Ommetje landgoed Bleijenbeek, Nieuw Bergen te Limburg

14 km Wandelroute Ommetje landgoed Bleijenbeek, te Nieuw Bergen

Deze tocht een kortere variant op de Bleijenbeek-tocht gaat door het landgoed Bleijenbeek, de Eckelse Bergen en langs het Eendenmeer. Deze drie gebieden zijn onderdeel van het Nationaal Park “De Maasduinen”. Het landgoed Bleijenbeek bestaat uit naaldbos, heiderestanten en vennetjes. De Duivelskuil is daarvan het meest in het oog springend. Ook gaat de wandeltocht over het golfterrein en langs de kasteelruïne op het landgoed. Kasteel Bleijenbeek is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog verwoest door bommen van de Engelse. Op het weghalen van bommen en granaten en het stutten van de toren is er na het bombardement op het terrein binnen de slotgracht heeft de ruïne er ruim 60 jaar verwaarloosd bijgelegen. Enkel jaar geleden is men begonnen met het opknappen van de ruïne, terrein en buitengracht. Tijdens de terugtocht komt men door de Eckeltse Bergen en langs het Eendenmeer, een prachtig waterrijk gebied omringd door heide, met op een aantal plaatsen mooie vergezichten. Nieuw Bergen is een relatief jonge woonkern ten oosten van Bergen. Aangezien Bergen in de uiterwaarden van de Maas ligt omzoomd door dijken had het dorpje vrijwel geen uitbreidingsmogelijkheden. Daarom heeft de gemeenteraad in 1955 besloten om een nieuwe woongebied te stichten ten oosten. Deze woonkern kreeg op 9 juli 1963 de officiële naam Nieuw Bergen. 76% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-2-2018, laatst bijgewerkt op: 19-2-2018

