Ommetje Metbroekbos, Vlagtwedde te Groningen

10 km Wandelroute Ommetje Metbroekbos, te Vlagtwedde

Deze wandeling door het Metbroekbos, Smeerling en het dal van de Ruiten Aa is vrij populair. Er staan veel bankjes en picknicktafels. Om vanaf het Park Emslandermeer in het dal van de Ruiten Aa te komen moet u wel, net zoals bij het Ommetje Ter Wupping, door het dorp. Geen probleem : de aanlooproute langs het Veelerdiep, een riviertje dat naar de Westerwoldse Aa stroomt, is heel aardig. U komt uit bij de Appelhof, een hoogstam – boomgaard, geplant door de schooljeugd. Voorbij de fruitbomen kronkelt het pad langs de Ruiten Aa. U gaat verder door het Metbroekbos, een vochtig bos ( zorg voor goed schoeisel ) en langs het Ellersinghuizerveld, voormalige landbouwgrond, nu een uitgestrekt natuurgebied. Het grondwaterpeil in de omringende bossen kan op deze manier hoog gehouden worden. Alvorens terug te lopen naar Vlagtwedde, gaat u te voet door Smeerling, een beschermd dorpsgezicht met een antiekboerderij en een gasterij. De route is op enkele plaatsen in te korten. 60% van deze wandeling is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 17-1-2019, laatst bijgewerkt op: 14-3-2019

Deze wandelroute start op de parkeerplaats bij de receptie van Park Emslandermeer. Volg dan de punten 1 t/m 35. Er kan ook worden gestart bij het busstation Marke voor de zij – ingang van Café Restaurant Rendering, Schoolstraat 8. Ga dan voorbij het busstation schuin naar links via de fietsenstalling en steek dan verder het marktplein over. Ga RA, de Kerkstraat in. Loop in de richting van een brug. Ga vóór de brug RA, Winakker. Ga verder bij punt 6. Deze verkorte route is 7,9 km. lang.

1. Loop vanaf de P bij het Park Emslandermeer in de richting van Café Restaurant Roegh. Ga daar naar rechts over het voetpad.
  2. Vóór de T-splitsing RA, een fietspad op, dat naar een smalle ophaalbrug loopt, de Barloager Badde, vernoemd naar dit gebied, de Barlager. Badde is Gronings voor brug.
  3. Ga na de Barloager Badde RD, volg het fietspad en ga de 1ste weg LA door de weg over te steken. Loop naar het fietspad aan de Barlagerweg. Een paar meter voorbij de hoek is rechts een bospaadje.
  4. RA. Dit paadje komt uit bij het Veelerdiep, een van de vele riviertjes in het dal van de Ruiten Aa. Ga aangekomen bij een fietspad RA en na ongeveer 50 meter weer RA, een voetpaadje. Blijf tot aan het einde links van het diep lopen.
  5. Steek aan het einde van dit pad de weg over, RA over de brug en dan direct LA, Winakker.

