Ommetje Pannegoor, Eersel te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Ommetje Pannegoor, te Eersel

Wandeltocht door boswachterij de Kempen. In boswachterij de Kempen gaat de tocht door de Cartierheide en het gevarieerde bosgebied rond dit heidegebied. De naam De Cartierheide is ontleend aan jhr. Emile de Cartier de Marchiennes. Deze kocht in 1863 het nabij deze heide gelegen Duizels Hof en gebruikte de heide als jachtterrein. Tijdens de tocht loopt men op de Cartierheide over een bijzonder mooi berkenlaantje de 'Pannegoor Passage', een beschut dijkje tussen het water van een ven en de heide. Dit berkenlaantje herinnert aan de baron, hij liet het ven genaamd 'het Pannegoor' uitgraven, waarbij men vanuit uit het berkenlaantje ongezien op de eenden en andere watervogels in de vennen kon jagen. 98% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-10-2015, laatst bijgewerkt op: 17-9-2018

Voor het parkeerterrein met de rug naar horecagelegen RD vertrekken, onverhard pad parallel aan parkeerterrein volgen, bz route.
Voorbij het parkeerterrein, t.h.v. bosrand LA, bospad, bz route.
Na passeren kleine picknicktafel met “kabouter”, bij splitsing rechts aanhouden, bz route.
Bij kruising RD, bz route, direct daarna bij kruising met ATB pad eveneens RD.
Bij 4-sprong RD, bz route.
Bij kruising RD, bz en wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, bz route, direct daarna in bocht naar rechts RD, wn route, de bz route wordt verlaten.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij kruising eveneens RD, vervolgens bij T-splitsing RA, smal pad, wn route.
Bij 5-sprong LA, direct daarna RA, smal pad, wn route.
Bij kruising RD, het smalle pad verder volgen, wn route.
Bij kruising LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, vervolgens na ca. 50m bij 3-sprong LA, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Bij kruising met verhard fietspad RD, doorlopen tot de rand van het bosgebied, vervolgens het smalle pad met bosrand aan linkerhand volgen, wn route.
Bij splitsing rechts aanhouden, bosrand verder volgen, wn60.
In flauwe bocht naar rechts LA, wn route, direct daarna bij kruising met ATB pad RD.
Bij 3-sprong RA richting houten hek met klaphek, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met breed pad, verderop passeert men een knuppelbrugje.
Bij deze T-splitsing RA, pw route, kn60 volg 54, vervolgens het brede pad ca. 900m volgen tot houten hek met klaphek t.h.v. bosrand.
Na passeren van het klaphek LA, smal pad met houten afsluitboom en SBB bordje “De Kempen”, pw en wn route.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, rand van heidegebied verder volgen, pw en wn route.
Voorbij bankje, bij 4-sprong links aanhouden, rand van het open gebied verder volgen, pw en rw route, kn54 volg 55, vervolgens het pad ca. 350m volgen tot smal bospad aan rechterhand voor bankje en iets flauwe bocht naar rechts.
Bij dit pad RA, smal bospad, rw route, de pw route wordt verlaten, verderop passeert men een vlonder.
Bij kruising met verhard fietspad RD, rw route.
Na passeren van bankje bij T-splitsing RA, rw route, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, breed pad, rw route.
Na ca. 120m LA, smal bospad, rw route.
Bij kruising met ruiterpad RD, rw route.
Bij kruising met breder pad RD, smal slingerend bospad, rw route.
Bij 4-sprong LA, de rw route wordt verlaten.
Bij 5-sprong met bankje LA, kn56 volg 55, direct daarna bij kruising met ATB pad RD, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, breed pad met iets verder een landbouwperceel aan rechterhand.
Bij kruising voorbij het landbouwperceel RD.
Bij 4-sprong RA, kn55 volg 99.
Bij 4-sprong het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, bosrand verder volgen, pw route, de wn route wordt verlaten.
In bocht naar rechts LA, verbindingspad met houten paaltjes inlopen, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, pw route.
Bij 4-sprong RD, ow en pw route, aan rechterhand is een ven, vervolgens het pad volgen tot splitsing t.h.v. picknicktafel.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, ow route, de pw route wordt verlaten, het pad volgt op enige afstand het ven verder.
Bij 3-sprong ruim voor picknicktafel en bankje LA, ow route, men verlaat het ven.
Bij kruising met ruiterpad RD, ow route.
Bij T-splitsing voor ingang parkeerterrein RA, de ow route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg en onverhard fietspad RD, “Bredasebaan”, direct daarna voor metalen afsluitboom schuin naar links het smalle bospad parallel aan brede pad en verhard fietspad volgen.
Bij 3-sprong rechts aanhouden.
Bij kruising met breed pad RD, het smalle bospad parallel aan het brede pad verder volgen, gz route.
Bij kruising RD, gz route, het pad loopt nog steeds parallel aan het brede pad.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, gz route.
Bij 4-sprong RD, gz route, het pad loopt nog steeds parallel aan het brede pad.
Bij 5-sprong scherp LA, kn64 volg 63, gz route.
Bij 4-sprong RD, gz route, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij kruising met ATB pad eveneens RD.
Bij T-splitsing LA, gz route.
Na ca. 100m RA, gz route, iets verder passeert men een bankje met uitzicht over heidegebied.
Aan overzijde van dit heidegebied bij Y-splitsing links aanhouden, rand van heidegebied verder volgen, gz route.
Bij T-splitsing LA, na enkele meters passeert men houten afsluitboom en SBB bordje “de Kempen”, gz route, vervolgens voor flauwe bocht naar links RA, gz route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, gz route.
RD, pad op linkerhand negeren, direct daarna LA, smal bospad, gz route.
Bij 4-sprong met breed pad en aan rechterhand op enige afstand een poort RD, gz route.
Bij kruising RD, smal pad door dicht bosgebied, gz route, het pad loopt parallel met pad langs de bosrand.
Bij 4-sprong aan rand van bosgebied LA, gz route.
Bij kruising RD, gz route.
Bij kruising RD, gz route, direct daarna rechts aanhouden richting picknicktafel met informatiepaneel bij parkeerterreintje.
Bij dit parkeerterreintje links aanhouden richting verharde weg, direct daarna bij kruising RA, grind-/fietspad parallel aan verharde weg volgen, gz route.
RD, “Postelseweg”, weg aan rechterhand negeren, kn62 volg 32, gz route, vervolgens verhard fietspad volgen tot Natuurpoort “TerSpegelt”, het startpunt.

