Ommetje Landgoed Huis ter Heide, De Moer te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Ommetje Landgoed Huis ter Heide, te De Moer

Bosrijke wandeltocht door natuurgebied Huis ter Heide. Landgoed Huis ter Heide, Galgeneind en Loonsche Heide vormen samen het natuurgebied Huis ter Heide. De drie gebieden vormen samen een aantrekkelijk natuurgebied met vennen, glooiende akkers, gevarieerde loof- en naaldbossen en een landhuis uit 1864.. Deze wandeltocht gaat door het bosrijke landgoed met op enkele plaatsen begroeide stuifduinen. Het gebied was oorspronkelijke een veengebied, na winning van de turf ontstonden er heidevelden. Door overbegrazing van de heidevelden in de periode van 1750 tot 1850 ging het zand stuiven. Om akkers en graslanden te beschermen werden eiken geplant, het zand waaide tegen deze bomen en vormde zo kleine duinen die steeds hoger werden. Het zand stoof minder over de akkers en de grond bleef op zijn plaats. Ook groeide de bevolking waardoor er meer hout nodig was om huizen te bouwen en mijnen te stutten. Grove dennen werden op schrale, zandige bodem geplant en op rijkere bodem kwamen eiken, de fijnspar en de Douglas. Omdat de grond op Huis ter Heide voornamelijk schraal was werden er meerdere pogingen gedaan om bos aan te planten. Je vindt daarom in het gebied relatief veel jonge bomen. 92% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 1-6-2023

Met de rug naar het pleintje voor de hoofdingang van de kerk LA vertrekken, vervolgens bij 4-sprong RD, “Middelstraat”, kn70 volg 85a, de weg volgen tot kruising met onverhard pad voorbij woning nr.2.
Bij deze kruising RA, onverhard pad met houten afsluitboom en NM bordje, kn85 volg 14.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Voorbij houten poort aan linkerhand LA, pad met houten afsluitboom, wn route.
Bij kruising met breed pad RD door klaphek, rode NM en wn route, vervolgens in flauwe bocht naar rechts van het pad LA, kn14 volg 12.
Bij 3-sprong LA, pad met iets verder een bankje aan linkerhand, wn route.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing met aan overkant van het pad een uitkijkpunt over het Bodemven RA, wn route, breed pad met verderop hoogspanningslijnen en twee dicht bij elkaar staande klaphekken met veerooster.
Voorbij perceel grasland aan linkerhand LA door klaphek, pad door bosrand, rode NM route, kn12 volg 85.
Voorbij houten poort met klaphek LA, grindpad met paaltje “Groote Bodem”, rode NM en wn route, het pad ca. 350m volgen tot smal bospad met paaltje “Hooglandervlak” aan linkerhand, iets voorbij 2de grindpad aan rechterhand.
Bij dit pad LA, smal slingerend bospad met paaltje “Hooglandervlak”, rode NM en wn route, verderop passeert men iets voorbij een bankje een klaphek, voorbij 2de klaphek buigt het pad naar rechts met een perceel grasland aan linkerhand.
Voorbij informatiepaneel “Een verborgen parel”, bij T-splitsing RA, rode NM en wn route.
Voor houten poort met klaphek het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, rode NM en wn route.
Na ca. 90m RA door klaphek, rode NM en wn route, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, rode NM en wn route, verderop door een klaphek.
Iets voorbij het klaphek, bij Y-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de verharde weg volgen, rode NM en wn route.
Voor woning RA, onverhard pad, blauwe NM route, kn85 volg 86/2.
Voorbij metalen poort aan linkerhand RA door klaphek met NM bord “Huis ter Heide”, blauwe NM route, wn2.
Bij kruising RD, blauwe NM en wn route.
Bij 4-sprong RD, blauwe NM en wn route, iets verder het pad met bocht naar links verder volgen, vervolgens bij T-splitsing met aan rechterhand zicht op witte woning (Huis ter Heide) LA.
Na ca. 80m RA, blauwe NM en wn route.
Ruim voorbij bankje en vlonder het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, blauwe NM route, kn2 volg 79.
Pad met bocht naar links verder volgen, klaphek aan rechterhand negeren, blauwe NM en wn route, vervolgens na ca. 40m RA, blauwe NM en wn route, iets verder pad met afrastering aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links weg van de afrastering.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe NM en wn route.
Bij kruising met aan rechterhand breed klaphek met veerooster RD, blauwe NM en wn route, verderop passeert men aan beide zijden van het pad heuvels (begroeide stuifduinen), voorbij de heuvels buigt het pad naar links.
Iets voorbij bankje, bij splitsing links aanhouden, blauwe NM route, kn79 volg 87.
Bij T-splitsing RA, iets breder recht pad, blauwe NM en wn route.
Na ca. 90m, direct na bankje LA, blauwe NM en wn route, bospad met iets verder een klaphek.
Voor open grasland, bij T-splitsing RA, de blauwe NM en wn route worden verlaten.
Voorbij klaphek met houten poort RD, breed pad, pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 100m LA, kn88 volg 87, iets verder RD, ruiterpad aan rechterhand negeren.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, het pad gaat door landbouwgebied, verderop volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren, kn87 volg 86, iets verder buigt het pad naar rechts.
Ca. 40m voorbij bocht naar links RA, pad met bosrand aan linkerhand, kn86 volg 72.
Bij T-splitsing LA, grindpad aan overzijde van verharde weg, kn72 volg 70, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting.

H. Joachim kerk, Middelstraat 26, 5176 NH te De Moer. Plan Route

Parkeren kan in buurt van de kerk en op het kleine plein voor de kerk.

Vanaf NS-station Tilburg ongeveer 12 km. fietsen naar De Moer.

In de verte de kerk van De Moer Adrie: In de verte de kerk van De Moer
Het Bodemven Adrie: Het Bodemven
Pad door het bos Adrie: Pad door het bos
Nieuwsgierige grazer Adrie: Nieuwsgierige grazer
Doorkijk naar een van de graslanden Adrie: Doorkijk naar een van de graslanden
Pad met links en rechts stuifduinen Adrie: Pad met links en rechts stuifduinen
Nogmaals de stuifduine Adrie: Nogmaals de stuifduine
Pad door het bos Adrie: Pad door het bos
Hetzelfde pad nu in een ander seizoen Adrie: Hetzelfde pad nu in een ander seizoen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-landgoed-huis-ter-heide.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.