Ossenbergwandeling, Velp te Gelderland

14 km Wandelroute Ossenbergwandeling, te Velp

Wandeling voert u over heuvelachtige bos- en heidepaden in het gebied van de Veluwezoom tussen Velp en Rheden. De route is e.v.t. in te korten tot 9km.

Opgesteld op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 24-2-2016

Terrein: heuvelachtig, soms steile paden en (rulle) zandpaden en na regenval gladde en modderige gedeelten
Hoogteverschil: 20 – 90 meter
Afstand: 9/15 km

Cijfers op routekaart geven de plaats aan van een aandachtspunt:

1. Op deze plaats stond bij de Beekhuizerbeek de papiermolen aan de Keienberg. Van ± 1630 tot ±1885 werd hier papier gemaakt. Langs deze beek stonden destijds 6 papiermolens.
  2. Begraafplaats Heiderust, dateert van 1913 en heeft een oppervlakte van 24 hectare heuvelachtig terrein.
  3. Schaapskooi Heuven van de Stichting Rhedense Schaapskudde, opgericht in 1963. Officieel erkend fokcentrum van het karakteristieke Veluws heideschaap.
  4. Uitspanning/theehuis Koepel De Kaap (sinds 1899) met schitterend uitzicht.
Hoogteverschil: 20 – 90 meter
Afstand: 9/15 km

Cijfers op routekaart geven de plaats aan van een aandachtspunt:

4. Uitspanning/theehuis Koepel De Kaap (sinds 1899) met schitterend uitzicht.
  5. Paviljoen De Posbank (horeca/gehele week geopend) met een gedenkteken geplaatst in 1918 ter ere van ANWB-pionier en tweede voorzitter van de ANWB, G.A. Pos.
  6. Observatiepost met uitzicht op voormalige landbouwenclave en boerderij Herikhuizen. Tot 1991 werd hier nog landbouw bedreven. Nu is de ruïne het domein van kerkuilen en andere holenbroeders.
  7. Bron met sijpelend Veluws water uit de voet van de Zijpenberg.
  8. Oude ijskelder van voormalig hotel Beekhuizen fungeerde vroeger als koelkast voor bederfelijke waar uit het hotel. Thans is het een onderkomen voor vleermuizen.
  9. Waterval bosvijver (na verdwijnen van de papiermolens zijn de watervallen aangelegd)
/! Op dit punt kan de route worden verkort.
——————————————————————————–
LA = linksaf
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
——————————————————————————–
Routeverloop:

