Ommetje Landgoed Arcen, Arcen te Limburg

10 km Wandelroute Ommetje Landgoed Arcen, te Arcen

Wandeltocht in het Nationaal Park De Maasduinen door Barbara's Weerd en Landgoed Arcen. Barbara's Weerd is een gebied in de uiterwaarde van de Maas en bestaat uit bos en grasland. In het gebied graast een kleine kudde galloways, zij zorgen ervoor dat de vroegere landbouwgronden en de aangrenzende graslanden geleidelijk veranderen in een soortenrijk gebied. In het Landgoed Arcen gaat de wandeltocht door de Leeremarksche heide met bijna geen heide in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden. Het is een gevarieerd bosgebied met op diverse plaatsen hoogte verschillen door beboste stuifduinen. Als bezienswaardigheden komt men langs het doolhof “De Dolgaard” het restant van een zogenaamd wallendoolhof uit de 17e/begin 18e eeuw en een ijskelder. Na verlaten van de Leeremarksche heide wordt de Lingsforterbeek gevolgd, met bijna in de plaats Arcen de Zwarte Berg, een hoge beboste stuifduin. Als verdere bezienswaardigheden komt men aan het begin van de wandeltocht langs kasteel Arcen met zijn tuinen en een watermolen, Watermolen de Wymarse Molen is gesticht in 1677. In 1944 werd de molen zwaar beschadigd, de restanten raakten steeds verder in verval totdat deze in 1990 werd gerestaureerd. In de molen bevindt zich de graanbranderij De IJsvogel. 84% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 8-12-2018, laatst bijgewerkt op: 15-3-2024

