Ommetje Het Mortelke, Borkel en Schaft te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Ommetje Het Mortelke, te Borkel en Schaft

De tocht start in het plaatsje Borkel en gaat via een stukje Dommeldal naar de Borkelse Heide om vervolgens via landbouwgebied en het Dommeldal weer terug te keren naar Borkel. Het Dommeldal staat bekend als een van de mooiste beekdal landschappen in Noord-Brabant. De route loopt direct langs de oever van het riviertje, je vind er veel kleine percelen graslanden. De Borkelse Heide is een gevarieerd bosgebied. Als bezienswaardigheid komt men aan het einde van de tocht langs de ronde stenen berg korenmolen 'St Antonius Abt'. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-1-2014, laatst bijgewerkt op: 28-9-2018

Met de rug naar het plein voor de kerk LA vertrekken, vervolgens RD, weg aan rechterhand negeren, kn5 volg 94, direct daarna LA, “Sportparkdreef”, wn route.
Voorbij woning nr.19, bij kruising LA, onverhard pad, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, wn route.
RD brugje over, pad langs riviertje aan rechterhand negeren, kn94 volg 95.
Bij kruising met waterloop RD, onderhoudspaden langs de waterloop negeren, wn route, grindpad, verderop voor bedrijfspoort buigt het pad naar links en gaat over in een verhard weggetje.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, kn95 volg 96, vervolgens het pad volgen tot het riviertje de Dommel met een bocht dicht langs het pad stroomt.
Voorbij deze bocht LA, smal pad met het riviertje aan linkerhand, kn96 volg 97, verderop na het passeren van brugje buigt het pad naar links richting een rij bomen, vervolgens de bomen aan linkerhand volgen tot klaphek in bosgebied.
Na passeren van het klaphek bij splitsing rechts aanhouden, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met verhard fietspad t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna bij splitsing links aanhouden, kn97 volg 98, vervolgens na ca. 40m RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, kn98 volg 59.
RD, pad aan linkerhand negeren.
T.h.v. bankje RD, half dichtgegroeid pad aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 100m, iets voor flauwe bocht naar links LA, bospad met houten afsluitboom, kn59 volg 99.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, het pad buigt naar links, direct daarna RA, wn route.
Bij kruising RD, wn route.
Na ca. 50m links aanhouden, direct daarna bij Y-splitsing eveneens links aanhouden, vervolgens het doorgaande pad dat iets naar rechts buigt ca. 80m volgen tot 4-sprong, wn route.
Bij deze 4-sprong RA, wn route.
Bij kruising met smal pad RD, wn route.
Bij kruising RA, wn route.
Bij kruising LA, wn route.
Bij kruising RD, wn route, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing bij rand bosgebied.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden, wn route, vervolgen het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, breed bospad, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, kn99 volg 92.
Na ca. 60m LA, “Kapelweg” , wn route, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, t.h.v. twee woningen passeert men kn92 volg 82, smalle zijweg en zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens in flauwe bocht naar links rechts aanhouden, “Het Mortelke”, wn route, verderop t.h.v. woning nr.3 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot woonboerderij nr.9,  zijpaden aan rechterhand negeren.
Voorbij beukenhaag rond deze boerderij LA, kn82 volg 20.
T.h.v. bosgebied RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, bosrand aan rechterhand verder volgen, wn route.
Bij kruising LA, bosrand verder volgen, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Na verlaten van bosgebied RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Na ca. 140m, t.h.v. inrit van woning nr.88 RA, onverhard pad met waterloop aan rechterhand.
Bij 3-sprong LA, gras-pad met waterloop aan rechterhand.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, gras-pad met bosrand aan linkerhand, witte NM route.
Bij T-splitsing LA, witte NM route, direct daarna buigt het pad naar rechts, in deze bocht passeert men NM bordje “Dommeldal”.
Bij T-splitsing met stoeltjes en NM bordje “Dommeldal” LA, witte NM en wn route, verderop na ca. 200m buigt het gras-pad voor riviertje de Dommel naar links, vervolgens het riviertje aan rechterhand volgen tot kruising met verharde weg,  ca. 350m voor deze kruising passeert men kn24 volg 25, witte NM route.
Bij deze kruising RD, het riviertje verder volgen, kn25 volg 93.
Voorbij bocht naar rechts, aan einde van bosgebied LA, kn93 volg 92.
Aan einde van het pad RA, verharde weg, “Sportparkdreef”, de wn route wordt verlaten.
Voorbij woning nr.36 LA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens de weg volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt.
# Men passeert de korenmolen ‘St Antonius Abt’.

NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Monseigneur Kuypersplein, Dorpsstraat 49, 5556 VL te Borkel en Schaft. Plan Route

A2, neem afrit naar de Valkenswaardseweg/N396 in Leende. Ga verder op de N396. Neem de Luikerweg/N69 naar de Dorpsstraat in Borkel en Schaft. Parkeren kan men het beste aan Pater Aartslaan, een zijweg tegenover het Mgr. Kuyperplein.

Station Eindhoven Bushalte Station, Eindhoven Bushalte Markt, Valkenswaard Buurtbus Bushalte Mgr Kuypersplein, Borkel

Leuk bospad Adrie: Leuk bospad
De Dommel De Dommel
De Dommel Adrie: De Dommel
De Dommel in een fel zonnetje Adrie: De Dommel in een fel zonnetje
Korenmolen St Antonius Abt Adrie: Korenmolen St Antonius Abt

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-het-mortelke.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant de Zwaan

Mgr. Kuijpersplein 18
5556 VS Borkel & Schaft

De Woeste Hoeve

Mgr. Kuypersplein 6
5556 VS Borkel & Schaft

1. Erna poulussen 6 januari 2019 om 20:57

Vandaag deze tocht gelopen met gps Prachtig route.
    Dank Erna Poulussen Peter van Alphen

2. peter en yvonne 5 februari 2017 om 11:46

3-1-2017 de route gelopen met 4 personen en een hond .
    Het was een mooie dag om de route te lopen.
    Mijn gps aan gezet en we zij begonnen aan de tocht.
    WE hebben genoten van de tocht, zeer mooie omgeving om te lopen een aanrader.
    De tocht was goed beschreven en te lopen.
    Na afloop nog een heerlijke grimberger gedronken in cafe de woeste hoeve,
    en de brabantse dag kon niet meer stuk.

3. Adrie 19 september 2016

Op 12 september 2016 de wandelroute gecontroleerd. De routebeschrijving klopte nog. In het bosgebied is het even opletten, op een paar plaatsen zijn door het hoge gras de wandelnetwerkpaaltjes niet overal even goed zichtbaar. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. De Haas 5 januari 2015 om 17:37

Wij liepen deze tocht op een zonnige winterdag met behulp van de GPS. Ook de ‘routebeschrijving’ is uitstekend.

5. Johanna 25 februari 2014

Bij mooi weer deze route gewandeld. Mooie afwisselende wandelroute. Jammer dat er zo weinig zitbankjes langs de route staan. Bedankt Adrie.

6. Lennard 1 februari 2014

18-1-2014 gelopen.

Ik vond het een mooie route, m.n. de stukken langs de Dommel. De moeite van het lopen waard, bovendien duidelijk en correct beschreven.