Ommetje Mariaveen, Helenaveen te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Ommetje Mariaveen, te Helenaveen

De wandeltocht start in Helenaveen en gaat door de Mariapeel en door de Deurnsche Peel. De beide peelgebieden zijn oorspronkelijk hoogveengebieden. Aanvankelijk werd de Mariapeel en de Deurnsche Peel op een kleinschalige manier vergraven, waardoor verschillende gebieden met zogenaamde boerenkuilen ontstonden en een grote lengte aan Peelbanen, om de turf af te voeren. Grootschalige ontginning heeft in het Mariaveen een deelgebied van de Mariapeel niet plaatsgevonden, wat vooral dit gebied tot een bijzonder gebied maakt. 74% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 20-10-2013, laatst bijgewerkt op: 8-8-2019

Op diverse punten wordt verwezen naar routepaaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld  als extra herkenningen punten.
Met de rug naar de ingang van Koning Willem III plein LA vertrekken, direct daarna voor woning LA, smalle weg rechts van het plein inlopen, “Rectorspad”.
Aan het einde van het “Rectorspad” RA, verharde weg, vervolgens RD, “Dominee Swaluestraat”, weg aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, de weg met kanaal aan rechterhand volgen tot flauwe bocht rechts, zijweg negeren.
In deze bocht links aanhouden, “Rector Nuijtsstraat”, wn route, verderop voor peelkanaal buigt de weg naar rechts.
# Het kerkje aan rechterhand is een protestants kerkje uit 1867.
Bij T-splitsing voor kanaal RA, wn route.
Na ca. 100m LA, brug over, direct daarna aan overzijde eveneens LA, kn89 volg 57.
Bij kruising met aan linkerhand een brug RA, grindpad, kn57 volg 50, het brede grindpad volgen tot T-splitsing voor parkeerterrein.
Bij deze T-splitsing RA richting rechterzijde van schuur, kn50 volg 53,  het pad pal naast de schuur volgen tot 3-sprong met picknicktafel, zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, kn53 volg 54, na passeren van de schaapskooi het doorgaande pad ca. 1,3km volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een klaphek, verderop na ca. 800m voor een wat dichter berkenperceel buigt het pad naar links.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, wn route.
Na passeren van klaphek, bij kruising met bankje RD door 2de klaphek, kn54 volg 51, het pad volgen tot splitsing.
# Bij deze splitsing gaat de wandeltocht door een stukje peel dat vooral in natte jaargetijden drassig kan zijn, als alternatief kan men bij de splitsing links aanhouden, wn route, verderop passeert men een klaphek. Bij splitsing rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij Y-splitsing RA. RD, pad aan rechterhand negeren. Bij 3-sprong met kn52 routepaaltje links aanhouden, vervolgens voorbij klaphek RD, pad aan rechterhand negeren, pad met bosrand aan rechterhand. Ga verder bij punt 4. laatste regel.

Bij deze splitsing rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men dicht na elkaar twee metalen hekken met een overstap, voorbij de metalen hekken het gras-pad met afrastering aan rechterhand volgen.
Na ca. 300m LA, eveneens gras-pad, de afrastering wordt verlaten.
T.h.v. afrastering RD, gras-pad met afrastering aan rechterhand, gras-pad langs de afrastering aan rechterhand negeren.
T.h.v. dennenboom met twee stammen dicht tegen de afrastering rechts aanhouden, gras-pad met de afrastering aan rechterhand verder volgen, iets voorbij de dennenboom het gras-pad langs de afrastering met bocht naar rechts verder volgen, gras-paden aan linkerhand negeren, verderop ca. 60m voorbij deze bocht buigt het pad naar links weg van de afrastering.
Voorbij metalen hek met overstap, bij T-splitsing LA, het pad volgen tot 3-sprong voor bosrand met kn52 routepaaltje.
# Na ca. 400m passeert men een bijzonder mooi peelven met boomresten waarvan de boomwortels misschien ooit onder het veen als kienhout teruggevonden worden.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden richting klaphek, vervolgens voorbij het klaphek RD, pad met bosrand aan rechterhand, pad aan rechterhand negeren.
Voor kanaal, bij T-splitsing LA, verharde weg.
RD, brug aan rechterhand negeren, de weg verder volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA brug over, kn57 volg 58, direct daarna aan overzijde bij kruising RD, onverhard pad, wn route.
In bosgebied, iets voorbij flauwe bocht naar rechts RA, smal bospad met ondiepe waterloop/greppel aan rechterhand, verderop na ca. 90m buigt het pad naar links weg van de greppel.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een brede waterloop ook wel wijk of wiek genoemd RA, wn route.
Bij 3-sprong met aan rechterhand half verharde weg links aanhouden, gz en wn route, verderop iets voorbij 2de bocht naar rechts buigt het pad met bocht naar links over een dam in de brede waterloop.
RD, pad aan rechterhand negeren, de brede waterloop verder volgen, de gz en wn route worden verlaten, verderop buigt het pad samen met de brede waterloop naar links.
Ca. 200m voorbij deze bocht RA, smal bospad met gz en wn routepaaltje, de brede waterloop wordt verlaten.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn58 volg 87.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 50m RA, de wn route wordt verlaten.
Iets voor rand bosgebied, bij T-splitsing RA, het pad volgen tot T-splitsing voor bankje, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA richting klaphek, kn87 volg 86, na passeren van het klaphek door 2de klaphek en het smalle pad tussen greppel en waterloop inlopen.
Na passeren van klaphek en bankje RD, grindpad, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, kn86 volg 84, de doorgaande weg volgen tot Koning Willem III plein aan linkerhand, het startpunt, tot kombord kan het smalle pad links van de doorgaande weg gevolgd worden.

