Peelpad etappe 13, Sevenum te Limburg

16 km Wandelroute Peelpad etappe 13, te Sevenum

Deze etappe start in Sevenum en gaat naar America. De etappe gaat door de gebieden Heesbeemden, het Aardsbroek en de bosgebieden de Heesberg en de Steegberg. De Heesbeemden bestaat uit broekbossen met els en wilg, en kleine weilandjes. Door het gebied stroomt het inmiddels weer meanderende beekje de Blakterbeek. Het Aardsbroek is een gevarieerd vochtig loofbosrestant. De Heesberg en de Steegberg zijn voormalig heide- en stuifzandgebieden en bestaan hoofdzakelijk uit dennenbos. Tijdens de etappe komt men langs diverse kapelletjes zoals een wit kapelletje midden in het bos. Dit kapelletje, de St. Antoniuskapel, is zeer bekend door het gebedje bij verloren voorwerpen. Niet alle peelgebieden zijn peelrestanten gebleven of landbouwgebieden geworden. Na verlaten van de bosgebieden gaat de etappe over een ca. 25 meter hoge heuvel met een prachtig uitzicht over de weidse omgeving. De heuvel waarop men dan staat is van oorsprong het peelgebied de Zuringspeel, de heuvel zelf is ontstaan door vuilstort die er jarenlang heeft plaatsgevonden. In 1990 is de stortplaats gesloten en is de berg voorzien van bovenafdichting en gedeeltelijke onderafdichting met wateropvang en zuivering. Toch een mooi moment op de heuvel even stil te staan met de gedachte dat de omgeving waarover men uitkijkt ooit een hoogveengebied is geweest dat door de eeuwen heen nauwelijks toegankelijk was. 80% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 21-6-2016, laatst bijgewerkt op: 29-3-2019

Vanuit de bushalte Rabobank richting de kerk vertrekken, direct daarna voorbij klein plantsoentje RA, “Molenveldweg”, vervolgens de weg volgen tot kruising, zijweg negeren.
Bij deze kruising RA.
Bij T-splitsing LA, “De Donckstraat”, direct daarna voorbij woning nr.49 eveneens LA, ’t Joepiepedje”, grindpad, wn29.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route.
Voorbij speelveldjes RD, gras-pad door grasland aan rechterhand negeren.
Iets voor enkele kleine kassen RA, smal pad met bosschages aan rechterhand, wn route.
Na passeren van klaphek bij T-splitsing LA, kn29 volg 12, vervolgens voor vogelkijkscherm RA door klaphek, wn route, smal beekje aan rechterhand volgen.
Bij T-splitsing RA, direct daarna voorbij beekje LA, beekje aan linkerhand volgen, kn12 volg 13.
Bij T-splitsing LA, wn route.
# Ook leuk een bezoekje aan de vogeltoren i.p.v. LA hier RA, verderop voorbij duiventoren buigt het pad naar links. Na passeren van klaphek door grasland richting rechterzijde van de schaapkooi lopen. Voorbij de schaapskooi bij verharde weg RA, “Hoogbroek”, kn13 volg 88.  Ga verder bij punt 2, 3de regel Na ca. 550m……..
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route, direct daarna bij 3-sprong met aan rechterhand een schaapskooi rechts aanhouden, “Hoogbroek”, kn13 volg 88.
Na ca. 550m LA, gras-pad met metalen afsluitboom en SBB bordje “Heesbeemden”, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn88 volg 15, iets verder buigt het pad naar rechts.
Voorbij metalen afsluitboom, bij T-splitsing LA, kn15 volg 14, vervolgens het recht grindpad volgen tot kapelletje.
Direct na het kapelletje RA, gras-pad met beekje aan rechterhand, kn14 volg 16.
Bij kruising LA, wn route.
Bij 4-sprong met verharde weg RA, breed grindpad, kn16 volg 17, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, gras-pad met waterloop aan rechterhand, kn17 volg 18.
Bij kruising met aan rechterhand brug RD, verhard voetpad, vervolgens het voetpad “Kerkepedje” volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA richting kerk, wn route.
Iets voor de kerk RD, achtereenvolgens weg aan linker- en rechterhand negeren, “Peelstraat”, kn18 volg 91, vervolgens de weg volgen tot woning nr.40 iets voorbij kombord “Einde bebouwde kom Kronenberg”, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning, in flauwe bocht naar links LA, gras-pad met waterloop aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing RA, gras-pad met waterloop aan linkerhand, wn route.
Na passeren van weidemolentje LA, waterloop aan linkerhand verder volgen, kn91 volg 98.
Na ca. 200m, in flauwe bocht naar links RA, kn98 volg 30.
T.h.v. stalletjes aan rechterhand LA, smal pad tussen houten hek en afrastering, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts het bosgebied in, vervolgens het pad volgen tot kruising met breed grindpad, pad richting een poortje aan rechterhand negeren.
Bij deze kruising RA, vervolgens het brede grindpad volgen tot 5-sprong voor kapelletje.
Bij deze 5-sprong LA, smaller recht bospad, kn30 volg 33.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, wn route, smal bospad, het pad loopt parallel met het bredere pad, verderop buigt het pad naar rechts, men volgt dan nog steeds het bredere pad aan linkerhand.
Ca. 70m voorbij deze bocht, bij T-splitsing LA, direct daarna kruist het pad het bredere pad, wn route.
Bij 4-sprong met klein informatiepaneeltje “5.Onderduikerskamp” LA, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong met bankje LA, breed grindpad, wn route.
RD, bospad aan rechterhand negeren, bosrand verder volgen, wn route,
Voor de omheining rond visvijver RA, pad met omheining aan linkerhand, kn34 volg 35, vervolgens het slingerende pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, kn35 volg 48, men passeert pauzeplek met stoelen en kruisbeeld.
Bij kruising RD, wn route.
Bij kruising RD, de wn route wordt verlaten, verderop volgt het pad aan linkerhand de omheining rond terrein van “Toverland”.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad richting bosgebied.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, direct daarna LA, bospad, wn route, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, wn route, pad met ondiepe waterloop/greppel aan linkerhand.
RD, pad aan rechterhand negeren met iets in het pad een klein informatiepaneeltje, wn route, verderop volgt het pad de bosrand aan rechterhand.
Voorbij bankje RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad, kn32 volg 31.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij omheining LA, grindpad, wn route, verderop buigt het pad met flauwe naar rechts weg van de omheining.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, breed pad met bosrand aan linkerhand, wn route.
Na ca. 70m scherp LA, grindpad, kn31 volg 93.
Bij kruising RD, “Travers”, brede verharde weg, wn93.
Voorbij hippisch centrum De Peelbergen, bij 3-sprong rechts aanhouden, direct daarna RA, onverhard pad met brede waterloop aan linkerhand, kn93 volg 94.
Bij T-splitsing LA, wn94, direct daarna aan overzijde van de waterloop, bij 4-sprong voor bankje links aanhouden, kn94 volg 97, na verlaten van bosgebied pad met bosrand aan linkerhand, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn97 volg 40.
Bij T-splitsing LA, wn40.
Voor groene silo’s, bij kruising RA, smal onverhard pad door bosschages, kn40 volg 23.
Na passeren van brugje bij T-splitsing LA, na ca. 30m buigt het pad naar rechts richting heuveltop, wn route.
Iets voor hoogste punt naar achterzijde van de top lopen, vervolgens de heuvel weer afdalen.
# Voor een mooi uitzicht over de omgeving even naar het hoogste punt lopen.
Nadat men de heuvel weer is afgedaald RD door klaphek, smal pad met waterloop aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, grindpad, kn23 volg 24.
Bij kruising LA, eveneens lang recht grindpad, kn24 volg 28.
Voorbij bankje, bij T-splitsing RA, kn28 volg 27.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, “Zwarte Plakweg”, fietspad langs de doorgaande weg volgen, vervolgens de weg volgen tot spoorwegovergang, zijwegen negeren, iets voorbij de spoorwegovergang is aan linkerhand aan “Pastoor Jeukenstraat” langs het pleintje voor de kerk de bushalte, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Centrum, De Donckstraat 10, 5975 AC te Sevenum. Plan Route

