Peelpad etappe 1, Altweerterheide te Limburg

17 km Wandelroute Peelpad etappe 1, te Altweerterheide

De eerste etappe van het Peelpad start in het plaatsje Altweerterheide en gaat door de natuurgebieden, de Laurabossen, het Smeetshof en het Stramprooierbroek om vervolgens te eindigen in Stramproy. Het ontstaan van Altweerterheide is te danken aan de Weerter graanhandelaar Jan Henderiks, bijgenaamd Bolle Jan. Deze Bolle Jan kocht 80 hectare bos en heide en stichtte het ontginningsbedrijf "Karelke” genoemd naar Karelke Schaeken, die zijn lapje grond en boerderij aan Bolle Jan had verkocht. Zijn boerderijtje kreeg de naam "Klein Karelke", de grote ontginningsboerderij werd "Groot Karelke" genoemd. De Laurabossen, deze bossen danken hun naam aan de Lauramijn in Zuid-Limburg (NL), het bos leverde hout voor de onderstutting van mijngangen. Nu word het bos geleidelijk omgevormd tot een gevarieerd eiken-berkenbos. Tegen de Laurabossen ligt het natuurgebiedje de Kruispeel. Dit is het eerste gebied met “Peel” in de naam, dergelijke gebieden zal men vaker tegenkomen. De Kruispeel zelf is niet toegankelijk. Het Smeetshof en Stramprooierbroek zijn restanten van een groot moerasgebied. Het moerasgebied wordt tegenwoordig omringd door vochtige weilanden, de etappe gaat langs het moerasgebied en door de weilanden. In het Stramprooierbroek wordt het beekje de Abeek gevolgd, een mooi meanderend beekje door een moerasachtig gebied. Aan de Abeek is een watermolen de Broekmolen, helaas is het waterrad van deze watermolen niet zichtbaar vanaf de weg, bezichtiging kan alleen op afspraak. Voor meer informatie over de Broekmolen zie de link onder de routebeschrijving. 81% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 4-2-2016, laatst bijgewerkt op: 3-2-2019

Loop vanuit de bushalte naar de kerk, met rug naar de kerk RA vertrekken, “Bocholterweg”, ww240 volg rd, vervolgens RA, “Herenvennenweg”, ww240 volg rd.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising met kruisbeeld LA, onverhard pad, ww254 volg rd.
Bij splitsing voor bosrand links aanhouden, ww253 volg rd, direct daarna t.h.v. routepaaltje RA licht slingerend bospad, let op het pad is tevens een ATB pad, de rd route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met breed pad, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong LA, breed pad.
Bij kruising RA richting manage.
Voorbij inrit kleine woning, bij kruising LA, smal bospad, ww48 volg rd, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing t.h.v van rand bosgebied.
Bij deze Y-splitsing rechts aanhouden, ww247 volg rd.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, rd route.
In bocht naar links RA, “Lauraweg”, ww248 volg rd.
Voorbij de “St. Jozefhoeve” RD, grindpad, weg aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong voor bosgebied LA, ww249 volg rd, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, verderop buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot kruising voorbij veerooster en bordje “Militair oefenterrein”, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, rd route.
Iets voor open gebied, bij kruising LA, ww250 volg rd, pad met iets verder open gebied aan rechterhand.
Bij kruising voor veerooster RA, de rd route wordt verlaten, direct daarna buigt het pad voor waarschuwingsbord naar links, verderop buigt het pad naar rechts.
RD, pad met waarschuwingsbord aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad naar links.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met klaphek aan linkerhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot flauwe bocht naar rechts.
Bij deze bocht LA door klaphek, direct daarna bij 4-sprong RD door klaphek aan overzijde van het verhard fietspad, gras-pad tussen smalle waterloop en afrastering, men passeert uitkijktoren, verderop na passeren van klaphek vervolgens gras-pad met brede waterloop aan linkerhand volgen.
Bij T-splitsing LA, grindpad, direct daarna bij kruising RA, verharde weg, ww170 volg pv, het gras-pad links van de weg volgen.
T.h.v. grenspaal No.164 LA door klaphek, direct daarna RA door 2de klaphek, ww92 volg pv, verderop ca. 80m na verlaten van het knuppelbrugje buigt het pad naar rechts.
Na passeren van klaphek bij T-splitsing LA, breed pad met veerooster, ww169 volg pv.
RD, pad aan linkerhand negeren, ww166 volg pv.
In bocht naar links van doorgaande pad RD richting houten hek met klaphek, ww165 volg gr, verderop voorbij 2de klaphek buigt het pad naar rechts.
Bij 3-sprong links aanhouden, ww164 volg rd.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, direct daarna in bocht naar rechts links aanhouden, ww163 volg rd, verderop gaat het pad door een klein bos, na verlaten van het bos buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing voor kleine woning LA, verharde weg, ww161 volg rd.
Bij overgang van verharde weg naar onverhard pad RD, pad aan linkerhand negeren, ww160 volg rd.
Bij 4-sprong voor bosgebied RA richting “Nieuw Vosseven”, breed pad met gescheiden fietspad, ww154 volg rd.
Voorbij het bungalowpark LA richting “Nieuw Vosseven”, ww155 volg gr.
T.h.v. horecagelegenheid, iets voorbij bosrand aan rechterhand RA door klaphek, smal bospad.
Na passeren van twee klaphekken bij doorgang voor vee links aanhouden, breed pad met gescheiden verhard fietspad, verderop buigt het pad naar links.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen,pad aan linkerhand negeren, ww157 volg bv.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, ww158 volg bv.
Voor brugje met gemeentebord “Bocholt” LA, onverhard pad, bv route.
RD brugje over, pad aan rechterhand negeren, ww177 volg bv, direct daarna aan overzijde van brugje LA, bv route, vervolgens het pad met beekje aan linkerhand volgen tot kruising met aan linkerhand betonnen brugje.
Bij deze kruising LA het brugje over, ww192 volg bv, direct daarna aan overzijde RD, pad met grenspaal aan rechterhand negeren.
Doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, het smalle pad aan rechterhand negeren, bv route.
Bij T-splitsing RA, pad met gescheiden verhard fietspad, ww144 volg bv.
# Voor een bezoek aan de Broekmolen bij de T-splitsing LA naar de boerderij. Het waterrad is aan achterzijde van de molen, bezoek alleen op afspraak.
RD, verharde weg, “Grensweg 2t/m6”, weg aan linkerhand negeren, ww143 volg bv, verderop voorbij woning nr6 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot verharde weg, zijpaden negeren.
Bij verharde weg rechts aanhouden, weg aan linkerhand negeren, “Grensweg 2”, ww140 volg gz.
Na passeren van gemeentebord “Molenbeersel, Kinrooi” LA, onverhard pad, ww139 volg gz.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren, gz route.
In linkerbocht RA, bospad, ww138 volg lw.
Na passeren van komvormige laagte LA, lw route, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing LA, lw route, direct daarna RD, gras-pad aan linkerhand negeren.
T.h.v. woning nr.6 RA, onverhard pad.
RD, pad aan rechterhand negeren, bv route, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, bv route.
Bij 4-sprong RA, onverhard pad, “Breijvin 1-2”, ww127 volg bv, vervolgens links aanhouden, bv route, verderop t.h.v. woning nr.1 buigt het pad naar links, bv route.
Bij T-splitsing LA, doorgaande weg, direct daarna RA, gras-pad links van woning inlopen, de bv route wordt verlaten.
# Voordat men het gras-pad inloopt aan rechterhand is een horecagelegenheid.
Bij T-splitsing LA, na enkele meters gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA.
Bij kruising RA, fietspad langs doorgaande weg volgen, ww122 volg gz.
Voor woningen RA, “Oude Trambaan”, gz route, vervolgens de weg volgen tot Y-splitsing, zijwegen en verharde voetpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing LA richting de kerk, ww118 volg gz.
Bij T-splitsing voor de kerk RA de doorgaande weg volgen richting de bushalte Julianastraat, het eindpunt.

