Peelpad etappe 18, Merselo te Limburg

17 km Wandelroute Peelpad etappe 18, te Merselo

Deze etappe van Merselo naar Overloon gaat door de rand van de Ballonzuilbossen en de Overloonse Duinen. Bij deze etappe wordt het oorspronkelijke peelgebied bij Overloon even verlaten. In het verre verleden was de Peel een gebied dat door de eeuwen heen nauwelijks toegankelijk was. Ook na de grootschalige ontginning heeft het natte karakter van het gebied tijdens WOII nog een rol gespeelt. De Duitsers hadden de streek tussen de Peel en Maas gekozen als front tegen de geallieerde bevrijdingsoperatie, aan de ene zijde het moerassige gebied de Peel en aan de andere zijde de rivier de Maas. De Peel bestond toen uit weke weidegronden doorsneden met waterlopen en beken, zware bebossing en slechts één grote verkeersweg, die naar Venray. De Slag om Overloon (ook bekend als Operatie Aintree) is de geschiedenis ingegaan als de enige tankslag die op Nederlands grondgebied plaatsvond tijdens de geallieerde bevrijdingsoperaties. Met een volledig verwoest Overloon als resultaat door onder andere veelvuldig inzet van tanks is het geen echte tankslag geweest. Zowel straatnamen in het plaatsje Overloon als het museum en een militaire begraafplaats zijn herinneringen aan deze gebeurtenis. Een deel van de etappe gaat door het bosgebied de Overloonse Duinen bij Overloon dat zijn naam dankt aan de oorspronkelijke stuifduinen en langs het oorlogsmuseum. Het bosgebied is een gevarieerd bosgebied met kleine heideveldjes en met jeneverbesstruiken begroeide stuifduinen. 81% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 26-7-2016, laatst bijgewerkt op: 13-12-2023

