Over het Plateau van Caestert, Riemst (Kanne) te Limburg

18 km Wandelroute Over het Plateau van Caestert, te Riemst (Kanne)

Wandeltocht over de Tiendeberg en het Plateau van Caestert met Fort Eben-Emael. Op de Tiendeberg komen bijzondere planten voor die nergens anders in Vlaanderen te vinden zijn door de typische bodemgesteldheid met een overgang van mergel of zachte kalksteen onderaan de helling naar grind hogerop. Het Plateau van Caestert ligt op de grens van Vlaanderen, Wallonië en Nederland en strekt zicht uit van Visé in België tot Maastricht. Het plateau bestaat uit hellingenbossen afgewisseld door graslanden. In 1930 is het plateau doorsneden door de aanleg van het Albertkanaal. In het noordelijk deel in de Sint Pietsberg ligt de ENSI-groeve en de zuidzijde wat ook het Plateau van Eben-Emael genoemd wordt liggen groeves maar ook het Fort Eben-Emael. Het Fort Eben-Emael werd in 1939 gezien als sterkste fort van Europa. Het fort moest België verdedigen tegen een eventuele aanval vanuit Duitsland. Het fort is uitgegraven in een mergelheuvel en heeft een oppervlakte van 750m bij 950m en bestaat uit drie niveaus, twee ondergronds en een bovengronds. Op 10 mei 1940 zetten 10 grote transport-zweefvliegtuigen een elite-eenheid Duitse paratroepers neer op het plateau boven het fort en schakelde in korte tijd de gevechtsstellingen uit. Op 11 mei omsingelde de Duitsers het fort waarna het fort rond het middaguur viel. Als verdere bezienswaardigheden gaat de wandeltocht langs de voormalige molen Nekum of Nekummermolen een tot woonhuis omgebouwde watermolen en de Smokkelmolen en aan het einde van de wandeltocht Kasteel Neercanne of Château Neercanne, voorheen kasteel Agimont, een zeventiende-eeuws barokkasteel. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 23-4-2023, laatst bijgewerkt op: 13-11-2023

