Ommetje ‘t Sohr, Blitterswijck te Limburg

12 km Wandelroute Ommetje ‘t Sohr, te Blitterswijck

Wandeltocht door het bosgebied de Hooge Heide en het Maaspark Ooijen-Wanssum. Het bosgebied de Hooge Heide is ooit een heidegebied geweest met stuifduinen, later is dit gebied bebost om het verstuiven van zand tegen te gaan. In het bos zijn op diverse plaatsen de oorspronkelijke stuifduinen nog goed te herkennen. Het Maaspark Ooijen-Wanssum is een in 2020 nieuw ingericht gebied met op tal van plekken geulen en laagtes. Deze zorgen bij hoogwater voor een betere doorstroming van de Maas. De wandeltocht gaat door een deel van de in 2012 aangelegde klimaatbuffer 't Sohr, een oude Maasmeander die nu onderdeel is van Maaspark Ooijen-Wanssum. Bij hoge waterstanden van de Maas gaat de geul stromen en voert Maaswater af zodat de kans op overstromingen vermindert. Bij extreem droge perioden fungeert de Maasarm als waterberging. Als bezienswaardigheid komt men aan het einde van de tocht langs het restant van kasteelruïne Blitterswijck. Vooral tijdens de nattere jaargetijden zijn waterdichte wandelschoenen raadzaam. 83% van deze wandeltocht is onverhard.
Eens in de zoveel tijd stroomt er Maaswater door het gebied en kan deze wandeltocht niet gelopen worden. Bij hoge waterstanden van de Maas stromen de hoogwatergeulen als eerste mee. Wanneer de waterstanden in de Maas verder stijgen zal de gehele tien kilometer lange nieuw ingerichte Maasarm van Ooijen tot Wanssum zich vullen met Maaswater.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 28-12-2016, laatst bijgewerkt op: 8-6-2023

Opmerking vooraf:
In het Maaspark is het vrij wandelen. De wandeltocht gaat door delen met beperkt herkenbare paden of zelfs met geen paden waarbij de laatste een gedeelte van het jaar niet toegankelijk is door een te hoge begroeiing. In de routebeschrijving wordt deze delen als struingebied omschreven.
Met de rug naar de ingang van de kerk de weg rechts van het pleintje met enkele parkeervakken aan rechterhand inlopen, kn1 volg 17, voorbij het pleintje, bij 3-sprong rechts aanhouden, “Pastoor Verheggenstraat”, de weg met bij de 1ste zijweg aan rechterhand kn17 volg 13 volgen tot woning nr.15, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, “Op den Dries”, wn route, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, “Beetezijweg”, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Beetezijweg”, wn route.
Bij Y-splitsing RA, wn route.
Voorbij woning nr.14, in flauwe bocht naar links van de weg RA, wn route, voorbij het erf gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
RD, pad door bosperceel aan rechterhand negeren, kn13 volg 11.
T.h.v. picknicktafel aan linkerhand RD, “Jan Hendriks laantje”, pad aan rechterhand negeren, verderop buigt het pad naar links.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA, kn11 volg 22, het pad dat verderop t.h.v. de bosrand met een flauwe bocht naar links buigt volgen tot T-splitsing voor een landbouwperceel, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn22 volg 50, het pad volgen tot bocht naar rechts voor bosrand, zijpaden negeren.
Ca. 60m voorbij deze bocht LA, smal bospad, het pad volgen tot T-splitsing iets voorbij de top van een lage heuvel.
Bij deze T-splitsing LA, het pad volgt de langgerekte heuvel.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, breed pad.
Bij T-splitsing LA, eveneens wat breder bospad.
Bij kruising met verharde weg RD, het bospad met iets in het pad een bordje “Hooge Heide” inlopen, kn12 volg 8, het pad met verderop een bankje  ca. 500m volgen tot 3-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten.
Voorbij bankje, bij 4-sprong RA, het pad volgen tot T-splitsing voor omheind open gebied, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg voor ingang van bungalowpark.
Bij deze 4-sprong RA door het klaphek, voorbij klaphek met veerooster RD, “Megelsum”, kn19 volg 65, onverhard pad aan linkerhand negeren, men passeert een voorde met stapstenen en verderop een klaphek met veerooster.
RD, pad “Peschweg” aan rechterhand negeren, kn65 volg 64, vervolgens na ca. 60m LA, onverhard pad, wn route, het pad volgen tot kruising met breed pad, zijpad negeren.
Bij deze kruising met aan linkerhand klaphek met veerooster RD, kn64 volg 62, het pad verder volgen tot kruising met aan linkerhand een klaphek, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, kn62 volg 61.
In bocht naar rechts van het pad LA door klaphek, wn route.
Voor geul (langwerpige waterplas) aan rechterhand RA, kn61 volg 4, gras-pad met de geul aan linkerhand, verderop voorbij een kleinere geul aan rechterhand buigt het pad met flauwe bocht naar rechts met iets verder aan beide zijde van het pad populieren en de kleinere geul aan rechterhand.
Voorbij de populieren, bij kruising LA, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men een voorde met stapstenen en weer verder wordt het begrazingsgebied via een klaphek verlaten.
Bij kruising LA, verhard fietspad.
Na ca. 500m LA door klaphek het begrazingsgebied weer inlopen, onverhard pad.
Voor geul aan rechterhand RA, kn60 volg 63, smal gras-pad met de geul een linkerhand, verderop buigt het pad voor een wn routepaaltje naar rechts weg van de geul.
# Aan einde van het pad kan er gestruind worden als de begroeiing het toelaat, ga aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, kn63 volg 62, iets verder RA het struingebied inlopen parallel aan de geul met de geul aan linkerhand, de wn route wordt verlaten. Na verlaten van het struingebied het pad “Natuurschoonweg” met houten afsluitboom aan overzijde van het brede grindpad inlopen, kn21 volg 6, verderop passeert men een voorde met stapstenen. Ga verder bij punt 6 2de regel.

Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, kn63 volg 20, verderop trapje op en het begrazingsgebied via een klaphek verlaten.
Na verlaten van het begrazingsgebied, bij T-splitsing LA, kn20 volg 23, het verhard fietspad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens na ca. 40m RD richting de dijk, “Kortenbos”, kn23 volg 21, weg aan rechterhand negeren, op de dijk passeert men een klaphek met veerooster en gaat de weg over in een breed grindpad.
Ca. 160m voorbij de dijk RA, “Natuurschoonweg”, kn21 volg 6, verderop passeert men een voorde met stapstenen.
Ca. 50m voorbij deze voorde met stapstenen RA, het struingebied met aan beide zijde bosschages en op enige afstand de geul aan rechterhand inlopen, kn6 volg 5, door het struingebied  lopen tot een klaphek aan linkerhand, door dit klaphek en het begrazingsgebied verlaten, voorbij het klaphek rechts aanhouden richting grindpad over de dijk met links van het grindpad bungalows, wn route, dit grindpad uitlopen tot T-splitsing bij verharde weg met aan rechterhand een brug.
Bij deze T-splitsing LA, kn5 volg 8, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Voorbij woning nr.1 rechts aanhouden, gras-pad met omheining aan linker- en een stukje diepe geul aan rechterhand, het pad volgen tot verharde weg.
#  Verderop aan overzijde van de verharde weg zijn de resten van kasteel Blitterswijck, voor een bezoek iets voorbij een poort op de dijk de dijk aan linkerzijde afdalen en naar de muurresten lopen op het gildeterrein. Het kasteel uit de 14e eeuw werd in november 1944 door terugtrekkende Duitse soldaten vernietigd.
Bij de verharde weg schuin naar rechts richting het poortje op de dijk lopen, op de dijk RD door klaphek en via traptreden de dijk afdalen, aan voet van de dijk het grindpad volgen, iets verder passeert men een betonnen brugje.
Voor muur, bij 3-sprong LA, grindpad met muur aan rechterhand, kn3 volg 2, na ca. 120m passeert men een betonnen brugje en iets verder een kruisbeeld, verderop voor een verharde weg buigt het pad naar links en loopt parallel aan de weg, kn2 volg 1/26.
Voorbij klaphek met veerooster, bij kruising op de dijk RD, kn2 volg 1, direct daarna eveneens RD, grindpad aan linkerhand negeren, wn1, verharde weg met kloostermuur aan linkerhand.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren, wn route, de weg verder volgen tot de kerk, het startpunt.

