Ommetje Herbertusbossen, Heeze te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Ommetje Herbertusbossen, te Heeze

Een wandeltocht langs de rand van de Strabrechtse Heide en door de Herbertusbossen. Herbertusbossen is de naam van een oud bos met hoog opgaand loof- en naaldhout met brede lanen, maar het is ook het stroomgebied van de Sterkselse Aa, een sterk meanderend beekje. Het bos is vernoemd naar Herbertus van Heeze, de eerste Heer van Heeze. Bij het Kasteel van Heeze komen de Groote Aa en Sterkselsche Aa samen en gaan verder als de Kleine Dommel, in Heeze ook wel de Rul genoemd. Bij de overgang van de Strabrechtse Heide naar Herbertusbossen ligt een mooi door oude dennen omzoomd pad, het Freulelaantje, waar naar verluidt de freule zich graag liet rondrijden. Na verlaten van de Herbertusbossen gaat de tocht via Heeze door het beekdal van de Kleine Dommel. Dit pad loopt door enkele weilanden, in de natte jaargetijden kan het er nat zijn, waterdichte wandelschoenen zijn in de nattere jaargetijden dan ook aan te raden. Als bezienswaardigheden komt men langs een ijskelder, een duiventoren, op enige afstand het kasteel Heeze en niet te vergeten de schaapskooi en heidetuin bij de Natuurpoort De Plaetse. 90% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 4-10-2016, laatst bijgewerkt op: 30-11-2017

Parkeerterrein RA verlaten, verharde weg, vervolgens na ca. 25m RA, onverhard pad.
Bij Y-splitsing links aanhouden, pad met SBB bordje “Strabrechtsheide”, wn(44), niet het ervoor gelegen ruiterpad volgen, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing met picknicktafel en informatiepaneel RA, kn44 volg 47
Na ca. 65m LA, pad met BL bordje “Herbertusbossen”, kn47 volg 1, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, verderop passeert men een klein houten brugje.
Bij deze T-splitsing LA, kn1 volg 80, vervolgens het pad ca. 900m volgen tot 2de flauwe bocht naar rechts, zijpaden negeren.
Voorbij deze bocht, na passeren van bankje LA, pad met na enkele meters afrastering aan linkerhand, wn route.
Na ca. 150m RD, kn80 volg 81.
Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna RA, bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA.
Na ca. 350m RA.
Bij splitsing links aanhouden, rode paaltjes route.
Bij T-splitsing LA, rode paaltjes route.
Na ca. 100m RA, rode paaltjes route, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links tussen twee grote beuken, zijpaden negeren.
In deze bocht met beuken RA, de rode paaltjes route word verlaten, direct daarna bij 4-sprong t.h.v. blauw paaltje RD, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong met bankje, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong 2de pad aan linkerhand, vervolgens het doorgaande pad volgen tot T-splitsing voor boerderij, zijpaden negeren, verderop buigt het pad naar links.
Bij deze T-splitsing RA, “Boschlaan”, verharde weg.
Na passeren van beekje LA, onverhard pad met kasteelgracht aan rechterhand volgen, aan einde van de gracht buigt het pad naar links.
# Aan linkerhand passeert men een ijskelder.
Rechts aanhouden, brugje aan linkerhand negeren.
T.h.v. rand bosgebied bij T-splitsing RA, bosrand volgen.
Bij kruising RA, bospad met BL bordje “Herbertusbossen”.
Bij kruising RA.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens t.h.v. bankje het pad met bocht naar links verder volgen.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een duiventoren LA, verharde weg.
Bij T-splitsing RA, “Kapelstraat”, doorgaande weg door “Heeze”, vervolgens de doorgaande weg volgen tot klein plantsoen met eiken aan rechterhand.
Voor dit plantsoen RA, “Strabrecht”, vervolgens de weg volgen tot woonboerderij nr.4, deze woning staat bijna aan de rand van de bebouwde kom, zijwegen negeren.
T.h.v. deze boerderij links aanhouden, het weggetje tussen de twee woonboerderijen volgen, na ca. 40m gaat het weggetje over in een onverhard pad.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, wn route.
Voor houten hek links aanhouden, vervolgens de linkerzijde van het grasland volgen richting linkerhoek van een klein broekbos aan overzijde van het grasland, let op de route paaltjes, na verlaten van het broekbos de linkerzijde van volgend grasland volgen, wz en wn route.
T.h.v brugje met draaihekje LA het brugje over, wz en wn route, na passeren van 2de brugje  buigt het pad naar links, vervolgens de afrastering aan rechterhand volgen tot 3de brugje, wz en wn route.
Na passeren van het 3de brugje bij T-splitsing RA, wz en wn route, na ca. 40m buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, de wz en wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA richting het parkeerterrein, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeer
wz = “Rulse laarzen pad” met  wit-zwarte laarzen pad route markeringen.
Groen-gele route markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerplaats Natuurpoort De Plaetse, De Plaetse 72, 5591 TX te Heeze. Plan Route

A67 afslag 34 Geldorp richting Heeze, op rotonde links "3de afslag". Deze weg staat aangegeven met het bord Strabrechtse Heide, deze weg helemaal uitrijden tot aan de parkeerplaats van Staatsbosbeheer.

