Ommetje Zandbergsvennen, Lennisheuvel te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Ommetje Zandbergsvennen, te Lennisheuvel

De tocht gaat door het natuurgebied Smalwater, een gebied met volop nieuwe natuur op voormalige landbouwgronden. Door het gebied stroomt de beek Beerze die in het gebied Smalwater genoemd wordt. Vervolgens gaat de tocht door het natuurgebied de Kampina. De Kampina is een gevarieerd natuurgebied met een uitgestrekt heide, naaldbosgebieden en vele vennen. Centraal ligt een groot heidegebied met aan de rand vennen zoals het Kogelvangersven en de Zandbergsvennen. Als bezienswaardigheid komt men langs een steengraf monument dat herinnert aan groot natuurbeschermer Pieter Gerbrand van Tienhoven. 84% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 2-11-2018, laatst bijgewerkt op: 8-11-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, vervolgens de doorgaande weg volgen tot kruising voorbij flauwe bocht naar rechts, zijweg negeren.
Bij deze kruising LA, “Armenhoefstraat”, direct daarna de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, doodlopende smalle weg aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong RA, “Mijlstraat”, vervolgens in flauwe bocht naar rechts LA, onverhard pad, “Pinkstelaarseweg”.
Bij T-splitsing RA, breed pad met gescheiden grind-/fietspad.
RD, verhard fietspad aan rechterhand negeren, kn88 volg 8.
Bij kruising LA, onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad, “Scheepdonkseweg”, kn8 volg 17.
Voor beek RD, klaphek aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij de beek RA door klaphek met NM bordje “Smalwater”, b-NM route.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek, b-NM route.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, b-NM en wn route, iets verder de lage heuvel aan rechterhand passeren, voorbij deze heuvel buigt het gras-pad met ruime bocht naar rechts, de beek verder volgen.
Bij kruising met onverhard pad RD door klaphek, b-NM route, kn14 volg 15, vervolgens het gras-pad met de beek aan rechterhand volgen tot lang recht pad aan linkerhand, ca. 200m voorbij een klaphek met metalen hek.
Bij dit pad LA, gras-pad met bosschages aan rechterhand, de beek wordt verlaten, b-NM en wn route.
Bij T-splitsing RA verharde weg, direct daarna LA, “Het Loo”, kn15 volg 54, verderop gaat de verharde weg over in een breed onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD door klaphek, b-NM route, kn54 volg 20.
Bij T-splitsing LA, b-NM route, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor open gebied met groot ven.
Bij deze T-splitsing LA, b-NM route, open gebied met ven aan rechterhand volgen, verderop voor zanderige heuvels buigt het pad naar rechts.
T.h.v. bordje “Kogelvangersven” RD, pad door heuvels aan linkerhand negeren, b-NM route.
Na ca. 80m RD, pad aan linkerhand negeren, het open gebied met ven verder volgen, wn13, de b-NM route wordt verlaten.
Bij 3-sprong met bankje rechts aanhouden, grind-/rolstoelpad, de wn route wordt weer verlaten.
Bij kruising RD, grind-/rolstoelpad verder volgen.
Bij splitsing rechts aanhouden, grind-/rolstoelpad, verderop voor “Zandbergsevennen” buigt het pad naar links.
Iets voorbij monument, bij 3-sprong rechts aanhouden, het grind-/rolstoelpad verder volgen.
In bocht naar links van het grind-/rolstoelpad rechts aanhouden, het rolstoelpad wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong met aan rechterhand metalen hek met klaphek.
Bij deze 3-sprong RA door het klaphek, vervolgens voorbij het klaphek bij 4-sprong RA, verderop passeert men een breed klaphek.
Bijna aan einde van bosperceel aan rechterhand, voor ven “Kattelaarsput” LA, licht slingerend pad met NM bordje “Kampina”, het pad gaat in een grote boog om het ven, verderop voorbij lage heuvel met uitzicht over het “Ansumven” buigt het pad met ruime bocht naar rechts.
Bij T-splitsing LA, breed pad.
RD, “Nianadreef”, smal pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij kruising met “Annadreef” RD, kn16 volg 22, voorbij de witte “Kampina” woning passeert men een klaphek.
Bij kruising RD, wn22, verderop voor de beek buigt het pad naar links, vervolgens het pad met beek aan rechterhand volgen tot smalle metalen brug, iets voor de brug passeert men een klaphek.
Bij de smalle brug RD, brug aan rechterhand negeren, kn22 volg 10, verderop voor bankje buigt het pad naar links, wn10, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, t.h.v. 2de klaphek aan linkerhand wordt de wn route verlaten.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA richting “Lennisheuvel”.
RD, onverhard pad aan linkerhand negeren, wn route, men passeert kombord “Lennisheuvel”.
Bij 4-sprong RD, “Lennisheuvel”, kn18 volg 20, verderop buigt de weg met ruime bocht naar links, vervolgens de weg verder volgen tot de kerk, het startpunt.

Legenda
NM = Natuurmonumenten
b-NM = routepaaltjes van Natuurmonumenten wandelroute met een blauwe pijl als richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Lennisheuvel 50, 5281 LG te Lennisheuvel. Plan Route

A2, neem afrit 26-Boxtel. Ga verder op de Keulsebaan. Rijd naar de Lennisheuvel in Lennisheuvel. Parkeren kan op de parkeerstrook voor de kerk en op het pleintje voor gemeenschapshuis Orion.

Vanuit station Boxtel de buurtbus 299 richting Oirschot en Gemonde.

Beemden in omgeving van het Smalwater Adrie: Beemden in omgeving van het Smalwater
Kampina Adrie: Kampina
Stuifzandgebied bij het Kogelvangersven Adrie: Stuifzandgebied bij het Kogelvangersven
Kogelvangersven Adrie: Kogelvangersven
Zandbergsvennen Adrie: Zandbergsvennen
Grafmonument van Pieter Gerbrand van Tienhoven Adrie: Grafmonument van Pieter Gerbrand van Tienhoven
Nianadreef door begrazingsgebied Adrie: Nianadreef door begrazingsgebied
Ansumven Adrie: Ansumven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-zandbergsvennen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Lennard 8 november 2018 om 09:05

Gisteren gelopen met heel aardig en rustig herfstweer.
    Ik vond het een leuke en afwisselende route door een mooi gebied.
    “Nanadreef” moet “Nianadreef” zijn, maar voor de rest helemaal correct beschreven.

1. Adrie 8 november 2018 om 14:31

Lennard bedankt voor het melden! De naam is inmiddels aangepast.