Ommetje Torreven, Mariahout te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Ommetje Torreven, te Mariahout

De tocht start in Mariahout en gaat door enkele kleine maar mooie natuurgebiedjes. Als eerste het Keelgras, dat bestaat uit een afgedekte en beplante voormalige afvalstortplaats, het gebied is rijk aan vogels. Naast de stort ligt een klein moeras met veel riet. Vervolgens gaat de tocht naar de Mosbulten, dit gebied is op het einde van de 20e eeuw gecreëerd ter compensatie van de aanleg van de A50. Ten behoeve van natuurontwikkeling werden in dit gebied twee oorspronkelijke vennen weer hersteld. Het is een zeer aantrekkelijk gebied geworden, inmiddels zijn er weer enkele zeldzame planten waargenomen. Via het bosgebied van Olen gaat de tocht via het smalle Torreven weer terug naar Mariahout. 76% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-5-2014, laatst bijgewerkt op: 18-12-2016

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk RA vertrekken, “Bernadettestraat”.
Doorgaande weg met bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren, “Knapersven”, kn90 volg 91.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij splitsing links aanhouden, “Ketelkampweg”, kn91 volg 97.
In linkerbocht RA, onverhard pad met bankje, kn97 volg 24.
Na ca. 80m, voor bosschages LA, waterloop aan rechterhand volgen, wn route.
Bij landbouwperceel (weiland) RD, de linkerzijde van het perceel volgen met na ca. 40m een waterloop aan linkerhand, verderop buigt de route naar rechts richting de rand van een smal bosgebiedje.
Aan einde van dit bosgebiedje, t.h.v. informatiepaneel “Pionieren door de eeuwen heen” RA, stijgend pad, de wn route wordt verlaten, na passeren van uitkijktoren het smalle slingerende pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Bij kruising RA, “Broeksteeg 2-4-7”, vervolgens weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, onverhard pad.
Na ca. 70m LA, onderhoudspad met waterloop aan linkerhand volgen, wn route.
T.h.v. bomenrij RA, pad met bankje, wn route.
Bij kruising RD, “Stekkermortel”, verharde weg, kn21 volg 81.
T.h.v. woning nr.6 LA, onverhard pad, wn route.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, og route, kn81 volg 11.
Ca. 50m na passeren van metalen afsluitboom LA, bosrand aan rechterhand volgen, og en wn route.
Voor flauwe bocht naar rechts, t.h.v. omheining RA, og route, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 60m bij 3-sprong RA, og route, vervolgens het pad volgen tot kruising met bankje voorbij een waterput aan linkerhand.
Bij deze kruising LA, og route.
Bij kruising RD, og en wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, og route, de wn route wordt weer verlaten, vervolgens na ca. 50m LA door klaphek aan achterzijde van parkeerterreintje, “Mosbulten”, voor het ven buigt de route naar rechts, or route, verderop via klaphek het gebied weer verlaten.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, or route.
Bij splitsing rechts aanhouden, “Olen 20..24D”, or route,  kn10 volg 80.
Voorbij nr.24 RA, onverhard pad, “Olen 24c – 24d”, de or en wn route worden verlaten, vervolgens pad ca. 370m volgen tot bosrand   aan linkerhand met lange inrit naar woning nr.24C.
Ca. 60m na passeren van deze bosrand, t.h.v. lage metalen buis “grondwater meetpunt” LA, smal pad door een perceel berken, verderop iets voorbij hoek in afrastering buigt het pad naar rechts door een dicht bosperceel.
Na passeren van vennetje bij T-splitsing RA, waterloop aan linkerhand volgen.
Na passeren van metalen afsluitboom bij T-splitsing LA.
Bij 4-sprong LA, eveneens een breed pad.
Iets voorbij bosgebied aan rechterhand RA door klaphek, gras-pad midden door grasland volgen richting een bankje in de verte, t.h.v. dit bankje buigt de route iets naar rechts richting klaphek voor bosrand in de rechter achterzijde van het grasland.
Na passeren van het klapkhek bij T-splitsing LA, direct daarna RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn20 volg 80.
In 2de linkerbocht, t.h.v. bankje RA, smal pad, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts en volgt een omheining aan linkerhand, ob route.
Bij kruising met aan linkerhand een poort RD, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, afrastering aan rechterhand volgen, ob route.
Voor informatiepaneel “D’n Erpse pad” RA, afrastering aan rechterhand verder volgen, ob route.
Bij kruising RA door klaphek, vervolgens het pad volgen tot langwerpig ven, zijpaden negeren.
Voor dit ven LA, oz route, vervolgens het smalle pad langs het ven volgen tot T-splitsing aan andere einde van het langwerpig ven.
Bij deze T-splitsing LA, oz route, vervolgens pad volgen tot klaphek, zijpaden negeren.
Na passeren van dit klaphek bij T-splitsing RA, oz route.
Na ca. 75m, t.h.v. einde open plek met bankje LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens bosrand volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong RD, bospad links van bankje volgen, wn route, direct daarna eveneens RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Einde pad bij Y-splitsing LA, verharde weg, kn99 volg 10.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, wn route.
Iets voorbij informatiepaneel “Trimbaan Laarbeek” RA, smal bospad, de wn route wordt verlaten, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens bij splitsing links aanhouden, let op is tevens ATB pad!
Bij 4-sprong RA brugje over, verhard fietspad, vervolgens fietspad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot men uitkomt bij de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
og, ob, or en oz routes = Oranje (o) route bordjes van Staatsbosbeheer met rode (r), blauwe (b), groene (g) en zwarte (z) pijlen als richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

OLV van Lourdes Kerk, Bernadettestraat 60, 5738 AH te Mariahout. Plan Route

Volg de A50 naar de Eerdsebaan/N622 in Veghel. Neem afrit 10-Eerde vanaf de A50. Neem de Corsica, Zondveldstraat, Jekschotstraat en Veghelsedijk naar de Mariastraat in Mariahout.

