Ommetje Liesselse Bossen, Liessel te Noord-Brabant

9 km Wandelroute Ommetje Liesselse Bossen, te Liessel

De wandeltocht gaat door het buitengebied van Liessel met onder andere het buurtschap Leensel en de Liesselse Bossen. Het Liesselse bos kan aangemerkt worden als een typisch Brabants bos. Het is een jong bosgebied van dennenhout dat is aangeplant op een voormalig stuifzandgebied. Het bosgebied is omgevormd tot een meer natuurlijk bosgebied waardoor het een aantrekkelijk wandelgebied met brede bospaden die afgewisseld worden door slingerende smalle bospaadjes. Als bezienswaardigheid komt men langs de molen “De Volksvriend” en langs enkele langgevelboerderijen. In het eerste deel van de wandeltocht moet men wel rekening houden met geluid van de A67 verder ligt er de Liesselse Bossen de motorcrossbaan van MC Deurne, tijdens wedstrijddagen kan deze ook geluidshinder opleveren. 73% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 7-9-2019, laatst bijgewerkt op: 12-11-2019

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk RA vertrekken, de doorgaande weg volgen tot molen aan rechterhand, zijwegen negeren.
Voor de molen RA, smalle bochtige weg tussen molen en rij lage woningen.
Voorbij de molen, bij T-splitsing RA, direct daarna LA, “St. Servatiusstraat”, de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren, verderop buigt de weg naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA.
T.h.v. beek de “Astense Aa” RD, gras-/onderhoudspaden langs de beek negeren, kn62 volg 64.
In ruime bocht naar links RA, “Zand 33, 35, 37, 39, 41”, wn route, direct daarna RD, grindpad aan rechterhand negeren, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad, wn route, het pad volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren, verderop passeert men een schuilhut.
Bij deze 4-sprong RD, de wn route wordt verlaten, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 90m RA, smal pad met wn routepaaltje, het pad volgen tot T-splitsing, het pad kruist twee ATB paden, wn route.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, direct daarna bij T-splitsing RA, pad door smal bosperceel, het pad is tevens ATB pad.
Bij T-splitsing LA, breed pad..
Bij 3-sprong RA, klinkerweg, kn64 volg 63.
Bij T-splitsing RA, wn route, iets verder t.h.v. “Astense Aa” passeert men kn63 volg 60, de weg verder volgen tot boerderij nr.10.
Voorbij deze boerderij LA, onverhard pad, “Astensedreef”, wn route, verderop na ca. 350m buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad verder volgen tot kruising met verharde weg, iets voor deze kruising buigt het pad met flauwe bocht naar links en gaat over in een verhard fietspad.
Bij deze kruising RD, verhard fietspad, “Hazeldonksedreef 4a”, wn route, direct daarna het fietspad met bocht naar links verder volgen, ATB pad aan rechterhand negeren.
In bocht naar rechts van het fietspad RD, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. metalen poort RA.
Na ca. 70m LA, smal bospad, wn route.
Bij 3-sprong links aanhouden, de wn route wordt weer verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, vervolgens bij 4-sprong 2de pad aan rechterhand inlopen, breed pad met percelen achter woningen aan linkerhand, het pad ca. 450m volgen tot inrit naar woning “Hazeldonksedreef 4a”, zijpaden negeren.
Iets voorbij deze inrit RD, ATB pad aan rechterhand negeren, verderop voorbij wn routepaaltje buigt het pad naar rechts en gaat met een bocht naar links om een omheind perceeltje met het perceeltje aan linkerhand, aan smalle zijde van het perceeltje het gras-pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing met aan linkerhand het houten hek bij perceeltje RA, direct daarna RA door klaphek, kn59 volg 29, smal slingerend bospad, verderop buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
Iets voorbij bankje RD, pad langs de bosrand aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 70m LA, smal slingerend bospad, wn route.
Bij T-splitsing LA, breder pad, wn route.
Bij 5-sprong met bankje LA, kn29 volg 31.
Ruim voor rand bosgebied RA, smal bospad, wn route.
Bij 4-sprong met aan linkerhand een bankje RD, wn route.
Bij 4-sprong RA, breder pad tevens ATB pad, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 80m, t.h.v. ruiter routepaaltje LA, ruiterpad.
Bij 4-sprong RD, ruiterpad, wat smaller pad met aan linkerhand dicht bosperceel.
Bij kruising RD, het ruiterpad wordt verlaten, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Bij kruising met verhard fietspad en zandpad RD, direct daarna bij kruising voor droogstaande waterloop RA, smal pad dat parallel loopt aan het zandpad en fietspad, wn route.
Bij T-splitsing LA, de wn wordt weer verlaten, direct daarna RD, ATB pad aan linkerhand negeren.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren.
Voorbij ruime flauwe bocht naar links RA, smal slingerend pad met rood routepaaltje.
Bij T-splitsing RA, kn58 volg 60, breder pad.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, wn route.
Bij 5-sprong 3de pad aan rechterhand inlopen, smal bospad, wn route.
Bij 5-sprong bij zandpad met verhard fietspad scherp LA (1ste pad aan linkerhand), de wn route wordt verlaten.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, breed pad, het pad buigt met ruime bocht naar rechts.
Bij 3-sprong voor woning LA door klaphek, wn route, het pad langs de landbouwpercelen volgen tot brugje.
Na passeren van het brugje, bij T-splitsing LA, het pad buigt naar rechts, verderop iets voorbij klaphek rechts aanhouden, verharde weg, wn route.
RD, weg “Overloop” aan linkerhand negeren, wn route.
Bij ruime 4-sprong RD, “Oude Molen”, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren. direct daarna in flauwe bocht naar links RA, “Het Hofke”.
Voor schoolplein “Brede school de Zonnebloem” de weg met bocht naar links verder volgen.
Voorbij parkeerterrein rechts aanhouden, verhard voetpad, het voetpad volgen tot de kerk, het startpunt.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Hoofdstraat 66, 5757 AP te Liessel. Plan Route

Parkeren kan bij de kerk of op het Marktplein op ca. 100m loopafstand van de kerk.

Station Deurne. Bus 26 richting Meijel. Bushalte Marktplein, Liessel.

In de verte de kerk van Liessel Adrie: In de verte de kerk van Liessel
Langgevel boerderij Adrie: Langgevel boerderij
Pad in Liesselse Bossen Adrie: Pad in Liesselse Bossen
Ochtend licht Adrie: Ochtend licht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-liesselse-bossen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Liessel

1. Marj 12 november 2019 om 13:06

Mooie gevarieerde route. Moest wel opletten bij punt 4. Bij T splitsing met links houten hek ra, direct daarna ra door houten klaphek. Naar mijn idee had daar tussenin la moeten staan en direct daarna ra door houten klaphek. Maar ik kan me vergissen.

1. Adrie 12 november 2019 om 13:38

Marj bedankt voor de reactie! het genoemde punt is een wat lastig te beschrijven punt. Er is daar een klein omheind privéterreintje in het verlengde van een pad met aan een zijde een houten hek. Bij mijn laatste bezoek was een deel van de omheining verwijderd indien ook het hek open heeft gestaan dan zou het inderdaad LA moeten zijn. Ik heb het nu als volgt beschreven: “gaat met een bocht naar links om een omheind perceeltje met het perceeltje aan linkerhand, aan smalle zijde van het perceeltje het gras-pad aan rechterhand negeren”.

2. peter. 8 november 2019 om 21:25

Mooie route. Peter en Erna.