NM = Natuurmonumenten
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek, bv = blauwe vierhoek, gr = groene rechthoek en lw = langeafstands wandeling met een meerkleurige libelle geven de richting aan.

Meer informatie over watermolen de Broekmolen

Bushalte Kerk, Zoomweg 1, 6006 TW te Altweerterheide. Plan Route

Bushalte Julianastraat, Julianastraat 24 te Stramproy.

A2/E25, neem afrit 38-Weert-Noord. Volg de Eindhovenseweg en Ringbaan-West naar de Bocholterweg in Altweerterheide. Parkeren kan bij de kerk.

Station Weert. Bus 44. Bushalte Kerk Altweerterheide.

Tauros rund in omgeving van de Abeek Adrie: Tauros rund in omgeving van de Abeek
Tauros runderen in omgeving van de Abeek Adrie: Tauros runderen in omgeving van de Abeek
Kettingdijk Adrie: Kettingdijk
Laurabossen Adrie: Laurabossen
Steen van 150 jaar scheiding NL en BE Limburgen Adrie: Steen van 150 jaar scheiding NL en BE Limburgen
De Abeek Adrie: De Abeek
Zwanen in de Abeek Adrie: Zwanen in de Abeek
Grenspaal langs de Abeek Adrie: Grenspaal langs de Abeek
Watermolen de Broekmolen Adrie: Watermolen de Broekmolen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart peelpad-etappe-1.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Altweerterheide en Stramproy

Brasserie Nieuw Vosseven

Lochtstraat 28
6039 RV Stramproy

Restaurant Hense Koeëb

Frans Strouxstraat 38
6039 GK Stramproy

1. Jos van Dalen 27 april 2018 om 21:05

Route gewandeld op maandag 23 april 2018.
    Onder 4. T.h.v. ingang bungalowpark “’t Vosseven” RA door klaphek, vervolgens gras-pad richting klaphek aan overzijde van het grasland volgen. Het klaphek is afgesloten met prikkeldraad, reden niet bekend. Mogelijk broedseizoen.
    Alternatief: i.p.v. aan einde bungalowpark RA rechtdoor gaan, bocht naar L, bocht naar R, bocht naar L en (bij klaphek) eerste weg R met fietspad.

1. Adrie 28 april 2018 om 06:48

Jos van Dalen bedankt voor het melden! Het broedseizoen zou een mogelijke reden kunnen zijn. Ik heb de etappe op dat punt iets gewijzigd. T.h.v. de horecagelegenheid is een smal bospad dat gevolgd kan worden, na verlaten van het bosperceel komt men ook uit op het brede grindpad. Zo blijft er wat variatie op dat punt.

2. Adrie 13 maart 2017 om 12:53

Etappe 1 is vernieuwd, een pad door het Wijffelterbroek dat in de nattere jaargetijden heel drassig is is uit de etappe gehaald. Als vervanging hiervoor komt men nu door het Smeetshof op Belgisch grondgebied, een heel gevarieerd gebied met een leuk knuppelbrugje.