Ommetje Vresselsbos, Sint-Oedenrode te Noord-Brabant

10 km Wandelroute Ommetje Vresselsbos, te Sint-Oedenrode

Wandeltocht door het Vresselsbos ook wel Vressels Bos, Vresselse Bos of Vresselsche Bosch genoemd. Niet alleen de naam kent aardig wat variaties ook het gebied zelf is een mooi gevarieerd gebied met smalle slingerende bospaadjes afgewisseld door brede bospaden met in het bos enkele kleine vennen. In het gebied zijn ook twee grotere vennengebieden de Hazenputten en de Oude Putten. Wie nu door het Vresselsbos wandelt zal zich maar moeilijk kunnen voorstellen dat hier in de vorige eeuw nauwelijks een boom te bekennen was. Het van oorsprong veel groter gebied bestond grotendeels uit zandverstuivingen en heide. Aan de randen van het gebied woonden boeren die veel last hadden van het stuifzand. Om de akkers te beschermen werd daarom besloten de stuifzanden te bebossen. In die tijd werden vrijwel uitsluitend naaldhoutsoorten toegepast en is de naam Vresselsche Heide uit die tijd opgesplitst in naam Vresselsche Bosch en Vresselsche Heide. Het resterende heidegebied is verder ontgonnen tot landbouwgebied nadien is de naam Vresselsche Heide verdwenen. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 11-11-2019