Aan de “Bovenstraat” met de rug naar het pleintje met parkeerplaatsen en daarachter de kerk RA vertrekken, de weg volgen tot woning nr. 28 rechts van de weg.
Voorbij deze woning RA, “Rouw”, smal steegje dat voorbij de woningen overgaat in een onverhard pad met verderop een metalen voetgangerssluis.
RD, brugje over, pad aan linkerhand negeren, voorbij het brugje bij 3-sprong LA, het verhard fietspad volgen tot trap aan rechterhand naar de brug.
Bij deze trap RA de trap op, boven aangekomen LA, het fiets-/voetpad over de brug aan overzijde van de weg volgen.
Na ca. 130m RA de trap af, beneden bij T-splitsing LA, verhard fietspad, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, “Zusserdel”, weg met een militaire begraafplaats aan rechterhand.
Iets voorbij de begraafplaats LA, “Tiendeberg”, het onverharde pad volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een WOII monumentje ter nagedachtenis aan de bemanning van een Britse bommenwerper en aan linkerhand op enige afstand een uitzichtpunt over Kanne en de verre omgeving.
# Ruim voor de 3-sprong passeert men een kazemat die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog deel uit van de Belgische verdedigingslinies. Het monument op de kazemat is ter nagedachtenis aan de slag in 1940. Bij de 3-sprong is aan linkerhand een mooi uitzichtpunt met uitzicht over Kanne en het Albertkanaal.
Bij deze 3-sprong LA, voorbij een laagte aan linkerhand omringd door bosschages het pad met bocht naar links verder volgen met de laagte aan linkerhand, het pad gaat door bosschages, iets verder buigt het pad naar links richting een landbouwperceel, smalle paden aan rechterhand negeren, bij het perceel door een brede strook grasland met het landbouwperceel aan rechterhand en de beboste helling aan linkerhand, verderop gaat het pad door de strook grasland langs de achterzijde van woningen.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, de verharde weg volgen tot pad aan rechterhand voor woning nr.54.
Bij dit pad scherp RA, onverhard pad, verderop t.h.v. van inrit woning nr.25 aan linkerhand buigt het pad naar rechts en gaat over in een verharde weg.
Iets voorbij deze bocht links aanhouden, smal pad met beek de Jeker aan linker- en een speelveldje aan rechterhand, vervolgens voorbij het speelveldje, bij kruising LA de brug over, verharde weg, voorbij het parkeerterrein aan rechterhand RA richting de bunker lopen.
# De bunker is onderdeel van Fort Eben-Emael dat in 1939 gezien werd als sterkste fort van Europa. Het fort moest België verdedigen tegen een eventuele aanval vanuit Duitsland.. Het fort is uitgegraven in een mergelheuvel en heeft een oppervlakte van 750 bij 950m en bestaat uit drie niveaus, twee ondergronds en een bovengronds. Op 10 mei 1940 zetten 10 grote transport-zweefvliegtuigen een elite-eenheid Duitse paratroepers neer op het boven plateau van het forten schakelde in korte tijd de gevechtsstellingen uit. Op 11 mei omsingelde de Duitsers het fort waarna het fort rond het middaguur viel.
Voor de bunker LA, het pad met bocht naar rechts om de bunker volgen met iets verder traptreden, het pad met de traptreden volgen tot splitsing voor bunker nr.2, zijpad negeren.
Bij deze splitsing LA, vervolgens t.h.v. bunker nr. 3 aan linkerhand RD het grasveld oversteken met verderop een landbouwperceel aan linkerhand, het pad langs het landbouwperceel buigt naar rechts en gaat een klein stukje door een hol pad met iets verder een draaipoortje.
Direct na het draaipoortje LA, pad met traptreden, voorbij de traptreden links aanhouden, pad met bosschages aan linker- en landbouwperceel aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, verderop bij een koepel aan linkerhand heeft men prachtig uitzicht  over de sluizen en de verre omgeving, ruim voorbij het uitzichtpunt buigt het pad voor een landbouwperceel naar links.
Ca. 400m voorbij deze bocht, bij een bosperceel aan linkerhand LA, smal pad door het bosperceel met iets verder een metalen voetgangerssluis, t.h.v. van een metalen poortje aan linkerhand met uitzichtpunt buigt het pad naar rechts met verderop een metalen poortje, voorbij het poortje het pad met mergelwand aan rechterhand met daarin enkele mergelgrotten en verderop een trapje volgen.
Iets voorbij het trapje, bijna aan het einde van de mergelwand LA door metalen poortje, pad met traptreden.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, richting brug, vervolgens RD de brug over, voorbij de brug doorlopen tot T-splitsing ruim voorbij de brug.
Iets voor deze T-splitsing scherp LA, onverhard pad, “Rue Derrière les Haies”.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Na ca. 100m, iets voorbij woning nr.78 RA, weg met kapel aan linkerhand, iets verder gaat de weg over in een betonpad, het betonpad volgen tot pad aan rechterhand met drie betonblokken.
Bij dit pad RA langs de betonblokken, onverhard pad.
RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder LA door klaphek richting het klaphek op de heuvel.
Op de heuvel, direct na het klaphek RA, smal pad pal naast de afrastering met de afrastering aan rechterhand, iets verder wordt de afrastering verlaten, het slingerende pad dat verderop enkele keren dicht langs de afrastering gaat met mooi uitzicht over de verre omgeving verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het verhard voet-/fietspad aan overzijde van de weg richting de sluizen volgen, verderop buigt de weg naar links en gaat een brug over met de sluizen aan linkerhand.
