Ooijevaarsnest-tocht, Goirle te Noord-Brabant

8 km Wandelroute Ooijevaarsnest-tocht, te Goirle

Wandeltocht door het zuidelijk deel van het natuurgebied Regte Heide & Riels Laag onder Tilburg. De wandeltocht gaat door het Ooijevaarsnest. Het gebied is een gevarieerd landschap met drassige weilanden en beboste gebieden. Het gebied dankt de naam aan het ooievaarsnest dat op een authentiek met riet bedekte grote schuur staat. De schuur is oorspronkelijk gebouwd als schaapskooi. Het is vooral kletsnat in de weilanden aan de Leij die het bijzonder maken met een rij van zes reusachtige bomen, moerascipressen, afkomstig uit het zuiden van de Verenigde Staten. Aan de rand van het gebied komt men langs een vogelkijkhut met mooi uitzicht over het beekdal en men passeert een pad met grafheuvel uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.). 93% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 20-1-2019, laatst bijgewerkt op: 23-2-2023

Op het brede pad en met de rug naar het parkeerterreintje LA vertrekken, kn53 volg 42.
Voor schaapskooi scherp LA, pad met houten afsluitboom en BL bordje “Ooijevaarsnest”, de wn route wordt weer verlaten.
Voorbij percelen grasland, bij 4-sprong LA.
RD, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
T.h.v. breed pad aan linkerhand het pad met bocht naar rechts verder volgen, verbindingspaden richting het brede pad negeren, wn route.
Bij 3-sprong LA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, direct daarna RA, wn route, pad met open plek aan linkerhand.
Bij 3-sprong LA, de wn route wordt verlaten.
Voorbij houten afsluitboom, bij T-splitsing RA, breed pad.
Na verlaten van het bos, bij 5-sprong scherp RA, smal bospad met houten afsluitboom en BL bordje “Ooijvaarsnest”, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn52 volg 31, het pad verder volgen tot bocht naar links voor een perceel grasland, zijpaden negeren.
Bij deze bocht het pad met bocht naar links verder volgen, verderop voorbij het grasland buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad ca. 400m verder volgen tot 3-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, wn route, bospad, verderop buigt het pad naar links, wn route.
T.h.v. bosrand, bij T-splitsing RA, kn31 volg 40.
T.h.v. bankje het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, kn40 volg 42, verderop voor het beekdal buigt het pad naar rechts.
Voorbij houten voetgangerssluis, bij T-splitsing RA, breed pad, kn42 volg 53/57, vervolgens na ca. 30m LA door houten voetgangerssluis kn42 volg 57, pad met beekdal aan linkerhand, verderop voor een poel buigt het pad naar rechts.
# In het beekdal aan linkerhand staan enkele moerascipressen. De bomen zijn geplant in opdracht van graaf Jacques van Hogendorp die dit gebied in het begin van de negentiende eeuw omvormde tot een landgoed met elementen van de Engelse landschapsstijl.
Voorbij de poel LA, kn57 volg 58, pad met poel aan linkerhand.
RD, pad met knuppelbrugje aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, na ca. 60m buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, wn route, na ca. 60m buigt het pad naar rechts en gaat een  brugje over, wn route, direct na het brugje t.h.v. bankje RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising LA, wn route.
Na verlaten van het bos RD, pad met iets in het pad een witte zuil aan rechterhand negeren, wn route,  t.h.v. vogelkijkhut buigt het pad naar rechts.
# Links van deze informatiezuil is een grafheuvel uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.).
Bij kruising RA, kn55 volg 51.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising RA, eveneens breed pad, de wn route wordt verlaten
Bij kruising LA, breed ruiterpad.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand volgen, pad met landbouwperceel aan linkerhand.
In bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden, wn route, iets verder passeert men twee brugjes, voorbij de brugjes smal pad met aan linkerhand bosschages door landbouwgebied.
Bij kruising RA, breed pad, “Goorstraat”, wn route, het brede pad volgen tot het parkeerterreintje aan linkerhand, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting.

Parkeerterrein van Brabants Landschap, Nieuwkerksbaantje te Goirle. Plan Route

Het parkeerterrein van Brabants Landschap aan het Nieuwkerksbaantje is ca. 250m voor boerderij d'n Ooievaarsnest, Goorstraat 6, 5051 DH Goirle dit komende vanaf de Turnhoutsebaan.

Namaak ooievaar op schuur Adrie: Namaak ooievaar op schuur
Beekdal van de Lei Adrie: Beekdal van de Lei
Uitzicht over het Riels Laag Adrie: Uitzicht over het Riels Laag
Uitzicht vanuit de vogelkijkhut Adrie: Uitzicht vanuit de vogelkijkhut
Grafheuvel Adrie: Grafheuvel
Informatiezuil bij de grafheuvel Adrie: Informatiezuil bij de grafheuvel
Schuur met het ooievaarsnest Adrie: Schuur met het ooievaarsnest

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ooijevaarsnest-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Adrie 7 november 2021 om 15:43

Inmiddels de wandeltocht aangepast. Het startpunt is verplaatst naar het parkeerterreintje van Brabants Landschap aan het Nieuwkerksbaantje. Veel wandelplezier!

2. Adrie 31 oktober 2021 om 16:01

Parkeren kan niet meer bij ijssalon Aarle ijs, citaat Aarle ijs: Door de ervaring van vorig jaar, betreffende de coronamaatregelen, hebben wij besloten om ons ijssalon en het terras aan huis definitief te sluiten.
    Binnenkort wordt de wandelroute aangepast met het alternatief startpunt als nieuw startpunt.