 volg 40.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, “Sijpseweg”, wn route.
RD, achtereenvolgens pad “Breehorsterdijk” aan linker- en onderhoudspad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad “Haartseweg” aan linkerhand negeren, kn40 volg 68.
T.h.v. bosgebied RD, pad aan rechterhand negeren, kn68 volg 67.
Na ca. 300m RA, smal bospad met houten afsluitboom en BL bordje “Sijp”, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong LA, vervolgens na ca. 70m RA.
Bij kruising LA, bospad.
Bij kruising RD.
Bij T-splitsing RA, breed pad met waterloop aan linkerhand.
T.h.v. bosrand aan linkerhand LA, pad met wit houten afsluitboom “Cleefswit”.
T.h.v. bosrand aan linkerhand LA, wn route, licht slingerend pad met bosrand aan linkerhand.
Bij 4-sprong RD, direct daarna het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong voor schuilhut RA, kn69 volg 43.
RD, pad langs smalle waterloop aan rechterhand negeren, verderop voorbij open plek buigt het pad naar rechts.
Bij kruising RD, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Ca. 80m voorbij deze bocht LA, wn route, verderop volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
# Het volgende deel van de etappe gaat langs het erf van een boerderij, bij het erf zijn honden niet toegestaan, als alternatief bij T-splitsing voor inrit van woning nr.35 LA, breed grindpad, de wn route wordt verlaten. Bij T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg volgen, vervolgens het fietspad volgen tot rotonde. Bij de rotonde RD, de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, direct daarna aan overzijde LA, nogmaals doorgaande weg oversteken vervolgens RD de weg parallel aan doorgaande volgen “Zeelandsedijk”. Ga verder bij punt 9. laatste regel.

Bij T-splitsing voor inrit van woning nr.35 RA, breed pad, wn route.
T.h.v. loods bij boerderij RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na. ca. 70m LA, smal bospad, wn route, het pad gaat met een boog om het erf van de boerderij, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar rechts weg van het erf.
T.h.v. rand bosgebied RD, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route, na ca. 100m buigt het pad naar rechts het bosgebied in, verderop voorbij bocht naar links bosrand aan linkerhand volgen.
Bij T-splitsing voor doorgaande weg LA, wn route, vervolgens fietspad langs doorgaande weg volgen tot rotonde.
Voor deze rotonde RA, doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, aan overzijde LA, nogmaals de doorgaande weg oversteken, vervolgens de weg parallel aan doorgaande weg volgen, “Zeelandsedijk”.
Na ca. 50m RA, “Pater Rossaertstraat”, iets verder is de bushalte, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
NM = Natuurmonumenten
Groen–gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Jeugdhuis, Ripsestraat 20, 5764 PG te De Rips. Plan Route

Bushalte Rabobank, Pater Rossaertstraat 5-7 te Elsendorp.

A73 en N272 naar de Blauwstraat in Oploo. Neem de Deurneseweg naar de Meester Hertsigstraat in De Rips. Parkeren kan op het grote parkeerterrein bij de kerk. Aanlooproute: Vanuit het verhoogt pleintje voor de kerk, met rug naar de kerk RA vertrekken, het verhard voetpad rechts van de begraafplaats volgen, “Kerkhofpad”. Bij 3-sprong RA, verhard voetpad. Bij T-splitsing LA de doorgaande weg volgen, aan rechterhand is de bushalte het startpunt.

Station Boxmeer. Bus 23 (richting Helmond via Milheeze). Bushalte Jeugdhuis, De Rips.

Galloway in de Klotterpeel Adrie: Galloway in de Klotterpeel
De Klotterpeel Adrie: De Klotterpeel
Het klein bosmuseum Adrie: Het klein bosmuseum
Het Beestenveld Adrie: Het Beestenveld
D'n Blikken Emmer Adrie: D'n Blikken Emmer
Hoogzit in de vorm van boomhut Adrie: Hoogzit in de vorm van boomhut

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-19.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen De Rips en Elsendorp

1. Tonnie Aalbers 29 oktober 2017 om 21:33

Op zondag 1 oktober deze mooie afwisselende etappe gelopen. Met verrassend mooie paddestoelen.