1. Bij het startpunt (kruising Beekhuizenseweg/Beukenweg/Hogeweg t.o. huisnr Beekhuizenseweg 31 Velp Gld) passeert u het bordje Landgoed Beekhuizen (Nationaal Park Veluwezoom) en een bruggetje over de Beekhuizerbeek.
  2. Links aanhouden (zijpaden rechts negeren) U passeert aandachtspunt 1. Daarna beek aan de linkerhand houden.
  3. Na ± 400 m RA op een splitsing met een pad rechts en een pad schuinrechts. Het schuinrechtse pad met metalen traptreden negeren. (het te volgen pad loopt rechts langs een langgerekte zandheuvel met op de kop bomen met blootliggende wortels).
  4. Pad blijven volgen (kleine zijpaadjes negeren).
  5. Bij 5-sprong LA (breed zandpad), daarna eerste pad RA.
  6. U loopt nu de Ossenberg op en bij het klaphek (binnen de veehekken hebben IJslandse paarden hun graasgebied) gaat u verder over een lang stijgend en dalend pad (zijpaden negeren)
  7. Na ± 500 m komt u bij een stijl diep dal.
  8. Aan de andere zijde van het dal RD en gebruik maken van het middelste klaphek (langs zitbank aan linkerhand).
  9. Pad blijven volgen met hek aan rechterhand. U passeert aandachtspunt 2.
  10. Hek maakt scherpe bocht naar links en weer naar rechts. Hek ± 150 meter blijven volgen.
  11. Na ± 150 meter wijkt het pad van het hek naar links.
  12. Dit bochtige pad blijven volgen (zijpaadjes negeren).
  13. Aangekomen bij eerste 3-sprong het linker pad aanhouden. Volg dit pad met aan weerszijden heide.
  14. Aan het einde van het pad bij de T-splitsing RA naar beneden(gaat redelijk steil naar beneden) een breed zandpad oversteken. Aan de overzijde een stijgend pad nemen (let op: begin van het pad is door bladval soms minder goed zichtbaar)
  15. Boven op de heuvel passeert u een zitbank met een schitterend uitzicht over de IJsselvallei. (Het grote vierkante gebouw aan de horizon is het nieuwe Van der Valkhotel aan de rand van Duiven langs de A12)
  16. Pad blijven volgen tot asfaltweg. (daar ziet u links een reconstructie van een wildgraaf)
    NB: Op dit punt kan de route worden verkort. U moet dan de asfaltweg links volgen tot ANWB-paddenstoel nr 25331/001. Bij deze paddenstoel LA (betonnen fietspad en zandpad) en daarna RD (zijpaden negeren) en een brede omhooglopende laan met aan weerszijden bomen en afrastering volgen. Vanaf hier routebeschrijving vanaf punt 50 verder volgen.
  17. Asfaltweg oversteken en pad (paaltje met blauwe kop) RD volgen (volgende zijpaden tot Y-splitsing negeren)
  18. Bij Y-splitsing het pad schuinrechts aanhouden (pad loopt enigszins naar beneden)
  19. Bij einde pad voor afrastering schaapskooi LA. U passeert aandachtspunt 3.
  20. Aan einde pad fietspad + zandpad oversteken. Aan de andere zijde passeert u een klaphek.
  21. RD dalend pad met traptreden. In de bocht na ± 5 treden pad naar links nemen (pad is slecht zichtbaar, het is meer een brede zandstrook).
  22. Bij T-splitsing LA (het pad dat langs heuvelhelling sterk stijgt).
  23. Boven gekomen het linker pad aanhouden (afrastering aan linkerhand houden/zijpaden negeren)
  24. Even verderop een klaphek passeren en de afrastering aan rechterhand houden. Daarna trap afdalen en aan de overzijde trap weer beklimmen.
  25. Pad om de heuvel volgen tot Y-splitsing. Hier het linker pad verder volgen (zijpaden negeren).
  26. Dit pad maakt verderop een flauwe bocht naar links en omlaag richting klaphek bij asfaltweg.
  27. Achter dit klaphek gelijk RA (paadje met eikenbomen naast asfaltweg met rechts een weiland)
  28. Eerste pad LA (vóór verkeerswaarschuwingsbord “wildrooster”). Asfaltweg oversteken (Let op: Soms druk en hardrijdend verkeer met name wielrijders!!).
  29. Klaphek passeren en linksafbuigend pad volgen tot driesprong met zitbank. Bij deze driesprong RD en bij de volgende driesprong links aanhouden.
  30. Na ± 300 meter bij weer een 3-sprong LA (tussen 2 eikenbomen door). Pad met liggende dwarspalen (traptreden) volgen tot klaphek.
  31. Door klaphek en achter dit hek gelijk RA langs afrastering naar Koepel de Kaap. U passeert aandachtspunt 4.
