Ommetje Molenheidse bossen, Mill te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Ommetje Molenheidse bossen, te Mill

De tocht start in het plaatsje Mill en gaat in het dorp over het Duits Lijntje. Een voormalige spoorverbinding die het Nederlandse Boxtel verbond met het Duitse Wezel, nu is het lijntje alleen nog te herkennen aan een iets hoger gelegen recht pad, enkele kleine stukjes spoor en een voormalig stationsgebouwtje. Vervolgens gaat de tocht door het natuurgebied Molenheide, een heel aantrekkelijk gemend bosgebied met een mooi open gebied met uitkijkpunt. In het laatste deel van de wandeltocht wordt de Groespeel bezocht. Bij dit gebied ligt het Peelkanaal dat onderdeel vormde van de Peel-Raamstelling, een verdedigingslinie dat in 1939 werd aangelegd. Op diverse plaatsen komt men dan ook nog kazematten tegen. Ook wordt weer een gedeelte van het Duits Lijntje gevolgd, in dit deel van het Duits Lijntje zijn nog sporen uit de tweede wereldoorlog te zien. Op twee plaatsen staan asperges die tot doel hadden treinen te laten ontsporen. Verder komt men als bezienswaardigheid aan het begin van de tocht langs kasteel Aldendriel, een middeleeuws kasteel daterend uit 1477. 79% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 5-12-2017, laatst bijgewerkt op: 10-9-2018

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna bij kruising LA, “Burgemeester Verstraatenlaan”.
Bij T-splitsing LA, “Schoolstraat”.
Voorbij woning nr.5 RA, “Schoolstraat 7-9-11”, wn route, vervolgens t.h.v. woning nr. 7 LA, direct daarna bij Y-splitsing RA richting pleintje, wn route.
Bij T-splitsing voor pleintje RA, vervolgens bij 2de opening aan overzijde van het pleintje RA, wn route.
Bij T-splitsing LA richting kasteel, wn route, vervolgens bij kruising voor dit kasteel RA, kn12 volg 87.
# Kasteel Aldendriel, het kasteel is niet vrij toegankelijk.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij splitsing rechts aanhouden, “Brandsestraat”, de wn route wordt verlaten.
RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna LA parkeerterreintje oplopen, vervolgens na verlaten van het parkeerterreintje bij splitsing rechts aanhouden, grindpad.
Bij splitsing t.h.v. poelen rechts aanhouden, direct daarna bij T-splitsing RA.
# Het pad dat nu gevolgd wordt is onderdeel geweest van het voormalig Duits Lijntje.
Bij kruising met doorgaande RD, vervolgens het grindpad volgen tot 5-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren, wn route.
Bij deze 5-sprong het linker pad met houten afsluitboom en SBB bordje aan overzijde van de verharde weg volgen.
Voorbij flauwe bocht naar links RD, verbindingspad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, verderop passeert men een plek met speeltoestellen.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn77 volg 36.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, wn route, vervolgens na ca. 40m LA, grindpad, “Borneoweg”.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, “Antillenweg”, vervolgens de weg volgen tot bocht naar links voor doorgaande weg, zijwegen negeren.
In deze bocht rechts aanhouden, de doorgaande weg oversteken, let op zeer drukke weg!!!, vervolgens aan overzijde RD, bospad met informatiepaneel “Grenzeloos Paardrijden” en NM bordje “Molenheide”.
Bij kruising LA, smal bospad.
Bij kruising RA, breed pad.
Bij 3-sprong rechts aanhouden.
Bij kruising RD, rode NM route.
Bij kruising RA richting houten hekje bij bosrand, rode NM en wn route.
Bij kruising t.h.v. de bosrand RD door draaihekje, rode NM en wn route, na enkele meters buigt het pad naar rechts.
Na passeren van draaihekje bij T-splitsing LA, direct daarna bij kruising eveneens LA, rode NM en wn route.
Bij kruising LA, kn38 volg 60, na passeren van draaihekje RD door open gebied richting uitzichtpunt met bankje op 2de heuvel lopen, let op de rode NM route paaltjes.
T.h.v. deze heuvel LA, het pad over de heuveltop met bankje volgen, rode NM en wn route.
Bij T-splitsing ruim voor bosrand LA, rode NM en wn route, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts richting een draaihekje in het bos.
Na passeren van dit draaihekje bij T-splitsing RA, de rode NM en wn route worden verlaten.
Na ca. 90m, t.h.v. hoek in afrastering LA.
Bij 4-sprong RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong, smal zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze 5-sprong het 2de pad aan rechterhand volgen, kn33 volg 37, pad met rastering aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een houten hek met draaihekje.
Bij deze 3-sprong RA door het draaihekje, direct daarna bij splitsing links aanhouden, na enkele meters volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Bij kruising met stenen zuil LA richting houten hek met draaihekje, wn route
Na passeren van het draaihekje bij kruising RA, wn route.
Bij kruising RA, wn route.
Na ca. 130m, t.h.v. punt dat afrastering dicht langs het pad staat LA, smal slingerend pad.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising iets voor rand van bosgebied LA.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij splitsing rechts aanhouden, vervolgens bij 5-sprong RD richting rotonde, verharde weg, direct daarna bij de rotonde eveneens RD, “Vorleweg”.
Doorgaande weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg aan linkerhand negeren.
Bij kruising voor bosperceel aan linkerhand LA, “Paddenhoolseweg”, onverhard pad.
Na ca. 100m, iets voor einde van het bosperceel RA door klaphek, bospad , verderop voor omheining van tennisvelden buigt het pad naar links, en gaat vervolgens in een ruime bocht naar rechts langs de tennisvelden, smalle paadjes aan linkerhand negeren.
Ca. 60m voorbij de tennisvelden, t.h.v. ruiterpaaltje LA, vervolgens het licht slingerende pad dat op enige afstand parallel aan bosrand loopt volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, pad aan bosrand volgen, vervolgens het pad volgen T-splitsing, verderop passeert men een kleiner bosgebied.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, vervolgens het pad volgen tot kruising met een beekje.
# Als door een hoge waterstand het pad langs het beekje niet begaanbaar is kan men als alternatief bij het beekje RD, het doorgaande pad verder volgen, verderop t.h.v. boerderij gaat het onverhard pad over in een verharde weg, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een brug. Bij deze 3-sprong RA de brug over, “Paddenhoolseweg”, vervolgens na passeren van de brug bij 4-sprong RA, het kanaal “Peelkanaal” aan rechterhand volgen. Na passeren van houten brugje het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen. Bij 4-sprong RD de spoorbrug over. Ga verder bij punt 8. 1ste regel.

