Peelpad etappe 11, Helenaveen te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Peelpad etappe 11, te Helenaveen

Deze etappe gaat van het plaatsje Helenaveen naar Grashoek. De rode draad door deze etappe zijn kanalen, het Kanaal van Deurne en de Helenavaart. Beide kanalen zijn gegraven om de Peel te ontwateren, met als doel de turfwinning. Beide kanalen vormen samen met de verschillende natuurgebieden zoals het peelrestant ’t Zinkske, ’t Molentje, Scherliet, Het Kwakvors en het bosgebied Marisberg een aantrekkelijk gevarieerd wandelgebied. ’t Zinkske is een peelrestant, het bestaat uit een afgegraven veenvlakte, begroeid met gras en enig jong berkenbos. De naam ‘t Zinkske bevat een streekgebonden woord voor een laagte. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat zowel Neerkant als Helenaveen op een enkele meters hoge rug liggen. Het natuurgebied ‘t Molentje is ooit onderdeel geweest van een groot hoogveengebied, rond 1900 is het veen ontgonnen en bestond het gebied uit akkers en weilanden. Afwateringsslootjes zorgde ervoor dat het gebied niet te nat werd. In 2004 is het gebied teruggegeven aan de natuur. Het Kwakvors is een klein natuurgebied, ook hier heeft natuurontwikkeling plaatsgevonden. Het natuurgebied bestaat uit een laaggelegen graslandgebied met enkele vogelplassen, die goed te overzien zijn. Het geheel wordt omgeven door stroken nieuw aangelegd bos. De naam Kwakvors is ontleend aan een oud streekwoord voor een kikker. Het natuurgebied Scherliet is een laaggelegen gebied met enkele veenputten, het gebied is niet opengesteld. Het bosgebied Marisberg is het hoogste gedeelte van de Peel. Tijdens deze etappe wandeltocht komt men langs de eerste twee basaltzuilen van de fictieve Wegh van Meijl op Seven. Er staan tussen de plaatsen Meijl en Sevenum negen zuilen op ongeveer 1 mijl (1,487 km) uit elkaar. Deze zuilen verwijzen naar het peelmysterie rond de gouden helm die in 1910 in de Peel gevonden is. Leuk om hierover ook eens de sage op volksverhalen bank te lezen. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 12-6-2016, laatst bijgewerkt op: 21-5-2019

Vanuit de bushalte met de rug naar het parkeerterreintje “Koning Willem III Plein” LA vertrekken, vervolgens de weg volgen tot kruising voor brug, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RD brug over, kn84 volg 83, vervolgens aan overzijde RA, onverhard pad, wn route.
Bij 3-sprong RA, het kanaal verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een brug LA, verharde weg, wn route.
Voor boerderij aan linkerhand RA, onverhard pad, kn83 volg 42, verderop buigt het pad naar links tussen kassen door.
Onverhard pad gaat over in verharde weg, direct daarna bij kruising RA, “Heldenseweg”, wn route.
Voorbij kas de weg met bocht naar rechts verder volgen, “Grashoekseweg”, onverhard pad aan linkerhand negeren, kn42 volg 40.
RD, weg aan linkerhand negeren, kn40 volg 82.
Bij T-splitsing RA, “Helenaveenseweg”, wn route.
Bij kruising voor kanaal LA, onverhard pad.
Na passeren van viaduct bij 3-sprong LA.
Bij 3-sprong RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot smal pad aan linkerhand t.h.v. kn90 paaltje, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links en loopt parallel aan een iets lager gelegen pad langs het kanaal.
Bij dit pad LA, smal bospad, kn90 volg 89.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn89 volg 91.
# Voor een bezoek aan “In de 7e Hemel”, een bloemen en fruitpluktuin met buitenterras, bij de T-splitsing LA, vervolgens na ca. 50m RA, verderop iets voorbij bocht naar links is “In de 7e Hemel”. Beperkte openingstijden 06 14270456.
Iets voor bosrand RA, smal bospad door rand van bosgebied volgen.
Bij 3-sprong LA, direct daarna RA brugje over, vervolgens aan overzijde van kanaal bij T-splitsing LA.
Na ca. 120m, t.h.v. metalen hek aan rechterhand RA door klaphek, vervolgens het pad met SBB bordje “Deurnsche Peel” volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij brug, zijweg en zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, onverhard pad met kanaal aan linkerhand.
RD, pad aan rechterhand negeren, het kanaal verder volgen, kn80 volg 81.
Bij kruising met aan linkerhand brugje met stuw RD, kn81 volg 26.
Na ca. 150m, t.h.v. routepaaltje struinpad RA door smal grasland met aan beide zijde bosschages, verderop aan overzijde van het grasland buigt het pad naar links en volgt waterloop aan rechterhand, struinpad.
# Indien het grasland te drassig is, teruglopen naar het pad langs het kanaal, vervolgens RA, het pad langs het kanaal verder volgen. Voorbij woning RA, kn26 volg 22, verharde weg. RD, pad met metalen hek en picknicktafel aan rechterhand negeren. # Men passeert basaltzuil I van de fictieve ‘Wegh van Meijl op Seven’. Na ca. 90m, t.h.v. wn paaltje LA, smal gras-pad, de wn route wordt verlaten. Aan einde van gras-pad bij T-splitsing LA, breed pad. Bij T-splitsing voor het kanaal RA, vervolgens het pad met kanaal aan linkerhand volgen tot 4-sprong met aan linkerhand een brugje, zijpaden negeren. Ga verder bij punt 4. laatste regel.