  32. Voor Koepel de Kaap scherp LA (breed pad naar asfaltweg)
  33. Asfaltweg oversteken (Let op: Soms druk verkeer) en bij bordje Nationaal park Veluwezoom op een smal paadje LA langs afrastering.
  34. Pad volgen en zijpaden negeren.
  35. Aan het einde van het pad LA en een langgerekte parkeerplaats oversteken. Aan het einde RA richting paviljoen De Posbank. U passeert aandachtspunt 5. Net voor de ingang van het paviljoen LA. Daarna RD naar asfaltweg.
  36. Asfaltweg oversteken (uitzichtpunt met gedenkteken/bank G.A.Pos) en direct RA (het meest rechtse pad volgen dat evenwijdig loopt aan de asfaltweg).
  37. Even verderop trap links afdalen en de volgende trap beklimmen. U passeert zitbanken op de tafelberg met een geweldig uitzicht. (aan de horizon bij helder weer is de kerktoren in Hoch-Elten, Duitsland zichtbaar).
  38. Door klaphek (staat evenwijdig op looprichting) direct LA (dus eigenlijk gewoon rechtdoor/zijpaadjes negeren).
  39. Pad komt uit op een brede rulle zandstrook/pad. Hier links aanhouden en de heiderand aan de linkerhand houden.
  40. U passert eerst een paaltje met lichtblauwe kop en bij het volgende houten paaltje (ruiterpad) LA en op een breed rul zandpad sterk afdalen.
  41. In het dal het brede pad met rul zand naar links blijven volgen (zijpaden negeren).
  42. Na ± 600 meter bij 3-sprong RA (Dit is een duidelijk pad naar rechts met een paaltje voorzien van een wit-rode markering).
  43. Sterk stijgend zandpad met verderop liggende dwarspalen (traptreden) volgen tot klaphek (zijpaden negeren) Voorbij het klaphek gelijk LA (aan de linkerzijde voor het wildrooster een mooi uitzichtpunt), wildrooster passeren en asfaltweg volgen.
  44. Na ± 100 m links de asfaltweg verlaten en zandpad schuinrechts volgen (achter bordje Nationaal park Veluwezoom)
  45. Na ± 200 meter smal paadje RA de heuvel op. U passeert 2 zitbanken. (zijpaden negeren).
  46. Na 2e zitbank RD klein smal sterk dalend paadje nemen (let op: verraderlijke kuilen!).
  47. Doorlopen tot aan de asfaltweg en daar LA.
  48. Asfaltweg volgen tot splitsing met twee asfaltwegen (ANWB-paddenstoel nr 25332/001). Op deze splitsing de rechter asfaltweg volgen.
  49. Bij ANWB-paddenstoel 25331/001 RA (betonnen fietspad en zandpad). Daarna RD (zijpaden negeren) en een brede omhooglopende laan met aan weerszijden bomen en afrastering volgen.
    NB: Hier sluit de verkorte route weer aan (zie opmerking na punt 16).
  50. ± 50 meter na de bocht naar rechts ziet u links de ingang naar een observatieplatform. U passeert aandachtspunt 6.
  51. RD, het pad buigt verderop naar links (zijpaden negeren)
  52. Bij Y-splitsing, linker pad volgen (op deze splitsing bij 3 berken uit één stam met op elke stam een blauwe stip bevindt zich een mierennest van de rode bosmier)
  53. Bij T-splitsing LA. Na 50 meter passeert u aandachtspunt 7. (Even rechts in het terrein ook een mierennest)
  54. Door klaphek en daarna parkeerplaats “De bocht” oversteken (links aanhouden).
  55. RD langs afrastering een klein paadje volgen en door klaphek lopen.
  56. Bochtig heuvelachtig pad volgen (zijpaden negeren) tot het einde van het pad. Daarna door klaphek LA.
  57. Bij 3-sprong met bruggetje RD (zijpad links negeren) Even verderop passeert u aandachtspunt 8.
  58. Bij 4-sprong RD (hier 50 meter naar rechts kunt u nog een kleine waterval bewonderen)
  59. Volg hierna een smal paadje RD (zijpaden negeren)
  60. Verderop door klaphek RD (zijpaden negeren)
  61. Na ± 200 meter RA bruggetje over.
  62. Nog een bruggetje over en waterval oversteken. U passeert aandachtspunt 9. (pad rechts negeren) en RD om de bosvijver heen.
  63. Even verderop passeert u weer een bruggetje. Bij 4-sprong RA (klinkerpad en grindpad)
  64. Deze paden maken een bocht naar rechts en gaan als één klinkerweg tussen twee huizen door.
  65. Eerste pad LA (afgesloten met een slagboom)
  66. RD en beek aan rechterhand houden.
  67. Bruggetje over en u bent weer terug bij het startpunt.