Met de rug naar ingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna RD, “Kleindorp”, weg aan linkerhand negeren, de weg verder volgen tot kruising voorbij kombord “Einde bebouwde kom Merselo”.
Bij deze kruising LA, “Op de Ries”.
Voorbij ruime bocht naar rechts RD, “De Hees”, doodlopende weg, weg aan linkerhand negeren, de weg volgen tot woning nr.10.
Voorbij deze woning, t.h.v. inrit LA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, wn9.
Bij kruising met verharde weg RA, verharde weg, kn9 de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Rozendaal”, let op drukke weg!
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, recht bospad met houten afsluitboom en bordje “Ballonzuil”.
Bij kruising met aan rechterhand wn routepaaltje LA, pad met verderop aan rechterhand informatiepaneeltje “Hoofdstuk 6 De Tweede Wereldoorlog”.
Iets voorbij het informatiepaneeltje, bij kruising RA, kn70 volg 68.
Bij kruising RD, wn route, het pad met verderop informatiepaneeltje “Hoofdstuk 7 Schutterij als hobby” volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, eveneens wat breder bospad.
Na ca. 150m RA, wn route, smaller bospad met houten afsluitboom en bordje “Ballonzuil” en iets verder informatiepaneeltje “Hoofdstuk 8 Het OLS”.
Bij kruising RD, wn route, pad met verderop informatiepaneeltje “Hoofdstuk 9 Jeugd en de schutterij”.
Iets voorbij het informatiepaneeltje, bij kruising met smal pad LA, kn68 volg 69, smal bospad.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, verharde weg met bosrand aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, iets verder RA, “Hansenberg”, kn69 volg 66, de verharde weg met verderop kn66 volg 65 ca. 500m volgen tot grindpad “Hansenberg” aan linkerhand, zijwegen negeren.
Bij dit pad LA, “Hansenberg”, kn65 volg 94/84, na ca. 170m buigt het grindpad naar rechts, voorbij woning nr.6 gaat het grindpad over in een onverhard pad, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg ruim voorbij bocht naar rechts.
Bij deze 4-sprong scherp LA, onverhard pad, kn94 volg 84.
Voorbij bosperceel aan rechterhand het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, het pad met ruim voorbij een brugje kn84 volg 28 en een grenspaal volgen tot kruising in het bos, zijpaden negeren.
# De grenspaal “Paal bij Coepkenshoff” is een van de twaalf herstelde grenspalen die een historische grenslijn markeerde zoals de grens tussen land van Kessel en land van Cuijk in 1200. In de opvolgende achthonderd jaar vormde het de grens tijdens de Spaanse overheersing, de Pruisische – en de Franse tijd en daarna weer een Nederlandse periode.
Bij deze kruising RD, kn28 volg 83, het pad met ruime bocht naar rechts volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, verharde weg, kn83 volg 32, de weg volgen tot kruising voorbij speelveldje aan linkerhand met picknicktafel, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, onverhard pad, kn32 volg 39.
Iets voorbij bocht naar rechts het pad met bocht naar links verder volgen, smal zijpad aan rechterhand negeren, wn route, het pad volgen tot kruising voor een heuvel ruim voorbij de open plek met jeneverbesstruiken.
Bij deze kruising RD de heuvel over met op de top van de heuvel een bankje, wn route, vervolgens t.h.v. bosrand, bij Y-splitsing links aanhouden, pad met bosrand aan linkerhand, wn route.
Pad met bocht naar links langs de bosrand verder volgen, pad aan rechterhand negeren, pad met bosrand aan linkerhand, wn route, vervolgens voor informatiepaneel LA, het linker bospad inlopen, kn39 volg 51.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij kruising met ATB pad RD, het pad verder volgen tot T-splitsing, zijpad en zijpaden bij kruising negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, pad met iets verder een bankje.
Bij kruising met verharde fietspad RD, kn47 volg 48.
Bij kruising RD de heuvel over, wn route, voorbij de heuvel buigt het pad naar rechts en gaat door een heuvelachtig half open plek, wn route, voorbij volgende heuvel een klein stukje de voet van een heuvel volgen met de heuvel aan rechterhand vervolgens doorlopen tot 4-sprong op een heuveltop met kn48 routepaaltje.
Bij deze 4-sprong RD richting smalle doorgang tussen jeneverbesstruiken aan voet van de heuvel, kn48 volg 33.
Bij 6-sprong met verhard fietspad en picknicktafel aan rechterhand het 1ste pad aan rechterhand volgen, kn33 volg 49, pad met iets verder aan beide zijden jeneverbesstruiken.
Bij 4-sprong RD, kn49 volg 35, pad met jeneverbesstruiken aan rechterhand.
Bij 5-sprong RD, wn route, vervolgens voor bankje bij 3-sprong links aanhouden, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising RD, kn35 volg 46.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens bij Y-splitsing scherp LA, de wn route wordt verlaten, het verhard fietspad volgen tot T-splitsing met aan rechterhand een stukje verharde weg ruim voorbij hoogspanningslijnen, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn42 volg 43, onverhard pad.
In flauwe bocht naar rechts, bij kruising RA, smal licht stijgend pad, kn43 volg 45, het pad volgen tot T-splitsing bij verhard fietspad, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verhard fietspad, wn route.
In bocht naar links van het fietspad met fietsknooppunten bordje 56 RA, smal bospad, wn route.
Pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, wn route, het pad verder volgen tot 3-sprong bij een breder pad, in een flauwe bocht naar links het smalle pad aan rechterhand negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, wn route, vervolgens na ca. 40m het pad achtereenvolgens met bocht naar links en rechts verder volgen, wn route, voorbij de bocht naar rechts stijgt het pad en gaat over een heuvel.
Aan voet van heuvel, bij 3-sprong RA, kn45 volg 38, het pad volgen tot kruising met aan linkerhand een smalle open plek met heide, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, smal pad door de heide, kn38 volg 37.
Bij Y-splitsing links aanhouden, verhard fietspad, wn route.
Het fietspad met bocht naar links verder volgen, onverhard pad aan rechterhand negeren, kn37 volg 44, het fietspad met in bocht naar rechts kn44 volg 36 volgen tot volgende bocht naar links, zijpaden negeren.
Direct na deze bocht RA, smal slingerend bospad, wn route, het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, vervolgens bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, iets verder LA, smal slingerend bospad.
Bij T-splitsing RA, breed pad.
Bij T-splitsing LA, eveneens een breed pad, het pad volgen tot kruising t.h.v. overgang naar verharde weg.
Bij deze kruising RD, verharde weg, weg met bosrand aan linkerhand.
Voorbij bosrand aan linkerhand, in bocht naar rechts van de weg LA, het brede onverharde pad volgen tot smal bospad aan rechterhand voorbij een open strook met hoogspanningslijnen.
Bij dit pad RA, het smalle bospad buigt iets naar links, vervolgens t.h.v. heuvel aan linkerhand rechts aanhouden, het smalle pad voor de heuvel en het iets bredere pad met wn routepaaltje voorbij de heuvel aan linkerhand negeren.
Iets voor de bosrand het pad met bocht naar links verder volgen, pad richting de bosrand aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, breed pad, het brede pad gaat iets verder door de bosrand, voorbij bocht naar rechts volgt het pad de bosrand aan linkerhand, het pad verder volgen tot pad aan linkerhand met houten afsluitboom en bordje “Overloonse Duinen” en aan rechterhand een klein bosperceel ca. 150m voorbij bocht naar links, overige zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad LA, bospad met houten afsluitboom en bordje “Overloonse Duinen”, wn route, het pad volgen tot smal pad aan rechterhand t.h.v. kn54 routepaaltje met verderop in het verlengde van het pad een verharde weg en in de verte woningen.
Bij dit pad RA, kn54 volg 55, verderop de verharde weg volgen tot smal bospad aan linkerhand iets voorbij de begraafplaats t.h.v. een bankje, overige smalle zijpaden negeren.
# De militaire begraafplaats aan rechterhand is een Brits ereveld.
Bij dit LA, smal bospad, de wn route wordt verlaten.
Het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad richting de bosrand aan rechterhand negeren.
Bij kruising met aan linkerhand zicht op de begraafplaats RA, eveneens een smal bospad.
Bij kruising RD, het pad verder volgen tot kruising met rechtdoor een smal pad richting de rand van het bos met daarachter woningen, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, pad door de bosrand langs achterzijde van woningen.
Voor metalen poort, bij T-splitsing RA, verharde weg, men verlaat het bos.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, direct daarna de weg met bocht naar rechts verder volgen, “Museumlaan”, kn74 volg 73.
Voorbij woning nr.23 RA, “Generaal Hasbroecklaan”, wn route.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten, de weg verder volgen tot kruising voorbij het plein aan rechterhand, zijwegen negeren.
Bij deze kruising LA, “Venraijseweg”, de weg volgen tot de bushalte “Museumlaan” t.h.v. IJssalon Clevers, het eindpunt.

