Ommetje Lieropse Heide, Someren te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Ommetje Lieropse Heide, te Someren

Wandeltocht door de Lieropse Heide. De Lieropse Heide is samen met de Strabrechtse Heide een ca. 1500 hectare natuurgebied. Deze tocht gaat door het oostelijk deel, de Lieropse Heide. De tocht gaat rond het Beuven en het Witven beide zeer mooi gelegen vennen. Gevolgd worden brede paden door een open landschap en smalle slingerende bospaadjes in het bosgebied aan de rand van de Lieropse Heide. Als bezienswaardigheid komt men langs gemeentelijke grenspaal de Hoenderboom. Bij deze grenspaal kwamen voor de gemeentelijke herindeling de grens van vijf gemeentes, Heeze, Sterksel, Someren, Lierop en Mierlo samen. 93% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-1-2018, laatst bijgewerkt op: 1-5-2023

Met de rug naar het parkeerterrein RA vertrekken, verharde weg, de weg volgen tot kruising voor de bosrand.
Bij deze kruising RA, verhard pad, kn90 volg 88, het pad volgen tot kruising met verhard fietspad direct na een bankje, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, kn88 volg 89, pad met verhard fietspad.
In flauwe bocht naar rechts van het fietspad links aanhouden, smal bospad, wi (ANWB Witvenroute) route.
Bij kruising LA, wi route, het pad volgen tot breed pad aan rechterhand.
Bij dit pad RA, breed zandpad, wi route.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, wi route.
Na ca. 80m LA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, direct daarna aan overzijde RD, onverhard pad, grind-/fietspad aan linkerhand negeren, wi route.
Bij kruising RA, de wi route wordt verlaten, breed pad met afrastering aan linkerhand.
Voor bosrand, bij 3-sprong LA door klaphek met veerooster.
Voorbij klaphek met veerooster RD, pad aan rechterhand negeren, het pad verder volgen tot kruising met aan linkerhand een klaphek.
Bij deze kruising LA door het klaphek richting het bankje verderop, wn route, voor het bankje buigt het pad naar links en gaat iets verder over een knuppelbrugje.
Voorbij het knuppelbrugje, voor bankje rechts aanhouden richting klaphek, kn89 volg 56, voorbij het klaphek het pad met afrastering aan rechterhand volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing met aan overzijde een grenspaal RA, wn route, het pad ca. 1,6km volgen tot splitsing met aan linkerhand een pad met gescheiden grind-/fietspad, halverwege passeert men een smal beekje.
# De grenspaal is de gemeentelijke grenspaal “Hoenderboom”, zie tekst op paal, hier kwamen vanouds vijf gemeenten bij elkaar Heeze-Leende, Maarheeze, Someren, Lierop en Mierlo.
Bij splitsing rechts aanhouden, kn56 volg 57, vervolgens na ca. 70m eveneens rechts aanhouden, pad met gescheiden grind-/fietspad.
Na ca. 150m, t.h.v. bankje het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, zandpad aan linkerhand negeren, wn route, het grindpad verder volgen tot 4-sprong in bocht naar rechts van het grindpad.
Bij deze 4-sprong het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, kn57 volg 63.
# In 2de bocht naar links van het grindpad is aan rechterhand een smal pad naar een vogelkijkhut.
Voor bosrand, in bocht naar rechts van het grindpad RD, onverhard pad door het bos.
Bij kruising RA, het pad ca. 400m volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA richting open gebied.
Bij T-splitsing met bankje LA, grindpad, het grindpad met afrastering aan rechterhand volgen tot kruising voor bosrand, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze kruising RD, kn63 volg 62, vervolgens na ca. 60m  bij kruising met smal pad RD.
Bij kruising LA, wn route, het pad volgen tot 6-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 6-sprong RD het brede onverhard pad aan overzijde van de verharde weg inlopen, direct daarna LA, smal bospad, wn route.
Bij kruising RD, het smalle bospad verder volgen.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, breed zandpad, kn62 volg 9.
Bij 4-sprong met aan linkerhand brandweerpaaltje 8 RD, smal bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, pad met gescheiden verhard fietspad.
Na ca. 100m, t.h.v. omheining aan rechterhand LA, smal bospad, iets verder buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, direct daarna in bocht naar links van het pad RA.
Bij T-splitsing met aan rechterhand tussen de bomen door zicht op het hoofdgebouw van het bungalowpark LA.
Na ca. 120m bij splitsing rechts aanhouden richting de bosrand.
Na verlaten van het bos, voor waterloop rechts aanhouden, direct daarna bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna bij 4-sprong RA, pad met waterloop aan rechterhand, kn65 volg 64.
Bij kruising met aan rechterhand omheind bungalowpark LA, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze 4-sprong RD, “Hoijserstraat”, wn route, de weg volgen tot bocht naar links voorbij woning nr.15.
In deze bocht RA, wn route, iets verder de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg “Bulterweg” aan linkerhand negeren.
RD, breed grind-/fietspad, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, iets verder buigt het grindpad naar rechts, pad met gescheiden grind-/fietspad.
In bocht naar links van het grind-/fietspad rechts aanhouden, pad dat iets verder door het bos gaat met houten paaltjes.
Na ca. 120m LA, wn route, smal slingerend bospad.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route.
Bij kleine open plek met twee picknicktafels en daarachter een vennetje RD naar de linker picknicktafel lopen, wn route, voor het vennetje met de picknicktafel aan rechterhand LA, wn route, direct daarna RA, smal pad met het vennetje aan rechterhand, wn route, voorbij het vennetje buigt het pad met flauwe bocht naar links, wn route.
Bij kruising RD, wn route, het smal slingerende pad verder volgen.
Bij kruising LA, recht pad, wn route.
Na ca. 70m, bij kruising RA, wn route, let op! het pad is tevens ATB-pad, het pad ca. 170m volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, de ATB en wn route worden verlaten.
Bij T-splitsing LA, iets verder links aanhouden, het smalle pad met de waterloop aan rechterhand volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, aan overzijde van de waterloop bij kruising LA, kn64 volg 89.
Iets voorbij brugje over de “Peelrijt”, bij splitsing rechts aanhouden, het pad met afrastering aan rechterhand ca. 200m volgen tot smal bospad aan linkerhand t.h.v. bosrand aan rechterhand.
Bij dit pad LA, licht slingerend bospad, wn route.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten, het rechte pad volgen tot kruising met breed pad voor een klaphek, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD door het klaphek, het pad buigt naar rechts richting bankje, voorbij het bankje het pad met een ruime bocht naar links verder volgen tot volgend bankje, smalle paadjes aan linkerhand richting het ven negeren.
Bij dit bankje rechts aanhouden, iets verder buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht het pad voor de bosrand met bocht naar links verder volgen wi route, verderop buigt het pad naar rechts.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing LA, wi route.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, wi route, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!!
Bij bosrand aan rechterhand RA, wi route, het pad dat iets verder door de bosrand gaat volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, verhard pad.
Bij kruising LA, verharde weg, “Keelvenweg”, de weg volgen tot parkeerterrein, het startpunt.

