Ommetje Landgoed Bleijenbeek, Nieuw Bergen te Limburg

14 km Wandelroute Ommetje Landgoed Bleijenbeek, te Nieuw Bergen

Deze wandeltocht een kortere variant op de Bleijenbeek-tocht gaat door het landgoed Bleijenbeek, de Eckelse Bergen en langs het Eendenmeer. Deze drie gebieden zijn onderdeel van het Nationaal Park De Maasduinen. Het landgoed Bleijenbeek bestaat uit naaldbos, heiderestanten en vennetjes. De Duivelskuil is daarvan het meest in het oog springend. Ook gaat de wandeltocht over het golfterrein en langs de kasteelruïne op het landgoed. Kasteel Bleijenbeek is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog verwoest door bommen van de Engelse. Op het weghalen van bommen en granaten en het stutten van de toren is er na het bombardement op het terrein binnen de slotgracht heeft de ruïne er ruim 60 jaar verwaarloosd bijgelegen. Enkele jaren geleden is men begonnen met het opknappen van de ruïne, terrein en buitengracht. Na verlaten van het landgoed gat de wandeltocht door de Eckeltse Bergen en langs het Eendenmeer, een prachtig waterrijk gebied omringd door heide, met op een aantal plaatsen mooie vergezichten. Nieuw Bergen is een relatief jonge woonkern ten oosten van Bergen. Aangezien Bergen in de uiterwaarden van de Maas ligt omzoomd door dijken had het dorpje vrijwel geen uitbreidingsmogelijkheden. Daarom heeft de gemeenteraad in 1955 besloten om een nieuwe woongebied te stichten ten oosten. Deze woonkern kreeg op 9 juli 1963 de officiële naam Nieuw Bergen. 76% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-2-2018, laatst bijgewerkt op: 8-11-2023

Startpunt is het grote parkeerterrein voor het gemeentehuis in de directe omgeving van de bushaltes gelegen aan de N271, met de rug naar dit parkeerterrein RA vertrekken, het fietspad langs de doorgaande weg N271 richting Afferden volgen grindpad aan rechterhand ca. 40m voorbij kombord “Einde bebouwde kom Nieuw Bergen”.
Bij dit pad RA, direct daarna voor bankje, bij kruising LA, grindpad met vijver aan rechterhand en verderop een brugje.
Aan einde van het grindpad, bij T-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot woning nr.50 aan linkerhand.
Voorbij deze woning LA, weg met bord doodlopende weg.
Bij T-splitsing LA.
Na ca. 150m, bij weg met bord “Sportpark de Venhorst” RA, verderop voorbij het parkeerterrein gaat de verharde weg over in een grindpad.
In bocht naar links van het grindpad RA, onverhard pad door bosschages met voetbalveld aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, Siebengewaldseweg, de verharde weg volgen tot grindpad “Smal” aan linkerhand direct na vluchtheuvel en iets voor kombord “Einde bebouwde kom Nieuw Bergen”, zijwegen aan rechterhand negeren.
Bij dit pad LA, “Smal”, breed grindpad, wn route.
Grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, doodlopend pad aan linkerhand negeren, wn route.
Voorbij woning nr.5, bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn99 volg 19, de weg met verderop kn19 volg 98 volgen tot onverhard pad aan rechterhand iets voor bocht naar links van de weg, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, onverhard pad tevens ruiterroute met houten afsluitboom en SBB bordje “Maasduinen Bleijenbeek”, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 70m, bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route, iets verder het pad met bocht naar links langs de bosrand verder volgen met de bosrand aan linkerhand, wn route.
Voorbij heel smal bosperceel aan rechterhand, bij kruising LA, breed bospad, kn98 volg 18.
Na ca. 160m LA, G-R route, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad op een heuvel naar rechts, voorbij deze bocht het pad verder volgen tot kruising met breed pad voorbij de 4de heuvel, zijpaden en zijpaden bij kruising voor de 4de heuvel negeren.
Bij deze kruising RD, G-R en wn route.
Voor afrastering, bij 3-sprong LA, pad met afrastering aan rechterhand, G-R en wn route.
RD, klaphek aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, het pad met afrastering aan rechterhand volgen tot bocht naar links met breed metalen klaphek aan rechterhand.
In deze bocht rechts aanhouden door het klaphek, direct daarna voorbij het klaphek RA, het smalle pad met flauwe bocht naar links aan voet van heuvel volgen, verderop buigt het pad met bocht naar rechts weg van de heuvel.
# Voor een mooi uitzicht over het vennencomplex in de bocht naar rechts even de helling oplopen naar bankje op de heuvel.
Bij 3-sprong LA, kn18 volg 36, verderop t.h.v. de bosrand het begrazingsgebied via een klaphek verlaten.
Direct na het klaphek, bij kruising RD, kn36 volg 9, pad met houten afsluitboom en bordje “Landgoed Bleijenbeek”.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad met golfterrein aan linkerhand, wn route.
T.h.v. boerderij RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, het pad verder volgen tot eikenlaan aan rechterhand en op enige afstand een kasteelruïne aan linkerhand.
# De ruïne is van kasteel Bleijenbeek dat iets voor de 14de eeuw is gebouwd en aan het einde van de Tweede Wereldoorlog verwoest door Britse bommenwerpers. Als men t.h.v. de kasteelruïne het pad verder RD volgt komt men uit bij het Paviljoen Bleijenbeek zie ook aan rechterhand  het informatiepaneel voor de richting.
Bij deze eikenlaan RA, kn9 volg 97, het pad volgen tot grindpad aan linkerhand met bordje “Next tee” in het bos.
Bij het grindpad LA, wn route, het grindpad buigt naar rechts, direct na deze bocht RD de lange rechte beukenlaan inlopen, onverhard pad, wn route.
Voorbij bankje met uitzicht over perceel grasland RA, smal pad met waterloop aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, het pad met de waterloop aan rechterhand volgen tot T-splitsing voor landbouwgebied, zijpaden bij twee kruising negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad door de bosrand met het bos aan linkerhand, het pad volgen tot T-splitsing bij breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, het pad ca. 180m verder volgen tot pad aan linkerhand.
Bij dit pad LA, pad tevens ruiterroute met houten afsluitboom en SBB bordje “Bleijenbeek”, het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de weg volgen.
Voor bosrand aan rechterhand RA, het grind-/fietspad met bosrand aan linkerhand volgen tot pad aan rechterhand direct na smal nieuw beplant bosperceel, zijpad negeren.
Bij dit pad RA, verderop buigt het pad naar links het bos in.
Direct na deze bocht het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder richting houten poort volgen.
Voor de houten poort, bij kruising RD door klaphek, pad door heidegebied.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA, iets verder stijgt het pad licht, verderop direct na enkele eiken buigt het pad naar links, ruim voorbij deze bocht buigt het pad voor een hoek in een afrastering naar rechts richting een heuvel, voorbij de heuvel passeert men een klaphek met aan rechterhand een landbouwperceel.
Voorbij bosschages aan linkerhand, bij T-splitsing LA.
RD, achtereenvolgens pad langs bosrand aan rechter- en klaphek aan linkerhand negeren, men passeert aan linkerhand de resten van een boerderij en een hoge heuvel.
In bocht naar links van het doorgaande pad RA, smal pad met langgerekte heuvel aan rechterhand.
RD, grindpad, grindpad aan linkerhand negeren, direct daarna het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, brugje aan linkerhand negeren, het grindpad met verderop kn91 volg 2 verder volgen tot 4-sprong met kn2 routepaaltje.
Bij deze 4-sprong RD, grindpad, kn2 volg 90.
Bij splitsing links aanhouden, kn90 volg 89, het grind-/rolstoelpad volgen tot 4-sprong in bocht naar rechts van het grind-/rolstoelpad.
Bij deze 4-sprong RD, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong scherp LA, vervolgens na ca. 50m RA, het pad volgen tot kruising met smal pad.
Bij deze kruising RD.
Bij 4-sprong met in de verte schuttingen aan achterzijde van woningen RA, smal pad, direct daarna bij kruising met verharde weg RD, de verharde weg of het smalle onverharde pad rechts van de weg volgen, “Schilderslaan”, de weg/pad volgen tot 3-sprong voor een school met aan rechterhand de weg “Paulus Potterlaan”.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, “Schilderslaan”, de weg volgen tot weg “Schilderslaan 17-39” aan rechterhand.
Ca. 40m voorbij deze weg LA, het verhard fietspad met iets verder een vijver aan rechterhand volgen tot kruising met aan rechterhand een brugje.
Bij deze kruising RA het brugje over, aan overzijde bij T-splitsing RA, klinkerweg, “Reigerstraat”, in bocht naar links gaat de “Reigerstraat” over in “Meeuwstraat”.
In volgende bocht naar links RA, “Merelstraat”.
Voor woning nr.23 rechts aanhouden, verhard voet-/fietspad rechts van de woning inlopen, voorbij de woning bij T-splitsing LA, eveneens verhard voet-/fietspad met aan rechterhand een heuvel, het verhard pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, het verhard voet-/fietspad parallel aan de weg volgen tot kruising met weg “Schilderslaan”.
Bij deze kruising RD, verharde weg, “Jeroen Boschstraat”.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij T-splitsing RA.
Bij kruising RD, “Raadhuisstraat”, iets verder op het plein is aan linkerhand achter het gemeentehuis het parkeerterrein, het startpunt.

