Ommetje Rode Hoek, Wellerlooi te Limburg

14 km Wandelroute Ommetje Rode Hoek, te Wellerlooi

De tocht gaat door de Bosserheide en de Wellse Heide, beide onderdeel van het Nationaal Park de Maasduinen. De twee gebieden bestaan uit droog naaldbos, hakhout, stukjes heide en stuifzand. Op de Wellse Heide, voor een deel gemeentebossen Bergen en de Rode Hoek van Stichting Limburgs Landschap, komt men in de gemeentebossen Bergen langs prachtige stuifduinen met een mooi ven. Het ven dat aan de voet van hoge stuifduinen ligt profiteert van het regenwater dat naar beneden stroomt. In de Rode Hoek wordt onder andere een pad gevolgd met zicht op een langgerekte heuvelrug met een door heide begroeide helling. Als laatste gaat men via rustige landweggetjes door het gehucht Knikkerdorp terug naar het startpunt. 91% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-3-2015, laatst bijgewerkt op: 15-11-2018

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken.
Bij kruising LA, “Kruisstraat”, kn15 volg 20, vervolgens de weg volgen tot bocht naar links voorbij kombord “Einde bebouwde kom Wellerlooi”, zijweg negeren.
In deze bocht RA, “Schaak”, kn20 volg 19, vervolgens de weg volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, breed grindpad, kn19 volg 24.
Voor flauwe bocht naar rechts RA richting “10”, de wn route wordt verlaten.
In flauwe bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden, pad met wit metalen SLL afsluitboom en SLL bord “Rode Hoek”, direct daarna het 1st pad aan linkerhand volgen, pad met een klein stukje de bosrand aan rechterhand, iets verder bospad.
Bij 4-sprong RD, wn route, smaller bospad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, verderop passeert men een kleine woning.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
In bocht naar links RD, onverhard pad met bungalowpark aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing LA, het bungalowpark aan linkerhand verder volgen, wn route.
Na ca. 70m RA, kn27 volg 28(4,5km).
Bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met grindpad RD.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising LA, iets verder stijgt het pad stevig.
Bij T-splitsing RA, kn29 volg 30.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met aan linkerhand verharde weg RD, rand bosgebied volgen, verderop buigt het pad met een ruime bocht naar links.
Ca. 100m voorbij deze bocht RD, stijgend bospad aan rechterhand negeren, de rand van het bosgebied verder volgen.
T.h.v. witte boerderij het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, verderop passeert men een boerderij dicht tegen het pad.
Ca. 200m voorbij deze boerderij RA, bospad met houten afsluitboom en SLL bordje, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, kn31 volg 37.
LA het brugje over, direct daarna bij T-splitsing aan overzijde eveneens LA, wn route.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD door het klaphek aan overzijde van verharde weg, bospad, kn37 volg 38.
# Voor een pauze de weg een klein stukje LA volgen, bij de doorgaande weg de N271 zijn enkele horecagelegenheden.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 3-sprong RA, wn route, licht stijgend pad.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn38 volg 39.
Na ca. 80m, t.h.v. bankje RA, kn39 volg 40.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek iets aan rechterhand, kn40 volg 31.
RD, pad langs waterloop aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 30m eveneens RD, pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, het pad volgt de rand van een wat opener strook door het bosgebied, verderop buigt het pad naar links om vervolgens met ruime bocht naar rechts weer terug te keren naar de open strook.
Bij 3-sprong voor het wat opener gebied LA, de rand van de opener strook verder volgen.
RD, grindpad, grindpad door open strook aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, grindpad, vervolgens na ca. 60m, t.h.v. half open strook door bosgebied het doorgaande grindpad met bocht naar links verder volgen, het grindpad buigt het bos weer in.
Voor flauwe bocht naar rechts LA, pad met links een rood routepaaltje, het pad gaat weer terug naar de half open strook, verderop aan overzijde van de half open strook buigt het pad naar rechts en volgt de rand.
Links aanhouden, pad richting half open strook aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar links richting rand bosgebied.
Bij T-splitsing t.h.v. rand bosgebied RA, kn30 volg 29, breed pad met gescheiden fietspad.
RD, pad met bord “Dassenhol” aan rechterhand negeren, de bosrand verder volgen.
Voorbij flauwe bocht naar rechts LA richting “Schaapskooi”, direct daarna bij Y-splitsing RD, breed pad met gescheiden fietspad, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Iets voor bocht naar rechts, t.h.v. uiteenlopen van het pad en de fietspad RA, smal stijgend bospad met bordje “Gemeentebossen Bergen”.
Bij T-splitsing in half open strook LA.
Bij T-splitsing voor lage heuvelrug RA, licht stijgend pad.
Voorbij heuveltop het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren.
Doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, dalend pad richting dal aan linkerhand negeren.
Bij splitsing links aanhouden, pad met heuvelrand aan linkerhand volgen, wn route.
T.h.v. picknicktafel RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad langs houten hek naar rechts, wn route.
Voorbij deze bocht RD, smal pad aan rechterhand negeren, wn route.
Na ca. 70m LA, de wn route wordt verlaten, direct daarna dalend doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing, halverwege passeert men aan rechterhand een ven aan voet van hoge heuvelrug, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad.
Bij 5-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, breed pad.
Na ca. 200m, bij kruising LA, gras-pad.
Bij T-splitsing RA, het pad is tevens ATB pad.
Voorbij wat opener strook, bij 3-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, pad met gescheiden grind-/fietspad, vervolgens het pad ca. 650m volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. meerstammige eik tussen pad en het grind-/fietspad met daarachter een picknicktafel.
Bij dit pad scherp RA, ruiterpad met houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen”.
Bij 3-sprong LA, ruiterpad.
Bij 5-sprong RD, pad links van SLL bord “Rode Hoek” inlopen met heuvelrug aan linkerhand.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, smal pad met klaphek aan rechterhand negeren, verderop ca. 130m na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar links en gaat door een smal bosperceel, na verlaten van het smalle bosperceel buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
Voorbij het bosperceel RA, waterloop aan rechterhand volgen.
Bij bosrand het pad met flauwe bocht naar links volgen, ruiterpad met bordje “Gemeentebossen Bergen”, pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong RA, pad met smalle open plek met heide aan linkerhand, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising, verderop voorbij een heuvelrug buigt het pad naar links.
Bij deze kruising RD, kn22 volg 21(0,6km).
Iets voor sportveld aan linkerhand RA, direct daarna LA, smal bospad met rood routepaaltje.
Bij kruising met ATB pad RD.
Bij T-splitsing voor heuvelrug LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, smalle zijpaadjes negeren, verderop passeert men de heuvelrug.
Bij deze T-splitsing RA, “Venweg”, kn21 volg 15, na passeren van het kombord gaat de “Venweg” over in “Catharinastraat”, vervolgens de weg volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de kerk, Cataharinastraat 28, 5856 AT te Wellerlooi. Plan Route

