Ommetje Lieropse Heide, Someren te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Ommetje Lieropse Heide, te Someren

Wandeltocht door de Lieropse Heide. De Lieropse Heide is samen met de Strabrechtse Heide een ca. 1500 hectare natuurgebied. Deze tocht gaat door het oostelijk deel, de Lieropse Heide. De tocht gaat rond het Beuven en het Witven beide zeer mooi gelegen vennen. Gevolgd worden brede paden door een open landschap en smalle slingerende bospaadjes in het bosgebied aan de rand van de Lieropse Heide. Als bezienswaardigheid komt men langs gemeentelijke grenspaal de Hoenderboom. Bij deze grenspaal kwamen voor de gemeentelijke herindeling de grens van vijf gemeentes, Heeze, Sterksel, Someren, Lierop en Mierlo samen. 93% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-1-2018, laatst bijgewerkt op: 28-9-2020

Met de rug naar het parkeerterrein RA vertrekken, verharde weg, de weg volgen tot kruising voor de bosrand.
Bij deze kruising RA, verhard pad, kn90 volg 88, het pad volgen tot kruising met verhard fietspad direct na een bankje, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, kn88 volg 89, pad met verhard fietspad.
In flauwe bocht naar rechts van het fietspad links aanhouden, smal bospad, ww route.
Bij kruising LA, ww route, het pad volgen tot breed pad aan rechterhand.
Bij dit pad RA, breed zandpad, ww route.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, ww route.
Na ca. 80m LA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, direct daarna aan overzijde RD, bospad met afrastering aan rechterhand, grind-/fietspad aan linkerhand negeren, ww route.
Voorbij klaphek, bij kruising RD, de ww route wordt verlaten, vervolgens na ca. 50m links aanhouden richting bosrand, wn route, het pad gaat een klein stukje door de bosrand en buigt vervolgens naar rechts weer richting het open gebied.
Bij 3-sprong RD, wn route, pad aan rechterhand negeren, men loopt verder het open gebied in, verderop buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong met aan rechterhand bankje en knuppelbrugje links aanhouden, kn89 volg 56, het pad volgen tot T-splitsing voorbij klaphek.
Bij deze T-splitsing met aan overzijde een grenspaal RA, wn route, het pad ca. 1,6km volgen tot splitsing met aan linkerhand een pad met gescheiden grind-/fietspad, halverwege passeert men een smal beekje.
# De grenspaal is de gemeentelijke grenspaal “Hoenderboom”, zie tekst op paal, hier kwamen vanouds vijf gemeenten bij elkaar Heeze, Maarheeze, Someren, Lierop en Mierlo.
Bij splitsing rechts aanhouden, kn56 volg 57, vervolgens na ca. 70m eveneens rechts aanhouden, pad met gescheiden grind-/fietspad.
Na ca. 150m, t.h.v. bankje het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, zandpad aan linkerhand negeren, wn route, het grindpad verder volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, kn57 volg 63.
# In 2de bocht naar links van het grindpad is aan rechterhand een smal pad naar een vogelkijkhut.
Voor bosrand, in bocht naar rechts van het grindpad RD, onverhard pad met afrastering aan rechterhand.
Bij kruising RA, het pad met afrastering aan rechterhand volgen tot kruising met aan rechterhand een klaphek.
Bij deze kruising RA door het klaphek.
Bij T-splitsing met bankje LA, grindpad, het grindpad volgen tot kruising voor bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze kruising met aan rechterhand een bankje RD, kn63 volg 62, voorbij veerooster pad met afrastering aan rechterhand.
Bij kruising met aan rechterhand een smal veerooster RD, wn route.
Bij kruising met aan rechterhand een houten hek LA, wn route, het pad volgen tot 6-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 6-sprong RD het brede onverhard pad aan overzijde van de verharde weg inlopen, direct daarna LA, smal bospad, wn route.
Bij kruising RD, het smalle bospad verder volgen.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, breed zandpad, kn62 volg 9.
Bij 4-sprong met aan linkerhand brandweerpaaltje 8 RD, smal bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, pad met gescheiden verhard fietspad.
Na ca. 100m, t.h.v. omheining aan rechterhand LA, smal bospad, iets verder buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, direct daarna in bocht naar links van het pad RA, pad met kleine paaltjes en heuveltje zand op het pad.
Na verlaten van het bos, voor betonnen brug RA, pad met waterloop aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna bij 4-sprong RA, pad met waterloop aan rechterhand, kn65 volg 64.
Bij kruising met aan rechterhand omheining rond bungalowpark LA, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze 4-sprong RD richting de “Hoijse Hoeve”, “Hoijsestraat”, de weg met verderop horecagelegenheid de “Hoijse Hoeve” volgen tot bocht naar links voorbij woning nr.15.
In deze bocht RA, direct daarna de weg met bocht naar rechts verder volgen, weg “Bulterweg” aan linkerhand negeren.
RD, breed grind-/fietspad, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het grindpad naar rechts, pad met gescheiden grind-/fietspad.
In bocht naar links van het grindpad RD, bospad met houten paaltjes.
Bij kruising LA, wn route, smal slingerend bospad.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route.
Bij kleine open plek met twee picknicktafels en daarachter een vennetje RD naar de linker picknicktafel lopen, voor het vennetje met de picknicktafel aan rechterhand LA, wn route, direct daarna RA, smal pad met het vennetje aan rechterhand, wn route, voorbij het vennetje buigt het pad met flauwe bocht naar links, wn route.
Bij kruising RD, wn route, het smal slingerende pad verder volgen.
Bij kruising LA, recht pad, wn route.
Na ca. 70m, bij 4-sprong RA, wn route, let op! het pad is tevens ATB-pad, het pad ca. 170m volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, de ATB en wn route worden verlaten.
Bij T-splitsing LA, direct daarna voor waterloop links aanhouden, het smalle pad met de waterloop aan rechterhand volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, direct daarna aan overzijde van de waterloop bij kruising LA, kn64 volg 89.
Iets voorbij brugje over de “Peelrijt”, bij splitsing rechts aanhouden richting houten hek met klaphek, voorbij het klaphek scherp RA, iets verder buigt het pad scherp naar links, wn route, verderop na verlaten van het bos buigt het pad naar links met de bosrand aan linkerhand.
Bij kruising RD, licht slingerend bospad, wn route.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten, het rechte pad volgen tot kruising met breed pad iets voor een groot ven, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het pad buigt naar rechts richting bankje, voorbij het bankje het pad met een ruime bocht naar links verder volgen tot volgend bankje, smalle paadjes aan linkerhand richting het ven negeren.
Bij dit bankje rechts aanhouden, iets verder buigt het pad naar rechts.
Voor bosrand met ww routepaaltje LA, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA richting klaphek.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!!
T.h.v. rand bosgebied RA, het pad door de rand van het bos volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, verhard pad.
Bij kruising LA, verharde weg, “Keelvenweg”, de weg volgen tot parkeerterrein, het startpunt.

