Ommetje Kruisherenklooster, Oeffelt te Noord-Brabant

9 km Wandelroute Ommetje Kruisherenklooster, te Oeffelt

Een wandeltocht rond het kruisherenklooster bij Sint Agatha en door het maasheggenlandschap van de Oeffelter Meent. Het Kruisherenklooster van Sint Agatha werd omstreeks 1371 opgericht door de Kruisheren. Het klooster is het oudste nog bewoonde klooster van Nederland. De maasheggen vormen een uniek cultuurhistorisch landschap, al tijdens het Romeinse Rijk was er in dit gebied al een heggenlandschap. De heggen bestaan uit in elkaar gevlochten levende meidoorns of sleedoorns. Een gedeelte van de tocht gaat door weilanden, waterdichte schoenen zijn daarom zeker een noodzaak. 65% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-6-2017, laatst bijgewerkt op: 30-4-2019

Met de rug naar “Raadhuisplein” RA vertrekken, “Molenstraat”, de weg parallel aan doorgaande weg volgen, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij woning nr.1.
# Iets voor deze kruising passeert men molen “De Vooruitgang”.
Bij deze kruising RA, “Kerkstraat Noord”.
In flauwe bocht naar rechts, voor plantsoentje met speeltoestellen LA, “Katsestraat”, direct daarna eveneens LA, “Looi”, wn route, vervolgens de weg volgen tot woning nr.1B, zijwegen negeren.
T.h.v. deze woning RD, smal grind-/fietspad met waterloop aan rechterhand, kn21 volg 20.
Bij Y-splitsing RA, breed pad, wn route.
Voor woning, in bocht naar links RA door smalle opening in beukenhaag, smal pad, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, verderop t.h.v. witte woning nr.2 gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Voorbij bocht naar rechts, bij Y-splitsing scherp LA, de dijk oplopen, vervolgens op de dijk bij Y-splitsing scherp RA, direct daarna RD, dalend pad aan linkerhand negeren, kn20 volg 60.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, gras-pad over de dijk aan rechterhand negeren, kn60 volg 48, de weg buigt neer links en gaat over in een onverhard pad, verderop gaat het onverharde pad weer over in een verharde weg.
Ruim voor klooster, voor de dijk scherp LA, weg met de dijk aan rechterhand, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. boerderij, bij splitsing op dijk RA, vervolgens na ca. 70m bij T-splitsing eveneens RA.
Na passeren van kloostermuur, bij 4-sprong RD, “Kloosterlaan”.
Bij kruising RA richting de dijk, vervolgens de smalle weg volgen tot kruising voorbij woning nr.24.
Bij deze kruising RD, kn48 volg 49.
Na ca. 200m RA, grindpad, kn49 volg 50, verderop t.h.v. metalen hek via het draaihekje aan linkerhand het grasland inlopen, vervolgens gras-pad aan de rechterzijde van het grasland ca. 450m volgen tot draaihekje aan rechterhand t.h.v. een grote boom in de haag.
Bij dit draaihekje RD, kn50 volg 51, verderop voor de afrastering buigt het gras-pad naar links richting de Maas.
Voor de Maas RA door draaihekje, verderop passeert men dicht na elkaar twee draaihekjes t.h.v. doorgang naar drinkplaats voor vee aan de Maas, ruim voorbij deze doorgang buigt het gras-pad voor monding beekje naar rechts.
T.h.v. brugje RD door draaihekje, kn51 volg 54, gras-pad met afrastering aan linkerhand, vervolgens het gras-pad aan linkerzijde van kleine percelen met gras volgen tot T-splitsing bij grindpad, verderop t.h.v. metalen hek via draaihekje rechts van het hek het perceel met haag aan linkerhand inlopen.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA door draaihekje, wn route, vervolgens de zanderige strook met aan rechterhand bosschages door begrazingsgebied volgen tot draaihekje aan overzijde.
Na passeren van het draaihekje RD de dijk oplopen, verharde weg, weg langs de dijk aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong op de dijk links aanhouden door metalen hek, vervolgens het gras-pad over de dijk volgen tot flauwe bocht naar rechts.
In deze bocht, t.h.v. wit betonnen paaltje LA, via betonnen trap de dijk afdalen, direct daarna bij 4-sprong aan voet van de dijk RD, kn54 volg 53, verhard weggetje.
Na ca. 200m RA, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Op de dijk RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens na passeren van kombord “Oeffelt” RA, smal onverhard pad, verderop passeert men een brugje.
Voor omheining LA richting woning, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor houten schutting iets voorbij de woning.
Bij deze T-splitsing LA, iets verder buigt het pad naar rechts, pad met begraafplaats aan linkerhand.
Bij T-splitsing voorbij de kerk LA, verharde weg.
Bij 3-sprong RA, “Lietingsestraat”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.9, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, “Schoolstraat”.
RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna RA, vervolgens de weg volgen tot het “Raadhuisplein”, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Raadhuisplein, Dorpsstraat 18, 5441 AC te Oeffelt. Plan Route

A73, neem afrit 5-Haps. Volg de N264 naar de Dorpsstraat in Oeffelt. Indien er op het plein geen parkeerplaatsen beschikbaar zijn aan de achterzijde van het kantoor nr.18 is ook een parkeerterrein.

NS station Cuijk. Bus 93 (richting Boxmeer). Bushalte Raadhuisplein, Oeffelt. Let op! de buslijn 93 naar bushalte Raadhuisplein in Oeffelt rijdt niet op zaterdagen en zondagen, voor alternatieven http://www.ikwilvervoer.nl/.

Kruisherenklooster Adrie: Kruisherenklooster
Kruisherenklooster, toegangspoort Adrie: Kruisherenklooster, toegangspoort
Al ver is het klooster te zien Adrie: Al ver is het klooster te zien
Het klooster achter de dijk Adrie: Het klooster achter de dijk
Op weg naar de Oeffelter Meent Adrie: Op weg naar de Oeffelter Meent
In de verte de kerk van Cuijk Adrie: In de verte de kerk van Cuijk
Pad met de meidoorns in bloei Adrie: Pad met de meidoorns in bloei
Leuke doorkijk Adrie: Leuke doorkijk
Paarden in de Oeffelter Meent Adrie: Paarden in de Oeffelter Meent
Pad naar de plaats Oeffelt Adrie: Pad naar de plaats Oeffelt
Molen De Vooruitgang Adrie: Molen De Vooruitgang

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-kruisherenklooster.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.