Peelpad etappe 15, Castenray te Limburg

17 km Wandelroute Peelpad etappe 15, te Castenray

De etappe start in Castenray, een plaatsje dat samen met Leunen en Merselo en nog enkele andere plaatjes is ontstaan rond de oude kern Venray. Tijdens de in 1900 begonnen grootschalige ontginning van de Peel legde gemeente Venray bossen aan en stimuleerde de omzetting van het uitgestrekte gebied van heidevelden en venen in cultuurland. Men zal tijdens deze en de volgende etappes weinig terugzien van de heide en venen die er ooit geweest zijn, toch is het een aantrekkelijk gevarieerd landschap om in te wandelen. Direct na verlaten van Castenray gaat de etappe door het natuurgebied de Castenrayse Vennen om vervolgens door het Castenrays Broek, de bossen van Breeheide, Hoogriebroek en de Leunense Paes in Leunen weer te eindigen. De Castenrayse Vennen bestaan uit een mooi gevarieerd moerasbos (broekbos) met een aantal schrale graslanden, waar een avontuurlijk laarzenpad over smalle paadjes. Vooral in de winter en het vroege voorjaar kan het er behoorlijk nat zijn, hoge wandelschoenen zijn dan ook aan te bevelen. Het Castenrayse Broek is een langgerekt beekdal waardoor het beekje de Lollebeek stroomt. De bossen van Breeheide en Hoogriebroek zijn bosgebieden die aangeplant zijn op een heidevlakte. Het Leunense Paes is eveneens een beekdal rond de Oostrumsche Beek. In het gebied meandert het beekje weer en waar het zijn eigen gang kan gaan met als resultaat een mooi gevarieerd natuurgebied. Zoals de natuur de vrijheid heeft gekregen in dit gebied zo ook de bezoekers. In het gebied zijn geen bordjes met de boodschap op de paden te blijven, er zijn namelijk geen paden, gevolgd wordt een hoofdwandelroute waarbij men goed moet letten op de aanwezige routepaaltjes. 78% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 6-7-2016, laatst bijgewerkt op: 17-3-2019

Opmerking vooraf:
De etappe gaat na het verlaten van Castenray door de Castenrayse Vennen. Het is een prachtig moerasbos, echter het kan er vooral in de winter en het vroege voorjaar bijzonder nat zijn. Het alternatief dat eventueel gevolgd kan worden gaat in een boog om het gebied heen, helaas zijn er weinig keuzemogelijkheden wat wegen betreft, men loopt dan over redelijke rustige verharde wegen in het buitengebied.

Vanuit het startpunt het laarzenpad door de “Castenrayse Vennen” start de routebeschrijving bij punt 1. 1ste regel. Indien het alternatief gevolgd wordt ga vanuit de bushalte noordelijk richting de kerk. Bij kruising voorbij de kerk LA, “Lollebeekweg”, vervolgens de weg ca. 1,1km volgen tot weg “Middelijkseweg” aan linkerhand t.h.v. boerderij nr.39, overige zijwegen negeren. Bij deze weg LA, “Middelijkseweg”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing voor bosrand. Bij deze T-splitsing RA, “Grensweg”, breed grindpad, kn9 volg 11. Ga verder bij punt 2. 3de regel. RD, pad langs bosrand……….