Metalen en groen-gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Kerk, Kleindorp 5, 5815 CL te Merselo. Plan Route

IJssalon Clevers, Venraijseweg 5 te Overloon.

Startpunt: Parkeren kan op de parkeerstrook aan het Dorpsplein tegenover de kerk.
Eindpunt: Parkeren kan bij het 14 Oktoberplein, dit is het plein voor de kerk.

Startpunt: Bushalte Kerk aan de weg Kleindorp in Merselo.
Eindpunt: Bushalte Museumlaan aan de Venraijseweg t.h.v. horecagelegenheid IJssalon Clevers in Overloon.

Grenspaal land van Cuijk en Kessel Adrie: Grenspaal land van Cuijk en Kessel
Heidegebiedje Adrie: Heidegebiedje
Brits ereveld Adrie: Brits ereveld
Tank bij ingang oorlogsmuseum Adrie: Tank bij ingang oorlogsmuseum

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-18.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Merselo en Overloon

1. Adrie 28 juni 2018 om 17:46

De etappe is vernieuwd. Een slecht toegankelijk klein bosgebied is uit de etappe gehaald. De etappe gaat nu wat langer door de Ballonzuil bossen. Veel wandelplezier!

2. Tonnie aalbers 27 september 2017 om 19:18

Een mooie wandeling met een gezellig Overloon door alle militaire activiteiten met veel oude voertuigen. We hebben paddenstoelen gezien die we nog nooit hadden gezien, zie foto. Op naar de volgende etappe!!!
    Met vriendelijke wandelgroeten

1. Yvonne Aalbers 27 september 2017 om 19:39

En nog een mooi plaatje van een koraalzwammetje