Over de Gedekte Gemeenschapsweg, Schalkwijk te Utrecht

10 km Wandelroute Over de Gedekte Gemeenschapsweg, te Schalkwijk

Wandeltocht voor de liefhebber van open landschappen langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een linie waarbij water het verdedigingswapen was. De wandeltocht gaat over de Gedekte Gemeenschapsweg naar het Werk aan de Korte Uitweg. Na een bezoek aan het Waterbergings- en inundatiegebied Blokhoven wordt het Werk aan de Groeneweg bezocht. Via de uiterwaarden van de Lek gaat de wandeltocht naar fort Honswijk. De Gedekte Gemeenschapsweg is een weg beschermd door een aarden wal zodat troepen zich in oorlogstijd veilig konden verplaatsen tussen fort Honswijk, Lunet aan de Snel en het Werk aan de Korte Uitweg. Het Waterbergings- en inundatiegebied Blokhoven is een gebied dat tijdens piekbuien het overtollig regenwater opvangt. Tegelijkertijd demonstreert het hoe inundatie werkt, het onder water zetten van land . Water was namelijk het belangrijkste verdedigingsmiddel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het Werk aan de Groeneweg bestaat uit een dubbele loopgraaf met aarden wallen en 55 groepsschuilplaatsen. Het fort Honswijk is een torenfort, gebouwd tussen 1841 en 1848 ter verdediging van de noordoever van de Lek. Tussen het Waterbergings- en inundatiegebied Blokhoven en het Werk aan de Groeneweg gaat de wandeltocht circa 2,1 kilometer over een verharde weg die ook door landbouwverkeer gebruikt wordt. 53% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 2-6-2023

Vanuit het parkeerterrein naar de linker smalle achterzijde van het parkeerterrein lopen, het smalle pad richting “Lunet aan de Snel”, iets verder het brugje over.
Voorbij het 2de brugje, bij kruising met aan rechterhand een poort LA.
# Voor een bezoek aan “Lunet aan de Snel” loop een klein stukje RD, iets verder is aan rechterhand een poortje. Men kan een kleine lus over het terrein van de Lunet aan de Snel lopen.
Voorbij zandwal met resten van een betonnen schuilplaats, bij T-splitsing RA richting Fort WKU, kn7 volg 42, de weg die verderop naar links buigt en langs Fort WKU gaat volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA ANWB paddenstoel richting “Schalwijk”, kn42 volg 39, de weg met iets verder kn39 volg 6 volgen tot pad aan rechterhand direct na de brug.
Bij dit pad RA door klaphek, wn route, onverhard pad met inundatiekanaal aan rechterhand richting “Inundatieveld”.
Voor stuw aan linkerhand LA richting “Inundatieveld”, kn6 volg 83, smal pad tussen afrastering en een waterloop.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn83 volg 61/84, iets verder LA het vlonderpad over, kn83 volg 84, vervolgens voorbij het vlonderpad de 2de vlonderpad over en met het trekpontje de plas over, verderop buigt het pad naar rechts.
#Enige kracht is wel nodig bij het pontje, zou het te zwaar zijn omkeren en tussen de twee vlonderpaden LA
Pad met bocht naar rechts verder volgen, brugje aan linkerhand negeren, het pad met waterloop aan linkerhand en verderop voorbij bocht naar links aan beide zijde een afrastering volgen tot T-splitsing bij verharde weg direct na een houten voetgangerssluis.
Bij deze T-splitsing LA, de verharde weg volgen tot weg aan rechterhand ca. 1,3km voorbij bocht naar links ruim voorbij woning nr.17 met grote loodsen links van de weg.
Bij deze weg RD, de weg aan rechterhand negeren, iets verder bij kruising RA het brugje over, kn61 volg 51, het pad tussen de twee zandwallen inlopen met iets verder een bunker aan linkerhand, het pad tussen de zandwallen volgen tot opening aan linkerhand met iets verder een houten poort.
Bij deze opening LA richting de houten poort lopen, bij de poort de overstap over.
Voor bunker rechts aanhouden richting het pad tussen de twee zandwallen, het pad tussen de zandwallen geheel uitlopen iets voorbij de 3de bunker, na verlaten van het pad tussen de zandwallen links aanhouden de wal oplopen, voor bunker buigt het pad naar rechts richting een houten poort, bij de poort de overstap over, voorbij de overstap links aanhouden van de zandwal aan rechterhand, verderop bij smal veerooster Het Werk aan de Groeneweg verlaten.
Voorbij veerooster LA, verharde weg richting de dijk, vervolgens op de dijk bij T-splitsing LA, “Lekdijk nrs. 32 en lager”, kn51 volg 49.
Na ca. 220m RA, onverhard pad richting bunker, kn49 volg 48, vervolgens voor de bunker RA een overstap over en het grasland inlopen, kn48 volg 47.
Voorbij 5de overstap schuin naar links door het weiland lopen richting de overstap links van de metalen poort.
Voorbij de overstap RA, verharde weg richting de dijk, vervolgens op de dijk LA, kn47 volg 44/46, direct daarna LA richting “Fort Honswijk”, kn47/46, iets voorbij poort met wachthuisje buigt het voetpad naar links.
Voorbij kanon RA de trap af en de “Kalverstraat” inlopen, met een boog door de forenfort lopen, na verlaten de trap weer oplopen.
Boven aangekomen bij T-splitsing RA, langs gebouw T met het gebouw aan linkerhand richting de poort met wachthuisje lopen.
Voorbij de poort RD, kn46 volg 45, vervolgens bij 3-sprong op de dijk RA, kn45 volg 44, de dijk wordt verlaten.
Na ca. 250m LA richting “Fort WKU”, kn44 volg 7.
Voorbij woning nr.56A RA richting “Lunet aan de Snel”, kn7 volg 6, voor poort, bij kruising RA, iets verder het brugje over, voorbij volgend brugje is het  parkeerterrein.

Oranje/blauwe markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk paaltje met alleen richting.

Parkeerterrein Fort Honswijk/Lunet aan De Snel, Lekdijk 58, 3998 NJ te Schalkwijk. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein aan de voet van de dijk.

Bushalte Werk aan de Korte Uitweg, Tull en 't Waal

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

De Gedekte Gemeenschapsweg Adrie: De Gedekte Gemeenschapsweg
Pontje in het inundatiegebied Blokhoven Adrie: Pontje in het inundatiegebied Blokhoven
In de verte de kerk van Schalkwijk Adrie: In de verte de kerk van Schalkwijk
Kanon in het Fort Honswijk Adrie: Kanon in het Fort Honswijk
De forttoren Adrie: De forttoren
Poortgebouw fort Honswijk Adrie: Poortgebouw fort Honswijk

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart over-de-gedekte-gemeenschapsweg.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.