Vanuit bushalte het verhard voetpad aan westzijde van de doorgaande weg inlopen richting smalle weg parallel aan de doorgaande weg, direct daarna bij deze weg RD, verharde weg tussen woningen, vervolgens bij T-splitsing RA, de weg buigt naar links.
RD, “Gerrit Artsstraat”, weg aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong RD, onverhard pad, wn route en laarzenpad.
Voor stuw RA, gras-pad met de waterloop aan rechterhand, wn route en laarzenpad.
Na ca. 270m, voorbij flauwe bocht naar links LA, wn route en laarzenpad, smal bospad.
RD, betonnen brugje over, pad aan linkerhand negeren, het pad buigt naar rechts, wn route en laarzenpad, gras-pad met het beekje op enkele meters aan rechterhand.
Ca. 30m na passeren van open plek RD, pad aan linkerhand negeren, kn6 volg 71, laarzenpad, na ca. 100m buigt het pad voor een ven naar links en gaat vervolgens slingerend door het bosgebied, verderop passeert men een klaphek, ruim voorbij het klaphek buigt het pad links, direct na deze bocht t.h.v. hoek in afrastering rechts aanhouden door grasland, let op de routepaaltjes, voor poel buigt het gras-pad naar links, vervolgens de rechterzijde van het grasland volgen tot klaphek aan rechterhand, iets voor bomenrij aan overzijde van het grasland.
Iets voor de bomenrij via klaphek het grasland verlaten, direct daarna bij kruising RA, breed grindpad, kn71 volg 9.
RD, “Grensweg”, weg aan rechterhand negeren, kn9 volg 11.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, kn11 volg 14.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, “Meterikseweg”, kn14 volg 31.
Na passeren van beekje, bij kruising LA, gras-/onderhoudspad met beekje aan linkerhand, kn31 volg 32, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links van het beekje voorbij bosperceel.
Iets voor deze bocht RA, smal pad tussen bosperceel en waterloop, kn32 volg 33.
Voorbij het bosperceel LA, pad met metalen afsluitboom en SBB bordje “Noord Limburg”, kn33 volg 35, verderop voorbij metalen afsluitboom buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, breed grindpad met bankje, “Breevenneweg”, kn35 volg 36, vervolgens het pad volgen tot bosrand aan linkerhand, zijpaden negeren, verderop passeert men kn36 volg 38.
Iets voor deze bosrand RA, breed pad met houten afsluitboom en bordje “Breeheide”, direct daarna LA, pad met betonnen waterputten, t.h.v. 2de waterput buigt het pad naar rechts.
Na passeren van 3de put RD, pad aan rechterhand negeren.
T.h.v. waterput met grote metalen deksel links aanhouden, iets verder t.h.v. waterput aan linkerhand buigt het pad naar rechts, direct daarna na deze bocht bij T-splitsing LA.
Na passeren van houten afsluitboom bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong aan rand van bosgebied, verderop passeert men op enkele meters waterput met grote metalen deksel.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, kn39 volg 40, de bosrand verder volgen.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route, direct daarna LA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, kn40 volg 41, afhankelijk van het seizoen kan het pad wat ruig zijn.
Bij 3-sprong op lage heuvelrug links aanhouden, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna voorbij flauwe bocht naar rechts, bij 3-sprong LA, kn41 volg 5, na passeren van laag heuveltje de lage heuvelrug aan rechterhand volgen, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing met bankje LA, verharde weg, kn5 volg 99.
Voorbij bosgebied RD, “Vliegert”, weg aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, vervolgens bij kruising met doorgaande weg RD, “Hoogriebroekseweg”, kn99 volg 17, direct daarna bij 3-sprong RA, wn route.
# Men passeert monumentje ter nagedachtenis aan de acht gesneuvelde bemanningsleden van een B-17 Flying Fortress.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, fietspad aan rechterhand negeren.
RD, weg “Koepas” aan linkerhand negeren, kn17 volg 17, direct daarna voor bosgebied RA, “Sinnesstraat”, kn17 volg 10.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Voorbij bosgebied LA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, kn10 volg 35.
In bosgebied “Hoogriebroek”, bij 4-sprong RA, kn35 volg 6, vervolgens het pad door rand bosgebied volgen tot T-splitsing, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed grindpad, kn6 volg 5/20.
In bocht naar rechts van grindpad links aanhouden, wn5/20, bospad, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, smal bospad met bordje “Hoogriebroek” en lage heuvelrug aan linkerhand.
Voor bankje het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, licht stijgend pad, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, smal pad links van betonnen viaduct wand, kn20 volg 5.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, breder bospad.
Bij T-splitsing RA, kn5 volg 4, verderop na verlaten van het bosgebied volgt het pad de bosrand aan rechterhand.
In bocht naar links met bankje rechts aanhouden, smal bospad, wn route, na verlaten van het bosgebied rand van akker met snelweg aan rechterhand volgen, verderop voorbij de akker LA, gras-pad met waterloop aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn4 volg 3/8, vervolgens na ca. 70m RA, smal gras-pad met waterloop aan rechterhand, kn4 volg 3.
Na passeren van brugje, bij T-splitsing LA, smal pad met beekje aan linkerhand, wn route.
Na passeren van brugje, bij T-splitsing RA, gras-/onderhoudspad met beekje aan rechterhand, kn3 volg 2.
RD door klaphek, brugje aan rechterhand negeren, gras-pad richting bosperceel, voorbij routepaaltje met witte driehoek buigt het gras-pad met flauwe bocht naar rechts door rand bosperceel met bosschages aan rechterhand.
Bij 3-sprong met routepaaltje en aan rechterhand gras-pad richting beekje LA, gras-pad met aan linkerhand het bosperceel en aan rechterhand bosschages, verderop het beekje aan rechterhand volgen, na passeren van brugje met klein informatiepaneel het gras-pad langs het beekje met bocht naar rechts verder volgen, voorbij deze bocht passeert men aan linkerhand op enige afstand een bankje en klein informatiepaneeltje.
Iets voorbij het bankje links aanhouden, het iets hoger gelegen gras-pad met informatiepaneel “Leunse Paes” door bosschages inlopen, wn route, vervolgens het gras-pad volgen tot klaphek, via klaphek het grasland verlaten.
Na verlaten van het grasland bij T-splitsing LA, verharde weg, kn2 volg 16, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
# Bij deze T-splitsing gaat de etappe richting een onderhoudspad langs waterloop, in natte jaargetijden en voor het maaiseizoen kan het pad wat lastig te belopen zijn, als alternatief bij de T-splitsing LA, “Weideweg”, wn10, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing RA, wn14. De weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Brienshoekweg”, weg aan rechterhand negeren, wn route. RD, “Brienshoekweg”, weg aan linkerhand negeren. Voorbij woning nr.9 RA, “van Berlostraat”. Bij kruising LA, “Pastoor Strijkersstraat”, vervolgens de weg volgen tot kruising voor de kerk, zijwegen negeren. Bij deze kruising is aan linker- en aan rechterhand een bushalte, het eindpunt.

