Ommetje Sonse Bossen, Son te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Ommetje Sonse Bossen, te Son

Deze tocht is een korte versie van de Sonse Bossen-tocht, wie de langere tocht reeds gelopen heeft zal niets nieuws ontdekken. Wandeltocht vanuit Son door het beekdal van de Groote Beek, de Sonse Bossen met het Oud Meer. De Groote Beek, in het verleden Kanisgraaf genoemd, is een beekje dat door de plaats Son kronkelt en niet ver van de oude kerktoren uitmondt in de Dommel. Na verlaten van de Groote beek gaat de tocht langs het Wilhelminakanaal richting de Sonse Bossen. De Sonse Bossen is een gevarieerd bosgebied met enkele heidegebiedjes, een stuifzandgebied, vennetjes en het Oud Meer een groot ven. Bij deze tocht moet men wel rekening houden met wat geluid van de A50 en de best drukke N620. 72% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 18-3-2017, laatst bijgewerkt op: 25-7-2018

Met de rug naar het plein voor de kerktoren LA vertrekken, direct daarna bij kruising RD, “Nieuwstraat”, kn65 volg 63, vervolgens voorbij het parkeerterrein LA, verhard voetpad.
Voor gebouw nr.2 “Het Vestzaktheater” RA, verharde weg, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens in bocht naar rechts links aanhouden, wn route, het weggetje buigt naar rechts en gaat iets verder over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing voorbij brugje RA, wn route, vervolgens het pad met beekje aan rechterhand volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze 4-sprong RD, “Beekstraat”, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD richting “Zonnehove”, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, de weg buigt naar links.
Bij 4-sprong met aan rechterhand torenspits RA richting “Brink 20-22”, wn route.
Bij T-splitsing voorbij beekje LA, wn route, vervolgens de slingerende weg volgen tot 3-sprong voor “d’n Tref”, zijwegen negeren.
Bij deze 3-sprong LA, vervolgens de weg volgen tot omheind terreintje t.h.v ingang “d’n Tref”.
Voor dit omheind terreintje LA richting “Boerderij Tuin ons Erf”, wn route.
In bocht naar links rechts aanhouden, wn route, vervolgens iets voor brugje, voorbij laag gebouwtje RA, grindpad, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong met bankje.
Bij deze 3-sprong LA.
Bij T-splitsing LA, het pad buigt naar rechts, direct daarna bij T-splitsing eveneens LA, verharde weg, vervolgens RA, verhard voet-/fietspad.
Voor talud LA, eveneens verhard voet-/fietspad, vervolgens het pad volgen tot kruising met aan linkerhand een smal grindpad, twee zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze kruising LA, smal grindpad door bosschages, iets verder passeert men een brugje.
Bij T-splitsing voor het kanaal RA, vervolgens de weg langs het kanaal volgen tot brug iets voorbij viaduct, zijwegen negeren.
T.h.v. deze brug RD, onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, kn61 volg 60, het kanaal aan linkerhand verder volgen.
Na ca. 300m rechts aanhouden, dalend pad, iets verder buigt het pad naar rechts richting bosgebied, vervolgens iets voor het bosgebied scherp LA, kn60 volg 27, smal grindpad met afrastering aan rechterhand, iets verder buigt het pad naar rechts en loopt het pad parallel aan het hoger gelegen pad langs het kanaal.
Bij T-splitsing iets voor hoogspanningsmast RA, wn route, verderop passeert men een klaphek.
Ruim voorbij 2de klaphek, bij kruising LA, wn route, vervolgens het pad ca. 400m volgen tot flauwe bocht naar rechts, verderop passeert men hoogspanningslijnen.
In deze flauwe bocht RA, breed ruiterpad, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising in bosgebied ruim voorbij hoogspanningslijnen, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, direct daarna eveneens RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot kruising iets voorbij volgende waterloop.
Bij deze kruising LA, breed bospad, wn route.
Na ca. 200m, ruim voor open strook met hoogspanningslijnen RA, smal bospad met dicht bosperceel aan linkerhand, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, eveneens smal bospad, wn route, het pad buigt naar links.
Bij T-splitsing LA richting verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RD, smal bospad met SBB bordje, let hier op het pad is tevens ATB pad.
Voorbij hoogspanningslijnen het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, de twee zijpaden aan rechterhand negeren, vervolgens bij T-splitsing LA.
Na ca. 140m, t.h.v. wn en ATB routepaaltje RA.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand volgen, breed pad met bankje, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong iets voorbij flauwe bocht naar rechts, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD.
Bij kruising iets voor heidegebiedje RD.
Bij kruising halverwege het heidegebiedje RA, pad door het heidegebiedje volgen.
# Voor een pauze halverwege het heidegebiedje een klein stukje RD, aan overzijde van doorgaande weg is een horecagelegenheid.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, iets verder links aanhouden richting doorgaande weg, men passeert smal veerooster, bij doorgaande weg het rechter pad met houten afsluitboom aan overzijde van de weg inlopen, let op drukke weg!, wn route, vervolgens het pad volgen tot flauwe bocht naar links met aan rechterhand houten hek met klaphek, verderop passeert men SBB informatiepaneel “Oud Meer en Sonse Bossen”.
In deze flauwe bocht RA door het klaphek, kn7 volg 8.
Bij T-splitsing voor lage heuvelrug LA, wn route.
# Hier even RD de heuvelrug oplopen voor een mooi uitzicht over het stuifzandgebied.
Bij kruising RA, kn8 volg 29, vervolgens links aanhouden richting bankje op een lage heuvelrug, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. van het bankje links aanhouden, vervolgens het zanderige pad met de afrastering aan rechterhand volgen tot T-splitsing voorbij klaphek, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, vervolgens na ca. 40m LA, smal bospad.
Bij T-splitsing RA, eveneens wat smaller bospad, wn route.
Bij 4-sprong RD, wn route.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, verharde weg, wn route.
Bij kruising met ruiterpad RD, kn32 volg 33, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong met aan linkerhand een witte woning, zijpaden negeren, iets verder passeert men viaduct over de snelweg.
Bij deze 4-sprong RD, “Vogezenlaan”, kn33 volg 35.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route.
Direct na bocht naar links RA, fietspad, direct daarna bij kruising RA, voetpad aan overzijde van de weg richting rotonde volgen, wn route.
Bij kruising met rotonde RD, smal bospad met SBB bordje aan overzijde van de rotonde inlopen, wn route, direct daarna bij 4-sprong LA, wn route, iets verder bij kruising RD.
Bij kruising met aan linkerhand metalen afsluitboom RA, breed bospad, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, vervolgens het pad verder volgen tot kruising iets voorbij kleine open plek met bankjes, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn35 volg 36.
Bij kruising RD.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een heuvel links aanhouden, vervolgens na ca. 55m RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn36 volg 39, vervolgens voorbij flauwe bocht naar links RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Voorbij SBB bordje, bij kruising RA, wn route, vervolgens na ca. 25m links aanhouden, smal bospad, wn route.
Bij splitsing met aan linkerhand een schuurtje achter woning rechts aanhouden, let op het routepaaltje, wn route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met verhard fietspad.
Bij deze 4-sprong RD, smal bospad, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route, iets verder omheining aan rechterhand en verderop tennisvelden aan linkerhand.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verhard voetpad, direct daarna bij kruising RA, kn39 volg 65.
Bij kruising RD, “Esdoornstraat”, wn route.
Bij kruising LA, “Zandstraat”, wn route, vervolgens de weg volgen tot het plein voor de kerktoren, het startpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de kerktoren, Kerkplein 9, 5691 BB te Son. Plan Route

