Overasseltse en Hatertse Vennen-tocht, Wijchen te Gelderland

12 km Wandelroute Overasseltse en Hatertse Vennen-tocht, te Wijchen

Voor de liefhebber van bos en heide in een vennenrijk gebied. De wandeltocht gaat door de Overasseltse en Hatertse Vennen en het Heumense Bos. De Overasseltse en Hatertse Vennen is een mooi vennengebied van ca. 520ha. Het gebied bestaat uit zo'n twintig vennen in het omliggende rivierduin-, heide- en bosgebied. De wandeltocht gaat slingerend door het vennengebied waarbij een groot aantal van de twintig vennen te zien zullen zijn. Aan de rand van het gebied komt men langs de vijftiende-eeuwse ruïne van de Sint Walrickkapel en de daarnaast gelegen zomereik die vereerd wordt als de Koortsboom van Overasselt. 92% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-9-2020, laatst bijgewerkt op: 23-9-2023

Vanuit het parkeerterrein het linker pad aan achterzijde van het parkeerterrein inlopen, het pad links van de fietsenstalling en het SBB informatiepaneel.
Na ca. 70m rechts aanhouden, pad met op enige afstand aan linkerhand een picknicktafel, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, verderop voor een groot ven buigt het pad naar links met het ven aan rechterhand.
Voor heuvelrug LA, het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij pad met verhard fietspad.
Bij deze T-splitsing LA, pad met verhard fietspad.
Na ca. 150m, in flauwe bocht naar links van het fietspad RA, kn87 volg 68, het pad volgen tot kruising met verharde weg, ruim voor de kruising passeert men een heuvelrug met aan rechterhand een bankje en traptreden tijdens de daling, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, “Parksesteeg”, wn68, verharde weg.
Voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad met houten voetgangerssluis en SBB bordje “Overasseltsche Vennen”, wn68, na ca. 90m buigt het pad naar links met een ven aan rechterhand, verderop passeert men aan linkerhand een heuvel en een bankje.
Ruim voorbij de heuvel, bij splitsing links aanhouden, vervolgens bij T-splitsing LA, kn68 volg 50, het pad met verhard fietspad volgen tot kruising voor bosrand, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, eveneens een onverhard pad met verhard fietspad, kn50 volg 40.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn40, direct daarna voorbij inrit links aanhouden, “Broeksehofweg”, onverhard pad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn40, vervolgens na ca. 60m LA, onverhard pad met SBB bordje “Overasseltsche en Hatertsche vennen” door de bosrand, wn40, iets verder volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Aan het einde van het pad, bij 4-sprong RD de doodlopende weg inlopen, “Blankenbergseweg nr 1, 3, 3A, 5 en 5A”, kn40 volg 34.
Ca. 60m voorbij woning nr. 3/3A links van de weg RA, grindpad met iets verder een metalen afsluitboom, wn34.
T.h.v. hoogspanningslijnen, bij 3-sprong LA, onverhard pad, wn34, het pad volgen tot men het bos verlaat, na verlaten van het bos smal pad met bosrand aan rechterhand, zijpaden negeren.
RD, bospad aan rechterhand, vervolgens het pad langs de bosrand met bocht naar rechts verder volgen, paden aan linkerhand negeren, wn34.
Bij 4-sprong RA, bospad met houten afsluitboom, kn34 de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met iets smaller pad RD, na ca. 50m, t.h.v. een grote eik eveneens RD, achtereenvolgens pad aan rechter- en linkerhand negeren.
Bij kruising LA, het pad volgen tot T-splitsing, smal zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het pad volgen tot T-splitsing met breed pad en verhard fietspad, zijpaden negeren, iets voor deze T-splitsing splitst het pad zich hier links aanhouden.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met verhard fietspad.
