Peelpad etappe 17, Leunen te Limburg

15 km Wandelroute Peelpad etappe 17, te Leunen

Deze etappe van Leunen naar Merselo gaat door het Loobeekdal, de gemeentebossen Kempkensberg en de Testrik. Beide plaatsjes zijn met nog enkele andere plaatsjes ontstaan rond de oude kern Venray. De etappe gaat een stukje door landbouwgebied, een bosrijkgebied aan de rand van Venray, door het natuurgebied Loobeekdal en de gemeentebossen Kempkensberg en Testrik. Vanuit Leunen is het maar een klein stukje naar Venray. Aan de rand van Venray gaat de etappe door twee kleine bossen de Hendrikkebos en Smalwater, beide vormen samen een mooi lint van bos midden tussen de bebouwing. Na Venray achter ons gelaten te hebben gaat de etappe door het natuurgebied Loobeekdal. Na herinrichting is de Loobeek een meanderend beekje geworden door een landschappelijk mooi beekdal. Voordat de etappe eindigt in Merselo komt men door de gemeentebossen Kempkensberg en de Testrik. Beide bosgebieden zijn rond 1900 met de schop en kruiwagen aangelegd om de woeste gronden van de Peel nuttig te maken. Men legde "bos-akkers" voor de productie van hout aan. Akkerbouw was niet mogelijk omdat de grond te arm was. Momenteel worden de bosgebieden omgevormd tot meer gevarieerdere bosgebieden waardoor ze aantrekkelijk zijn ook voor wandelaars. Als bezienswaardigheid komt men in het Loobeekdal langs de Weverslose Schans en aan het einde van de etappe langs de korenmolen Nooit Gedacht, de molen is maalwaardig. De Weverslose Schans is een in 2018 nagebouwde boerenschans met een hoefijzervormige gracht en een verdedigingswal van drie meter hoog. Dergelijke boerenschans was in de middeleeuwen bedoeld als toevluchtsoord voor de boerenbevolking tegen rondtrekkende plunderbendes en soldaten. 79% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 11-7-2016, laatst bijgewerkt op: 1-7-2022

