Ommetje Pannegoor, Eersel te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Ommetje Pannegoor, te Eersel

Wandeltocht door boswachterij de Kempen. In boswachterij de Kempen gaat de wandeltocht door de Cartierheide en het gevarieerde bosgebied rond dit heidegebied. De naam De Cartierheide is ontleend aan jhr. Emile de Cartier de Marchiennes. Deze kocht in 1863 het nabij deze heide gelegen Duizels Hof en gebruikte de heide als jachtterrein. Tijdens de tocht loopt men op de Cartierheide over een bijzonder mooi berkenlaantje de 'Pannegoor Passage', een beschut dijkje tussen het water van een ven en de heide. Dit berkenlaantje herinnert aan de baron, hij liet het ven genaamd 'het Pannegoor' uitgraven, waarbij men vanuit uit het berkenlaantje ongezien op de eenden en andere watervogels in de vennen kon jagen. 98% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-10-2015, laatst bijgewerkt op: 27-7-2023

Voor het parkeerterrein met de rug naar horecagelegen RD vertrekken, het grindpad rechts van het parkeerterrein inlopen richting “Cartierheide”, het pad loopt parallel aan het parkeerterrein met het parkeerterrein aan linkerhand.
T.h.v. bosrand, bij 5-sprong het 2de pad aan linkerhand volgen, grindpad, bz route.
Voorbij kleine picknicktafel met  sculptuur van een kabouter, bij 3-sprong rechts aanhouden, bospad, bz route.
Bij kruising RD, bz route, iets verder bij kruising met ATB pad eveneens RD.
Bij 4-sprong RD, bz route.
Bij kruising RD, bz en wn route, het pad met op enkele meters aan rechterhand parallel een grind-/fietspad volgen tot kruising, ruim voor deze kruising wordt de bz route verlaten, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, direct daarna bij T-splitsing RA, smal bospad, wn route.
Bij 5-sprong LA, grind-/fietspad, iets verder RD, smal bospad aan rechterhand negeren, bz route, de wn route wordt verlaten.
Het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, bz route, iets verder het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, bz route.
Bij kruising met verhard fietspad RD, wn en bz route.
RD, pad aan linkerhand negeren, pad met SBB bordje “De Kempen” en houten afsluitboom, kn26 volg 60, de bz route wordt verlaten, pad met aan linkerhand doorkijkjes naar open gebied, iets voorbij een bocht naar links passeert men een klaphek met een houten poort, wn route, ruim voorbij het klaphek passeert men een knuppelbrugje, iets voorbij het knuppelbrugje gaat het pad over een dijkje dat bekend staat als de Pannegoor Passage.
Aan einde van het dijkje, bij T-splitsing RA, breed zandpad, pw route, kn60 volg 6, het brede zandpad ca. 900m volgen tot houten poort met klaphek t.h.v. bosrand.
Iets voorbij het klaphek, bij kruising LA, smal pad met houten afsluitboom en SBB bordje “De Kempen”, kn6 volg 54, pw route, pad met iets verder aan linkerhand een bankje.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, pw en wn route, pad met aan linkerhand het open gebied verder volgen.
Voorbij bankje, bij 4-sprong links aanhouden, pw en rw route, kn54 volg 55, het pad met aan linkerhand het open gebied ca. 350m verder volgen tot smal bospad aan rechterhand voor een bankje en iets voor flauwe bocht naar rechts.
Bij dit pad RA, smal bospad, rw route, de pw route wordt verlaten, verderop passeert men een vlonder.
Bij kruising met verhard fietspad RD, rw route, verderop iets voorbij een bankje buigt het pad naar rechts, rw route, ca. 100m voorbij de bocht naar rechts buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, breed pad, rw route.
Na ca. 120m LA, smal recht bospad, rw route.
Bij kruising met ATB pad RD, rw route.
Bij kruising met breder pad RD, smal licht slingerend bospad, rw route.
Bij 4-sprong LA, breed pad, de rw route wordt verlaten.
Bij 5-sprong met bankje LA, kn56 volg 55, iets verder bij kruising met smal ATB pad RD, het pad verder volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, breed pad met iets verder een landbouwperceel aan rechterhand.
Voorbij het landbouwperceel, bij kruising RD.
Bij 4-sprong RA, kn55 volg 99, breed pad met landbouwperceel aan rechterhand.
Bij 4-sprong het doorgaande pad met flauwe bocht naar links langs de bosrand verder volgen, pw route, de wn route wordt verlaten.
In bocht naar rechts van het doorgaande pad LA, het verbindingspad met houten paaltjes inlopen, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, grindpad, pw route.
Bij 4-sprong RD, ow en pw route, pad met iets verder op enige afstand aan rechterhand een ven, het pad volgen tot splitsing t.h.v. picknicktafel.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, ow route, de pw route wordt verlaten, het pad volgt op enige afstand nog steeds het ven aan rechterhand.
Ruim voor bankje aan oever van het ven, bij 3-sprong LA, ow route, het ven wordt verlaten.
Bij kruising met ruiterpad RD, ow route.
Voor ingang van parkeerterrein, bij T-splitsing RA, de ow route wordt verlaten, vervolgens bij kruising met verharde weg en grind-/fietspad RD, “Bredasebaan”, direct daarna voor metalen afsluitboom schuin naar links het smalle bospad links van het SBB bordje parallel aan het brede pad en verhard fietspad inlopen.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, het pad volgt nog steeds op enige afstand het pad met fietspad.
Bij kruising met breed pad RD, gz-route, het pad verder parallel aan het pad met fietspad volgen.
Bij kruising met aan rechterhand een houten afsluitboom RD, gz route, het pad verder parallel aan het pad met fietspad volgen.
Bij T-splitsing RA, direct daarna links aanhouden, smal bospad, gz route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een ATB pad, gz route, het pad verder parallel aan het pad met fietspad volgen.
Bij 5-sprong met het brede pad en verhard fietspad scherp LA, kn64 volg 63, gz route.
Bij kruising met breder pad RD, gz route, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij kruising met ATB pad eveneens RD.
Bij T-splitsing LA, gz route.
Na ca. 100m RA, gz route, iets verder passeert men aan linkerhand een bankje met uitzicht over het heidegebied, na ca. 150m volgt het pad de rand van het heidegebied, verderop buigt het pad langs het heidegebied naar links, voorbij deze bocht het pad ca. 450m verder volgen tot T-splitsing in het bos voorbij een houten afsluitboom, t.h.v. de bosrand aan linkerhand passeert men een bankje.
Bij deze T-splitsing LA, iets verder passeert men een houten afsluitboom en SBB bordje “de Kempen”, gz route, vervolgens voor flauwe bocht naar links van het pad RA, smal bospad, gz route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, gz route.
RD, pad op linkerhand negeren, vervolgens na ca. 30m LA, smal bospad, gz route.
Bij 4-sprong met breed pad en op enige afstand aan rechterhand een inrit met poort RD, gz route.
RD pad aan linkerhand negeren, smal pad door de bosrand, gz route.
Aan rand van het bos, het pad met bocht naar links verder volgen, verbindingspad richting grindpad aan rechterhand negeren, gz route.
Bij kruising RD, gz route, pad door half open plek.
Voorbij de half open plek, bij kruising RD, gz route, iets verder rechts aanhouden richting picknicktafel met informatiepaneel voor parkeerterreintje.
Bij het parkeerterreintje links aanhouden richting verharde weg, direct daarna bij kruising RA, het grind-/fietspad parallel aan verharde weg volgen, gz en wn route.
RD, “Postelseweg”, weg aan rechterhand negeren, kn62 volg 32, gz route, het verhard fietspad volgen tot Natuurpoort “TerSpegelt”, het startpunt.