Ingang landgoed Beekhuizen (tegenover huisnummer Beekhuizenseweg 31), Beekhuizenseweg 31, 6881 AB te Velp. Plan Route

Omgeving kruising Beekhuizenseweg/Beukenweg/Hogeweg, Velp (Gld)

NS-treinstation Velp (loopafstand naar startpunt ± 1,3 km) Bus lijn 1 vanuit Arnhem naar halte Beekhuizenseweg Velp (loopafstand naar startpunt ± 700 meter) Bus lijn 9 vanuit Arnhem naar halte Biesdelselaan Velp (loopafstand naar startpunt ± 150 meter) Bus lijn 29 vanuit Doetinchem en Arnhem naar halte Beekhuizenseweg Velp (loopafstand naar startpunt ± 700 meter) Bus lijn 43 vanuit Dieren en Arnhem naar halte Beekhuizenseweg Velp (loopafstand naar startpunt ± 700 meter) Voor details raadpleeg www.ns.nl of www.breng.nl

Het is onbekend of er honden zijn toegestaan in dit gebied.

Beekhuizerbeek Rene de Veth: Beekhuizerbeek
Landgoed Beekhuizen Rene de Veth: Landgoed Beekhuizen
Schaapskooi Heuven Rene de Veth: Schaapskooi Heuven
Observatiepost Rene de Veth: Observatiepost
Ruine Herkhuizen Rene de Veth: Ruine Herkhuizen
Rene de Veth: "waterval" bij voormalig Hotel Beekhuizen
Bosvijver Rene de Veth: Bosvijver

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ossenbergwandeling.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Uitspanning/theehuis Koepel de Kaap

Beekhuizenseweg 2
6991 JM Rheden

Paviljoen De Posbank

Beekhuizenseweg 1

In de plaats Velp

1. Marion Wetzels 3 augustus 2020 om 14:42

Wij hebben gisteren deze prachtige tocht gelopen. Enorm genoten van de vele verschillende landschappen, uitzichten, bomen en struiken. Was wel enorm druk door vakantie en corona maar de route pakt vaak toch waar dat gaat wat kleinere paden.
    Alleen… wel berejammer dat er zoveel fouten staan in de routebeschrijving. Ik zie in 2015 suggesties van Rene met hond die nog steeds niet zijn doorgevoerd. Verder is het zo dat in het Posbankgebied, Herikhuizerveld officieel, er veel niet meer klopt. Dat komt omdat Natuurmonumenten veel veepaden heeft gesloten en routes heeft verlegd. Was geen ramp want met Topo GPS kom je er toch wel uit maar dan voegt de beschrijving al wel heel weinig meer toe. Dus toch de tip aan de routemaker om hem nogmaals te lopen en alles bij te stellen. Dat verdient deze prachtige tocht wel!

1. Adrie 3 augustus 2020 om 15:01

Marion Wetzels bedankt voor de reactie! De routemaker is gezien zijn leeftijd gestopt met het actief onderhouden van deze wandelroute. Zou U eventueel een gelogde track hebben van de wandelroute graag deze opsturen naar info@klikprintenwandel.nl dan kan het GPS bestand en de topografische kaart geactualiseerd worden. De routebeschrijving laat ik dan nog even staan misschien dat een wandelaar de wandelroute wil controleren en de wijzigingen doorgeven. Bij voorbaat bedankt!

2. Lennard 22 februari 2016

16-2 gelopen met werkelijk prachtig wandelweer, stralend weer en weinig wind. Er was hier en daar nog genoeg sneeuw over van wat er een paar dagen eerder was gevallen.

Ik vond het een mooie en afwisselende route die m.i. nog helemaal actueel is (mogelijk m.u.v. punt 24, mijn aantekeningen zijn op dit punt niet helemaal duidelijk, ik geloof dat er op dat punt geen klaphek meer was).
    Overigens ben ik het eens met de voorstellen van het voetnootje van 12-05-2015, deze maken de tekst net iets makkelijker te volgen.

Een GPS ging mee op de wandeling zodat de route nu ook voorzien is van een GPS-track. Veel wandelplezier.

3. Rene en Soca (hond) 12 mei 2015

Vandaag in een halfbewolkte hemel deze wandeling gemaakt! Auto neergezet in 1 van de straatjes in de wij aangrenzend aan de Beekhuizenseweg. De parkeerplaatsen die er waren waren allen bezet.
    Ik vond het een schitterende wandeling! Erg veel variatie plus een kanjer van een losloopgebied!
    We zijn in totaal 4x fout gelopen:
    – regel 7. Na 500 m komen we bij een stijl diep dal. Dat klopt. Alleen er was geen weg naar links. Pas NA het dal, maar dan zit je al bij regel 8. De 2e zin van regel 7 kan van mij part weg.
    – regel 13. een duidelijke 3 sprong veranderen in de 1e 3 sprong. Ditis het pad naar boven.
    – regel 14. Aan het einde van het pad (gaat redelijk stijl naar beneden… Daar hoort iets tussen namelijk je komt uit op een T-spliting. Daar ga je naar rechts en inderdaad naar beneden. Dus: Aan het einde van het pad op de t-splitsing RA nar beneden.
    -regel 25/26: Pad om de heuvel volgen tot Y-splitsing, dan linker pad volgen, dan omlaag richting klaphek. Ik ben niet omlaag gegaan maar doorgelopen dan kom je ook bij het hek.
    Mijn voorstel zou zijn:
    regel 25: Pad om de heuvel volgen tot Y-splitsing. Hier linker pad volgen.
    regel 26 Dit pad RD volgen en omlaag richting klaphek.
    Verder prima beschreven!! Dank aan de maker!!