Na ca. 120m, bij kruising voorbij het smalle beekje RA door klaphek, vervolgens het gras-pad volgen tot T-splitsing met aan linkerhand een kleine spoorbrug, verderop iets voor de spoorbrug via knuppelbrug de andere oever van het beekje volgen.
Bij deze T-splitsing RA, pad met een gedeelte spoorlijn aan linkerhand.
# De spoorlijn is een gedeelte van het Duits Lijntje, aan het einde van het spoor staan asperges bedoelt om treinen in WOII te laten ontsporen.
Na passeren van voetgangerssluis bij kruising LA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij het Peelkanaal.
Bij deze kruising RA, grindpad met kanaal aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot kruising met aan rechterhand een brugje.
Bij deze kruising RA het brugje over, vervolgens aan overzijde LA door klaphek, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, grindpad met kanaal aan linkerhand volgen.
Ruim voor verlaten van het gebied bij 3-sprong LA, men loopt weer richting het kanaal, verderop via klaphek het gebied verlaten.
Bij T-splitsing RA richting rotonde, “Hoogstraat”.
Bij de rotonde RD, “Hoogstraat”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.22, zijwegen negeren.
T.h.v. deze woning RA, “Oranjeboomstraat”, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Legenda
NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Kerkstraat 2, 5451 BM te Mill. Plan Route

A73/E31, neem afrit 4-Cuijk. Volg de N321, Millseweg en Beerseweg naar de Kerkstraat in Mill. In de direct omgeving van de kerk is maximale parkeertijd van 2uur. Parkeren kan e.v.t. aan de Pastoor Maasstraat of aan de Hoogstraat beide op een loopafstand van ca. 150m van de kerk.

Station s-Hertogenbosch. Bus 160 (richting Uden). Bushalte Busstation, Uden. Bus 91 (richting Cuijk). Bushalte Schoolstraat, Mill.

Kasteel Aldendriel Adrie: Kasteel Aldendriel
Open gebied in de Molenheidse bossen Adrie: Open gebied in de Molenheidse bossen
Uitkijkpunt op heuvel in de Molenheidse bossen Adrie: Uitkijkpunt op heuvel in de Molenheidse bossen
De Groespeel Adrie: De Groespeel
Het Duits Lijntje, spoorbrug Adrie: Het Duits Lijntje, spoorbrug
Het Duits Lijntje, asperges Adrie: Het Duits Lijntje, asperges
Kerk in Mill Adrie: Kerk in Mill

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-molenheidse-bossen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Mill

Belevingsboerderij De Nieuwenhof

Nieuwenhofweg 5
5451 GG Mill

1. Theo en Anke. 10 september 2018 om 09:12

Prachtige route. Erg goed beschreven, alleen hebben bord maasdal niet gezien, dus de lus erbij gelopen. Achteraf niet erg want langs kanaal lopen ook leuk. Onderweg een fantastisch café, de Nieuwenhof, een genot om daar geweest te zijn met eigengemaakte appelcake. Ook hadden we nog geluk dat er een kunstexpositie was onderweg. Kortom GENOTEN..

1. Adrie 10 september 2018 om 12:25

Theo en Anke bedankt voor de reactie! Het SBB bordje als extra herkenningspunt is uit de routebeschrijving gehaald, in plaats daarvan de afstand tot het bospad met klaphek vermeld.

2. Mariëlle 30 januari 2018 om 10:06

Wauw, wauw, wauw! Wat een prachtige route! Omschrijving klopt, gpx klopt, echt genoten van de prachtige omgeving.