In flauwe bocht naar links van het doorgaande pad RA, “Dennenweg”, kn35a volg 38a, het pad met bungalowpark aan linkerhand volgen tot T-splitsing voor een perceel grasland.
Bij deze T-splitsing LA, kn38a volg 38, pad met nog steeds het bungalowpark aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn38 volg 30a, de weg met verderop kn30a volg 30 volgen tot zijweg aan rechterhand direct na woning nr.2.
Bij deze weg RA, “Donderbergweg”, de wn route wordt verlaten.
Voorbij inrit woning nr.4 LA, onverhard pad met SBB bordje “Overasseltse Vennen”, het pad volgen tot Y-splitsing bij verhard fietspad en ruiterpad.
Bij deze Y-splitsing RA, pad met verhard fietspad.
Na ca. 130m RA, direct daarna kruist het pad een ruiterpad, verderop grasland aan linkerhand, bijna aan einde van het grasland passeert men dicht na elkaar twee klaphekken bij doorgang voor vee, iets voorbij de klaphekken het grasveldje met picknicktafel oversteken.
Voorbij het grasveldje links aanhouden, onverhard pad parallel aan de verharde weg, gele (routepaaltjes met geel-zwarte SBB bordjes) route, men passeert de SBB “Zorgbeheereenheid Driestroom”, voorbij de inrit buigt het pad naar links en gaat door een natuurakker, gele route.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad, gele route.
T.h.v. inrit woning nr.6 LA door klaphek, smal pad door grasland richting klaphek tegen de bosrand, gele route.
Voorbij het klaphek, bij 3-sprong RA, gele route, het pad volgen tot kruising iets voorbij een perceel grasland aan rechterhand met poel, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, eveneens wat breder pad, gele route.
Voor open gebied met vennen, bij kruising LA, pad met verhard fietspad, de gele route wordt verlaten.
Na ca. 150m, t.h.v. ruiter routepaaltje RA, pad met veerooster.
Voor open gebied, bij kruising RA, grindpad.
Voor heuvel, in bocht naar links van het grindpad rechts aanhouden de heuvel oplopen richting het bankje op top van de heuvel, t.h.v. het bankje buigt het pad naar links en daalt met afrastering aan rechterhand.
Bij Y-splitsing RA, grindpad door open gebied richting het bos.
Bij kruising met verharde weg RD, wn66, vervolgens na ca. 40m LA, grindpad met houten afrastering aan rechterhand, wn66.
# Bij de verharde weg is op enige afstand aan linkerhand een horecagelegenheid.
Voorbij kapelruïne, bij 3-sprong rechts aanhouden, vervolgens bij 4-sprong eveneens rechts aanhouden, onverhard pad met de houten afrastering verder volgen, kn66 volg 88.
# Ruïne van St. Walrick of Koortskapel, een overblijfsel van de 15e eeuwse kapel.
Na ca. 70m, voorbij het omheind perceel RA, wn88, pad met nog steeds de houten afrastering aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, pad met verhard fietspad, wn88, het pad ca. 300m volgen tot kruising voorbij open gebied.
Bij deze kruising LA, kn88 volg 64, onverhard pad met houten voetgangerssluis en met de bosrand aan rechterhand, verderop buigt het pad naar rechts het bos in.
Bij kruising LA, kn64 volg 65, dalend pad.
Na ca. 100m, halverwege open gebied aan linkerhand RA bospad, men passeert een SBB routepaaltje (rood-wit bordje aan de achterzijde).
Op heuvelrug met uitzicht over een groot ven, bij T-splitsing LA, het pad over de heuvelrug rond het ven volgen tot Y-splitsing aan smalle zijde van het ven iets voorbij een zanderige open plek aan linkerhand met picknicktafel, voor de open plek gaat het pad door het bos.
Bij deze Y-splitsing rechts aanhouden, men volgt nog steeds het grote ven aan rechterhand.
Bij kruising RD, kn81 volg 82, het pad verder volgen tot het parkeerterrein, het startpunt.