Voor akker LA, smal pad tussen smallere waterloop en akker volgen, struinpad.
Bij kruising LA, verharde weg, het struinpad wordt verlaten.
Na ca. 80m, t.h.v. wn paaltje RA, smal gras-pad.
# Een klein stukje RD, t.h.v. informatiepaneel met picknicktafel staat basaltzuil I van de fictieve ‘Wegh van Meijl op Seven’.
Bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 40m LA door klaphek, na passeren van dit klaphek links aanhouden, afrastering volgen richting doorgang, na passeren van deze doorgang diagonaal door het grasland lopen richting klaphek aan overzijde.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing RA, het kanaal aan linkerhand volgen.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn22 volg 28, het pad langs kanaal verder volgen.
Bij 4-sprong LA het brugje over, kn28 volg 21, “Kuus-weg”, vervolgens het doorgaande pad volgen tot 5-sprong iets voorbij 2de brugje.
Bij deze 5-sprong schuin naar links door klaphek, gras-pad, struinpad, kn21 de wn route wordt verlaten, vervolgens het licht slingerende gras-pad met ruime bocht naar links volgen tot houten hek met klaphek tegen bosrand, via klaphek het grasland weer verlaten richting verharde weg.
Bij verharde weg LA, direct daarna RA, smal onverhard pad door jong bosperceel volgen, verderop iets voorbij bankje buigt het pad naar links het bosgebied weer in.
Bij T-splitsing RA, breed pad, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, breed pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot bosrand aan linkerhand.
Bij deze bosrand RD, smal bospad aan linkerhand negeren, kn91 volg 86.
# Aan linkerhand staat basaltzuil II van de fictieve ‘Wegh van Meijl op Seven’.
Voorbij dennenbos RA, wn route, verderop bosrand aan linkerhand volgen.
Bij kruising voor bosgebied RA, pad met bosrand aan linkerhand, kn86 de wn route wordt verlaten, vervolgens na ca. 40m LA, smal bospad.
Bij 4-sprong met picknicktafel 2de pad aan rechterhand, kn73 volg 74.
# Monumentje ter nagedachtenis aan overleden Lancaster bemanning.
Bij kruising met aan rechterhand smal pad RD, wn route.
Bij 4-sprong RD, kn74 volg 75, men passeert hoogspanningslijnen.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing LA, breed pad, wn route.
Iets voor hoogspanningsmast RA, smal bospad, kn75 volg 10.
Bij T-splitsing RA, wn route.
T.h.v. akker RD, bospad aan linkerhand negeren, verderop voorbij de akker buigt het pad naar links het bosgebied in.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing RA, wn route.
Aan einde van waterloop LA, gras-pad langs de waterloop volgen, kn10 volg 66, iets verder buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing RA, kn66 volg 11, verharde weg.
Bij kruising RD, “Past. Vullinghsstraat”, kn11 volg 2, vervolgens de weg volgen tot de bushalte, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Oude Peelstraat, t.h.v. het parkeerterreintje Koning Willem III Plein, Oude Peelstraat 10, 5759 PC te Helenaveen. Plan Route

Bushalte Pastoor Vullinghstraat, Pastoor Vullinghsstraat 13 te Grashoek.

A67, neem afrit 37-Liessel vanaf de A67/E34. Rijd naar de Oude Peelstraat in Helenaveen.

Station Deurne. Buurtbus 462 (richting Helenaveen). Bushalte Oude Peelstraat, Helenaveen.

Basaltzuil I van ‘Wegh van Meijl op Seven' Adrie: Basaltzuil I van ‘Wegh van Meijl op Seven'
Gevonden beeldje Adrie: Gevonden beeldje
Basaltzuil II van ‘Wegh van Meijl op Seven' Adrie: Basaltzuil II van ‘Wegh van Meijl op Seven'
Peelrestant ’t Zinkske Adrie: Peelrestant ’t Zinkske
De vogelkijkhut Adrie: De vogelkijkhut
Het Kanaal van Deurne Adrie: Het Kanaal van Deurne
Zwaan in de Helenavaart Adrie: Zwaan in de Helenavaart
Natuurgebied het Kwakvors Adrie: Natuurgebied het Kwakvors
Ter nagedachtenis aan overleden Lancaster bemanning Adrie: Ter nagedachtenis aan overleden Lancaster bemanning

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-11.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Helenaveen en Grashoek

In de 7e Hemel, beperkte openingstijden

Belgenhoek 7
5985 NJ Grashoek

1. Tonnie Aalbers 29 oktober 2017 om 21:13

Op deze zonnige zondag, 15 oktober 2017, genoten van de omgeving en mooie foto’s gemaakt.