SBB =  Staatsbosbeheer
gz = Geel-zwarte routepaaltjes van SBB wandelroute.
Groen/gele en rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerplaats, Koning WillemIII plein, Oude Peelstraat 10, 5759 PC te Helenaveen. Plan Route

Rijd naar de Oude Peelstraat in Helenaveen. Parkeren kan op het Koning WillemIII plein.

Bushalte Oude Peelstraat, Helenaveen.

Protestantse Kerkje in Helenaveen Adrie: Protestantse Kerkje in Helenaveen
Schaapskooi in Mariapeel Adrie: Schaapskooi in Mariapeel
Waterton bij de schaapskooi Adrie: Waterton bij de schaapskooi
Nederlandse landgeit Adrie: Nederlandse landgeit
Peelven, van boom naar kienhout Adrie: Peelven, van boom naar kienhout
Peelven Adrie: Peelven
Pad door de Mariapeel Adrie: Pad door de Mariapeel
Trosbosbes-struiken Adrie: Trosbosbes-struiken
Trosbosbes-struiken met berken Adrie: Trosbosbes-struiken met berken

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-mariaveen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Eethuis & cafétaria 't Veen

Soemeersingel 3
5759 RB Helenaveen

De Wissel

Soemeersingel 1
5759 RB Helenaveen

1. Peter 6 september 2020 om 09:57

Mooie route, prachtig gebied.

2. Hans van 't Hof 15 februari 2020 om 20:00

Prachtig ven

3. Hans van 't Hof 15 februari 2020 om 19:58

Voorjaar is duidelijk in de lucht

4. Hans van 't Hof 15 februari 2020 om 19:56

Weer zo’n mooi punt

5. Hans van 't Hof 15 februari 2020 om 19:54

Prachtig waterloopje

6. Hans van 't Hof 15 februari 2020 om 19:52

Mooi gezicht die koeien.

7. Hans van 't Hof 15 februari 2020 om 19:50

Vandaag deze route gewandeld.
    Een verrassend mooi dag met blauwe luchten.
    Een héél mooi tocht die we zeker in het voorjaar weer zullen wandelen.
    Het “natte” gedeelte gewoon kunnen lopen ondanks de vele regen afgelopen tijd.

TOP
    Hans en José van ’t Hof

8. Adrie 9 augustus 2019 om 13:37

De wandeltocht 5 augustus 2019 gecontroleerd. De routebeschrijving is op enkele kleine puntjes wat bijgewerkt en weer actueel. Veel wandelplezier!

9. Frans 20 november 2017 om 08:09

foto 2

10. Frans 20 november 2017 om 08:05

Gelopen 19-11-2017
    Mooie, natuurlijke route, gevoel van struinen.
    Jammer dat het zo droog is in de Deurnsche Peel.
    Ook twee foto’s langs het peel kanaal na punt 5.
    Bedankt

11. Adrie 11 november 2017 om 17:23

De wandelroute is vernieuwd. De vooral in de zomer drukke Soemeersingel is uit de wandelroute gehaald. Ook wordt in het Broemeerbos over een grotere afstand een brede waterloop gevolgd ook wel wijk of wiek genoemd. Het verwijderen van de trosbosbesstruiken in het oostelijk deel van de Mariapeel gaat nog duren tot voorjaar 2018. Het smalle pad dat oorspronkelijk door dat deel van de Mariapeel gevolgd werd blijft voorlopig uit de routebeschrijving. Veel wandelplezier!

12. Adrie 22 december 2016

Gisteren 21 december 2016 nog eens kijken naar de werkzaamheden in de Mariapeel. Bij een wat smaller pad was men druk bezig trosbosbesstruiken aan het verwijderen. Het smalle pad dat door dat deel van de Mariapeel gevolgd werd is voorlopig uit de routebeschrijving verwijderd en vervangen door een goed begaanbaar pad. Veel wandelplezier!

13. Adrie 12 maart 2016

Vandaag 12 maart 2016 gaan kijken naar de werkzaamheden in de Mariapeel. In het zuidelijke deel van de Mariapeel zijn al veel van de trosbosbesstruiken verwijderd. Door de werkzaamheden hebben sommige paden flink te lijden gehad. Het loopt hier en daar wat lastiger maar over het geheel genomen toch goed te doen. Volgens "Life+ Peelvenen" krijgen de paden in de eerste enigszins droge periode na 15 maart een opknapbeurt zodat er in de zomermaanden goed gewandeld kan worden. In het broedseizoen van half maart tot half augustus wordt er niet gewerkt.

14. Adrie 18 januari 2015

17 januari 2015 de wandelroute gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Tevens is de route iets gewijzigd, in de route is een groot peelven opgenomen met boomresten waarvan de boomwortels misschien ooit onder het veen als kienhout teruggevonden worden. Veel wandelplezier!

15. Lennard 29 oktober 2013

Eergisteren gelopen met ietwat onstuimig herfstweer, maar dat mocht de pret niet drukken. Mooie, natuurrijke route en een goed alternatief voor de meer dan dubbel zo lange Kienhoutroute.