Volg de A50 naar de Bestseweg/Oud Meer/N620 in Son. Neem afrit 8-Son en Breugel vanaf de A50. Ga verder op de Bestseweg. Neem de Boslaan naar de Kerkstraat. Parkeren kan bij de kerk of buiten de blauwe zone.

Station Eindhoven. Bus 156 (richting Den Bosch via Schijndel). Bushalte Raadhuisplein, Son en Breugel.

De Oude Toren in Son Adrie: De Oude Toren in Son
Een van de vennetjes bij het Oud Meer Adrie: Een van de vennetjes bij het Oud Meer
Mooi pauzepunt bij het Oud Meer Adrie: Mooi pauzepunt bij het Oud Meer
Het Oud Meer Adrie: Het Oud Meer

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-sonse-bossen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Brasserie ’t Boshuys

Sonseweg 39
5681 BH Best

In de plaats Son

1. Gonny 28 september 2018 om 19:06

Prachtige route! Prima beschrijving! Erg verrast dat je zo dicht bij het centrum van Son al in de bossen komt. Laatste stuk van de route loopt door het hondenlosloopgebied, dus dolle pret voor onze labrador!!

2. Pedro 18 maart 2018 om 17:11

Een leuke, afwisselende wandeling. Goede routebeschrijving. De bossen zijn genoeg ‘open’ om voldoende indrukken van de gevarieerde omgeving te krijgen.

3. Johanna 24 maart 2017 om 21:47

Hartstikke leuke route met veel afwisseling. In het begin van de route maak je kennis met het complex Zonhoven. Dit is een wooncomplex voor meervoudig gehandicapten. De routebeschrijving is perfect. Bedankt Adrie voor alweer een mooie nieuwe tocht.