Vanuit het parkeerterrein richting SLL informatiepaneel voor de dijk lopen, voorbij het informatiepaneel door klaphek, vervolgens links aanhouden het pad over de dijk volgen, groene (SLL routepaaltjes) route, verderop door klaphek.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, groene route, kn56 volg 57.
# Aan linkerhand is het kasteel Arcen met zijn tuinen, en aan rechterhand watermolen De Wymarse Molen of Kasteelmolen. In de molen is de graanbranderij de IJsvogel, een ambachtelijke distilleerderij, gevestigd.
Voorbij de kasteelgracht aan linkerhand RA door klaphek het grasland inlopen richting de Maas, groene en wn route, voor de Maas buigt het pad naar links, de Maas aan rechterhand volgen tot bosperceel aan linkerhand ruim voorbij een bankje.
Voor het bosperceel LA, groene route, kn57 volg 62, iets verder de bosrand aan rechterhand volgen, verderop voor afrastering buigt het pad naar links richting een klaphek.
RA door het klaphek en de doorgaande weg oversteken en het verhard voetpad aan overzijde inlopen, let op drukke weg!!, wn route, voor de bosrand buigt het voetpad naar links en gaat bij de wit metalen afsluitboom en het SLL bord “Landgoed Arcen” over in een grindpad, iets voorbij de afsluitboom buigt het pad naar rechts, verderop voor een wat bredere waterloop buigt het pad eveneens naar rechts, het pad verder volgen tot flauwe bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht, voor houten afsluitboom het pad met bocht naar links verder volgen, wn route.
Na ca. 100m RD, pad aan rechterhand negeren, groene route, kn62 volg 63.
Iets voorbij flauwe bocht naar links van het pad LA, bospad met SLL bordje, groene route, kn63 volg 66, het pad stijgt iets, na ca. 160m buigt het pad naar links met iets verder een bankje, groene en wn route.
Ca. 80m voorbij bocht naar rechts RA, groene en wn route, na ca. 60m buigt pad naar links.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden richting wit metalen afsluitboom, direct daarna bij T-splitsing LA, breed pad met gescheiden grind-/fietspad, groene en wn route, vervolgens na ca. 50m RA, pad met houten afsluitboom en SLL bordje, groene en wn route, het pad volgen tot T-splitsing, ruiterpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, groene en wn route.
Bij 4-sprong LA, groene en wn route, iets verder rechts aanhouden, groene en wn route, vervolgens voorbij de heuvel aan rechterhand, bij splitsing links aanhouden, de groene route wordt tijdelijk verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
# Aan rechterhand ligt een van de grootste doolhoven van Europa “De Dolgaard”. Het doolhof is een zogenaamd wallendoolhof, waarbij grondwallen de paden scheiden.
Voorbij informatiepaneel “De Dolgaard” LA, groene route, kn66 volg 65, het pad volgen tot T-splitsing bij breed pad met gescheiden grind-/fietspad.
# Ruim voor de T-splitsing passeert men aan linkerhand een ijskelder.
Bij deze T-splitsing RA, groene en wn route.
Voor verharde weg RA, bospad met met metalen afsluitboom en SLL bord “Landgoed Arcen”, kn65 volg 67, de groene route wordt verlaten, pad met verderop een hoge heuvel.
# Links van het pad staat een grenspaal uit 1818. Willem I werd de eerste koning der Nederlanden. In deze omgeving werden de nieuwe grenzen bepaald door een kanonschot vanaf de rivier de Maas, dat betekende in die tijd ongeveer 4 kilometer.
Voorbij de heuvel, bij T-splitsing LA, wn route.
Voorbij wit metalen afsluitboom, bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand inlopen, kn67 volg 79, pad met betonnen “carterkiller” en houten afsluitboom, direct daarna links aanhouden, het pad ca. 400m verder volgen tot splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, voor grote open plek met ven buigt het pad naar links met iets verder een bankje rechts van het pad.
Voorbij de open plek RD, smal pad aan rechterhand negeren, men loopt door half open strook in bos, vervolgens na 60m bij 3-sprong LA, bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RD, pad met rood routepaaltje.
Voorbij houten afsluitboom, bij 4-sprong RD, wn route.
Bij kruising met fietspad en verharde weg RD, het brede grindpad links van de kleine woning inlopen, kn38 volg 39, het pad volgen tot kruising met eveneens een breed grindpad en aan overzijde van de kruising een smal pad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, breed grindpad, kn39 volg 40.
Voorbij brug over beekje, bij 4-sprong LA, pad met het beekje aan linkerhand, kn40 volg 44,
Bij kruising met aan linkerhand een smal brugje RD, kn44 volg 46, het pad met het beekje aan linkerhand verder volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, het grindpad aan overzijde van de ventweg inlopen, wn route.
Bij kruising LA brugje over, kn46 volg 53, aan overzijde RA, smal pad met beekje aan rechterhand, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links weg van het beekje met aan linkerhand een zanderige plek op de helling van de heuvel.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden richting de bosrand, wn route, na verlaten van het bos het grindpad met parkeerterrein aan linkerhand oplopen.
Na verlaten van het parkeerterrein, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn53 volg 52, vervolgens na ca. 50m bij kruising RD, “Leermarkt”, kn52 volg 51.
Voorbij beekje, bij kruising RD, “Steeg”, de wn route wordt verlaten, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, “Kerkstraat”.
Voor kerk, bij kruising RA, “Graaf”.
Bij kruising met “Maasstraat” RD, verhard voetpad.
Voor de Maas, bij T-splitsing LA, de kade langs de Maas in zijn geheel uitlopen, zijpaden negeren.
Aan einde van de kade LA de helling oplopen richting het parkeerterrein, het startpunt.

SLL = Stichting Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Parkeerplaats bij de Schanstoren, Schans 23, 5944 AE te Arcen. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein langs de Schans aan de rand van het dorp.

Bushalte Maasstraat/Koestraat, Arcen.

Ven Geldersch Vlies Adrie: Ven Geldersch Vlies
Brugje over Lingsforterbeek Adrie: Brugje over Lingsforterbeek
Kasteel Arcen Adrie: Kasteel Arcen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-landgoed-arcen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Arcen

1. Carola Wich 3 juni 2023 om 18:03

Prachtige wandeling, mooi afwisselend en voldoende schaduw wat heerlijk was op deze prachtige dag. Wandel met de route op gaat ook prima.

2. Adrie 5 april 2023 om 16:52

Vandaag 5 april 2023 de wandeltocht gecontroleerd. In het landgoed waren op een paar plaatsen houten afsluitbomen vervangen door wit metalen afsluitbomen verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Henny Laarakker 19 februari 2022 om 20:57

Tijdens de wandeling kwamen bij dit mooie ven, prachtig stukje natuur.

4. Henny Laarakker 19 februari 2022 om 20:54

Heerlijke wandeling ondanks de koude wind.

5. Henny Laarakker 19 februari 2022 om 20:53

Route 19 februari 2022 gelopen. Mooie afwisselende tocht.

6. Margriet 31 januari 2020 om 16:50

Deze route vandaag gelopen. Een mooie tocht, langs Maas en door bossen!