Legenda
ww = ANWB Witven wandelroute.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Natuurpoort Vennenhorst, Bosrandweg 6, 5711 RJ te Someren. Plan Route

Volg de N266 naar de Provincialeweg in Someren. Vervolgens de weg volgen tot afslag Natuurpoort Vennenhorst. Er is een ruim parkeerterrein bij de natuurpoort.

Bushalte Keelven, Huize Witven/Prov.weg

Pad langs het Witven Adrie: Pad langs het Witven
Het Witven Adrie: Het Witven
De Lieropse Heide Adrie: De Lieropse Heide
Vergezicht met vennencomplex op de achtergrond Adrie: Vergezicht met vennencomplex op de achtergrond
Schotse hooglander Adrie: Schotse hooglander
Vergezicht Adrie: Vergezicht
Even niet waakzaam Adrie: Even niet waakzaam
Schotse hooglanders Adrie: Schotse hooglanders

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-lieropse-heide.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Boscafé De Soete Inval Vennenhorst

Bosrandweg 6
5711 RJ Someren

De Hoijse Hoeve

Hoijserstraat 20
5711 PV Someren

1. Adrie 19 januari 2019 om 14:44

17 januari 2019 de wandelroute gecontroleerd. Er zijn op de Lieropse Heide werkzaamheden deze hadden geen gevolg voor de wandelroute. De werkzaamheden zijn waarschijnlijk een vervolg op herstelwerkzaamheden van de Lieropse heide die 30 november 2018 gestart zijn. Er is toen ruim 250 ton steenmeel uitgestrooid door een helikopter over hei en bos. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!