6. Loop nu rechts van het diep langs wat huizen.
  7. Aan het einde RA, Kraaikampweg.
  8. Aan het einde van deze straat is links Grand Café Zaal 12.
  9. Steek hier de weg over en ga aan de overkant RA.
  10. 1ste straat LA, de Wischmei.
  11. Loop de Wischmei af, langs sporthal Westerwolde en langs een grasveld met bomen. Steeds RD. Voorbij huisnummer 26 is rechts een klinkerpaadje. Hier RA over het klinkerpaadje.
  12. Loop langs een informatiebord over de Appelhof, een boomgaard die geplant is door de schoolkinderen. Er staan niet alleen appels, maar ook peren, noten en pruimen. En er zijn bijzondere rassen zoals de Groninger Kroon en de Smeerlinger Reinette.
  13. Loop langs een tweelingbankje, ga een bruggetje over en dan LA.
  14. Dit paadje loopt langs een sloot en komt uit bij een hek. Ga voor het hek RA, een zandpad dat naar een voetbrug over de Ruiten Aa leidt. Ga de brug over.
  15. Even voorbij de brug is een splitsing. Ga hier RA. Dit pad komt uit bij de N976.
  16. Steek de weg over en ga RA over het fietspad.
  17. Ga direct voorbij een brug en vóór een huis LA, een gras-pad op, er staat een bord van Natuurmonumenten. Volg dit pad, dat wat bochten maakt. Ga over een bruggetje met klaphekken over de Ruiten Aa. Loop nu nog even door in de richting van een volgend klaphek.
  18. Ga door dit klaphek, eerst even naar links en dan direct RA, een voetpad met fietspad.
  19. Loop door totdat u bij een sluisje komt met informatiebord over de geschiedenis van de Ruiten Aa. De rivier loopt hier niet meer. De loop is verlegd.
  20. Ga LA een bruggetje over en daarna weer LA over een pad van Natuurmonumenten met een geel-blauw merkteken. Als er veel blad of sneeuw ligt, is het pad moeilijk te vinden. Loop eerst rechts van het water. Houd bij een Y-splitsing rechts aan, volg de geel – blauwe merktekens. Bij een volgende Y-splitsing van bospaden links houden en loop naar een klaphek.
  21. Ga een klaphek door en volg het J. Hemerikpad. Dit pad gaat over het Eemboerveld, een begrazingsgebied. Loop langs een huis. Aan het einde van dit pad is weer een klaphek. Ga het hek door en steek de asfaltweg over. Ga RA, een gras – pad op langs het Ellersinghuizerveld, een gebied dat aan het begin van deze eeuw is omgetoverd tot natuurgebied. Er lopen geen paden door. Er is veel discussie over.
  22. Als het water een haakse bocht naar links maakt, ga dan naar rechts de weg op. Ga even naar links, steek een brug over en ga vlak na de brug RA, een beton – pad op langs het Metbroekbos.
  23. Ga bij een kruising van paden RD. ( Het is mogelijk de route in te korten, ga dan RA en vervolg de route bij punt 28. ) Volg nog steeds het beton – pad. Links is een es, bebouwd door Natuurmonumenten, getuige de infopanelen.
  24. Ga vlak voor een parkeerplaats LA en loop naar een klinkerweg.
  25. Het is leuk om op dit punt even RA het dorp in te lopen. Alle boerderijen, het zijn er 8, vallen onder monumentenzorg. Op nummer 15 bij Gasterij Natuurlijk Smeerling is door het glazen plafond de balkconstructie van de boerderij goed zichtbaar. Huisnummer 16, de laatste boerderij rechts, is een antiekboerderij.
  26. Loop terug en ga RD, loop de parkeerplaats voorbij en ga dan de 1ste weg LA, bij een ANWB-paal, richting Sellingen. Dit is een fietspad met voetpad.
  27. Ga RD over de brug van de Ruiten Aa.
  28. Loop helemaal RD. Bij een Y-splitsing in het bos, kunt u links of rechts aanhouden. In beide gevallen loopt het pad naar een brug. ( punt 20 )
  29. Ga LA over de brug en loop dan RD langs de oude sluis en het infobord. Dit is een fietspad en voetpad langs de Ruiten Aa.
  30. 1ste pad LA bij een ANWB – paal, richting Vlagtwedde, Bourtange. Loopt naar de bebouwde kom van Vlagtwedde. Ga bij een speeltuin RA, een klinkerweg.
  31. Loop deze weg helemaal uit tot het einde, bij een fietspad aan de N 976.
  32. Ga hier even naar links en dan RA, de rotonde oversteken. Loop langs het winkelcentrum, Tourist Info Westerwolde en Restaria Westerwolde.
  33. De 1ste straat LA, de Schoolstraat.
  34. De 1ste straat RA, voorbij Café Restaurant Rendering. Passeer het busstation Marke, steek daarna via de fietsenstalling schuin naar links het marktplein over. Op vrijdagmiddag is er markt. Ga RA, de Kerkstraat in. Loop naar een brug over het Veelerdiep.
  35. Ga vlak na de brug LA en loop rechts van het riviertje. Het pad komt uit op een fietspad. Ga daar LA over het fietspad tot een T-splitsing. Steek aan het einde de straat over en ga RA over het fietspad en de ophaalbrug, 1ste weg LA, een voetpad op langs een asfaltweg. Vervolg de weg tot de parkeerplaats van het Park Emslandermeer, het startpunt van deze rondwandeling.
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = linksaf

Parkeerplaats bij de receptie van Park Emslandermeer, Laan van Westerwolde 15, 9541 ZA te Vlagtwedde. Plan Route

Busstation Marke, Vlagtwedde : vanaf hier rijden bussen richting Winschoten, Ter Apel en Emmen, Stadskanaal en Bourtange. Bus 42 en 14.

Een brug over de Ruiten Aa met zicht op Vlagtwedde. Margriet Smeets: Een brug over de Ruiten Aa met zicht op Vlagtwedde.
Even relaxen. Margriet Smeets: Even relaxen.
Het dal van de Ruiten Aa. Margriet Smeets: Het dal van de Ruiten Aa.
De Ruiten Aa. Margriet Smeets: De Ruiten Aa.
In het Metbroekbos Margriet Smeets: In het Metbroekbos
Een weidse blik over het Ellersinghuizerveld. Margriet Smeets: Een weidse blik over het Ellersinghuizerveld.
Het pad langs het Ellersinghuizerveld. Margriet Smeets: Het pad langs het Ellersinghuizerveld.
Lakenvelders in het Metbroekbos. Margriet Smeets: Lakenvelders in het Metbroekbos.
Monumentale boerderijen in Smeerling. Margriet Smeets: Monumentale boerderijen in Smeerling.
De Barloager Badde. Margriet Smeets: De Barloager Badde.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-metbroekbos.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.