1. Adrie 13 mei 2015 om 11:56

Rene bedankt voor de reactie! Het verbetervoorstel is naar de routemaker doorgestuurd.

4. Irma en Eric 13 september 2014

Mooie gevarieerde route. Prachtige uitzichten. Uitstekende beschrijving. Zeer de moeite waard!

5. Adrie 6 februari 2014

De route is door routemaker Martin gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Ook namens Martin veel wandelplezier!

6. Ger Jan 5 januari 2014

Het blijft een mooie wandeling, zoals in de vorige reacties weergegeven. Er zijn echter wel een paar wijzigingen:
    23. Het oude wildrooster is nergens meer te bekennen. In plaats daarvan is er een nieuw klaphek, waar onderaan de heuvel doorheen gegaan moet worden. Na een paar honderd meter kom je dan bij de twee trappetjes.
    25-26. Er is geen zitbank meer en dus kan je (als je de zwarte pijltjes naar beneden (dat is eigenlijk te laat) volgt, behoorlijk van de route komen. Het makkelijkst is het pad rond de heuvel volgen en dan langzaam naar beneden gaan, waar uiteindelijk links het klaphek naar de asfaltweg is.
    29. Een eerdere reageerder meldde dat de eikenbomen wellicht gerooid zouden worden. Ze staan er echter nog steeds.
    48-52. Hier is een echt probleem. Wij hebben vrijwel alle mogelijkheden getracht en zijn er uiteindedlijk niet uitgekomen. Wellicht wordt het probleem hier veroorzaakt doordat (met Europees geld) een nieuw betonnen fietspad is aangelegd. Als u er – net als wij – niet uitkomt, dan raden wij aan om het fietspad naar beneden te volgen. Dit gaat naar Velp. Vlak voordat u de woonwijk ingaat, tussen twee huizen door, gaat u dan links, waar u snel zal zien dat u op het beginpad bent.
    Het zou mooi zijn als iemand die hier goed de weg weet (Martin?) vanaf dit punt een nieuwe beschrijving maakt.

7. Adrie 23 februari 2013

Wil een volgende wandelaar bij punt 52 kijken of er andere herkenningspunten zijn en deze doorgeven, zie opmerkingen van Maria en Linda.

8. Maria van Bommel 23 februari 2013

mooie route. wat ik me alleen afvraag; ik zie in de routekaart geen getallen en dus ook geen aandachtspunten.
    En de drie berken (Linda) hebben geen rode stip maar een blauwe stip. Ze staan er nog wel. Ik ben het met Linda eens dat als ze weg zijn het lastig is om te weten dat je naar links moet.

9. Linda 12 januari 2013

Zeer mooie route door bos en hei. Let op: er zitten behoorlijke klimmen bij! De route is absoluut niet begaanbaar voor rolstoelen en als het de dagen daarvoor geregend heeft, zijn veel wegen veranderd in bijna onbegaanbare blubberpaden. Goede wandelschoenen of laarzen zijn dan ook aanbevolen. Omdat wij van fotograferen houden hebben we de verkorte versie (9km)gelopen i.v.m. met vaak stilstaan, we waren 3,5 uur onderweg.

De route is perfect beschreven, maar bij punt punt 52 staat dat u bij Y splitsing het smalle linkerpad moet volgen (die gaat een beetje naar beneden) bij de 3 berken uit 1 stam. Maar… deze 3 berken staan op het punt om omgezaagd te worden!! Ze waren nl. voorzien van een rode stip. Dus deze aanwijzing zal niet meer kloppen in de toekomst.

10. hans en jopie 4 oktober 2010

11/23/2010
    Mooie afwisselende route,goed beschreven.De aanwijzingen in de voetnootjes wel nodig.
    Bedankt!

11. Paula en Jos 22 augustus 2010

Uitstekende prachtige route. In combinatie met stralend weer hebben we enorm genoten.
    Dit is echt wandelen op zijn best.