Startpunt is het grote parkeerterrein voor het gemeentehuis in de directe omgeving van de bushaltes gelegen aan de N271, met de rug naar dit parkeerterrein RA vertrekken, vervolgens het fietspad langs de doorgaande weg N271 richting Afferden volgen tot kombord “Einde bebouwde kom Nieuw Bergen”.
Ca. 40m voorbij het kombord RA, direct daarna bij kruising voor bankje LA, grindpad, vijver aan rechterhand volgen, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot woning nr.50 aan linkerhand.
Na passeren van deze woning LA, weg met bord doodlopende weg.
Bij T-splitsing LA.
Na ca. 150m, bij weg met bord “Sportpark de Venhorst” RA, verderop voorbij het parkeerterrein gaat de verharde weg gaat over in een onverhard pad.
Bij 3-sprong RA, omheining rond voetbalveld aan rechterhand verder volgen.
Bij T-splitsing LA, “Siebengewaldseweg”, verharde weg, vervolgens na ca. 40m RD, weg aan rechterhand negeren.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Na ca. 80m, iets voor kombord “Einde bebouwde kom Nieuw Bergen” LA, “Smal”, onverhard pad, wn route.
Bij splitsing rechts aanhouden, bosrand aan linkerhand volgen, wn route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn99 volg 19, vervolgens de weg volgen tot pad aan rechterhand iets voor bocht naar links van de weg, verderop passeert men kn19 volg 98, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, onverhard pad met houten afsluitboom en SBB bordje “Maasdal Bleijenbeek”, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing.
Bij deze Y-splitsing rechts aanhouden, wn route.
Voor weiland het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, bosrand aan linkerhand volgen, wn route.
Bij kruising LA, bospad, kn98 volg 18.
Na ca. 160m LA, G-R route, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
RD, achtereenvolgens dalend pad aan linker- en rechterhand negeren, G-R route.
Bij kruising tussen twee heuvels RD, stijgend pad, G-R route.
Bij 4-sprong RD, G-R en wn route.
Bij 3-sprong voor afrastering LA, afrastering aan rechterhand volgen, G-R en wn route.
RD, klaphek aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad met afrastering aan rechterhand volgen tot bocht naar links t.h.v. breed metalen klaphek.
Bij deze bocht RD door het klaphek, direct daarna voorbij het klaphek RA, smal pad met flauwe bocht naar links aan voet van heuvel volgen, verderop buigt met pad met bocht naar rechts weg van de heuvel.
# Voor een mooi uitzicht over het vennencomplex t.h.v. de bocht naar rechts even de helling oplopen naar bankje op heuvel.
Bij 3-sprong LA, kn18 volg 36.
Na passeren van klaphek bij kruising RD, kn36 volg 9, pad met houten afsluitboom en bordje “Landgoed Bleijenbeek”.
Bij T-splitsing voor golfterrein RA, wn route.
T.h.v. boerderij RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens het pad volgen tot eikenlaan aan rechterhand en kasteelruïne aan linkerhand.
Bij deze eikenlaan RA, kn9 volg 97, vervolgens het pad volgen tot grindpad in bosgebied aan linkerhand met bordje “Next tee”.
Bij het grindpad LA, wn route, het grindpad buigt naar rechts, vervolgens voorbij de bocht RD, lange rechte beukenlaan, grindpad naar golfterrein aan linkerhand negeren, wn route.
Voorbij bankje RA, waterloop aan rechterhand volgen, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RD, waterloop aan rechterhand verder volgen.
Bij T-splitsing voor weiland LA, bosrand aan linkerhand volgen, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, het grindpad verder volgen.
Na ca. 100m LA, pad met houten afsluitboom en SBB bordje “Maasdal”, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de weg volgen.
Voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad met grind-/fietspad, bosrand aan linkerhand volgen.
RD, bospad aan linkerhand negeren.
Iets voorbij bosrand aan rechterhand RA, bospad, verderop buigt het pad naar links.
Bij Y-splitsing links aanhouden richting houten hek.
Bij kruising voor het houten hek RD door klaphek.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, iets verder stijgt het pad licht.
Bij T-splitsing op lage heuvelrug LA, verderop voor hoek in afrastering buigt het pad naar rechts, weer iets verder passeert men een klaphek.
Bij T-splitsing voor akker LA.
RD, achtereenvolgens pad langs bosrand aan rechter- en klaphek aan linkerhand negeren, men passeert de resten van een boerderij en hoge heuvel aan linkerhand.
In bocht naar links RA, smal pad aan voet van heuvelrug volgen.
RD, grindpad, grindpad aan linkerhand negeren, direct daarna het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, brugje aan linkerhand negeren, vervolgens het grindpad volgen tot 4-sprong, verderop passeert men kn91 volg 2.
Bij deze 4-sprong RD, grindpad, kn2 volg 90.
Bij splitsing links aanhouden, kn90 volg 89, vervolgens het grindpad volgen tot 4-sprong in bocht naar rechts van het grindpad.
Bij deze 4-sprong RD, smal pad, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong scherp LA, vervolgens na ca. 50m RA.
Bij kruising met smal pad RD.
Bij 4-sprong RA, smal pad.
Bij kruising met verhard weggetje RD, verharde weg, “Schilderslaan”, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong met aan rechterhand de “Paulus Potterlaan” voor school.
Bij deze 4-sprong links aanhouden, “Schilderslaan”.
RD, achtereenvolgens RD, verhard voetpad met voetgangerssluis aan linker- en “Schilderslaan 17-39” aan rechterhand negeren.
Na ca. 40m LA, verhard fietspad, iets verder volgt men vijver aan rechterhand, vervolgens het fietspad verder volgen tot kruising met aan rechterhand een brugje.
Bij deze kruising RA het brugje over, direct daarna bij T-splitsing aan overzijde RA, verhard weggetje, “Reigerstraat”, bij bocht naar links gaat “Reigerstraat” over in “Meeuwstraat” .
In 2de linkerbocht RA, “Merelstraat”.
Voor woning nr.23 rechts aanhouden, verhard voet-/fietspad rechts van de woning inlopen.
Bij T-splitsing LA, eveneens verhard voet-/fietspad met aan rechterhand een heuvelrug, vervolgens het verhard pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens het verhard voet-/fietspad volgen tot kruising met de “Schilderslaan”.
Bij deze kruising RD, verharde weg, “Jeroen Boschstraat”.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij T-splitsing RA.
Bij kruising RD, “Raadhuisstraat”.
Op het plein is aan linkerhand achter het gemeentehuis het parkeerterrein, het startpunt.

Wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerplaats aan de N271 bij het gemeentehuis, Rijksweg, 5854 AT te Nieuw Bergen. Plan Route

A77/E31,neem afslag 2-Gennep naar N271 richting Gennep/Heijen/Afferden/Nieuw Bergen naar de Rijksweg/N271 in Bergen. In Nieuw Bergen is langs de Rijksweg/N271 een groot parkeerterrein voor het gemeentehuis. Wel rekening houden met beperkte parkeertijd op een deel van het parkeerterrein.

Bushalte Bergen L, Gemeentehuis

De Duivelskuil Adrie: De Duivelskuil
Kasteelruïne Bleijenbeek Adrie: Kasteelruïne Bleijenbeek
Uitzicht vanuit de Eckelse Bergen Adrie: Uitzicht vanuit de Eckelse Bergen
Restant van boerderij Adrie: Restant van boerderij
Het Eendenmeer Adrie: Het Eendenmeer

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-landgoed-bleijenbeek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.