Peelpad etappe 11, Griendtsveen te Limburg

15 km Wandelroute Peelpad etappe 11, te Griendtsveen

Deze etappe van Griendtsveen naar Helenaveen gaat door de Mariapeel, Mariaveen en het Broemeerbos. Griendtsveen is een peeldorpje met een beschermd dorpsgezicht. Het peeldorp werd rond 1885 gesticht en is nauw verweven met de ontginning van de Peel. In het peelforp komt men dan ook langs kaarsrechte peelkanalen met pittoreske arbeidershuisjes en over ophaalbruggetjes. Een aantal van de huisjes, de zogenoemde "twaalf apostelen", stammen uit 1904. Na het verlaten van het plaatsje gaat men richting de Mariapeel. Aanvankelijk werd de Mariapeel op een kleinschalige manier vergraven waardoor verschillende complexen met zogenaamde boerenkuilen ontstonden en een grote lengte aan Peelbanen, via deze peelbanen werd de turf met karren afgevoerd. De etappe gaat dan ook over vaak lange maar vooral mooie peelbanen, met op diverse plaatsen prachtige vergezichten over de Mariapeel. In het Mariaveen gaan de paden meer slingerend door het peelgebied. In dit deel van de peel komt men langs een schaapskooi, met wat geluk loopt er ook de kudde landgeiten die dit gebied rijk is. Het laatste deel van etappe gaat door het zuidelijk deel van de Deurnsche Peel, het Broemeerbos. In dit bosgebied komt men langs een restant van oude turfkanalen, dergelijke turfkanalen worden ook "wijk" of "wiek" genoemd. Deze wieken werden volgens een drietandsysteem gegraven en dienden om de turf te transporteren en het overtollige grondwater af te voeren. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-5-2016, laatst bijgewerkt op: 1-3-2023

Met de rug naar de ingang van de kerk RD de brug over, wn18, direct daarna aan overzijde bij kruising eveneens RD “Past. Hendriksstraat”, kn18 volg 62, de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route.
Voorbij woning nr.17 RA, “Sphagnumweg”, wn route.
RD, “Sphagnumweg”, weg aan rechterhand negeren, wn route, voorbij brugje het grindpad met bocht naar links volgen, wn route, ruim voorbij het brugje buigt het grindpad naar.
Bij kruising LA brugje over, aan overzijde bij kruising eveneens LA, “Ericaweg”, wn route.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een brugje RA, “Apostelweg”, verharde weg, wn route.
Bij 4-sprong de doorgaande weg met bocht naar links verder volgen, “Lavendellaan”, wn route, de weg verder volgen tot woning nr.54 aan de rand van de bebouwde kom, zijwegen negeren.
Iets voorbij deze woning RA, “Smelen”, grindpad, de wn route wordt verlaten.
Voor peelkanaal, bij T-splitsing LA, verharde weg.
RD, onverhard pad “Veenpluis” aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong met aan linkerhand kruisbeeld en picknicktafel RA, direct daarna voorbij het peelkanaal bij 3-sprong LA, kn1 volg 20, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad, het pad ca. 2,3km volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, onverhard pad, kn20 volg 52, het licht slingerende pad ca. 900m volgen tot gras-pad aan linkerhand met iets verder in het pad een metalen poort, iets voor dit pad passeert men een bankje.
# Bij dit pad gaat de etappe over brede graspaden die tijdens natte jaargetijden drassig kunnen zijn ook passeert men drie metalen poorten met aan deze poorten een overstap. Deze poorten kunnen wat lastig te passeren zijn zeker als men een grote hond bij zich heeft, als alternatief: het pad verder volgen tot 3-sprong met kn52 routepaaltje. Bij deze 3-sprong LA, kn52 volg 51, het pad ca. 700m volgen tot pad aan linkerhand ruim voorbij een bocht naar rechts. Bij dit pad LA, kn51 volg 54 (het knooppuntpaaltje staat iets verder). Ruim voorbij klaphek met metalen poort het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route. Ga verder bij punt 4 3de regel.