G-R = geel-rode routemarkeringen van een streekpad.
Wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting.

Parkeerplaats aan de N271 bij het gemeentehuis, Rijksweg, 5854 AT te Nieuw Bergen. Plan Route

In Nieuw Bergen is langs de Rijksweg/N271 een groot parkeerterrein voor het gemeentehuis. Wel rekening houden met beperkte parkeertijd op een deel van het parkeerterrein.

Bushalte Bergen L, Gemeentehuis

De Duivelskuil Adrie: De Duivelskuil
Kasteelruïne Bleijenbeek Adrie: Kasteelruïne Bleijenbeek
Uitzicht vanuit de Eckelse Bergen Adrie: Uitzicht vanuit de Eckelse Bergen
Restant van boerderij Adrie: Restant van boerderij
Het Eendenmeer Adrie: Het Eendenmeer

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-landgoed-bleijenbeek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Nieuw Bergen

Paviljoen Bleijenbeek op ca. 700m

Bleijenbeek 14
5851 EE Afferden (lb)

1. Adrie 23 juni 2023 om 16:20

Na drie maanden extra verlenging is de noodopvang voor vluchtelingen beëindigd en het sportpark weer vrijgegeven. Men kan weer over het pad door het sportpark, de omleiding is verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart.

2. Adrie 16 januari 2023 om 08:45

Gemeente Bergen heeft een tijdelijke crisisnoodopvang voor asielzoekers op het oude zwembadterrein op het sportpark aan de Flammert ingericht. Dit is voor een periode van 3 maanden met een maximale verlenging van 3 maanden. Afgelopen december is het terrein opgeleverd. Het pad over het sportpark is ter hoogte van het oude zwembadterrein afgesloten. Volg voorlopig de omleiding in de routebeschrijving zie ook de blauwe lijn op de Google Maps kaart.

3. Adrie 6 maart 2020 om 15:32

Woensdag 4 maart 2020 de wandelroute gecontroleerd. Enkele kleine wijzigingen in de extra herkenningspunten verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!