Metalen en rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Kerk, Plein 5, 5863 AT te Blitterswijck. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Oude Heerweg, Blitterswijck. Aanlooproute: Vanuit de bushalte de doorgaande in oostelijke richting volgen tot kruising, bij deze kruising LA, “Jan Franssenstraat”, vervolgens de weg volgen tot plein voor de kerk.

Natuurgebied 't Sohr, klimaatbuffer Adrie: Natuurgebied 't Sohr, klimaatbuffer
Schotse hooglanders in 't Sohr Adrie: Schotse hooglanders in 't Sohr
Bijenkasten Adrie: Bijenkasten
Kerk gezien vanuit kasteelruïne Blitterwijck Adrie: Kerk gezien vanuit kasteelruïne Blitterwijck

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-t-sohr.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Blitterwijck

1. Mark 28 juni 2022 om 13:50

Vandaag weer eens het Limburgse land bezocht en met een strakblauwe lucht dit fantastische ommetje gelopen. Gevarieerde wandeling met bos en heerlijke struingebieden. Het Maaspark Ooijen – Wanssum is prachtig! Hier erg veel bloemen, wat weer talloze vlinders aantrekt. Het struingebied bij punt 6 is momenteel te belopen, maar was halverwege afgezet voor een kudde schapen. De routebeschrijving klopt op 1 kleine opmerking na. Bij punt 6; het kn5 vermeldt geen 8, wel een nr 6 en 23. Iets verderop staat wel een wn-routepaaltje met nr 8. Overigens sluit op dit punt het routekaartje niet helemaal aan bij de routebeschrijving.

1. Adrie 28 juni 2022 om 16:11

Mark bedankt voor het melden van het nummer op het knooppuntpaaltje en het verschil op de kaart! Knooppunt 8 paaltje staat in het bungalowpark. Langs de weg daarheen was men bij mijn laatste bezoek enkele gebouwen aan het slopen mogelijk dat men het nummer daarom tijdelijk verwijderd heeft van het routepaaltje. Voorlopig het nummer doorgestreept. Dat de ingetekende route de topografische kaart op dat punt iets afwijkt van de weg die erop staat kan kloppen. De weg op de kaart is nog de oorspronkelijke weg, de brug over de geul heeft men iets noordelijk van deze weg gebouwd. Op de topografische kaarten die nu beschikbaar zijn is de nieuwe weg inmiddels ook verwerkt en nu ook op de site vervangen.

2. Gerry Fransz 28 juni 2021 om 12:29

Het is een prachtige bloemrijke wandeling waarbij je rekening moet houden dat er niet veel schaduw is onderweg. Ook zijn we pas halverwege het eerste bankje tegengekomen.

3. Margriet 28 maart 2021 om 14:45

Afgelopen woensdag hebben we ook in dit gebied gewandeld, ommetje Molenbeek vanuit Meerlo. We waren zo onder de indruk van dit gebied, dat we vandaag deze route hebben gelopen. Wat een prachtig wandelgebied door het opnieuw ingerichte Maaspark! Met zijn vele geulen en stapstenen. Wat een uitgestrekt gebied is dit, waar je verschillende routes kunt lopen!

4. Adrie 28 december 2020 om 16:40

De werkzaamheden aan gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum zijn afgerond. Er is een kleine kans dat men het gebied niet in kan, eens in de zoveel tijd stroomt er Maaswater door het gebied. Bij hoge waterstanden van de Maas stromen de hoogwatergeulen als eerste mee. Wanneer de waterstanden in de Maas verder stijgen zal de gehele tien kilometer lange nieuw ingerichte Maasarm van Ooijen tot Wanssum zich vullen met Maaswater. Voorlopig is er voor een stukje struin een alternatief beschikbaar, nu kan men er goed lopen of dat zo blijft zal de toekomst leren.