Bij dit pad LA, gras-pad, men passeert de metalen poort met overstap, na ca. 350m volgt het pad in een haakse bocht naar rechts een afrastering aan linkerhand.
Iets voorbij deze bocht het pad met bocht naar links langs de afrastering verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, vervolgens iets voorbij de dennenboom met twee stammen dicht tegen de afrastering links aanhouden, het pad met afrastering aan linkerhand verder volgen.
RD, pad langs de afrastering aan linkerhand, het licht slingerende pad verder volgen tot T-splitsing voor een afrastering
Bij deze T-splitsing RA, pad met afrastering aan linkerhand, verderop passeert men dicht na elkaar twee metalen poorten met een overstap.
Ca. 120m voorbij deze poorten, bij 3-sprong links aanhouden.
Voorbij klaphek, bij kruising RD door klaphek, kn54 volg 53, het pad ca. 1,8 km volgen tot 3-sprong met picknicktafel ca. 150m voorbij een schaapskooi.
Bij deze 3-sprong links aanhouden richting schuur, kn53 volg 50, het pad pal links naast de schuur volgen tot parkeerterreintje aan rechterhand, zijpaden t.h.v. schuur aan linkerhand negeren.
T.h.v. het parkeerterreintje LA, kn50 volg 57, het brede pad volgen tot kruising met verharde weg voor peelkanaal Helenavaart, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD de brug over, kn57 volg 58, aan overzijde bij kruising met de “Soemeersingel” eveneens RD, onverhard pad.
Ruim in het bos, iets voorbij flauwe naar rechts RA, smal bospad met ondiepe waterloop/greppel aan rechterhand, verderop na ca. 90m buigt het pad naar links weg van de greppel.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een brede waterloop (ook wel wijk of wiek genoemd) RA, wn route.
# De wijk of wiek is onderdeel van het Schoolwijken-systeem Helenaveen. De wijken komen gezamenlijk uit op een hoofdwijk die op zijn beurt verbonden is met het peelkanaal de Helenavaart of het Kanaal van Deurne. Via dit systeem van wijken werd de turf vervoerd.
Bij 3-sprong met aan rechterhand half verharde weg links aanhouden, gz en wn route, verderop iets voorbij 2de bocht naar rechts buigt het pad met een bocht naar links en gaat over een dam in brede waterloop (wijk of wiek), voorbij de dam buigt het pad naar links met de waterloop (wijk of wiek) aan linkerhand.
Ca. 230m voorbij de dam RD, pad aan rechterhand negeren, de brede waterloop (wijk of wiek) aan linkerhand verder volgen, de gz en wn route worden verlaten, verderop buigt het pad samen met de brede waterloop (wijk of wiek) naar links.
Ca. 200m voorbij deze bocht RA, licht slingerend bospad, de brede waterloop (wijk of wiek) wordt verlaten.
Bij kruising RD, kn58 volg 87.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 50m RA, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, het pad door de bosrand volgen tot T-splitsing voor een bankje, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA richting klaphek, kn87 volg 86, voorbij het klaphek door 2de klaphek en het smalle pad tussen greppel en waterloop inlopen.
Voorbij klaphek en bankje RD, grindpad, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, kn86 volg 84, de doorgaande weg volgen tot bushalte t.h.v. het Koning Willem III plein, het eindpunt, tot kombord kan het smalle pad links van de weg in de berm gevolgd worden.

SBB = Staatsbosbeheer
gz = Geel-zwarte SBB routepaaltjes.
Groen/gele en rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Kerk, Helenaveenseweg 5, 5766 PB te Griendtsveen. Plan Route

Koning Willem III Plein, Oude Peelstraat 10 te Helenaveen.

Startpunt: Parkeren kan op het parkeerterrein aan de rand van het dorp aan de Helenaveenseweg. Aanlooproute: Het parkkeerterrein RA verlaten, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.
Eindpunt: Parkeren kan op het Koning Willem III Plein.

Startpunt: Bushalte Kerk aan de Helenaveenseweg in Griendtsveen.
Eindpunt: Bushalte Oude Peelstraat aan de Oude Peelstraat t.h.v. Koning Willem III Plein in Helenaveen.

Peelkanaal met een van de twaalf apostelen Adrie: Peelkanaal met een van de twaalf apostelen
Voormalige herberg Adrie: Voormalige herberg
Mariapeel, van boom naar kienhout Adrie: Mariapeel, van boom naar kienhout
De Mariapeel Adrie: De Mariapeel
Pad door de Mariapeel Adrie: Pad door de Mariapeel
Schaapskooi Adrie: Schaapskooi
De schaapskooi nu met landgeiten Adrie: De schaapskooi nu met landgeiten
Pad door het Broemeerbos Adrie: Pad door het Broemeerbos
Pad na verlaten van het Broemeerbos Adrie: Pad na verlaten van het Broemeerbos

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-11.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Griendtsveen en Helenaveen

1. Adrie 16 januari 2023 om 17:46

De borden gesloten voor publiek bij het deel van de Mariapeel dat vorig jaar in brand heeft gestaan zijn verdwenen. De werkzaamheden zijn nog niet afgerond, de bomen zijn gerooid maar moeten nog afgevoerd worden en men is nog bezig met de afrastering. Wel rekening houden dat de paden als gevolg van werkzaamheden tijdelijk weer gesloten kunnen worden, volg dan het alternatief bij punt 3. Dit alternatief (de tijdelijke omleiding) heb ik definitief in de etappe opgenomen omdat de genoemde graspaden tijdens natte jaargetijden drassig kunnen zijn en de metalen poorten die men passeert met daaraan gemonteerd een overstap die wat lastig te passeren is zeker als men een grote hond bij zich heeft. De werkzaamheden bij de Ericaweg zijn ook afgerond.

1. Adrie 1 maart 2023 om 18:37

Inmiddels weer een paar weken verder. De afrasteringen zijn geplaatst en de bomen zijn afgevoerd. Het bankje iets voor het pad met de metalen poort bij punt 3 heb ik voorlopig doorgestreept, er staat nog iets van het bankje maar is door de brand flink beschadigd. Mogelijk dat er weer een nieuw bankje geplaatst wordt.

2. Adrie 24 oktober 2022 om 14:34

Het deel van de Mariapeel dat eind augustus in brand heeft gestaan is gesloten voor publiek. Volg tot nader bericht de omleiding in de routebeschrijving, zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart. Verder moet men rekening houden met werkzaamheden bij de Ericaweg ga voorbij het brugje RD i.p.v. LA, vervolgens bij 4-sprong RD de Lavendellaan inlopen punt 2 1ste regel.

3. Adrie 5 november 2017 om 18:51

De etappe is vernieuwd. In het Broemeerbos wordt over een grotere afstand een brede waterloop gevolgd ook wel wijk of wiek genoemd met als resultaat meer variatie in dit deel van de etappe.