Ommetje Vijverbroek, Ittervoort te Limburg

12 km Wandelroute Ommetje Vijverbroek, te Ittervoort

De tocht gaat door drie kleinere natuurgebieden zoals het Vijverbroek, Heioord en door een klein gebiedje met meanderende Itterbeek. Het Vijverbroek is een natuurgebied dat is ontstaan als een oude meander van de Maas, die verlandde toen de Maas naar het oosten opschoof. Een groot deel van het gebied bestaat uit elzenbroekbos en wilgenstruweel. Heioord ligt in een kleinschalig cultuurlandschap en wordt beheerd door Natuurmonumenten. De naam duidt op een voormalig open heidelandschap dat is ontgonnen ten behoeve van land- en bosbouw. Als bezienswaardigheden komt men langs Kasteel van Borgitter met hoevengebouwen, een rentmeesterswoning en een watermolen. Verder zijn er twee andere watermolens de Armenmolen en de Schouwsmolen die als watermolen niet meer in gebruik zijn. De Armenmolen oorspronkelijk een korenmolen nu woonhuis, de buitenkant is echter nog steeds redelijk authentiek. De Schouwsmolen is eveneens een korenmolen, inmiddels met waterrad. 60% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 14-3-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, voetpad aan overzijde van de weg volgen, kn21 volg 22.
Bij kruising met doorgaande weg RD, verhard voetpad pal naast woning, direct daarna rechts aanhouden, smal weggetje met na enkele meters aan rechterhand een begraafplaats, verderop gaat het verhard weggetje over in een onverhard pad.
T.h.v. sportvelden RD, pad aan linkerhand negeren, kn22 volg 60.
Na ca. 70m, t.h.v. bankje RA, wn route, pad buigt naar links, vervolgens smal pad aan voet van de heuvelrug volgen tot brugje aan rechterhand.
RA het brugje over, ww5 volg bv, de wn route wordt verlaten, direct daarna overzijde LA.
Na ca. 70m RA het knuppelbrugje over, bv route, na passeren van het knuppelbrugje RD door het grasland richting informatiepaneeltjes aan overzijde van het grasland.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, ww10 volg bv, direct daarna RD door houten voetgangerssluis, gras-pad met aan beide zijde een afrastering, gras-pad aan rechterhand negeren.
Na passeren van voetgangerssluis links aanhouden, de linkerzijde van het grasland volgen, bv route, verderop na verlaten van het grasland buigt het gras-pad naar links.
Iets voorbij deze bocht RD, de bv route wordt verlaten, iets verder passeert men een klaphek.
RD, lang recht pad aan linkerhand negeren, gr route, verderop buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot klein stenen brugje aan rechterhand.
Bij dit brugje RA het brugje over, ww14 volg gr.
Bij T-splitsing LA, ww4 volg bv.
Bij T-splitsing voor heuvelrug RA, verhard weggetje, bv route.
Bij kruising RD, bv route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Kleine Kasteelstraat”, bv route.
Bij T-splitsing RA, bv route.
RD, “Kasteelstraat”, weg aan linkerhand negeren.
Na ca. 110m LA, grindpad, “Kasteelstraat no 19 tem 24”, bv route, bordje “Verboden toegang voor onbevoegden” negeren, gevolgd wordt het wandelnetwerk, het pad is opengesteld voor wandelaars.
RA, door poortgebouw, bv route, na passeren van het poortgebouw gaat de verharde weg over in een onverhard pad, iets verder buigt het pad naar links.
Bij verharde weg RA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, bv route.
Bij deze T-splitsing LA, kn55 volg 44, de bv route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RD, “Haardstraat”, kn44 volg 45, verderop voorbij woning nr.20 gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
T.h.v. bosgebied RA, kn45 volg 43, bospad met NM bordje “Heioord”, vervolgens na ca. 35m LA.
Voor metalen hek het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA, breed pad.
RD, pad aan linkerhand negeren, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn43 volg 42, direct daarna LA, ruiterpad langs akker.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, kn48 volg 35, smal pad met bosrand aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot kruising in bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt weer verlaten.
Na ca. 60m LA, bospad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan linkerhand, verderop bosgebied aan rechterhand, na passeren van de bosrand aan rechterhand het brede pad ca. 150m verder volgen tot pad aan rechterhand iets voorbij bankje.
Bij dit pad RA, smal bospad.
Bij kruising RD, smal recht bospad.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een bankje RA, breder pad.
Bij kruising met doorgaande weg RD, kn33 volg 18, pad door houtsingel met waterloop aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, kn18 volg 19, direct daarna RD, pad langs waterloop aan rechterhand negeren.
Bij splitsing rechts aanhouden richting dorp, kn19 volg 50, verderop voor de rand van het dorp buigt het pad naar rechts, vervolgens het gras-pad achter de woningen volgen tot verharde weg.
Bij verharde weg LA, kn50 volg 54, verharde weg, “Luciastraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, verderop bij 2de kruising gaat “Luciastraat” over in “Maartenstraat”, zijwegen en zijwegen bij kruisingen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Driessensstraat”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.30.
Voorbij deze woning LA, “Vijverbroekstraat”, vervolgens de weg volgen tot beekje.
# Aan begin van de straat passeert men een oude waterput, iets verder voor de brug passeert men aan rechterhand een watermolen.
Iets voorbij het beekje, t.h.v. woning nr.16 LA, onverhard pad, wn route.
Voorbij haag LA door klaphek met NM bord “Uffelse Beek”, gras-pad, kn53 volg 51.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing LA, kn51 volg 17.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, “Margarethastraat”, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong met doorgaande weg, zijwegen negeren, men passeert kn17 volg 21.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
Wandelnetwerk met gekleurde symbolen bv = blauwe vierhoek.
Wandelnetwerk met rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Margarethastraat 2, 6014 AE te Ittervoort. Plan Route

Rijd naar de Margarethastraat. Parkeren kan naast de kerk.

Bushalte Kerk, Ittervoort.

Het Vijverbroek Adrie: Het Vijverbroek
Het Vijverbroek nu in een ander seizoen Adrie: Het Vijverbroek nu in een ander seizoen
Omgeving Kessenich Adrie: Omgeving Kessenich
Kasteel Borgitter Adrie: Kasteel Borgitter
Watermolen bij kasteel Borgitter Adrie: Watermolen bij kasteel Borgitter
Waterput in Neeritter Adrie: Waterput in Neeritter
Watermolen de Armenmolen Adrie: Watermolen de Armenmolen
Konikpaarden Adrie: Konikpaarden
De Itterbeek Adrie: De Itterbeek
Watermolen de Schouwsmolen Adrie: Watermolen de Schouwsmolen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-vijverbroek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.