Bushalte Kerk, Pastoor Jeukenstraat 1 te America.

A67, neem afrit 38-Helden vanaf de A67. Neem de Kleefsedijk en Steeg naar de De Donckstraat in Sevenum.

Station Horst-Sevenum. Bus 68 (richting Panningen). Bushalte Centrum, Sevenum.

Schaapskooi Adrie: Schaapskooi
Vogeltoren Adrie: Vogeltoren
Kapelletje Adrie: Kapelletje
Kerk in Kronenberg Adrie: Kerk in Kronenberg
St. Antoniuskapel Adrie: St. Antoniuskapel
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel
Uitzichtpunt met kunstwerk De Offertafel Adrie: Uitzichtpunt met kunstwerk De Offertafel
Kunstwerk De Offertafel Adrie: Kunstwerk De Offertafel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-13.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Sevenum, Kronenberg en America

1. Adrie 29 maart 2019 om 15:31

Vandaag naar de veranderingen in de Zuringspeel gaan kijken, zie reactie van Tonnie 27 maart 2019. Het hoogste punt van de regio, ruim twintig meter boven het maaiveld (56 meter boven NAP) is met ca. 10m verhoogd. Binnenkort is ook de top bereikbaar, er komt een spiraalvormig pad richting de top. De routebeschrijving is hierop aangepast.

2. Tonnie 24 maart 2019 om 08:07

Op 22 maart 2019 deze etappe gelopen. Een mooi gebied en met de natuur die ontwaakt is het schitterend om te wandelen.

3. Adrie 13 juli 2018 om 17:00

De etappe is vernieuwd, na passeren van het paardencentrum de Peelbergen is een onverhard pad verhard. Deze nieuwe verharde weg is uit de etappe gehaald en vervangen door een goed begaanbaar onderhoudspad langs de Peelloop. Op de foto de Zuringspeel, ooit een moerasgebied nu ademt het de sfeer van een Zuid-Europese land.

1. Tonnie 27 maart 2019 om 08:05

Beste Adrie,
      Ook op het uitzichtspunt het smalle pad naar beneden volgen “blauw paaltje”, er is opnieuw zand aangebracht waardoor het pad weg is.

2. Adrie 27 maart 2019 om 11:25

Beste Tonnie bedankt voor het melden! Ik ga binnenkort kijken wat de gevolgen zijn van de nieuwe laag zand voor de routebeschrijving.
      P.S. een mooie foto!

4. Frans 15 oktober 2017 om 16:04

De route nog niet gelopen maar ik verwacht dat Koningsberg een vergissing is.
    Moet het Kronenberg zijn ?

1. Adrie 15 oktober 2017 om 16:14

Beste Frans bedankt! helemaal gelijk het moet Kronenberg zijn. Ik zag het foutje niet direct staan maar uiteindelijk toch gevonden bij horecagelegenheden is inmiddels aangepast.