Wit/bruine markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje/bordje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje/bordje met genummerde richting.

Parkeerplaats De Diervoort, nabij de gelijknamige Kaasboerderij, Staddijk 17, 6603 LM te Wijchen. Plan Route

Navigeer naar Staddijk 17, 6603 LM te Wijchen en ga dan bij kaasboerderij De Diervoort bij de paddenstoel niet naar de boerderij maar linksaf een onverharde weg op die alleen overdag toegankelijk is voor autoverkeer. Na een paar honderd meter bereikt men parkeerplaats De Diervoort.

Bushalte Oude Nijmeegseweg aan de Staddijk te Wijchen. Aanlooproute: Vanuit de bushalte in noordelijke richting vertrekken, iets verder LA, de weg buigt naar links, verderop is het parkeerterrein.

Ven het Uiversnest Adrie: Ven het Uiversnest
Gevolgen van een droge zomer Adrie: Gevolgen van een droge zomer
Pad langs het Heumense Bos Adrie: Pad langs het Heumense Bos
Begrazingsgebied Adrie: Begrazingsgebied
Een woning aan de rand van het gebied Adrie: Een woning aan de rand van het gebied
Restant Sint Walrickkapel Adrie: Restant Sint Walrickkapel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart overasseltse-en-hatertse-vennen-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

St. Walrick

Sint Walrickweg 5
6611 KG Overasselt

Manege Veerkracht

Vosseneindseweg 52
6582 BR Heumen

1. Anita P 20 september 2023 om 15:12

Vandaag deze werkelijk prachtige wandeling gelopen. Wat een mooi gebied. Helaas stond de heide nauwelijks meer in bloei, maar het wandelen rondom de verschillende vennen is echt een aanrader. Ik kwam nog een schaapskudde tegen met herder en hond. Heel leuk om te zien. Ik kan deze wandeling aanbevelen!

2. Adrie 5 september 2022 om 18:56

Gisteren 4 september 2022 de wandeltocht gecontroleerd. De routepaaltjes met geschilderde kop ,zie reactie Johan Knollema zijn vervangen bordjes. Alleen de bordjes waarbij de wandeltocht dezelfde looprichting heeft als de SBB wandelroute zijn vermeld. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Johan Knollema 4 juni 2022 om 09:09

We hebben de route op 3 juni 2022 gelopen. Mooie wandeling, goed beschreven.
    We zijn wel lang bezig geweest om het startpunt te vinden. Een betere beschrijving:
    Navigeer naar Staddijk 17, 6603 LM te Wijchen en ga dan bij kaasboerderij De Diervoort bij de paddestoel linksaf een onverharde weg op die alleen overdag toegankelijk is voor autoverkeer. Na een paar honderd meter bereik je parkeerplaats De Diervoort.
    In de beschrijving wordt regelmatig verwezen naar gele en rode routepaaltjes. Drie keer gaat het om routebordjes die je in de looprichting niet kunt zien. Je moet dan even op de achterkant van een paaltje kijken, dan klopt alles weer.
    Aanvulling op de horeca: Manege Veerkracht heeft een eenvoudige sportkantine (tekstblok 4).

1. Adrie 4 juni 2022 om 14:26

Johan Knollema bedankt voor het verbetervoorstel en het melden van de horecagelegenheid! Bij bereikbaarheid met auto het voorstel overgenomen en de horecagelegenheid bijgevoegd. Wat de routepaaltjes betreft dit neem ik mee bij een route controle. Vermoedelijk staan er nu andere soort paaltjes, bij het samenstellen van de wandelroute vermeld ik alleen die dingen die vanuit de looprichting te zien zijn dus ook de kleur van de paaltjes.

4. Corke Kolen 26 april 2021 om 23:05

Ik zou deze route graag met een paar vriendinnen gaan lopen

1. Adrie 27 april 2021 om 06:08

Corke Kolen bedankt voor de reactie, veel wandelplezier gewenst!