Voorbij de brug het voet-/fietspad langs de weg met bocht naar rechts verder volgen, iets voorbij deze bocht de weg oversteken en het grindpad aan overzijde van de weg volgen, na ca. 350m buigt het grindpad iets weg van de weg.
Iets voorbij een parkeerterrein aan linkerhand, bij Y-splitsing RA naar de kade lopen, direct daarna op de kade links aanhouden, de kade volgen tot betonnen trap aan linkerhand met een leuning voor een woning.
LA de trap op, boven aangekomen doorlopen tot T-splitsing bij verharde weg, bij deze T-splitsing RA, de weg volgen tot woning nr. 41 links van de weg.
Voorbij deze woning LA, direct daarna bij splitsing LA langs de metalen afsluitboom, onverhard pad.
Iets voorbij een scherpe bocht naar rechts het pad met een scherpe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
T.h.v. bosrand het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren.
Voorbij omheind perceel grasland aan rechterhand het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, verderop passeert men een metalen afsluitboom.
Iets voorbij de afsluitboom links aanhouden, het smalle stijgende pad links van het informatiepaneeltje “Het Plateau van Caestert” inlopen, vervolgens bij T-splitsing LA, eveneens een smal pad dat de rand van het plateau volgt en verderop een perceel grasland aan rechterhand.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, het brede grindpad volgen tot 5-sprong in bocht naar links van het pad.
Bij deze 5-sprong scherp RA, het brede pad volgen tot kruising iets voorbij een metalen afsluitboom.
Bij deze kruising met aan rechterhand NM informatiepaneel “Hellingbos Observant” LA, het pad volgen tot splitsing met aan rechterhand pad met een klaphek ruim voorbij grenspaal No.58, zijpaden negeren.
Bij deze splitsing links aanhouden, dalend pad met iets verder aan linkerhand grenspaal No.59.
In bocht naar links van het pad, voor metalen afsluitboom RA door klaphek, smal pad door de rand van het grasland richting de grot in de verte.
# De Duivelsgrot of Wijngaardgroeve is een klein gangenstelsel in de Sint-Pietersberg.
Voor de grot, bij 3-sprong links aanhouden, pad met de heuvel aan rechterhand.
Voor houten poort met klaphek RA, pad met traptreden.
Boven aangekomen, bij T-splitsing LA.
Na ca. 100m rechts aanhouden, iets verder bij Y-splitsing links aanhouden, breed pad.
In bocht naar links het 2de pad aan rechterhand inlopen, vervolgens in bocht naar links van het pad rechts aanhouden, het pad volgen tot traptreden aan rechterhand.
Bij deze traptreden RA het pad met de traptreden op, boven aangekomen buigt het pad naar links, zowel het pad met de helling aan linkerhand als het smalle pad met de afrastering aan rechterhand kan gevolgd worden verderop komen beide paden weer samen.
Direct na scherpe bocht naar links, bij 3-sprong RA, dalend pad.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, breed pad.
T.h.v. drie grote en een kleine zwerfkei LA, dalend pad met traptreden.
Voorbij woning aan linkerhand, aan einde van het pad RD het onverhard pad aan overzijde van de weg inlopen, “Nekummerweg”, voor een poort buigt het pad naar rechts en gaat iets verder een brugje over, ruim voorbij het brugje gaat het onverharde pad over in een verharde weg en buigt naar rechts.
# Bij het brugje  is aan linkerhand nog het restant van de molen Nekum of  Nekummermolen te zien, het molenhuis is omgebouwd tot een woning.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, “Dalingsweg”, na ca. 60m links aanhouden.
Bij 4-sprong RD, het smalle pad met klaphek aan overzijde van het grindpad inlopen, het pad buigt naar rechts en gaat door een draaipoortje met voorbij het poortje afrastering aan rechterhand, het pad volgen tot klaphek t.h.v. de bosrand, iets voor het klaphek wordt de afrastering verlaten.
Iets voorbij het klaphek het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, smal dalend pad aan linkerhand negeren, het pad op de helling ca. 300m met de top aan rechter- en dal aan linkerhand volgen tot bocht naar rechts richting de top en aan linkerhand een bankje, zijpaden negeren.
Bij deze bocht links aanhouden, het pad op de helling verder volgen tot een pad aan linkerhand direct na een bocht naar rechts bijna op de top van de heuvel.
Bij dit pad scherp LA, dalend pad met haarspeldbochten en iets verder traptreden, voorbij de traptreden heeft men mooi uitzicht over het Jekerdal, in de verte het Albertkanaal en op de binnenplaats van Cháteau Neercanne
# Kasteel Neercanne of Château Neercanne, voorheen kasteel Agimont, is een zeventiende-eeuws barokkasteel.
Beneden bij T-splitsing RA door de poort van het kasteel, de binnenplaats over en aan andere zijde het kasteel weer verlaten, na verlaten van de binnenplaats doorlopen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, de verharde weg volgen tot weg aan linkerhand voor het witte kerkje verderop.
Bij deze weg LA, “Kapelstraat”, vervolgens voor woning nr. 12 RA, “Kleine Molenstraat”, iets verder bij kruising RD richting “B&B Smokkelmolen”, voorbij de molen het brugje over en het onverharde “Molenpad” volgen dat naar links buigt en door landbouwgebied gaat.
# De Smokkelmolen ook genoemd: Kleine Molen, Molen Withofs of Molen van Neerkanne is een watermolen op de Jeker. Reeds vóór 1640 was hier sprake van een watermolen, de huidige molen dateert uit 1650.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voorbij grenspaal No. 63 LA, onverhard pad, het pad buigt voorbij het perceel rond woning naar rechts en gaat langs de achterzijde van de woningen, het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA, de verharde weg volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt.