5. Adrie 18 november 2020 om 17:08

De grootschalige gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum zijn bijna afgerond. De wandeltocht is weer in zijn oorspronkelijk lengte en op een paar plaatsen wat aangepast. Er wordt ook meer gestruind door het gebied waarbij vooral de geulen als leidraad zijn. Inmiddels wordt ook weer het wandelnetwerk hersteld, de meeste routepaaltjes zijn inmiddels weer teruggeplaatst. Veel wandelplezier!

6. Adrie 12 juli 2019 om 14:16

Inmiddels is de uitvoerder van project herinrichting gebied Ooijen-Wanssum ook gestart met werkzaamheden in een groot deel van ’t Sohr volgens de planning loopt dit door tot Q4-2020. Een groot deel van het gebied als enkele paden aan de rand van het gebied zijn gesloten voor wandelaars. De wandeltocht is ingekort en gaat slechts door een klein deel van het gebied waarbij men al een aardige indruk kan krijgen van de herinrichting. Zodra het project afgerond is wordt het ommetje herzien. Veel wandelplezier!

7. Adrie 18 maart 2019 om 18:37

De werkzaamheden bij gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum zijn inmiddels zover gevorderd dat men dicht in de buurt van de in 2012 uitgegraven geulen van de Oude Maasarm, klimaatbuffer ’t Sohr, is uitgekomen. Een pad is vervallen met als gevolg dat men over de Ooijenseweg moet, gezien de drukke werkzaamheden aan beide zijde van deze weg de wandelroute voorlopig gesloten.

8. elly alngenkamp 19 augustus 2018 om 13:38

mooie wandeling.
    we hebben het uitzichtpunt met bankjes op heuveltop niet kunnen vinden.
    Route langs waterloop bij punt 6 is erg verwilderd.

1. Adrie 19 augustus 2018 om 14:58

Elly bedankt voor de reactie! Waarschijnlijk de heuvel wel gezien maar de bankjes niet door de begroeiing op de heuvel. Op de top staan twee lage bankjes zonder rugleuning ook met weinig begroeiing zijn ze niet te zien. Bij punt 6. wordt een smal onderhoudspad langs de waterloop gevolgd, deze paden worden gemaaid bij onderhoud aan de waterloop vaak in het voorjaar en het najaar.

9. Jan en Tonny van der Els 2 september 2017 om 09:02

Maandag 28 augustus.
    Wederom een hele mooie route van het begin tot het einde.
    Goed beschreven. Prachtige natuur met veel variatie in planten etc.
    Namens Jan, Tonny, Theo en Miep wederom “Chapeau”.

10. Peter en yvonne swinkels 15 april 2017 om 11:41

Vrijdag 14 april de de tocht gelopen, zeer mooie route de natuur is nu prachtig.
    Een nadeel aan deze route al die paaltjes,dat is misleidend soms.
    Wij zijn er wel uitgekomen
    mijn voorstel is gewoon te schrijven klaphekje links of rechts t splitsing links of rechts.
    Ook de route gelopen met gps geen problemen gehad

1. Adrie 15 april 2017 om 13:41

Het verschilt van wandelaar hoe men naar de routepaaltjes kijkt. In de routebeschrijving zijn ze alleen bedoelt als extra herkenningspunt, zie ook de opmerking aan het begin van de tekst. Vooral in de bossen lijkt het mij prettig een extra herkenningspunt te hebben, in de loop van de tijd verdwijnen er paden of er komen nieuwe bij. Wat misschien als lastig ervaren is zijn de twee soorten wandelnetwerkpaaltjes waarbij ook nog de nummers niet op elkaar afgestemd zijn. Men is in dat gebied bezig de twee wandelnetwerken op elkaar aan het afstemmen. Zouden er nummers niet meer kloppen dan hoor ik dit graag.