Overasseltse Vennen-tocht, Heumen te Gelderland

17 km Wandelroute Overasseltse Vennen-tocht, te Heumen

De tocht start in het kleine kerkdorp Heumen. De tocht gaat door de Heumense Bossen en de Hatertse en Overasseltse Vennen om langs het Maaswaalkanaal weer terug te keren naar Heumen. De Hatertse en Overasseltse Vennen is een mooi vennengebied van ca. 520ha. Het gebied bestaat uit zo'n twintig vennen in het omliggende rivierduin-, heide- en bosgebied. De tocht gaat slingerend door het vennengebied waarbij een groot aantal van de twintig vennen te zien zullen zijn. Aan de rand van het gebied komt men langs de vijftiende-eeuwse ruïne van de Sint Walrickkapel en de daarnaast gelegen zomereik die vereerd wordt als de Koortsboom van Overasselt. Aan het einde van de tocht komt men langs de Heumense sluis uit de jaren '20. Tijdens de tweede Wereldoorlog is er zowel bij de Duitse inval in 1940 als in 1944 bij Operatie Market Garden zwaar gevochten. Bij het gemaal staat een herdenkingsmonument voor de gevallenen uit de Tweede Wereldoorlog. 64% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-7-2017, laatst bijgewerkt op: 5-8-2017

Met de rug naar het plein voor de R.K. kerk RA vertrekken, vervolgens de weg volgen tot groot huis (rentmeestershuis) nr.39, zijwegen negeren.
Direct na dit huis LA, smal weggetje met bord “doodlopende weg fietsers en bromfietsers uitgezonderd”.
Weggetje met bocht naar links verder volgen, trap naar de snelweg aan rechterhand negeren, wn(49), vervolgens het weggetje verder volgen tot 4-sprong op de dijk, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong RD, kn49 volg 32.
Bij T-splitsing LA, wn(32), fietspad langs doorgaande weg volgen, direct daarna RA, “Jan J. Ludenlaan”, kn32 volg 33.
Na ca. 100m LA, “Vosseneindseweg”, wn(33).
Voorbij woning nr.22 RA, “Vosseneindseweg 24t/m30”, kn33 volg 33a.
In bocht naar links RA, onverhard pad, “Lindenlaan”, wn(33a).
RD, pad “Galbergpad” aan linkerhand negeren, kn33a volg 34.
Bij 4-sprong RD, smal bospad met houten afsluitboom, kn34 de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met eveneens smal pad RD.
T.h.v. een grote eik RD, achtereenvolgens pad aan rechter- en linkerhand negeren.
Bij kruising LA, eveneens een smal pad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, smal zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met breed pad en verhard fietspad, zijpaden negeren, iets voor deze T-splitsing splitst het pad zich hier links aanhouden.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met verhard fietspad.
In flauwe linkerbocht RA, “Dennenweg”, kn35a volg 38a, vervolgens het pad langs bungalowpark volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze T-splitsing LA, kn38a volg 38.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn38 volg 30a.
T.h.v woning nr.56 RD, onderhoudspaden langs waterloop op linkerhand negeren, kn30a volg 30.
Voorbij woning nr.2 RA, “Donderbergweg”.
Voorbij inrit van woning nr.4 LA, onverhard pad met SBB bordje “Overasseltse Vennen”, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing met verhard fietspad en ruiterpad.
Bij deze Y-splitsing RA.
Na ca. 130m, voor geel routepaaltje RA, na enkele meters kruist het pad een smal pad, verderop passeert men een oversteekplaats voor vee t.h.v. twee klaphekken.
Iets voor de verharde weg links aanhouden, men passeert de SBB “Zorgbeheereenheid Driestroom”, voorbij inrit buigt het pad naar links en gaat door een natuurakker, gele route.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad, gele route.
T.h.v. inrit woning nr.6 LA door klaphek, gras-pad volgen richting klaphek tegen de bosrand, gele route.
Na passeren van het klaphek bij 3-sprong RA, gele route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong, het smalle pad aan linkerhand is bij de 5-sprong meegeteld, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong het 2de pad aan linkerhand volgen, breed pad, gele route.
Bij kruising voor open gebied met vennen LA, pad met verhard fietspad, de gele route wordt verlaten.
Na ca. 150m, t.h.v. ruiter routepaaltje RA.
Bij kruising voor open gebied RA.
In bocht naar links rechts aanhouden richting het bankje op top van de heuvelrug.
Bij T-splitsing RA, pad met mooi uitzicht over de vennen.
Bij kruising met doorgaande weg RD, wn(66), vervolgens na ca. 40m LA, pad met houten afrastering aan rechterhand, wn(66).
Bij 3-sprong t.h.v. kapelruïne rechts aanhouden, vervolgens bij 4-sprong eveneens rechts aanhouden, de houten afrastering verder volgen, kn66 volg 88.
# Ruïne van St. Walrick of Koortskapel , een overblijfsel van de 15e eeuwse kapel. Voor een pauze op ca. 100m is een horecagelegenheid, hiervoor bij de 3-sprong t.h.v. de ruïne even links aanhouden.
Na ca. 70m RA, wn(88), de houten afrastering aan rechterhand verder volgen.
Bij T-splitsing RA, pad met verhard fietspad, wn(88), vervolgens het pad ca. 300m volgen tot kruising voorbij open gebied.
Bij deze kruising LA, kn88 volg 64, direct daarna RD, bospad aan rechterhand negeren, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising LA, kn64 volg 65, dalend pad.
Na ca. 100m RA, pad met rood routepaaltje.
Bij T-splitsing op heuvelrug voor groot ven LA, vervolgens het pad over de heuvelrug rond het ven volgen tot Y-splitsing voorbij een zanderige open plek met picknicktafel aan linkerhand, iets voor deze open plek buigt het pad naar rechts en gaat door het bos.
Bij deze Y-splitsing rechts aanhouden, men volgt nog steeds het grote ven.
Bij kruising met kn81 paaltje RA, men volgt nog een klein stukje het ven.
Ca. 15m voor picknicktafel bij 4-sprong scherp RA, men loopt weer richting het grote ven.
Voor heuvelrug LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met pad en verhard fietspad.
Bij deze T-splitsing LA.
Na ca. 150m RA, kn87 volg 68.
RD, het pad richting bankje aan rechterhand negeren, direct daarna op top van de heuvelrug eveneens RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Parksesteeg”, wn(68), verharde weg volgen.
Voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad, wn(68).
Bij splitsing links aanhouden, vervolgens bij T-splitsing LA, pad met verhard fietspad, kn68 volg 50, vervolgens het pad volgen tot kruising voor bosrand, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, eveneens een onverhard pad met verhard fietspad, kn50 volg 40.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn(40), direct daarna links aanhouden, “Broeksehofweg”, onverhard pad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn(40), vervolgens bij kruising met smal pad LA,  onverhard pad, wn(40), verderop volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Bij verharde weg LA, kn40 volg 41, direct daarna de weg met bocht naar links verder volgen, “Blankenbergseweg”, weg met bord “doodlopende weg” aan rechterhand negeren.
Ruim voorbij de snelweg bij kruising RA richting Heumen, “Looistraat”.
Na ca. 650m, in ruime rechterbocht LA, onverhard pad, “Mottenburchtpaadje”, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor een breed kanaal.
Bij deze T-splitsing RA, verhard fietspad, kn41 volg 44.
Bij 4-sprong links aanhouden, na passeren van tunneltje RD, voetpad aan rechterhand negeren, kn44 volg 45.
Bij kruising RD, verhard voetpad over de dijk, “Toppenbergpad”, kn45 volg 46.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, dalend weggetje, kn46 volg 47, iets verder volgt het weggetje de voet van de dijk, vervolgens het weggetje volgen tot 4-sprong in het dorp.
Bij deze 4-sprong LA, “Dorpstraat”, kn47 volg 49, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
Wit/bruine markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de R.K. kerk, Dorpstraat 30, 6582 AN te Heumen. Plan Route