Bij deze T-splitsing RA, “Weideweg”, wn16, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens voorbij bosperceel  LA, wn route.
Voor flauwe bocht naar links LA, wn route, direct daarna het pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad met visvijver aan rechterhand, verderop voor smalle zijde van vijver buigt het pad naar links weg van de vijver en gaat een lage heuvelrug over, wn route.
Na passeren van de heuvelrug, bij T-splitsing voor beekje RA, wn route, gras-pad met beekje aan linkerhand volgen.
Bij kruising met verharde weg RD, nu het beekje aan rechterhand volgen, kn16 volg 15, verderop na passeren van picknicktafel buigt het gras-pad naar rechts richting verharde weg voor woningen.
Bij deze weg RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens de weg volgen tot kruising, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RD, “Pastoor Strijkersstraat”.
RD, weg “Bershof” aan rechterhand negeren, verderop buigt de weg naar rechts, vervolgens de weg volgen tot kruising met doorgaande weg voor de kerk, zijwegen negeren, bij deze kruising is aan linker- en aan rechterhand een bushalte, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Kerk, Horsterweg 61-63, 5811 AB te Castenray. Plan Route

Bushalte Kerk, Kapelweg 6 te Leunen.

A73, neem afrit 10-Horst-Noord. Neem de Venrayseweg naar de Horsterweg in Castenray. Parkeren kan eventueel in de Matthiasstraat naast de kerk.

Station Horst-Sevenum. Bus 60 (richting Well L). Bushalte Kerk, Castenray.

Castenrayse Vennen Adrie: Castenrayse Vennen
Castenrays Broek Adrie: Castenrays Broek
Leunense Paes Adrie: Leunense Paes
Oostrumsche Beek door Leunense Paes Adrie: Oostrumsche Beek door Leunense Paes
Visvijver Adrie: Visvijver
Kerk in Leunen Adrie: Kerk in Leunen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-15.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Castenray en Leunen

La Place langs A73

Venloseweg 9
5808 PA Oirlo

1. Adrie 12 juli 2018 om 17:12

In de Leunse Paes wordt een nieuwe afrastering geplaatst. Het klaphek bij punt 6 laatste regel is verwijderd en vervangen door een overstap. Zou de overstap alsnog vervangen worden door een klaphek graag even laten weten via een reactie of een mail naar info@klikprintenwandel.nl. Bij voorbaat bedankt!