Met de rug naar horecagelegenheid de Vresselse Hut RA vertrekken, verhard voetpad naast omheind dierenparkje inlopen.
Aan einde van het voetpad RA, verharde weg “Hei-Eind”, vervolgens na ca. 50m RA, onverhard pad “Vresselse Akkers”.
Aan einde van het pad, bij 3-sprong LA, verharde weg.
Voor bosgebied de weg met bocht naar links verder volgen, zandpad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 60m RA, “Vogelsven”.
Na ca. 150m, bij kruising RA, smal bospad met SBB bordje, wn route, iets verder buigt het pad naar links.
Bij 4-sprong met aan linkerhand op enige afstand open plek met ven RD, het pad kruist een ruiterpad, wn en bz route.
Bij kruising RD, kn2 volg 1, bz route.
Na ca. 150m, bij kruising RD, bz route, de wn route wordt verlaten, iets verder buigt het pad naar links.
Bij kruising met smal pad RD, bz route.
Voor opener bos, bij kruising RA, de bz route wordt verlaten, het pad volgen tot T-splitsing bij zandpad voorbij metalen afsluitboom.
Bij deze T-splitsing LA, zandpad met iets verder vennetje aan rechterhand.
RD, pad met “SBNL Natuurterrein” bordje aan rechterhand negeren.
Na ca. 130m LA, smal bospad met SBB bordje en drie houten paaltjes.
Bij kruising met smal pad RD, vervolgens na ca. 40m eveneens RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising RA, wn route, het pad volgen tot kruising t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, “Ostayweg”, verharde weg, kn1 volg 82.
Bij kruising RD, onverhard pad “Ostayweg” met metalen afsluitboom en SBB bordje, wn route.
Na ca. 80m RA, iets verder recht bospad, wn route.
Bij kruising RD, kn82 volg 69.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn69, het pad verder volgen tot kruising, zijpad aan linkerhand negeren, let op de wn en verderop het bz routepaaltje.
Bij deze kruising LA, wn en bz route, vervolgens na ca. 30m bij volgende kruising RA, licht slingerend bospad, wn route.
Bij kruising met eveneens smal pad RD, wn route.
Bij een wat ruime 4-sprong gescheiden door ondiepe greppel links aanhouden, vervolgens na ca. 30m rechts aanhouden, smal slingerend bospad, wn route.
Bij 4-sprong RD, smal slingerend bospad verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, het pad volgen tot volgende T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn69 volg 45, het brede pad volgen tot kruising voor houten hek met klaphek, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, wn route, pad met aan linkerhand een open plek met ven en verderop een bankje.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een eikenlaan scherp RA, smal pad, kn45 volg 72, het smalle pad buigt met ruime bocht naar links naar de eikenlaan.
Bij de eikenlaan RA, wn route, het pad ca. 100m volgen tot kruising met eveneens een wat breder recht pad, smalle ATB paden negeren.
Bij deze kruising LA, wn route.
Na ca. 100m RA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, wn route.
# Voordat men LA gaat aan rechterhand is Hoeve Strobol, een museumboerderij met een arsenaal aan zeldzame nostalgische aandenkens.
T.h.v. inrit “Hazenputten 10” RD, smal bospad aan linkerhand negeren, vervolgens in bocht naar rechts van doorgaande pad, LA, pad “Hazenputten” met houten afsluitboom en SBB bordje, kn72 volg 76, het pad volgen tot dit overgaat in een klinkerweg, ruim voorbij metalen afsluitboom, zijpaden negeren.
Direct na overgang in klinkerweg links aanhouden, onverhard pad “Ostayweg”, kn76 volg 78, het pad ca. 140m volgen tot pad aan linkerhand met SBB bordje en houten paaltjes in flauwe bocht naar links, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, het (rechter)pad met het SBB bordje inlopen, de wn route wordt verlaten,  iets verder is een groot ven aan de rechterhand, het pad langs het vennengebied ca. 800m verder volgen tot splitsing met wn routepaaltje voor een grotere open plek ruim voorbij 2de bocht naar rechts, zijpaden negeren.
Bij deze splitsing RA, iets verder buigt het pad naar links richting bankje, wn route.
Direct na klaphek het pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route, pad met op enige afstand afrastering aan rechterhand.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
iets voorbij bankje, bij 3-sprong LA, kn77 volg 47.
Bij kruising met breed zandpad RD, wn route.
Bij kruising met smal pad RA, wn route.
Voor open gebied, bij T-splitsing RA, breder pad met bosrand aan rechterhand, de wn route wordt verlaten.
Voor bosrand aan linkerhand LA, smal pad met bosrand aan rechterhand.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn en bz route, verderop passeert men een klaphek.
Bij 4-sprong RD, smal bospad, wn en bz route.
Bij T-splitsing LA, wn route, wn en bz route, iets verder buigt het pad naar rechts, ca. 30m voorbij deze bocht bij 4-sprong RD, wn en bz route.
Na ca. 100m RA, smal bospad door dicht bosperceel, wn en bz route.
Bij kruising met aan linkerhand een kleine open plek met picknicktafel en bankje RA, kn79 volg 3, de bz route wordt verlaten.
Na verlaten van het bosgebied RD, weg aan linkerhand negeren, verharde weg, wn route, de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Vresselseweg”, iets verder is aan linkerhand De Vresselse Hut, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
bz = blauw/zwarte routebordjes van SBB wandelroute.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

De Vresselse Hut, Vresselseweg 33, 5491 PA te Sint-Oedenrode. Plan Route

Parkeren kan op de grote parkeerplaats van de Natuurpoort tegenover De Vresselse Hut.

De Hazenputten Adrie: De Hazenputten
Pad door het Vresselsbos Adrie: Pad door het Vresselsbos
Begrazingsgebied Adrie: Begrazingsgebied
Een van de kleine vennen bij de Hazenputten Adrie: Een van de kleine vennen bij de Hazenputten
Eveneens een van de kleine vennen bij de Hazenputten Adrie: Eveneens een van de kleine vennen bij de Hazenputten
Pad door het Vresselsbos Adrie: Pad door het Vresselsbos
Een van de kleine vennen nu in een ander seizoen Adrie: Een van de kleine vennen nu in een ander seizoen
Een van de kleinere vennetjes in het bos Adrie: Een van de kleinere vennetjes in het bos
Hoeve Strobol Adrie: Hoeve Strobol

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-vresselsbos.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.