A73, neem afrit 3-Malden. Volg de Jan J. Ludenlaan naar de Dorpstraat. Parkeren kan bij de kerk.

Station Wijchem. Buurtbus 561 richting Malden. Bushalte Centrum, Heumen. Aanlooproute: Ga in zuidelijke richting op de Looistraat naar de Dorpstraat. Sla linksaf naar de Dorpstraat.

De wandelroute is hondvriendelijk. Honden zijn toegestaan in dit gebied.

Ven Botersnijder Oost Adrie: Ven Botersnijder Oost
Meeuwenven Adrie: Meeuwenven
Deels droogstaande ven Botersnijder West Adrie: Deels droogstaande ven Botersnijder West
De 15de-eeuwse ruïne van de Sint Walrickkapel Adrie: De 15de-eeuwse ruïne van de Sint Walrickkapel
Het ven Uiversnest Adrie: Het ven Uiversnest
Oorlogsmonument Heumen Adrie: Oorlogsmonument Heumen
Heumense sluis Maaswaalkanaal Adrie: Heumense sluis Maaswaalkanaal
De protestantse kerk in het groen Adrie: De protestantse kerk in het groen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart overasseltse-vennen-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Heumen

Restaurant St. Walrick

St. Walrickweg 5
6611 KG Overasselt

1. Sander 4 september 2017 om 11:51

Deze route gisteren gelopen. Prachtige route en erg goed omschreven. Het enige stuk dat ik wat minder vond was het stuk dat je langs een drukke weg de brug over de snelweg moest nemen. Omdat het nogal druk was met verkeer (fietsers en auto’s) voelde ik me daar minder prettig. Maar de route is zeker een aanrader voor mensen die een afwisselende tocht willen lopen!

2. Jaap Stoeller 7 augustus 2017 om 16:22

Een hele mooie wandeling, mede omdat de heide al aardig in de bloei stond. Ik heb hem op m’n GPS gelopen, prima! Ik woon in de buurt en heb hier vaak gewandeld, maar er waren toch nog hele verrassende stukken die ik nog niet kende.

3. Joop & Maria 5 augustus 2017 om 11:02

Erg mooie en zeer gevarieerde route. Zeker in augustus als de heide bloeit!
    De route omschrijving is helaas een beetje omslachtig..

1. Adrie 5 augustus 2017 om 14:24

Joop en Maria bedankt voor de reactie! De routebeschrijving nog eens goed doorgelezen. Er waren inderdaad wat regels die te uitvoerig beschreven waren. Inmiddels deze regels wat ingekort.