Legenda
wi = Witvenroute, ANWB routepaaltjes met zeshoekige bordjes.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Natuurpoort Vennenhorst, Bosrandweg 6, 5711 RJ te Someren. Plan Route

De weg N266 volgen tot afslag Natuurpoort Vennenhorst. Er is een ruim parkeerterrein bij de natuurpoort.

Bushalte Keelven, Huize Witven/Prov.weg op kleine loopafstand van de natuurpoort

Pad langs het Witven Adrie: Pad langs het Witven
Het Witven Adrie: Het Witven
De Lieropse Heide Adrie: De Lieropse Heide
Vergezicht met vennencomplex op de achtergrond Adrie: Vergezicht met vennencomplex op de achtergrond
Schotse hooglander Adrie: Schotse hooglander
Vergezicht Adrie: Vergezicht
Even niet waakzaam Adrie: Even niet waakzaam
Schotse hooglanders Adrie: Schotse hooglanders

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-lieropse-heide.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Boscafé De Soete Inval Vennenhorst

Bosrandweg 6
5711 RJ Someren

1. Adrie 26 februari 2022 om 17:21

Vandaag 26 februari 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Het begrazingsgebied op de Lieropse Heide is gewijzigd als gevolg hiervan is de wandeltocht iets gewijzigd. Nieuw in de wandeltocht is een pad met een knuppelbrugje en een pad langs het mooie Witven. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Ton Geers 4 december 2020 om 17:54

Wie zegt dat de STrabrechtse Heide alleen mooi is als de heide in bloei staat, komt vast niet buiten augustus in dit gebied. Op een zwaar bewolkte decemberdag, met zo nu en dan een zonnestraal, is het er prachtig. Deze wandeling is een aanrader. Voor mijn foto’s kijk je op landschapsfotografie/strabrechtse-heide

3. Adrie 19 januari 2019 om 14:44

17 januari 2019 de wandelroute gecontroleerd. Er zijn op de Lieropse Heide werkzaamheden deze hadden geen gevolg voor de wandelroute. De werkzaamheden zijn waarschijnlijk een vervolg op herstelwerkzaamheden van de Lieropse heide die 30 november 2018 gestart zijn. Er is toen ruim 250 ton steenmeel uitgestrooid door een helikopter over hei en bos. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!