A73, neem afrit 9-Venray vanaf de A73. Ga verder op de N270. Rijd naar de Catharinastraat in Wellerlooi. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Station Venlo. Bus 83 (richting Nijmegen). Bushalte Catharinastraat, Wellerlooi. Aanlooproute: Loop vanuit bushalte naar horecagelegenheid Taste & Go, ga vervolgens LA. Bij splitsing LA, “Looierweg”, kn17 volg 15, direct daarna RD, “Catharinastraat”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot het plein voor de kerk.

Bosserheide Adrie: Bosserheide
Begroeide stuifduinen Adrie: Begroeide stuifduinen
Ven dat aan de voet van hoge stuifduinen Adrie: Ven dat aan de voet van hoge stuifduinen
De Rode Hoek Adrie: De Rode Hoek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-rode-hoek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Het Centrum

Cataharinastraat 28
5856 AT Wellerlooi

Café-Restaurant Vink, op kleine loopafstand

Sterrenbos 1
5855 BR Well

1. Adrie 20 januari 2018 om 15:14

Het ommetje is vernieuwd, gevarieerder door o.a. meer leuke smalle bospaadjes. Ook is het startpunt gewijzigd waardoor men nu ook halverwege de tocht een horecagelelenheid passeert voor een e.v.t. pauze.

1. Henny 21 januari 2018 om 00:49

Weet je zeker dat de routebeschrijving is aangepast? Er staat nog “laatst bijgewerkt op: 27-5-2017”.

2. Adrie 21 januari 2018 om 07:28

Henny bedankt voor het melden! Gisteren de beschrijving en kaarten bijgewerkt, hierbij vergeten ook de datum te wijzigingen.

2. Hans en Rianne Vogels 15 maart 2015

Leuke niet al te lange route. Mooi uitzicht bij picknicktafel (4). Horeca Het Spiegelbeeld is Fantasia geworden.

Bij splitsing links aanhouden, direct daarna RA, weg op rechterhand negeren.
    RD, achtereenvolgens onverhard pad op linker- en rechterhand negeren.
    Ca. 80m voorbij witte woning RA, onverhard pad tussen omheiningen.

Moet worden:
    Bij splitsing links aanhouden, weg op rechterhand negeren.
    RD, achtereenvolgens onverhard pad op linker- en rechterhand negeren.
    Ca. 80m voorbij witte woning RA, onverhard pad langs een lange linkse omheining.

1. Adrie 15 maart 2015 om 15:32

Hans en Rianne Vogels bedankt voor de reactie! De verbetervoorstellen zijn in beschrijving overgenomen. Inderdaad op dat punt moet men ook RD. Het weggetje heb ik wel vernoemd in de beschrijving, ik probeer zo consequent mogelijk zijwegen en zijpaden wel te vermelden. Het is ook beter alleen de lange omheining te vernoemen als herkenningspunt. Tevens is de naam van de horecagelegenheid gewijzigd.