Station Heeze. Aanlooproute: Met de rug naar station aan de zijde van perron 1 en met groot parkeerterrein aan rechterhand RD vertrekken. Bij kruising RD verderop voor plantsoen buigt de weg naar rechts. Direct na deze bocht LA, "Irenelaan". Bij kruising RD, "Prins Bernhardlaan", vervolgens de weg volgen tot kruising met doorgaande weg. Bij deze kruising RA, vervolgens de doorgaande weg volgen tot plantsoen met eikenbomen aan linkerhand. De route kan gestart worden bij punt 4. laatste regel. Bij deze regel i.p.v. voor het plantsoen RA, voorbij dit plantsoen LA, "Strabrecht".

Het Freulelaantje Adrie: Het Freulelaantje
Herbertusbossen Adrie: Herbertusbossen
Sterkselsche Aa Adrie: Sterkselsche Aa
De Groote Aa Adrie: De Groote Aa
De duiventoren Adrie: De duiventoren
IJskelder Adrie: IJskelder

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-herbertusbossen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Heidecafé d'n Vrije Vogel

De Plaetse 71A
5591 TX Heeze

In de plaats Heeze

1. Rieky noud 10 juni 2018 om 19:35

Hallo adrie
    Het is inderdaad een super mooie rustige wandeling en de beschrijving was ook weer goed je hebt inderdaad mooie wandelingen als jij dit niet gedaan had Dan hadden wij deze mooie omgeving niet gezien nogmaals bedankt

2. John & Gerda 13 mei 2018 om 08:52

Prachtige wandeling (goede routebeschrijving). Samen met onze beide honden genoten van de rust en de natuur.

3. Erna Poulussen 7 januari 2018 om 00:38

Dag Adrie.
    Ik heb met mijn man al meerdere van je wandelroutes gelopen.
    Ze zijn allemaal prachtig!
    Een genot om te lopen.
    Onze complimenten!
    Erna Poulussen

1. Adrie 7 januari 2018 om 06:50

Erna Poulussen leuk om te lezen. Bedankt voor de complimenten!

4. Anjo & Norbert 19 november 2017 om 17:58

Vandaag deze mooie en afwisselende wandeling gelopen. Mooie uitzichten over de Strabrechtse heide, gecombineerd met mooie lanen en kronkelige bospaadjes. De routebeschrijving was zeer duidelijk. De GPS die we als back-up meegenomen hadden, hebben we niet nodig gehad.

5. Jan en Tonny van der Els 24 september 2017 om 19:21

Hallo Adri,

Vandaag wederom een schitterende route gelopen met Theo en Miep.
    Vanaf het begin tot het einde fascinerend.
    De bossen, de hei en de prachtige uitzichten. Ook een stop in Heeze zelf was de moeite waard.De beschrijving was prima in orde.
    Chapeau, chapeau, chapeau. Op naar de volgende.

6. Arnold Schweren 21 mei 2017 om 10:04

Wat een mooie route. We kennen Strabrechtse Heide vanuit Someren op ons duimpje.. maar dit was een mooie verrassing, majestueuze lanen, coulissenlandschap. Top beschrijving, we gaan meer wandelingen van Adri lopen. Blij mee.

7. Lennard 22 oktober 2016

Vandaag gelopen met overwegend grijs maar droog weer, heel af en toe liet de zon zich ook even zien.

Vanwege een weigerende printer heb ik de route maar helemaal op de GPS gelopen, maar op beschrijving vind ik toch leuker.

Mooie en afwisselende route die op een deel ervan best wel rustig gelegen is. Daarnaast vond ik het een prima alternatief voor de langere routes die in dit gebied lopen.

8. Johanna 10 oktober 2016 om 06:34

Gewoon een erg mooie afwisselende wandelroute. Met als toetje een stuk van het laarzenpad. Ik zeg DOEN! De routebeschrijving is perfect. Bedankt Adrie en wat fijn dat er mensen zijn zoals jij die van die mooie tochten uitzetten.
    Wij hebben genoten. Ga zo door. Je doet ons er een groot plezier mee.

Foto’s van linksboven vervolgens met de klok mee: Akkerflora, Brug over de Groote Aa, Bankje de koekoek, Herbertusbos, Herbertusbos, Kunstwerk onderweg , Duiventoren, Ezels, gezien onderweg en brug over de Kleine dommel.