Sint-Hubertuskerk, Sint-Hubertusstraat 13, 3770 te Riemst (Kanne). Plan Route

Parkeren kan op plein voor de kerk aan de Bovenstraat

Halte Plaats Kanne aan de Statiestraat (N619).
Aanlooproute: Vanuit de bushalte aan het Statieplein naar de weg Bejats lopen met links en rechts van de weg parkeerplaatsen. De weg Bejats volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren. Bij deze T-splitsing LA, de weg Brugstraat volgen tot weg Sint-Hubertusstraat aan rechterhand iets voorbij beek de Jeker. Bij deze weg RA, doorlopen tot plein met parkeerplaatsen voorbij de kerk.

Herdenkingsmonument ter nagedachtenis aan de slag in 1940 Adrie: Herdenkingsmonument ter nagedachtenis aan de slag in 1940
Hoofdingang Fort Eben-Emael Adrie: Hoofdingang Fort Eben-Emael
Achterzijde van de bunker Adrie: Achterzijde van de bunker
Een van de bunkers op het bovenplateau van het fort Adrie: Een van de bunkers op het bovenplateau van het fort
Mergelgrot Adrie: Mergelgrot
In de verte Château Neercanne Adrie: In de verte Château Neercanne
De Duivelsgrot Adrie: De Duivelsgrot
De Nekummermolen zonder rad Adrie: De Nekummermolen zonder rad
Oprijlaan naar Château Neercanne Adrie: Oprijlaan naar Château Neercanne
De Smokkelmolen Adrie: De Smokkelmolen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart over-het-plateaux-van-caestert.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Kanne

1. Rene en Nizoe (hond) 11 november 2023 om 21:27

Op een druilerige dag in november dacht ik: “kom laat ik eens een wandeling vlak over de grens gaan doen!” Het werd de Riemst (Kanne) wandeling!
    In 1 woord: FANTASTISCH!!! Wat een pracht wandeling is dit!
    Het begint eigenlijk al met de info borden die onder de brug opgesteld staan. Zo wordt je “warm” gemaakt! Dan hup gelijk een berg op! En voor dat je het weet kijk je over Kanne heen en ver daarbuiten!
    Wat mij opvalt zijn de in grote hoeveelheden aanwezige info borden. Er staat zoveel op, ik zou hem bijna mee willen nemen om het allemaal eens goed te lezen!
    Wat komen we nog meer tegen? Een fort die het bezoeken meer dan waard is, zelfs met honden!
    Een groot aantal bunkers waarvan ik het bestaan niet eens wist. Je komt langs mergelgrotten,sluizencomplex, een omgebouwde watermolen en een kasteel! Daarbij maak je best wel wat hoogtemeters!
    De routebeschrijving was weer top, ik heb geen enkele fout kunnen ontdekken! Dank je wel Adrie!