Station Eindhoven. Bus 21, richting Beek en Donk Brug Donk. Bushalte Gemeentehuis, Beek en Donk. Buurtbus 461, richting Helmond Ziekenhuis. Bushalte Oranjeplein, Mariahout.

De wandelroute is hondvriendelijk. Honden zijn toegestaan in dit gebied.

Uitkijktoren bij het Keelgras Adrie: Uitkijktoren bij het Keelgras
De Mosbulten Adrie: De Mosbulten
Zwanen in het waterwingebied Adrie: Zwanen in het waterwingebied
Het Torreven Het Torreven
Het Torreven maar nu in de winter Adrie: Het Torreven maar nu in de winter
Omgeving van Mariahout Adrie: Omgeving van Mariahout
De Mosbulten Adrie: De Mosbulten
Uitkijktoren bij het Keelgras Adrie: Uitkijktoren bij het Keelgras

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-torreven.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Pelgrim

Mariastraat 21-23
5738 AH Mariahout

1. Ingrid 2 oktober 2017 om 13:51

1 oktober 2017 deze route gelopen. Een prachtige route met weinig asfalt maar veel natuur. Heerlijk genoten. Bedankt voor het delen van deze mooie route.
    Groet Ingrid

2. Monique 24 september 2017 om 16:36

Wederom een prachtige wandelroute gelopen uit de serie van Adrie, geweldig mooi. Goed beschreven, fijne wandelpaden. Bedankt dat je deze prachtige routes wilt delen Adrie.

3. Johanna 27 maart 2017 om 19:33

Vandaag, op een prachtige zonnige dag, deze wandelroute voor de tweede keer gewandeld. Het is een erg mooie afwisselende wandelroute. Wij hebben genoten. De routebeschrijving is perfect. Bedankt Adrie en voor iedereen veel wandelplezier.

4. Adrie 18 december 2016

Gisteren 17 december 2016 de wandelroute gecontroleerd, tevens een klein beetje gewijzigd. Een wat langer pad is uit de route gehaald en vervangen door een stukje weiland, in het midden van het weiland passeert men een poel met bankje, een mooi pauzepunt. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Dick en Wilma 6 augustus 2015

Mooie route, veel natuur. Vooral het mooie bosvennetje met de vele karpers. Ook nog een hertje wakker gemaakt dat op de route in het hoge gras van de zon lag te genieten.

6. Johanna 19 april 2015 om 19:49

Mooie route met veel afwisseling die nu, half april, overal goed te lopen is. De routebeschrijving is perfect. Bedankt Adrie en ga vooral door met het uitzetten van routes. Wij genieten ervan.

Foto’s van links naar rechts: Uitkijktoren en Leuk bospaadje

7. Adrie 15 maart 2015

15 maart 2015 de wandelroute gecontroleerd, Staatsbosbeheer heeft zijn routepaaltjes vervangen, de routebeschrijving is hierop aangepast. Tevens is de wandelroute iets gewijzigd, een breed lang pad is vervangen door leuk smal wel iets korter pad. Verder kan men vanuit de uitkijktoren bij het Keelgras weer uitkijken over de omgeving, de uitzicht ontnemende bomen zijn gerooid.

8. Marga Oeno 28 september 2014

Vandaag deze afwisselende route gelopen, fijne route.
    Enige wat ik graag zou vermelden is dat waar regel 2 begint bij punt 2, daar is het pad grotendeels overwoekerd/niet gemaaid.

1. Adrie 28 september 2014 om 19:54

Punt 2 regel 2 is geen pad men loopt aan de rand van een weiland. In de 1ste regel staat dan ook “einde pad”. Blijkbaar is het al weer een poosje geleden dat er gehooid is. Het pad na verlaten van het weiland wordt weinig gebruikt het is vaak ook een ruig stukje. Het loopt misschien wat lastiger, maar brengt wel wat extra variatie in de route.

9. Lennard 29 mei 2014

Afgelopen zondag gelopen met stralend weer.

Ik vond het een leuke route door grotendeels rustig gelegen gebied.

De route is correct en duidelijk beschreven. Door de hoge brandnetels staan sommige paaltjes nu wel verdekt opgesteld. Bij de 2e regel van punt 6 liep ik er in eerste instantie aan voorbij omdat ik het grondwater meetpunt niet had gezien. Dit is het punt waar de bosrand aan de linkerhand in de vorm van een langwerpige strook wat naar achteren wijkt en vol staat met brandnetels. Het paadje dat hier midden doorheen loopt was overigens wel gemaaid.