Met de rug naar de hoofdingang bij kerktoren RD vertrekken, verhard voetpad tussen basisschool en begraafplaats inlopen, wn route.
Aan einde van het voetpad, bij T-splitsing RA, wn17, de weg “St. Catherinastraat” volgen tot kruising, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RD, “Steegse Peelweg”, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens t.h.v. inrit woning nr.31 RA, onverhard pad, kn17 volg 18, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, fietspad, vervolgens bij kruising met doorgaande weg met aan rechterhand de rotonde RD de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, direct daarna de weg met bocht naar rechts volgen richting volgende rotonde, “Langstraat”.
Bij deze rotonde LA, “Weg in den Berg”, de weg volgen tot weg “Veltumse Kleffen” aan rechterhand direct na woning nr.40, overige zijwegen negeren.
T.h.v. deze weg LA, smal bospad met bordje “Hendrikkebos”, wn route.
Na ca. 50m RD, stijgend pad aan linkerhand negeren, wn route, men passeert een bankje, het pad verder volgen tot bocht naar links, zijpad negeren.
Bij deze bocht het pad met bocht naar links verder volgen, wn route, het pad gaat over een lage heuvelrug, na ca. 200m daalt het pad en buigt naar links, het pad verder volgen tot T-splitsing aan achterzijde van woningen met iets voor de T-splitsing een woning aan rechterhand, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, grindpad, de wn route wordt verlaten, het pad buigt naar rechts, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna bij 3-sprong LA, “Karpatenlaan”, vervolgens voorbij bankje RA, smal bospad met bordje “Vlakwater”, het pad ca. 300m volgen tot splitsing voorbij aan beide zijde van het pad duidelijk herkenbare lage heuvels, smalle zijpaden richting de woningen negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, het pad buigt met ruime bocht naar rechts met de lage heuvel aan rechterhand, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, nu ook weer smalle paden richting woningen negeren.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
RD, weg “Matterhornlaan” aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, “Hardeweg”, kn21 volg 2, direct daarna RA, breed grindpad met bordje “Vlakwater”, kn21 volg 2, vervolgens na ca. 30m RA, smal bospad, wn2, iets verder buigt het pad naar links, verderop voor een woning buigt het pad eveneens naar links.
Ca. 30m voorbij deze bocht, bij kruising RA, wn route.
Bij kruising LA, smalle verharde weg, de wn route wordt verlaten.
# Aan rechterhand is een horecagelegenheid.
Bij 5-sprong het 2de pad (de rechter smalle verhard weg) aan rechterhand inlopen, de smalle weg volgen tot 4-sprong in bocht naar links van de weg.
Bij deze 4-sprong RD, onverhard pad met rood paaltje, het pad volgen tot T-splitsing, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het linker iets breder pad parallel aan het smallere pad volgen, verderop bij 5-sprong komen de beide paden weer samen.
Bij deze 5-sprong RD, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, de weg met iets verder kn20 volg 24 volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA, “Hoopweg”, wn route, verharde weg met verhard voetpad.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, ‘Hoopweg”, de verharde weg met voetpad verder volgen.
Bij 4-sprong RA, “Handrik”, kn24 volg 25.
RD, weg richting “nrs. 3-5” aan rechterhand negeren, wn route, de weg volgen tot kruising met beekje.
Direct na het beekje LA, gras-/onderhoudspad met het beekje aan linkerhand, kn25 volg 26, het meanderende beekje met verderop t.h.v. een schuilhut kn26 volg 27 volgen tot kruising met verharde weg.
# Verderop iets voor de kruising met de verharde weg passeert men aan rechterhand een boerenschans. Deze schans de Weverslose Schans is in 2018 nagebouwd met een hoefijzervormige gracht en een verdedigingswal van drie meter hoog. Voor een bezoek aan de schans bij kruising met verharde weg RA, iets verder is aan rechterhand een pad naar de ingang.
Bij deze kruising RD, het beekje aan linkerhand verder volgen, kn27 volg 31, verderop passeert men dicht na elkaar twee klaphekken, voorbij de klaphekken het beekje verder volgen.
Voorbij de Weverslose volmolen, in bocht naar links van het pad RA, smal pad tussen landbouwperceel en brede waterloop met de waterloop aan rechterhand inlopen, kn31 volg 30.
# De door vrijwilligers gebouwde volmolen werd in het verleden gebuikt om de wol van schapen te veredelen tot vilt. Door waterkracht aangedreven houten hamers pletten de wol urenlang, waardoor vilt ontstond.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een bankje LA, pad door smal bosperceel, kn30 volg 42, verderop voor een poortje naar campingterrein buigt het pad naar links.
Aan einde van het smalle pad, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn42 volg 41.
Voorbij woning nr.50 LA, onverhard pad, kn41 volg 40, na ca. 70m buigt het pad naar rechts en gaat iets verder door het bos.
Ca. 100m voorbij bosrand aan rechterhand LA, bospad met metalen afsluitboom, let op het pad is tevens een ATB pad, verderop passeert men aan linkerhand een poel.
Bij 3-sprong RA, de ATB route wordt weer verlaten, pad met aan linkerhand een boogvormige poel
Bij T-splitsing LA, breder zandpad, het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, “Nr 40”, kn39 volg 38.
Bij kruising RA, “Nr 40″ en bordje camping “Nat Ver Vrij-uit”, kn38 de wn route wordt verlaten, verderop na ca. 80m passeert men de ingang naar de camping.
Ca. 130m voorbij de ingang van de camping LA, pad met houten afsluitboom en bordje “Kempkensberg”.
Bij kruising RA, kn43 volg 90/44.
RD, achtereenvolgens smal gras-pad aan rechter- en ATB pad linkerhand negeren, wn route.
RD, breed pad aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 60m LA, eveneens breed pad, wn route.
Bij kruising RA, wn route, het pad met aan het einde een klein brugje en picknicktafel volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, kn90 volg 44, breed pad met houten afsluitboom en bordje “Testrik”.
Bij kruising met eveneens een breed pad RD, wn route.
Na ca. 130m RA, wn route, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met breed RD.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, wn route, verderop buigt het pad t.h.v. een bankje naar links.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn46 volg 47.
Voor klein bosperceeltje aan linkerhand links aanhouden, wn route, het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, kn47 volg 51.
Voorbij bosperceel aan linkerhand LA, smal pad met bosrand aan linkerhand, wn1, verderop buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht passeert men hoogspanningslijnen en buigt het pad naar links het bos in.
RD, pad voor lage heuvelrug aan rechterhand negeren, wn route.
Na het verlaten van het bos RD richting de molen in de verte, bospad aan linkerhand negeren, wn route, t.h.v. de molen het parkeerterrein oplopen.
# Molen “Nooit Gedacht” gebouwd 1867 is na WOII grotendeels ontmanteld en als silo gebruikt. Sinds 1995 is het weer een maalvaardige molen.
Na verlaten van het parkeerterrein RA, verharde weg, de weg volgen tot woning nr.54, zijwegen negeren.
T.h.v. deze woning, bij 3-sprong links aanhouden, de weg met flauwe bocht naar links verder volgen tot 3-sprong voor de kerk, zijwegen negeren.
Bij deze 3-sprong LA, “Kleindorp”, het eindpunt, iets voorbij de kerk is een bushalte.

SBB = Staatsbosbeheer
Metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Kerk, Kapelweg 6, 5809 AJ te Leunen. Plan Route

Kerk, Kleindorp 5 te Merselo.

Startpunt: Parkeren kan op het plein bij de kerk aan de Kapelweg.
Eindpunt: Parkeren kan op de parkeerstrook aan het Dorpsplein tegenover de kerk.

Startpunt: Bushalte Kerk aan de Albionstraat in Leunen. Aanlooproute: Vanuit de bushalte de zijweg Kapelweg tussen de kerk en het plein inlopen, de weg volgen naar de hoofdingang van de kerk.
Eindpunt: Bushalte Kerk aan de weg Kleindorp in Merselo

Het Loobeekdal Adrie: Het Loobeekdal
Pad langs de Loobeek Adrie: Pad langs de Loobeek
Een van de poelen in het Loobeekdal Adrie: Een van de poelen in het Loobeekdal
Wachthuisje op de wallen van de schans Adrie: Wachthuisje op de wallen van de schans
Binnen de omringde wallen van de schans Adrie: Binnen de omringde wallen van de schans
Gemeentebossen de Kempkensberg Adrie: Gemeentebossen de Kempkensberg
Gemeentebossen de Testrik Adrie: Gemeentebossen de Testrik
Korenmolen Nooit Gedacht Adrie: Korenmolen Nooit Gedacht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-17.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Leunen en Merselo

Pannenkoekenhuis De Perdstal

Kempweg 164
5801 VV Venray

1. Tonnie 25 februari 2019 om 10:02

Geachte,
    Gisteren deze mooie etappe gelopen. Foutje in de beschrijving is dat huisnummer 50 niet meer bestaat, na de camping naar rechts en daarna gelijk naar links na 100m, zou beter zijn.
    mvrg Tonnie

1. Adrie 25 februari 2019 om 14:33

Tonnie bedankt voor het melden! Is het huisnummer niet meer te herkennen van de weg? Ik heb voor de zekerheid de routebeschrijving iets aangepast zodat de woning niet meer vermeld wordt.