bz, pw, rw, ow en gz route = SBB wandelroutes met respectievelijk blauw-zwarte, paars-witte, rood-witte, oranje-witte en geel-zwarte bordjes voor de richting.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting.

Natuurpoort TerSpegelt, Postelseweg 88, 5521 RD te Eersel. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein van de Natuurpoort TerSpegelt aan de Postelseweg.

Geen

Boswachterij de Kempen Adrie: Boswachterij de Kempen
Het ven genaamd 'het Pannegoor' Adrie: Het ven genaamd 'het Pannegoor'
Het berkenlaantje de 'Pannegoor Passage' Adrie: Het berkenlaantje de 'Pannegoor Passage'
De Cartierheide Adrie: De Cartierheide
Spijkerse-Heide Adrie: Spijkerse-Heide
Boswachterij de Kempen Adrie: Boswachterij de Kempen
Vliegenzwammen Adrie: Vliegenzwammen
Het kabouterbos Adrie: Het kabouterbos

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-pannegoor.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant De Keizer

Postelseweg 88
5521 RD Eersel

1. Peer Brok 3 januari 2023 om 17:54

Al vaker over de Cartierheide en omgeving gewandeld, maar vandaag met deze route weer mooie nieuwe stukken ontdekt. Het blijft een prachtig gebied en heerlijk om te wandelen, ook omdat het hoofdzakelijk over onverharde paden gaat. Foto’s op FB: Cartierheide bij Eersel

2. Lara Loopt 8 december 2021 om 19:55

Vandaag dit ommetje weer eens gelopen. Deze keer gestart vanuit de parkeerplaats van Staatsbosbeheer aan de Witrijt, een kilometer of twee voorbij het eigenlijke startpunt. De route komt daar langs en van daaruit gelopen. Dan heb je de koffie bij De Keizer onderweg ipv op het einde. Het blijft in alle jaargetijden een prachtige tocht. Meer foto’s op

3. Nelle van Vlokhoven en Rini verbaandert 16 augustus 2021 om 15:10

14 augustus deze tocht gewandeld. zeer mooie wandeling..het weer zat mee en dank zij de vakantie was het erg rustig in het bos. Route feilloos kunnen lopen zonder GPX.
    Heide stond in bloei en er waren mooie inkijkjes. Een route om vaker te lopen.

4. Adrie 12 juli 2021 om 06:02

De wandelroute is iets gewijzigd, een pad aan de rand van het bosgebied is op een aantal plaatsen dichtgegroeid en nauwelijks nog beloopbaar. Dit pad is uit de wandelroute gehaald, gevolgd wordt nu een pad aan de rand de Cartierheide met op diverse plaatsen mooie doorkijkjes naar het heidegebied.

5. Adrie 7 juni 2020 om 15:29

Vandaag 7 juni 2020 de wandelroute gecontroleerd. Op wat kleine veranderingen na in de directe omgeving van de natuurpoort klopte de routebeschrijving nog. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Adrie 19 februari 2017 om 14:48

Vandaag 19 februari 2017 de wandelroute gecontroleerd. Ook leuk te melden dat het knuppelbrugje bij de ‘Pannegoor Passage’ is vernieuwd, en dat het pad van het berkenlaantje op de nattere stukken is opgehoogd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

7. Richard Kemmeren 18 november 2016 om 09:19

Foto’s: Ommetje Pannegoor

8. Lennard 25 oktober 2015

Gisteren gelopen met grijs maar rustig en droog weer.

Mooie bos- en heiderijke route die een aantrekkelijk korter alternatief vormt voor het Witrijt rondje. Ook interessant als men die route al heeft gelopen, deze route gaat nl. over voldoende ander terrein om op zichzelf te kunnen staan.