bz, pw, rw, ow en gz route = SBB wandelroutes met respectievelijk blauw-zwarte, paars-witte, rood-witte, oranje-witte en geel-zwarte bordjes voor richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Natuurpoort TerSpegelt, Postelseweg 88, 5521 RD te Eersel. Plan Route

Volg de A67 naar de Provincialeweg/N397 in Eersel. Neem afrit 30-Eersel vanaf de A67/E34 Neem de Molenweg en Postelseweg naar parkeerterrein Natuurpoort TerSpegelt.

Geen

Boswachterij de Kempen Adrie: Boswachterij de Kempen
Het ven genaamd 'het Pannegoor' Adrie: Het ven genaamd 'het Pannegoor'
Het berkenlaantje de 'Pannegoor Passage' Adrie: Het berkenlaantje de 'Pannegoor Passage'
De Cartierheide Adrie: De Cartierheide
Spijkerse-Heide Adrie: Spijkerse-Heide
Boswachterij de Kempen Adrie: Boswachterij de Kempen
Vliegenzwammen Adrie: Vliegenzwammen
Het kabouterbos Adrie: Het kabouterbos

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-pannegoor.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant De Keizer

Postelseweg 88
5521 RD Eersel

1. Adrie 19 februari 2017 om 14:48

Vandaag 19 februari 2017 de wandelroute gecontroleerd. Ook leuk te melden dat het knuppelbrugje bij de ‘Pannegoor Passage’ is vernieuwd, en dat het pad van het berkenlaantje op de nattere stukken is opgehoogd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Richard Kemmeren 18 november 2016 om 09:19

Foto’s: Ommetje Pannegoor

3. Lennard 25 oktober 2015

Gisteren gelopen met grijs maar rustig en droog weer.

Mooie bos- en heiderijke route die een aantrekkelijk korter alternatief vormt voor het Witrijt rondje. Ook interessant als men die route al heeft gelopen, deze route gaat nl. over voldoende ander terrein om op zichzelf te kunnen staan.