12. Bie Kennis uit Mol (B) 18 februari 2010

woe 17 feb 2010 deze wandeling (in de sneeuw!!!) gemaakt. Zéér mooi én zéér goed beschreven.
    We maakten aan de schaapskooi wel een klein ommetje(stevige aanrader) langs het bezoekerscentrum. Als je hier gemakkelijk wil geraken: volg de groene pijltjes vanaf de schaapskooi. Er staat ook een infobord aan schaapskooi, zodat je het ommetje beter kan situeren.
    Wij hadden ook wel een stafkaart bij, zodat we ons de ganse tijd konden lokaliseren (stafkaarten ook te koop in het bezoekerscentrum)

13. webmaster 22 maart 2009

wijzigingsvoorstellen ter verbetering zijn welkom, als ze volgens de standaard worden gedaan, en een medewandelaar bevestigd ze, dan worden ze in de originele tekst opgenomen.

14. Stijn 22 maart 2009

Prachtige route, prima beschrijving. Paar kleine puntjes: Print ook de reacties uit (en neem ze mee), want de aanvullingen bij punt 28 en 43/44 zijn echt nodig.
    En het startadres klopt niet (de Beekhuizerweg bestaat niet) TomTom rijders: gebruik als eindpunt kruising Beukenweg/Hogeweg.

15. Hilda 23 september 2008

23-09-2008 Prachtige route. Wel twee keer fout gelopen. Extra punt 28a: Eerste afslag naar links laten liggen, RD. En na nr. 42 kwamen we geen Y-splitsing tegen (of misschien over het hoofd gezien na het pad 2x gelopen te hebben) en kwamen we uit op de geasfalteerde weg (het klaphek hebben we niet kunnen vinden.Hier gingen we LA tot we paddestoel 25332 tegenkwamen en de route weer konden vervolgen bij nr. 48.

16. Ton 14 september 2008

Echt heel tevreden, een fijne mix van landschapstypen, reeën gezien! De beschrijving is heel helder, we zijn niet 1 keer fout gelopen. Met pauzes en foto’s maken kan de looptijd wel op gaan lopen tot een uur of 5 :-, maar dat zegt iets over hoe interessant het was.

17. Martin 17 april 2008

N.a.v. opm wandelaar Hans dd 140408 heb ik als opsteller van deze route eea ter plaatse gecontroleerd. Inderdaad heeft de terreinbeheerder inmiddels een (oud) bordje verboden toegang veepad geplaatst voor het pad genoemd in nr 43. Derhalve wordt de route als volgt aangepast:
    De tekst achter regelnrs 43 en 44 komt te vervallen. Daarvoor in de plaats:
    43. Sterk stijgend zandpad volgen tot klaphek (zijpaden negeren) Voorbij het klaphek gelijk LA, wildrooster passeren en asfaltweg volgen.
    44. Na ± 100 m links de asfaltweg verlaten en zandpad naar rechts volgen (achter bordje Nationaal park Veluwezoom)

18. hans 14 april 2008

Niets dan lof voor deze mooie wandeling. Wat een klimmen en dalen! Goede oefening voor onze vakantie in Oostenrijk.
    Een opmerking: is bij punt 43 het linkerpad geen veeweg? Wij zijn daar een stukje verkeerd gelopen.

19. mathilde 13 april 2008

Prachtige route! Voor het eerst van mijn leven oog in oog gestaan met wilde zwijnen. Bovendien nog herten gezien. Makers hartelijk dank!

20. willem 3 maart 2008

Het was een geweldige route. We hebben er 3 en een half uur over gedaan zonder pauze. Je moet wel een beetje conditie hebben en geen last van de knietjes,want het is veel dalen en klimmen. Maar dan heb je ook wat.
    Bedankt! Willem en Ingrid

21. Martin 11 januari 2008

Op de vraag of deze route rolstoeltoegankelijk is moet ik als opsteller van deze route helaas meedelen dat in de route verschillende trapjes, rulle- en steile paden en veehekken zijn opgenomen die voor rolstoelen waarschijnlijk onneembare hindernissen vormen.

22. Musician 16 december 2007

Mooie afwisselende route (bos, hei, uitzichten, klimmen, vlak) en een goede gedetaileerde beschrijving. We zijn twee keer een klein stukje verkeerd gelopen (tja, wanneer noem je iets een driesprong…), maar meteen weer gecorrigeerd. Voor een impressie zie: