Peelpad etappe 16, Leunen te Limburg

15 km Wandelroute Peelpad etappe 16, te Leunen

Deze etappe start in Leunen en gaat naar Merselo. Beide plaatsjes zijn met nog enkele andere plaatsjes ontstaan rond de oude kern Venray. De etappe gaat een stukje door landbouwgebied, een bosrijkgebied aan de rand van Venray, door het natuurgebied Loobeekdal en de gemeentebossen de Kempkensberg en de Testrik. Vanuit Leunen is het maar een klein stukje naar Venray. Aan de rand van Venray gaat de etappe door twee kleine bossen de Hendrikkebos en Smalwater, beide vormen samen een mooi lint van bos midden tussen de bebouwing. Na Venray achter ons gelaten te hebben gaat de etappe door het natuurgebied Loobeekdal. Na herinrichting is de Loobeek een meanderend beekje geworden door een landschappelijk mooi beekdal. Voordat de etappe eindigt in Merselo komt men door de gemeentebossen Kempkensberg en de Testrik. Beide bosgebieden zijn rond 1900 met de schop en kruiwagen aangelegd om de woeste gronden van de Peel nuttig te maken. Men legde "bos-akkers" voor de productie van hout aan. Akkerbouw was niet mogelijk omdat de grond te arm was. Momenteel worden de bosgebieden omgevormd tot meer gevarieerdere bosgebieden waardoor ze aantrekkelijk zijn ook voor wandelaars. Als bezienswaardigheid komt men in het Loobeekdal langs de Weverslose Schans en aan het einde van de tocht langs de korenmolen "Nooit Gedacht", de molen is maalwaardig. De Weverslose Schans is een in 2018 nagebouwde boerenschans met een hoefijzervormige gracht en een verdedigingswal van drie meter hoog. Dergelijke boerenschans was in de middeleeuwen bedoeld als toevluchtsoord voor de boerenbevolking tegen rondtrekkende plunderbendes en soldaten. 79% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 11-7-2016, laatst bijgewerkt op: 25-2-2019

Vanuit de bushalte de zijweg langs de kerk inlopen, “Kapelweg”.
Voorbij bocht naar links, t.h.v. ingang bij kerktoren RA, verhard voetpad.
Aan einde van dit voetpad bij T-splitsing RA, vervolgens de weg “St. Catherinastraat” volgen tot kruising, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RD, “Steegse Peelweg”.
RD, weg aan linkerhand negeren.
Na passeren van woning nr.31 RA, onverhard pad, kn17 volg 18, vervolgens het pad volgen tot kruising bij verharde weg.
Bij deze kruising RD, fietspad, vervolgens bij kruising met doorgaande weg met aan rechterhand de rotonde RD de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, direct daarna de weg met bocht naar rechts volgen richting volgende rotonde, “Langstraat”.
Bij deze rotonde LA, “Weg in den Berg”, vervolgens de weg volgen tot weg “Veltumse Kleffen” aan rechterhand direct na woning nr.40, overige zijwegen negeren.
T.h.v. deze weg LA, smal bospad met bordje “Hendrikkebos”, wn route.
Na ca. 50m RD, stijgend pad aan linkerhand negeren, wn route, men passeert bankje, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing, zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad over heuvelrug, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing aan achterzijde van woningen, zijpaden negeren, verderop na ca. 200m daalt het pad en buigt naar links.
Bij deze T-splitsing LA, grindpad, de wn route wordt verlaten, het pad buigt naar rechts, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna bij 3-sprong LA, “Karpatenlaan”, vervolgens voorbij bankje RA, smal bospad met bordje “Vlakwater”, vervolgens het pad ca. 300m volgen tot splitsing met aan beide zijde duidelijk herkenbare lage heuvels, smalle zijpaden richting de woningen negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, het pad buigt met ruime bocht naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, nu ook weer smalle paadjes richting woningen negeren.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
RD, weg “Matterhornlaan” aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, “Hardeweg”, kn21 volg 2, direct daarna RA, breed grindpad met bordje “Vlakwater”, kn21 volg 2, vervolgens na ca. 50m RA, smal bospad, wn2, iets verder buigt het pad naar links.
Voor woning buigt het pad naar links, vervolgens na ca. 30m bij kruising RA.
Bij kruising LA, verhard weggetje.
# Aan rechterhand is een horecagelegenheid.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand volgen, het rechter verhard weggetje, vervolgen het weggetje volgen tot 4-sprong in bocht naar links van het weggetje.
Bij deze 4-sprong RD, onverhard pad met rood paaltje, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het linker iets breder pad parallel aan het smallere pad volgen, verderop bij 5-sprong komen de beide paden weer samen.
Bij deze 5-sprong RD, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot kruising, verderop passeert men kn20 volg 24.
Bij deze kruising LA, “Hoopweg”, wn route, verharde weg met verhard voetpad.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, ‘Hoopweg”, verharde weg met verhard voetpad verder volgen.
Bij 4-sprong RA, “Handrik”, kn24 volg 25.
RD, weg richting “nrs. 3-5” aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot kruising met beekje.
Na passeren van het beekje LA, onderhoudspad met beekje aan linkerhand, kn25 volg 26, vervolgens het meanderende beekje volgen tot kruising met verharde weg, verderop t.h.v. klaphek passeert men kn26 volg 27.
# Iets voor de kruising met verharde weg passeert men aan rechterhand een boerenschans. Deze schans is in 2018 nagebouwd met een hoefijzervormige gracht en een verdedigingswal van drie meter hoog. Voor een bezoek aan de schans bij kruising met verharde weg RA, iets verder is aan rechterhand een pad naar de ingang.
Bij deze kruising RD, het beekje aan linkerhand verder volgen, kn27 volg 31, verderop passeert men een doorgang tussen twee graslanden voor vee, na passeren van de twee klaphekken bij deze doorgang het beekje verder volgen.
Voor akker, t.h.v. betonnen duiker bij T-splitsing RA, smal pad langs de akker volgen, kn31 volg 30.
Bij 3-sprong voor bankje LA, pad door smal bosperceel, kn30 volg 42, verderop voor een poortje naar campingterrein buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn42 volg 41.
Na ca. 100m, t.h.v. ingang campingterrein LA, onverhard pad, kn41 volg 40, iets verder buigt het pad naar rechts het bosgebied in.
Ca. 150m voorbij deze bocht LA, bospad met metalen afsluitboom, verderop passeert men een poel aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, het pad is tevens een stukje ATB pad dus let op!
Bij T-splitsing LA, breder zandpad, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, “Nr 40”, kn39 volg 38.
Bij kruising RA, “Nr 40″ en bordje camping “Nat Ver Vrij-uit”, kn38 de wn route wordt verlaten, verderop na ca. 80m passeert men de ingang naar de camping.
Ca. 130m voorbij de ingang van de camping LA, pad met houten afsluitboom en bordje “Kempkensberg”.
Bij kruising RA, kn43 volg 90/44.
RD, achtereenvolgens smal gras-pad aan rechter- en ATB pad linkerhand negeren, wn route.
RD, breed pad aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 60m LA, eveneens breed pad, wn route.
Bij kruising RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met voor de T-splitsing een klein brugje en picknicktafel.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, kn90 volg 44, pad met houten afsluitboom en bordje “Testrik”.
Bij kruising met eveneens een breed pad RD, wn route.
Na ca. 130m RA, wn route, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met breed RD.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, wn route, verderop buigt het pad naar links.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn46 volg 47.
Voor klein bosperceeltje aan linkerhand LA, wn route,  vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, kn47 volg 51.
Voorbij bosgebied aan linkerhand LA, smal pad met bosrand aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht passeert men hoogspanningslijnen.
RD, pad voor lage heuvelrug aan rechterhand negeren, wn route.
Na het verlaten van het bosgebied RD richting de molen bij rand van het dorp, bospad aan linkerhand negeren, wn route.
# Korenmolen “Nooit Gedacht”.
Na passeren van parkeerterreintje, bij kruising RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot woning nr.54, zijwegen negeren.
T.h.v. deze woning, bij 3-sprong links aanhouden, vervolgens de weg met flauwe bocht naar links verder volgen tot 3-sprong voor de kerk, zijwegen negeren.
Bij deze 3-sprong LA, “Kleindorp”, iets voorbij de kerk is de bushalte het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Kerk, Kapelweg 6, 5809 AJ te Leunen. Plan Route

Bushalte Kerk, Kleindorp 5 te Merselo.

Volg de A73 naar de Deurneseweg/N270 in Leunen. Neem afrit 9-Venray vanaf de A73. Ga verder op de Deurneseweg/N270. Rijd naar de Albionstraat in Leunen.

Station Horst-Sevenum. Bus 60 (richting Well L). Bushalte Kerk, Leunen.

Natuurgebied Loobeekdal Adrie: Natuurgebied Loobeekdal
Gemeentebossen de Kempkensberg Adrie: Gemeentebossen de Kempkensberg
Gemeentebossen de Testrik Adrie: Gemeentebossen de Testrik
Korenmolen Nooit Gedacht Adrie: Korenmolen Nooit Gedacht
Dorpsgezicht Merselo Adrie: Dorpsgezicht Merselo

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-16.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Leunen en Merselo

Pannenkoekenhuis De Perdstal

Kempweg 164
5801 VV Venray

1. Tonnie 25 februari 2019 om 10:02

Geachte,
    Gisteren deze mooie etappe gelopen. Foutje in de beschrijving is dat huisnummer 50 niet meer bestaat, na de camping naar rechts en daarna gelijk naar links na 100m, zou beter zijn.
    mvrg Tonnie

1. Adrie 25 februari 2019 om 14:33

Tonnie bedankt voor het melden! Is het huisnummer niet meer te herkennen van de weg? Ik heb voor de zekerheid de routebeschrijving iets aangepast zodat de woning niet meer vermeld wordt.